Rozpoznanie wniosku Ministra Zdrowia o podjęcie uchwały w sprawie zgodności z prawem lub uchwałami i regulaminami wydanymi na podstawie ustawy uchwały Okręgowej Rady Lekarskiej w Łodzi w sprawie odmowy przyznania kol. Januszowi Malarskiemu celowej pomocy finansowej.

Akty korporacyjne

Lekarz.2012.10.26

Akt nieoceniany
Wersja od: 26 października 2012 r.

UCHWAŁA Nr 19/12/VI
NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 26 października 2012 r.
w sprawie rozpoznania wniosku Ministra Zdrowia o podjęcie uchwały w sprawie zgodności z prawem lub uchwałami i regulaminami wydanymi na podstawie ustawy uchwały Okręgowej Rady Lekarskiej w Łodzi w sprawie odmowy przyznania kol. Januszowi Malarskiemu celowej pomocy finansowej

Na podstawie art. 19 ust. 3 w zw. z art. 39 ust. 3 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o izbach lekarskich (Dz. U. Nr 219, poz. 1708, z późn. zm.), po rozpoznaniu wniosku Ministra Zdrowia z dnia 18 września 2012 r., znak: MZ-D-SOP-6451-3022-62/EK/12, o podjęcie uchwały w sprawie zgodności z prawem lub uchwałami i regulaminami wydanymi na podstawie ustawy uchwały Nr 1976/ORLVI/2012 Okręgowej Rady Lekarskiej w Łodzi z dnia 28 lutego 2012 r. w sprawie odmowy przyznania dr Januszowi Malarskiemu celowej pomocy finansowej, uchwala się, co następuje:
§  1.
Nie stwierdza się sprzeczności uchwały Nr 1976/ORLVI/2012 Okręgowej Rady Lekarskiej w Łodzi z dnia 28 lutego 2012 r. w sprawie odmowy przyznania kol. Januszowi Malarskiemu celowej pomocy finansowej z prawem oraz uchwałami i regulaminami wydanymi na podstawie ustawy.
§  2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 18 września 2012 r., znak: MZ-D-SOP-6451-3022-62/EK/12, Minister Zdrowia, powołując się na art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o izbach lekarskich, wniósł o podjęcie przez Naczelną Radę Lekarską uchwały w sprawie zgodności z prawem lub uchwałami i regulaminami wydanymi na podstawie ustawy

uchwały Nr 1976/ORLVI/2012 Okręgowej Rady Lekarskiej w Łodzi z dnia 28 lutego 2012 r. w sprawie odmowy przyznania dr Januszowi Malarskiemu celowej pomocy finansowej.

Kol. Janusz Malarski ubiegał się o pomoc finansową w związku z kosztami, które poniósł w toku postępowania karnego, które toczyło się przeciwko jego osobie. W związku z wydaniem wyroku uniewinniającego, Sąd Rejonowy w Kutnie postanowieniem z dnia 9 września 2001 r., sygn. akt II K 82/07, zasądził od Skarbu Państwa na jego rzecz kwotę 3.817,56 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania w związku z ustanowieniem obrońcy i dojazdem na rozprawę, w pozostałym zakresie wniosku o zwrot kosztów nie uwzględnił. W związku z tym, w dniu 18 stycznia 2012 r. kol. Janusz Malarski złożył wniosek do Okręgowej Rady Lekarskiej w Łodzi o przyznanie mu celowej pomocy finansowej, mającej na celu wyrównanie strat jakie poniósł w związku z procesem karnym, które wycenił na kwotę 6.000 zł. Okręgowa Rada Lekarska w Łodzi przywołaną na wstępie uchwałą odmówiła przyznania wnioskowanej pomocy. Powołała się m.in. na pismo Komisji Rzecznika Praw Lekarzy tej Rady z dnia 30 stycznia 2012 r., która negatywnie rozpatrzyła wniosek, z uwagi na brak odpowiedniego dokumentu potwierdzającego rzeczywiście poniesione koszty, jak i konieczność skrupulatnego i rozważnego dysponowania środkami finansowymi pochodzącymi ze składek członków Okręgowej Izby Lekarskiej w Łodzi. Te same argumenty były podstawą podjęcia zaskarżonej uchwały.

Zgodnie z art. 39 ust. 3 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o izbach lekarskich, Naczelna Rada Lekarska uchyla uchwały okręgowych rad lekarskich sprzeczne z prawem lub uchwałami i regulaminami wydanymi na podstawie ustawy. Przesłanki umożliwiające podjęcie przez Naczelną Radę Lekarską przedmiotowej uchwały są więc następujące:

1) okręgowa rada lekarska podjęła uchwałę,

2) akt podlegający uchyleniu jest uchwałą w rozumieniu odrębnych przepisów,

3) stwierdzono istnienie sprzeczności uchwały okręgowej rady lekarskiej z prawem, tj. ustawą o izbach lekarskich oraz przepisami wydanym na jej podstawie, w tym uchwałami i regulaminami, a więc regulacjami wewnątrzsamorządowymi, oraz innymi aktami prawnymi, mającymi charakter przepisów powszechnie obowiązujących.

Analizując wniosek Ministra Zdrowia pod kątem powyższych przesłanek Naczelna

Rada Lekarska stwierdziła, co następuje:

Okręgowa Rada Lekarska w Łodzi podjęła decyzję w przedmiocie przyznania pomocy finansowej kol. Januszowi Malarskiemu, a rozstrzygnięcie tej sprawy przybrało formę uchwały. Do uchwały tej nie stosuje się przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego dotyczących decyzji administracyjnej, gdyż żaden przepis o tym nie stanowi.

Uchwała zawiera natomiast rozstrzygnięcie merytoryczne określonej sprawy i ma charakter konstytutywny (tworzący pewien stan rzeczy).

Są więc spełnione powyższe dwie pierwsze przesłanki wskazane w art. 39 ust. 3 ustawy o izbach lekarskich.

Odnośnie do trzeciej przesłanki, należy zauważyć, że ustawa o izbach lekarskich mówi o sprzeczności uchwały okręgowej rady lekarskiej z prawem lub uchwałami i regulaminami wydanymi na podstawie ustawy.

Przepisy powszechnie obowiązujące nie określają zasad przyznawania pomocy finansowej przez okręgową radę lekarską. Zasady te zostały natomiast określone przez Okręgową Radę Lekarską w Łodzi w uchwałach:

- Nr 3139/V/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. w sprawie przyjęcia regulaminu: udzielania celowej pomocy finansowej dla lekarzy i lekarzy dentystów, wobec których wszczęte zostało postępowanie karne, członków Okręgowej Izby Lekarskiej w Łodzi oraz

- Nr 307/VI/2010 z dnia 22 czerwca 2010 r. w sprawie przyjęcia regulaminu udzielania celowej pomocy finansowej dla lekarzy i lekarzy dentystów, których prawa zostały naruszone lub są zagrożone, członków Okręgowej Izby Lekarskiej w Łodzi.

Z powyższych uchwały Okręgowej Rady Lekarskiej w Łodzi, wynika, że decyzja o przyznaniu pomocy celowej ma charakter decyzji uznaniowej. Wynika to z § 2 ust. 1 obu regulaminów przyznawania celowej pomocy finansowej, stanowiących załączniki do ww. uchwał, które stanowią, że "Pomoc finansowa może być udzielona Uprawnionemu (...)". Ponadto z regulaminów tych wynika, że opinię co do celowości przyznania pomocy finansowej i jej wysokości wydaje Komisja Rzecznika Praw Lekarza, a zasięgniecie tej opinii jest konieczne przed wydaniem stosownej uchwały przez Okręgową Radę Lekarska w Łodzi. Natomiast przyznawane kwoty nie mogą przekroczyć stawek określonych w przepisach powszechnie obowiązujących, przywołanych w tych regulaminach.

Należy zauważyć, że wydanie decyzji uznaniowej musi się wiązać z wszechstronnym rozważeniem całokształtu sprawy, w tym wyważeniem interesów przeciwstawnych

stron. Tu tymi interesami przeciwstawnymi są interes wnioskodawcy, domagającego się przyznania określonej kwoty, a z drugiej strony - interes członków danej okręgowej izby lekarskiej, która przyznaje pomoc finansową ze środków zgromadzonych ze składek pochodzących od tych członków izby. Interesy te nie zawsze są ze sobą spójne.

Jak wynika ze zgromadzonych dokumentów, wnioskodawca nie przedstawił odpowiedniego dokumentu potwierdzającego rzeczywiście poniesione koszty. Okręgowa Rada Lekarska w Łodzi, powołując się na konieczność skrupulatnego i rozważnego dysponowania środkami finansowymi pochodzącymi ze składek członków Okręgowej Izby Lekarskiej w Łodzi, uznała, że przemawia to przeciwko przyznaniu pomocy finansowej. W świetle przytoczonych powyżej zapisów regulaminów przyznawania celowej pomocy finansowej, Okręgowa Rada Lekarska w Łodzi, działając w ramach swobody uznania, była uprawniona do podjęcia takiej decyzji.

Tym samym, Naczelna Rada Lekarska nie ma podstaw, aby kwestionować powyższą decyzję Okręgowej Rady Lekarskiej w Łodzi podjętą w ramach posiadanych przez nią uprawnień.

Wobec powyższego, brak jest podstaw do stwierdzenia sprzeczności zaskarżonej uchwały z prawem lub uchwałami i regulaminami wydanymi na podstawie ustawy.