Sposób ustalania wskaźników kosztochłonności dla poszczególnych kierunków studiów.

Akty korporacyjne

KRASP.2013.11.12

Akt nieoceniany
Wersja od: 12 listopada 2013 r.

STANOWISKO
PREZYDIUM KONFERENCJI REKTORÓW AKADEMICKICH SZKÓŁ POLSKICH
z dnia 12 listopada 2013 r.
w sprawie sposobu ustalania wskaźników kosztochłonności dla poszczególnych kierunków studiów

Dokument nr 23/VI

Prezydium Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP), po zapoznaniu się z projektem z dnia 16 września br. rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu i trybu ustalania wskaźników kosztochłonności dla poszczególnych kierunków studiów stacjonarnych pierwszego i drugiego stopnia, jednolitych studiów magisterskich oraz obszarów kształcenia a także dla stacjonarnych studiów doktoranckich, stwierdza co następuje:

1.
Zakres przedmiotowy proponowanych zmian jest nieznaczny. Dotyczą one
a)
uporządkowania kwestii terminologicznych (par. 6 ust. 1 pkt 2),
b)
zwiększenia z 30% do 50% punktów ECTS progu zmian programowych, których dokonanie może skutkować zmianą wartości wskaźnika kosztochłonności i wymaga w związku z tym przedłożenia przez rektora ministrowi wykazu zmian dokonanych w programie studiów i przekazania innych informacji dotyczących programu kształcenia (par. 6 ust. 3 i 4).

Proponowane zmiany przepisów zasługują na poparcie, czynią bowiem one sposób ustalania wskaźników kosztochłonności bardziej elastycznym, tak z punktu widzenia Ministerstwa, jak i uczelni.

2.
Biorąc pod uwagę fakt, iż zróżnicowanie wartości wskaźników kosztochłonności w niewielkim stopniu odpowiada obecnie zróżnicowaniu faktycznych kosztów kształcenia na poszczególnych kierunkach studiów, co sprawia, że wskaźniki te pełnią w znacznej mierze funkcję współczynników decydujących o podziale dotacji stacjonarnej, KRASP oczekuje od Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego podjęcia prac, których celem byłoby:
-
opracowanie spójnej, opartej na rzetelnych podstawach teoretycznych, metody określania kosztochłonności poszczególnych kierunków studiów stacjonarnych prowadzonych w uczelniach publicznych,
-
w dalszej perspektywie - określenie, w oparciu o tę metodę, nowych, znacznie bardziej zróżnicowanych niż dotychczas, wskaźników kosztochłonności dla poszczególnych kierunków studiów.