Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw.
Lekarz.2014.5.9
Akt nieocenianySTANOWISKO 4/14/VII
NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 9 maja 2014 r.
w sprawie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw
Skutkiem wprowadzenia tej regulacji będzie możliwość prowadzenia wobec świadczeniodawcy dwóch kontroli jedocześnie oraz niepodleganie organów kontrolujących przepisom o maksymalnym czasie trwania kontroli przewidzianym w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. Zaproponowane rozwiązanie budzi poważne zastrzeżenia Naczelnej Rady Lekarskiej. Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej w części dotyczącej kontroli przedsiębiorców zawiera rozwiązania modelowe, zgodne z konstytucyjnym duchem wolności prowadzenia działalności gospodarczej. Wprowadzenie odstępstw od przewidzianych w niej rozwiązań powinno być podyktowane jakimiś szczególnie doniosłymi względami, których w projekcie ustawy ani w jego uzasadnieniu nie zdefiniowano. Jeśli natomiast celem projektowanej regulacji jest zrównanie praw świadczeniodawców niebędących przedsiębiorcami, którzy nie podlegają ustawie o swobodzie działalności gospodarczej, z prawami podmiotów będących przedsiębiorcami, to w ocenie Rady, właściwym kierunkiem jest przyznanie nie-przedsiębiorcom w czasie kontroli takich samych praw, z jakich w czasie kontroli korzystają przedsiębiorcy na mocy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Rozwiązanie polegające na odebraniu świadczeniodawcom mającym status przedsiębiorców uprawnień wynikających z ustawy o swobodzie działalności gospodarczej po to, by zrównać ich sytuację prawną w czasie kontroli NFZ z sytuacją nie-przedsiębiorców budzi poważne zastrzeżenia. Niezależnie od powyższych argumentów, celowe jest utrzymanie wobec świadczeniodawców zasady jednej kontroli oraz ustawowego ograniczenia czasu trwania kontroli.