Skierowanie do Ministra Zdrowia wystąpienia o pilne podjęcie inicjatywy ustawodawczej zmierzającej do zmiany art.216 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej oraz skierowania do Ministra Zdrowiu wniosku o zintensyfikowanie prac legislacyjnych nad projektem ustawy o szpitalach klinicznych.
KAAUM.2012.10.26
Akt nieocenianyUCHWAŁA Nr 6/2012
KONFERENCJI REKTORÓW AKADEMICKICH UCZELNI MEDYCZNYCH
z dnia 26.10.2012 r.
w sprawie skierowania do Ministra Zdrowia wystąpienia o pilne podjęcie inicjatywy ustawodawczej zmierzającej do zmiany art.216 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej oraz skierowania do Ministra Zdrowiu wniosku o zintensyfikowanie prac legislacyjnych nad projektem ustawy o szpitalach klinicznych
KONFERENCJA REKTORÓW AKADEMICKICH UCZELNI MEDYCZNYCH
Szanowny Pan
Bartosz Arłukowicz
Minister Zdrowia
Warszawa
Szanowny Panie Ministrze,
W załączeniu pozwalam sobie w imieniu Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych przesłać uchwałę podjęta na ostatnim posiedzeniu KRAUM z prośbą o pochylenie się nad problemem uniwersyteckich podmiotów leczniczych dla których uczelnie medyczne oraz CMKP są podmiotami tworzącymi. Poniżej przedstawiam również uzasadnienie, jakie było podstawą przygotowania uchwały.
Uzasadnienie
Uzasadnienie
"1. Samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej pokrywa we własnym zakresie ujemny wynik finansowy.
2. Podmiot tworzący samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej może, w terminie 3 miesięcy od upływu terminu zatwierdzenia sprawozdania finansowego samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, pokryć ujemny wynik finansowy za rok obrotowy tego zakładu, jeżeli wynik ten, po dodaniu kosztów amortyzacji, ma wartość ujemną - do wysokości tej wartości.
3. Ujemny wynik finansowy i koszty amortyzacji, o których mowa w ust. 2, dotyczą roku obrotowego objętego sprawozdaniem finansowym.
4. W przypadku niepokrycia ujemnego wyniku finansowego w sposób określony w ust. 2 podmiot tworzący w terminie 12 miesięcy od upływu terminu określonego w ust. 2 wydaje rozporządzenie, zarządzenie albo podejmuje uchwałę o zmianie formy organizacyjno- prawnej albo o likwidacji samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej."
Natomiast zgodnie z art. 216 ustawy:
"Obowiązek podmiotu tworzącego dotyczący zmiany formy organizacyjno-prawnej samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej albo jego likwidacji, jeżeli ujemny wynik finansowy tego zakładu nie może być pokryty w sposób określony w art. 59, powstaje po raz pierwszy po zatwierdzeniu sprawozdaniu finansowego za pierwszy rok obrotowy rozpoczęty po dniu wejścia w życie niniejszej ustawy."
Biorą pod uwagę powyższe zapisy KRAUM proponuje zmianę treści artykułu 216. który mógłby przyjąć następującą formę:
"Art. 216. Obowiązek podmiotu tworzącego dotyczący zmiany formy organizacyjno-prawnej samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej albo jego likwidacji, jeżeli ujemny wynik finansowy tego zakładu nie może być pokryty w sposób określony w art. 59, powstaje po raz pierwszy po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego za pierwszy rok obrotowy rozpoczęty po dniu wejścia w życie niniejszej ustawy, a w odniesieniu do samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, dla którego podmiotem tworzącym jest uczelnia medyczna, po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego za trzeci rok obrotowy rozpoczęty po dniu wejścia w życic niniejszej ustawy."
Propozycja ta - odsuwając w czasie moment skutkujący powstaniem obowiązku przekształcenia/likwidacji uniwersyteckiego podmiotu leczniczego (z 31 grudnia 2012 r. na 31 grudnia 2015 r.) daje uniwersyteckim podmiotom leczniczym dodatkowe 36 miesięcy nic tylko na ustabilizowanie sytuacji finansowej, restrukturyzację zadłużenia, podjęcie innych działań naprawczych - ale przede wszystkim, pozwala na odczucie faktycznych (miejmy nadzieję pozytywnych) skutków tych działań. Dopiero w obliczu bezskuteczności trzyletnich działań naprawczych pojawia się obowiązek podjęcia zmian organizacyjnych.
Oczy w iście nadal pozostaje otwarte pytanie - jak poradzić sobie z ujemnym wynikiem finansowym uniwersyteckich podmiotów leczniczych przez kolejne trzy' lata (co jest Argumentem przemawiającym zα tolerowaniem takiego niepożądanego stanu prawnego i finansowego)? Odpowiedzią na to pytanie może być jednak właśnie pilna konieczność opracowania przemyślanej propozycji ustawy o szpitalach klinicznych i zmian w finansowaniu placówek o najwyższym stopniu referencyjności.
Ponadto Rektorzy uczelni medycznych po przeanalizowaniu ewentualnych skutków przekształcenia uniwersyteckich podmiotów leczniczych w spółki prawa handlowego, uznają za zasadne następujące zagrożenia, które w przypadku braku usuwy o szpitalach klinicznych mogą w realny sposób zagrozić istnieniu szkolnictwa medycznego w naszym kraju:
Szanowny Panic Ministrze,
Mam nadzieję, te przedstawiona argumentacja zyska przychylną ocenę również z Pana strony i podzieli Pan obawy wynikające ze zbyt szybkiego i nic do końca opracowanego systemu przekształcania uniwersyteckich podmiotów leczniczych. Oczywiście nic oznacza to. iż taki proces nic jest w przyszłości możliwy, jednak w naszej opinii konieczne jest najpierw opracowanie zasad, na jakich uniwersyteckie podmioty lecznicze przy zachowaniu ich pełnej misji oraz utrzymywaniu konieczności przyjęcia pacjentów, którzy nadal będą napływać do tych szpitali i to w znacznie zwiększonej liczbie po przekształceniu szpitali marszałkowskich i niższego szczebla, aby mogły one utrzymać dodatni wynik finansowy jako spółki. Przygotowanie ustawy o szpitalach klinicznych czy oddziałach klinicznych pozwoliłoby również na zabezpieczenie możliwości dydaktycznych w przyszłości, bowiem przyznanie oddziałom zewnętrznym statusu "oddziałów klinicznych" jako bazie nauczania studentów 6-tego roku rozwiązywałoby problem nauczania praktycznego oraz zwiększało możliwości działania oddziałów zewnętrznych.
Z wyrazami szacunku