Rozwój kształcenia ustawicznego.

Akty korporacyjne

KRASP.2008.1.18

Akt nieoceniany
Wersja od: 18 stycznia 2008 r.

UCHWAŁA PREZYDIUM KRASP
KONFERENCJI REKTORÓW AKADEMICKICH SZKÓŁ POLSKICH
z dnia 18 stycznia 2008 r.
w sprawie rozwoju kształcenia ustawicznego

Dokument nr 59/IV

Prezydium Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP) dostrzega potrzebę intensyfikacji działań w zakresie kształcenia ustawicznego w naszym kraju. Stopień powszechności kształcenia ustawicznego w Polsce jest niski, co zgodnie stwierdzają różne grupy niezależnych ekspertów międzynarodowych (raport OECD, raport Bologna Follow-up Group - Stocktaking, badania na zlecenie Komisji Europejskiej), a tendencje demograficzne, bardziej niekorzystne niż w większości krajów rozwiniętych, wymuszają zwrócenie uwagi na kształcenie osób dorosłych.

Niezbędne jest podjęcie działań mających na celu:

- uświadamianie znaczenia kształcenia ustawicznego i związanych z nim korzyści w środowisku akademickim, wśród polityków i ogółu społeczeństwa;

- opracowanie spójnej wizji i strategii rozwoju kształcenia ustawicznego, obejmującej różne poziomy i formy kształcenia, dostosowane do zróżnicowanych potrzeb "nietradycyjnych" studentów; strategia taka powinna powstać w wyniku współdziałania przedstawicieli wielu instytucji - KRASP deklaruje wolę włączenia się w prace nad jej opracowaniem; promowanie idei i opracowanie zasad uznawania przez uczelnie wiedzy i umiejętności zdobytych poza systemem szkolnictwa wyższego, w szczególności w wyniku różnych, bardziej lub mniej sformalizowanych form kształcenia i samokształcenia w miejscu pracy.

Stale wzrastający poziom wykształcenia społeczeństwa wymaga, aby kształcenie ustawiczne było coraz powszechniej realizowane na poziomie szkoły wyższej. Nawiązując do swojej uchwały z dn. 8 listopada 2003 r., Prezydium KRASP apeluje do rektorów uczelni członkowskich KRASP i do całego środowiska akademickiego o działania zmierzające do tego, aby kształcenie ustawiczne stało się integralną częścią procesu dydaktycznego w polskich uczelniach.