Regulamin zgromadzenia okręgowej izby radców prawnych.

Akty korporacyjne

Radc.2019.12.7

Akt nieoceniany
Wersja od: 7 grudnia 2019 r.

UCHWAŁA Nr 169/X/2019
KRAJOWEJ RADY RADCÓW PRAWNYCH
z dnia 7 grudnia 2019 r.
Regulamin zgromadzenia okręgowej izby radców prawnych

Na podstawie art. 60 pkt 8 lit. a ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U z 2018 r. poz. 2115 i 2193 oraz z 2019 r. poz. 730, 1673 i 2020), uchwala się, co następuje:
§  1. 
Ilekroć w uchwale jest mowa o:
1)
delegatach - rozumie się przez to także wszystkich radców prawnych należący do okręgowej izby, w przypadku gdy zgromadzenie stanowią wszyscy radcowie prawni należący do okręgowej izby,
2)
komisji - rozumie się przez to komisję mandatową, komisję uchwał i wniosków oraz komisje powołane na podstawie § 13;
3)
okręgowej izbie - rozumie się przez to okręgową izbę radców prawnych;
4)
radzie - rozumie się przez to radę okręgowej izby;
5)
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych;
6)
wyborach - rozumie się przez to przeprowadzane na zgromadzeniu okręgowej izby wybory do organów i na funkcje, o których mowa w:
a)
§ 1 ust. 1 pkt 6-11 uchwały Nr 10/2010 IX Krajowego Zjazdu Radców Prawnych z dnia 6 listopada 2010 r. w sprawie zasad przeprowadzania wyborów do organów samorządu radców prawnych, liczby członków tych organów oraz trybu ich odwoływania, a także podejmowania uchwał przez organy samorządu,
b)
art. 59 ust. 1 in fine ustawy;
7)
zgromadzeniu - rozumie się przez to zgromadzenie okręgowej izby i nadzwyczajne zgromadzenie okręgowej izby.
§  2. 
Przepisy regulaminu nie naruszają przepisów regulujących zasady przeprowadzania wyborów do organów samorządu radców prawnych, liczbę członków tych organów oraz tryb ich odwoływania, a także zasady podejmowania uchwał przez organy samorządu.
§  3. 
Za organizację posiedzenia zgromadzenia odpowiada prezydium rady.
§  4. 
1. 
W zgromadzeniu uczestniczą przedstawiciele aplikantów radcowskich wybrani na podstawie § 26 ust. 1 uchwały, o której mowa w § 1 pkt 5 lit. a.
2. 
W zgromadzeniu mogą uczestniczyć goście zaproszeni przez dziekana rady.
3. 
W zgromadzeniu, podczas którego przeprowadzane są wybory, uczestniczą z głosem doradczym, niebędący delegatami, ustępujący:
1)
członkowie rady;
2)
przewodniczący okręgowego sądu dyscyplinarnego;
3)
rzecznik dyscyplinarny;
4)
przewodniczący komisji rewizyjnej.
§  5. 
1. 
Zgromadzenie obraduje na posiedzeniach.
2. 
W uchwale o zwołaniu zgromadzenia rada określa termin i miejsce posiedzenia zgromadzenia oraz proponowany porządek obrad.
3. 
Dziekan rady zawiadamia delegatów oraz inne osoby biorące udział w zgromadzeniu o terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad posiedzenia zgromadzenia (zawiadomienie o posiedzeniu), co najmniej 14 dni przed posiedzeniem. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, zawiadomienie o posiedzeniu, co do wszystkich albo niektórych spraw objętych proponowanym porządkiem obrad, może nastąpić w krótszym terminie.
4. 
W zawiadomieniu o posiedzeniu wskazuje się, w miarę możliwości, referentów poszczególnych punktów proponowanego porządku obrad.
5. 
Wraz z zawiadomieniem o posiedzeniu przesyła się delegatom projekty uchwał, których podjęcie jest przewidziane proponowanym porządkiem obrad posiedzenia zgromadzenia. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, projekty uchwał mogą być przesłane w terminie późniejszym albo przedstawione na posiedzeniu zgromadzenia.
6. 
Zawiadomienie o posiedzeniu oraz projekty uchwał i inne materiały związane z proponowanym porządkiem obrad posiedzenia zgromadzenia przesyła się delegatom na wskazane przez nich adresy poczty elektronicznej. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, zawiadomienie o posiedzeniu oraz projekty uchwał i materiały mogą być przesyłane drogą pocztową, na adres dla doręczeń wskazany przez delegata zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy.
7. 
W przypadku zwołania zgromadzenia w trybie art. 51 ust. 1 pkt 4 ustawy, wnioskodawcy wraz z wnioskiem o zwołanie zgromadzenia przedstawiają dziekanowi rady:
1)
proponowane punkty porządku obrad posiedzenia zgromadzenia wraz z uzasadnieniem, a jeżeli dany punkt porządku obrad przewiduje podjęcie uchwały przez zgromadzenie - projekt uchwały wraz z uzasadnieniem;
2)
referentów poszczególnych punktów proponowanego porządku obrad posiedzenia zgromadzenia.
8. 
W przypadku zwołania zgromadzenia w trybie art. 51 ust. 1 pkt 3 ustawy, ust. 7 stosuje się odpowiednio.
9. 
W przypadku zgromadzenia, na którym przeprowadzane są wybory, stosuje się § 16 uchwały, o której mowa w § 1 pkt 5 lit. a.
§  6. 
1. 
Zgromadzenie powołuje prezydium zgromadzenia oraz komisje.
2. 
Skład prezydium zgromadzenia oraz liczbę członków komisji określa zgromadzenie.
3. 
Członkiem prezydium zgromadzenia oraz komisji może być tylko delegat.
4. 
Zgłoszenia kandydatów do prezydium zgromadzenia i komisji mandatowej przyjmuje dziekan rady. Zgłoszenia kandydatów do pozostałych komisji przyjmuje prezydium zgromadzenia.
5. 
Komisje powołują spośród swoich członków przewodniczącego i sekretarza. Przewodniczący komisji kieruje jej pracami i składa zgromadzeniu ustne sprawozdanie z jej działalności. Sekretarz komisji sporządza sprawozdanie z jej czynności, podpisywane przez wszystkich członków komisji. Każdy członek komisji może złożyć pisemne uwagi do sprawozdania.
6. 
W przypadku zgłoszenia większej liczby kandydatów na członków prezydium zgromadzenia lub komisji, niż określona zgodnie z ust. 2, przeprowadza się odrębne głosowania nad poszczególnymi kandydaturami. Powołany zostaje kandydat, który uzyskał kolejno największą liczbę ważnie oddanych głosów.
§  7. 
Do czasu ukonstytuowania się prezydium zgromadzenia, posiedzeniu zgromadzenia przewodniczy dziekan rady.
§  8. 
Po otwarciu obrad, dziekan rady zarządza powołanie przewodniczącego zgromadzenia.
§  9. 
Po stwierdzeniu zdolności zgromadzenia do podejmowania uchwał lub przeprowadzania wyborów, przewodniczący zgromadzenia zarządza, odrębnie, powołanie pozostałych członków prezydium zgromadzenia.
§  10. 
1. 
Po ukonstytuowaniu się prezydium zgromadzenia, obradami zgromadzenia kieruje przewodniczący zgromadzenia, przy pomocy pozostałych członków prezydium.
2. 
Przewodniczący zgromadzenia zarządza przeprowadzanie głosowań i czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad.
3. 
Przewodniczący zgromadzenia poddaje pod głosowanie wniosek delegata o reasumpcję danego głosowania w razie, gdy wynik głosowania budzi uzasadnione wątpliwości.
4. 
Przewodniczący zgromadzenia informuje delegatów o miejscu, czasie oraz sposobie przyjmowania:
1)
propozycji wniosków i uchwał zgromadzenia;
2)
zgłoszeń kandydatów w wyborach do organów i na funkcje, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 6-11 uchwały, o której mowa w § 1 pkt 5, oraz art. 59 ust. 1 ustawy.
5. 
Od decyzji przewodniczącego zgromadzenia w sprawach związanych z prowadzeniem obrad delegatowi przysługuje odwołanie do zgromadzenia.
§  11. 
1. 
Przewodniczący zgromadzenia w pierwszej kolejności poddaje po głosowanie proponowany porządek obrad.
2. 
Wnioski w sprawie zmian w proponowanym porządku obrad mogą być wnoszone do przewodniczącego zgromadzenia wyłącznie przez delegatów.
3. 
W trakcie posiedzenia zgromadzenie, na wniosek delegata, może zmienić przyjęty porządek obrad.
4. 
Wnioski, o których mowa w ust. 2 i 3, poddawane są pod głosowanie w pierwszej kolejności. Wnioski powtarzające się lub zdaniem przewodniczącego oczywiście bezprzedmiotowe tudzież zmierzające do obstrukcji prac zgromadzenia nie są poddawane pod głosowanie.
§  12. 
Zgromadzenie powołuje komisję uchwał i wniosków, która przyjmuje propozycje w sprawie wniosków i uchwał zgromadzenia oraz przygotowuje ich projekty.
§  13. 
Zgromadzenie może powołać inne komisje niż wskazane w § 8 ust. 1 i § 12. Powołując komisję zgromadzenie określa jej zakres działania.
§  14. 
1. 
Przewodniczący zgromadzenia udziela głosu uczestnikom zgromadzenia w sprawach objętych porządkiem obrad. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, przewodniczący zgromadzenia, za zgodą prezydium zgromadzenia, może udzielić głosu w sprawie nieobjętej porządkiem obrad.
2. 
Przewodniczący zgromadzenia może ograniczyć dyskusję do określonej liczby wypowiedzi.
3. 
Przewodniczący zgromadzenia może zarządzić, że wypowiedzi w danym punkcie porządku obrad nie mogą trwać dłużej niż określony czas.
4. 
Przewodniczący zgromadzenia może zwrócić uwagę osobie, która zabierając głos odbiega od przedmiotu danego punktu porządku obrad, przywołaniem jej "do rzeczy". Po dwukrotnym przywołaniu "do rzeczy", przewodniczący zgromadzenia odbiera mówcy głos.
5. 
Przewodniczący zgromadzenia może odebrać głos osobie, której wypowiedź trwa ponad ustalony limit czasu, powtarza swoje wcześniejsze wypowiedzi lub wypowiedzi innych osób, wypowiada się nie na temat lub narusza dobre obyczaje.
6. 
Uczestnicy zgromadzenia, którzy zamierzają wziąć udział w dyskusji nad określonym punktem porządku obrad, zapisują się do głosu u sekretarza zgromadzenia. Przewodniczący zgromadzenia udziela głosu według kolejności zapisania się do głosu, z zastrzeżeniem ust. 7- 11.
7. 
Dziekanowi rady przewodniczący zgromadzenia udziela głosu poza kolejnością.
8. 
Przewodniczący zgromadzenia w pierwszej kolejności udziela głosu referentom poszczególnych punktów porządku obrad, którzy przedstawiają daną sprawę, a jeżeli punkt porządku obrad przewiduje podjęcie uchwały przez zgromadzenie - również uzasadnienie projektu uchwały.
9. 
Po wyczerpaniu listy osób zapisanych do głosu, przewodniczący zgromadzenia może udzielić głosu innym uczestnikom posiedzenia zgromadzenia, według kolejności zgłoszeń. W pierwszej kolejności udziela się głosu delegatom.
10. 
Przewodniczący zgromadzenia udziela głosu delegatom poza kolejnością dla zgłoszenia wniosku formalnego. Wnioski formalne mogą dotyczyć wyłącznie spraw objętych porządkiem obrad oraz przebiegu posiedzenia.
11. 
Do wniosków formalnych zalicza się w szczególności wnioski o:
1)
ograniczenie czasu wypowiedzi;
2)
ograniczenie dyskusji do określonej liczby wypowiedzi;
3)
odroczenie albo zamknięcie dyskusji;
4)
przekazanie określonego zagadnienia do komisji;
5)
powołanie określonej komisji lub podjęcie przez komisję określonych czynności;
6)
reasumpcję głosowania;
7)
zmianę sposobu prowadzenia obrad;
8)
przerwę w obradach.
§  15. 
Dziekan rady może się zwrócić do zgromadzenia z wnioskiem o podjęcie uchwały w określonej sprawie.
§  16. 
Po wyczerpaniu porządku obrad, przewodniczący zgromadzenia ogłasza zamknięcie zgromadzenia.
§  17. 
1. 
Uchwały podjęte przez zgromadzenie podpisują przewodniczący zgromadzenia oraz przewodniczący komisji uchwał i wniosków.
2. 
Z przebiegu obrad zgromadzenia sekretarz zgromadzenia sporządza protokół, który podpisują przewodniczący oraz sekretarz zgromadzenia. Do protokołu dołącza się uchwały podjęte przez zgromadzenie oraz sprawozdania komisji. Dziekan rady może zarządzić utrwalenie przebiegu obrad zgromadzenia w dodatkowy sposób, w szczególności w formie stenogramu lub zapisu dźwiękowego.
3. 
Protokół, a także inny zapis przebiegu obrad zgromadzenia, jeżeli został sporządzony, przechowuje biuro rady.
§  18. 
1. 
W terminie 21 dni od podjęcia uchwał przez zgromadzenie, dziekan rady przekazuje je Ministrowi Sprawiedliwości oraz, w razie potrzeby, innym właściwym podmiotom.
2. 
Dziekan rady zarządza niezwłoczne ogłoszenie wyników wyborów przeprowadzanych na zgromadzeniu poprzez zamieszenie ich na stronie internetowej okręgowej izby.
§  19. 
Czynności przewidziane w Regulaminie dla dziekana rady może wypełniać wicedziekan rady, w przypadku, gdy istnieją przeszkody uniemożliwiające spełnianie tych czynności przez dziekana.
§  20. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2020 r.