Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz niektórych innych ustaw.

Akty korporacyjne

Sędz.2019.8.30

Akt nieoceniany
Wersja od: 30 sierpnia 2019 r.

OPINIA
KRAJOWEJ RADY SĄDOWNICTWA
z dnia 30 sierpnia 2019 r.
w przedmiocie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz niektórych innych ustaw

Krajowa Rada Sądownictwa, po zapoznaniu się z rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz niektórych innych ustaw, przekazanym przy piśmie Zastępcy Szefa Kancelarii Sejmu z 8 sierpnia 2019 r. (znak: GMS-WP-173-200/19), nie zgłasza uwag do jego treści, bowiem w przeważającej większości projektowane zmiany dotyczącą organów egzekucyjnych.

Rada dostrzega, że głównym celem projektowanej ustawy było uproszczenie procedur administracyjnych obowiązujących w egzekucji administracyjnej a mających pozytywne znaczenie nie tylko dla wierzycieli i organów egzekucyjnych, lecz również dla zobowiązanych. Projekt głównie obejmuje zmiany w zakresie przepisów regulujących środki zaskarżenia, egzekucję z majątku wspólnego małżonków, egzekucję z majątku dłużnika rzeczowego, zbieg egzekucji, egzekucję z pieniędzy, egzekucję z ruchomości, egzekucję z rachunków bankowych oraz wykonywanie przez naczelników urzędów skarbowych postanowień o zabezpieczeniu majątkowym wydanych przez prokuratora lub sąd w postępowaniu karnym lub karnym skarbowym.

Jednocześnie Rada podziela uwagi zgłoszone przez Naczelny Sąd Administracyjny oraz w zakresie zmian przewidzianych w Kodeksie postępowania cywilnego dotyczących dodania § 21-23 w art. 773 § 1, które zostały już uwzględnione w projekcie. Zmiany te dotyczą rozstrzygania zbiegu egzekucji administracyjnej i sądowej w sposób nie wpływający na rozstrzygnięcia sądu.

Rada zauważa, że przy ustalaniu zakresu proponowanych zmian położono główny nacisk na ułatwienia "działania" w ramach postępowania egzekucyjnego zobowiązanemu.

W tym zakresie m.in. zmieniono zasady dotyczące rozpatrywania środków zaskarżenia, rozdzielając jednoznacznie kompetencje organu egzekucyjnego i wierzyciela.