Skierowanie do Ministra Zdrowia wystąpienia o pilne podjęcie inicjatywy ustawodawczej zmierzającej do zmiany art.216 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej oraz skierowania do Ministra Zdrowiu wniosku o zintensyfikowanie prac legislacyjnych nad projektem ustawy o szpitalach klinicznych.

Akty korporacyjne

KAAUM.2012.10.26

Akt nieoceniany
Wersja od: 26 października 2012 r.

UCHWAŁA Nr 6/2012
KONFERENCJI REKTORÓW AKADEMICKICH UCZELNI MEDYCZNYCH
z dnia 26.10.2012 r.
w sprawie skierowania do Ministra Zdrowia wystąpienia o pilne podjęcie inicjatywy ustawodawczej zmierzającej do zmiany art.216 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej oraz skierowania do Ministra Zdrowiu wniosku o zintensyfikowanie prac legislacyjnych nad projektem ustawy o szpitalach klinicznych

§  1.
Kierując się przepisem aπ. 55 ust. I pkt 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (tekst jedn. Dz.U. z 2012 r. poz. 572 z późn.zm.), w związku z art. 118 ust.1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. Nr 78. poz. 483 z późn.zm.);

KONFERENCJA REKTORÓW AKADEMICKICH UCZELNI MEDYCZNYCH

1)
kieruje do Ministra Zdrowia wystąpienie o spowodowanie pilnego podjęcia przez Radę Ministrów inicjatywy ustawodawczej zmierzającej do zmiany przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej art. 216 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. zwanej dalej "ustawą", w części określającej termin powstania obowiązku podmiotu tworzącego dotyczący zmiany formy organizacyjno-prawnej samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej albo jego likwidacji. jeżeli ujemny wynik finansowy tego zakładu nie może być pokryty w sposób określony w art. 59 ustawy, poprzez ustalenie, że o ile podmiotem tworzącym jest uczelnia medyczna. to obowiązek ten powstaje po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego za u zet i luk obrotowy rozpoczęty po dniu wejścia w życic niniejszej ustawy.
2)
kieruje do Ministra Zdrowia wniosek o zintensyfikowanie prac legislacyjnych nad projektem ustawy o szpitalach klinicznych, która w sposób odrębny regulować będzie zasady działania podmiotów leczniczych dla których podmiotem tworzącym jest uczelnia medyczna (szpitali klinicznych) oraz jednostek organizacyjnych podmiotów leczniczych, prowadzonych przez uczelnie medyczne na bazie innych podmiotów leczniczych (oddziałów klinicznych).
§  2.
Upoważnia się Przewodniczącego Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych Prof. dr hab. Janusza Morysia do niezwłocznego przedłożenia niniejszej uchwały Ministrowi Zdrowia.
§  3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Gdańsk, dnia 23.10.2012r.

Szanowny Pan

Bartosz Arłukowicz

Minister Zdrowia

Warszawa

Szanowny Panie Ministrze,

W załączeniu pozwalam sobie w imieniu Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych przesłać uchwałę podjęta na ostatnim posiedzeniu KRAUM z prośbą o pochylenie się nad problemem uniwersyteckich podmiotów leczniczych dla których uczelnie medyczne oraz CMKP są podmiotami tworzącymi. Poniżej przedstawiam również uzasadnienie, jakie było podstawą przygotowania uchwały.

Uzasadnienie

Zgodnie z aktualnym brzmieniem art. 59 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. Nr 112, poz. 654 z późn.zm.), zwanej dalej ustawą:

"1. Samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej pokrywa we własnym zakresie ujemny wynik finansowy.

2. Podmiot tworzący samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej może, w terminie 3 miesięcy od upływu terminu zatwierdzenia sprawozdania finansowego samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, pokryć ujemny wynik finansowy za rok obrotowy tego zakładu, jeżeli wynik ten, po dodaniu kosztów amortyzacji, ma wartość ujemną - do wysokości tej wartości.

3. Ujemny wynik finansowy i koszty amortyzacji, o których mowa w ust. 2, dotyczą roku obrotowego objętego sprawozdaniem finansowym.

4. W przypadku niepokrycia ujemnego wyniku finansowego w sposób określony w ust. 2 podmiot tworzący w terminie 12 miesięcy od upływu terminu określonego w ust. 2 wydaje rozporządzenie, zarządzenie albo podejmuje uchwałę o zmianie formy organizacyjno- prawnej albo o likwidacji samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej."

Natomiast zgodnie z art. 216 ustawy:

"Obowiązek podmiotu tworzącego dotyczący zmiany formy organizacyjno-prawnej samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej albo jego likwidacji, jeżeli ujemny wynik finansowy tego zakładu nie może być pokryty w sposób określony w art. 59, powstaje po raz pierwszy po zatwierdzeniu sprawozdaniu finansowego za pierwszy rok obrotowy rozpoczęty po dniu wejścia w życie niniejszej ustawy."

Biorą pod uwagę powyższe zapisy KRAUM proponuje zmianę treści artykułu 216. który mógłby przyjąć następującą formę:

"Art. 216. Obowiązek podmiotu tworzącego dotyczący zmiany formy organizacyjno-prawnej samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej albo jego likwidacji, jeżeli ujemny wynik finansowy tego zakładu nie może być pokryty w sposób określony w art. 59, powstaje po raz pierwszy po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego za pierwszy rok obrotowy rozpoczęty po dniu wejścia w życie niniejszej ustawy, a w odniesieniu do samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, dla którego podmiotem tworzącym jest uczelnia medyczna, po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego za trzeci rok obrotowy rozpoczęty po dniu wejścia w życic niniejszej ustawy."

Propozycja ta - odsuwając w czasie moment skutkujący powstaniem obowiązku przekształcenia/likwidacji uniwersyteckiego podmiotu leczniczego (z 31 grudnia 2012 r. na 31 grudnia 2015 r.) daje uniwersyteckim podmiotom leczniczym dodatkowe 36 miesięcy nic tylko na ustabilizowanie sytuacji finansowej, restrukturyzację zadłużenia, podjęcie innych działań naprawczych - ale przede wszystkim, pozwala na odczucie faktycznych (miejmy nadzieję pozytywnych) skutków tych działań. Dopiero w obliczu bezskuteczności trzyletnich działań naprawczych pojawia się obowiązek podjęcia zmian organizacyjnych.

Oczy w iście nadal pozostaje otwarte pytanie - jak poradzić sobie z ujemnym wynikiem finansowym uniwersyteckich podmiotów leczniczych przez kolejne trzy' lata (co jest Argumentem przemawiającym zα tolerowaniem takiego niepożądanego stanu prawnego i finansowego)? Odpowiedzią na to pytanie może być jednak właśnie pilna konieczność opracowania przemyślanej propozycji ustawy o szpitalach klinicznych i zmian w finansowaniu placówek o najwyższym stopniu referencyjności.

Ponadto Rektorzy uczelni medycznych po przeanalizowaniu ewentualnych skutków przekształcenia uniwersyteckich podmiotów leczniczych w spółki prawa handlowego, uznają za zasadne następujące zagrożenia, które w przypadku braku usuwy o szpitalach klinicznych mogą w realny sposób zagrozić istnieniu szkolnictwa medycznego w naszym kraju:

1.
Uczelnie medyczne w przeciwieństwie do władz samorządowych nic zostały ustawowo wyposażone w narzędzia finansowe pozwalające na dofinansowanie procesu przekształcenia lub spłaty powstałego zadłużenia. O ile bowiem wymienione w art. 61 ustawy o działalności leczniczej - Skarb Państwa oraz jednostki samorządu terytorialnego zostały przez prawodawcę, na mocy innych przepisów, wyposażone w mechanizmy prawne pozwalające im na uzyskiwanie realnych przychodów własnych (m.in. podatki, opłaty lokalne, itp.), o tyle uczelnie medyczne w przeważającej większości utrzymywane są ze środków pochodzących z Budżetu Państwa lub innych źródeł celowych. Wysokość tych środków lub ich celowe przeznaczenie, w obecnej sytuacji finansowej większości uczelni medycznych, nie dają żadnych możliwości wygenerowania rezerw pozwalających na pokrycie strat finansowych szpitali, dla których te uczelnie pełnią rolę podmiotów tworzących. Co więcej, również perspektywa finansowania uczelni, w tym planowany wzrost środków przewidzianych na wynagrodzenia w uczelniach, nie daje podstaw by uznać, iż środki takie znajdą się w loku 2013, czyli w roku. w którym właśnie od kondycji finansowej uczelni medycznej uzależnione będzie jej zachowanie (postępowanie) w stosunku do szpitala klinicznego, dla którego jest ona podmiotem tworzącym, a tym samym uzależniony będzie dalszy byt lub forma organizacyjna tegoż szpitala.
2.
Uczelnia z mocy prawa musi pozbyć się na rzecz spółki swojego majątku, jakim jest zazwyczaj teren i budynki szpitala. Majątek ten bezpowrotnie przepadnie przy ew. upadku spółki, bądź (czego się dzisiaj nie zakłada, ale wykluczyć tego nie sposób) prywatyzacji szpitala.
3.
W spółce, w odróżnieniu od ZOZ. muszą wyrosnąć koszty stałe działalności, ponieważ rada nadzorcza i zarząd pobierają wynagrodzenie wielokrotnie wyższe niż koszty zarządzania ZOZ-cm.
4.
Kodeks spółek handlowych. pod rygorem odpowiedzialności karnej, jednoznacznie zobowiązuje zarówno właściciela, jak i zarząd ora/ radę nadzorczą, aby w swojej działalności kierowali się jedynie interesem spółki, a zabrania działalności na jej szkodę. W działalności spółki obowiązują ceny rynkowe, włącznie z wyceną kosztów prowadzonej dydaktyki. szkolenia podyplomowego oraz prac badawczych.
5.
Istnieje sprzeczność między obowiązkiem działania spółki w kierunku osiągania zysku, a misją uniwersyteckiego podmiotu leczniczego, który nadal będzie działał w silnie regulowanym rynku zdrowia. Uniwersytecki podmiot leczniczy wciąż będzie miał za zadanie prowadzenie dydaktyki, szkolenie przed- i podyplomowe otrzymując od uczelni środki niepokrywające kosztów- tej działalności, jedynie prowadzenia prac badawczych może być już obecnie finansowane w oparciu o realne koszty ujęte w projektach badawczych.
6.
Nie ma możliwości prawnych odtworzenia majątku trwałego spółki, innych niż ze środków wypracowane przez spółkę. Przy obecnym poziomie finansowania usług zdrowotnych z Funduszu Zdrowia nic ma na to realnych szans, co grozi degradacją poziomu usług medycznych i bazy- naukowo-dydaktycznej. Obecnie odtworzenie to dokonuje się ze środków budżetowych, ale po przekształceniu szpitali stanic się to niemożliwe.
7.
Przy komercjalizacji (nic przekreślającej drogi do prywatyzacji) pojawi się z całą pewnością presja związków zawodowych i roszczeń pracowniczych, domagających się pakietów socjalnych (np. braku możliwości zwolnień pracowników) oraz wypłyną żądania placowe. Stanowi to zagrożenie dla ew. programów naprawczych i dla efektu finansowego spółki.

Szanowny Panic Ministrze,

Mam nadzieję, te przedstawiona argumentacja zyska przychylną ocenę również z Pana strony i podzieli Pan obawy wynikające ze zbyt szybkiego i nic do końca opracowanego systemu przekształcania uniwersyteckich podmiotów leczniczych. Oczywiście nic oznacza to. iż taki proces nic jest w przyszłości możliwy, jednak w naszej opinii konieczne jest najpierw opracowanie zasad, na jakich uniwersyteckie podmioty lecznicze przy zachowaniu ich pełnej misji oraz utrzymywaniu konieczności przyjęcia pacjentów, którzy nadal będą napływać do tych szpitali i to w znacznie zwiększonej liczbie po przekształceniu szpitali marszałkowskich i niższego szczebla, aby mogły one utrzymać dodatni wynik finansowy jako spółki. Przygotowanie ustawy o szpitalach klinicznych czy oddziałach klinicznych pozwoliłoby również na zabezpieczenie możliwości dydaktycznych w przyszłości, bowiem przyznanie oddziałom zewnętrznym statusu "oddziałów klinicznych" jako bazie nauczania studentów 6-tego roku rozwiązywałoby problem nauczania praktycznego oraz zwiększało możliwości działania oddziałów zewnętrznych.

Z wyrazami szacunku