Skierowanie wniosku Ministra Zdrowia w sprawie uruchomiania przez niemedyczne uczelnie publiczne i niepubliczne jednolitych studiów magisterskich na kierunku lekarskim.

Akty korporacyjne

KAAUM.2015.11.27

Akt nieoceniany
Wersja od: 27 listopada 2015 r.

UCHWAŁA Nr 68/2015
KONFERENCJI REKTORÓW AKADEMICKICH UCZELNI MEDYCZNYCH
27 listopada 2015 r.
w przedmiocie skierowania wniosku Ministra Zdrowia w sprawie uruchomiania przez niemedyczne uczelnie publiczne i niepubliczne jednolitych studiów magisterskich na kierunku lekarskim

Na podstawie § 2 Statutu Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich i § 6 ust. 1 Regulaminu Działania KRAUM na kadencję 2012 - 2016 z dnia 08.10.2012r" Konferencja Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych,
wnioskuje o:
§  1. 
O pilną interwencję Ministra Zdrowia, w związku z uruchamianiem przez uczelnie niepubliczne i publiczne jednolitych studiów magisterskich o profilu praktycznym na kierunku lekarskim.

Konferencja Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych wyraża po raz kolejny jednoznaczny i zdecydowany sprzeciw wobec próby utworzenia kolejnych jednostek mających kształcić lekarzy, przy jednoczesnym nie wykorzystaniu potencjału dotychczas istniejących uczelni medycznych.

Obecnie istniejące przepisy (ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym oraz rozporządzenia MNiSVV: w sprawie standardów kształcenia dla kierunków studiów: lekarskiego. lekarsko-dentystycznego, farmacji, pielęgniarstwa i położnictwa z dnia 9 maja 2012 r. (Dz. U 2012, poz. 631) jak i rozporządzenia w sprawie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia z dnia 3 października 2014 r. (Dz. U 2014, poz. 1370)) nie precyzują, jaką bazę szkolenia podstawowego powinna posiadać uczelnia aby zapewnić prawidłową realizację nauczania na kierunku lekarskim, np. czy można prowadzić naukę anatomii, histologii, patomorfologu jedynie wirtualnie, jaka powinna być specyfika, profil pacjentów i minimalne wyposażenie oddziałów szpitalnych, w których studenci będą odbywać zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe. Istotnym problemem jest także kadra nauczająca. Obecne przepisy nie biorą pod uwagę specjalizacji medycznych oraz kadry medycznej posiadającej odpowiednich specjalizacji, jak wynika z obecnych zapisów nauczyciel akademicki prowadzący zajęcia powinien posiadać dorobek naukowy i zawodowy w dyscyplinie, do której przyporządkowano efekty kształcenia, a dyscypliny w naukach medycznych to medycyna, biologia medyczna i stomatologia. Oznacza to, że na przykład ortopedii może nauczać np. okulista, bo obaj mają dorobek w dyscyplinie medycyna.

W związku z tym, wnioskujemy, o bezzwłoczne przystąpienie do prac nad stworzeniem jednolitych kryteriów, które w sposób bezpieczny określą zarówno wymagania odnośnie bazy dydaktycznej jak i minimum kadrowego w określonych specjalnościach zarówno dla nauk podstawowych, przedklinicznych jak i przede wszystkim nauk klinicznych. Proponujemy aby obecnie złożone wnioski nie zostały rozpatrzone do czasu ustalenia kryteriów minimalnych dla uczelni zamierzających kształcić lekarzy, jest to zwłaszcza widoczne w przypadku uczelni niepublicznych, które nie spełniają kryteriów zapisanych w art 89 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej (tekst jednolity Dz. U. z 8 kwietnia 2015 r. poz. 618). Uczelnie niepubliczne nie mają bowiem możliwości realizacji zadań dydaktycznych i badawczych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promocją zdrowia, a tym samym zapis ten wyłącza te uczelnie z określonego przez ustawodawcę systemu kształcenia kadr lekarskich w Polsce.

KRAUM wyraża również głęboką obawę przed wprowadzeniem przez uczelnie niepubliczne oferty kształcenia dla zagranicznych studentów. Niekontrolowane wprowadzenie do systemu edukacji podmiotów nie posiadających doświadczenia w przygotowaniu absolwenta do prowadzenia przez niego profesjonalnej opieki medycznej, udzielania pomocy w stanie bezpośredniego zagrożenia życia, postępowania klinicznego opartego na naukowych i praktycznych podstawach, może doprowadzić do cofnięcia akredytacji Departamentu Edukacji USA. Bowiem nawet pojedyncza uczelnia, która nie spełni wysokich wymagań Departamentu Edukacji USA może doprowadzić do utraty akredytacji przez wszystkie polskie uczelnie medyczne. Niekorzystna decyzja Departamentu Edukacji USA będzie niosła za sobą zagrożenie istnienia całego systemu nauczania medycyny skierowanego do kandydatów z USA, poprzez uznanie, że system nauczania medycyny w Polsce jest nieporównywalny z systemem amerykańskim.

KRAUM postuluje o jak najszybsze rozpoczęcie prac nad wprowadzenie dodatkowych aktów prawnych dedykowanych wyłącznie kierunkowi lekarskiemu i lekarsko-dentystycznemu, które uwzględniałyby jakość kształcenia na tych szczególnych i niezwykle ważnych ze społecznego punktu widzenia kierunkach oraz precyzowały warunki, jakie wnioskująca uczelnia powinna spełniać, czyli:

1.
posiadać odpowiednią kadrę nauczycieli akademickich, zatrudnionych na pierwszym etacie oraz nie będących w wieku emerytalnym, z zakresu wszystkich wymaganych standardem specjalności z udokumentowanym dorobkiem naukowym i specjalizacją lekarską,
2.
posiadać infrastrukturę dla nauk podstawowych i przedklinicznych, oraz
3.
musi zapewnić studentom naukę prowadzoną z wykorzystaniem własnej bazy szpitalnej.

Warunki jakie istnieją w państwowych uczelniach medycznych uzyskano dzięki wieloletniemu doświadczeniu i wypracowaniu przez lata zasad kształcenia, odpowiedniej do tego bazy dydaktycznej i naukowej oraz wysoko wykwalifikowanej kadry medycznej. Powyższe atrybuty prezentują uczelnie zrzeszone w KRAUM, czego potwierdzenie stanowi międzynarodowa akredytacja tych uczelni.

§  2. 
Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu KRAUM.
§  3. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.