Regulamin urzędowania Krajowej Rady Notarialnej.

Akty korporacyjne

Notar.2003.8.8

Akt nieoceniany
Wersja od: 8 sierpnia 2003 r.

REGULAMIN URZĘDOWANIA KRAJOWEJ RADY NOTARIALNEJ

(tekst jednolity)

Rozdział  I

Ustrój Krajowej Rady Notarialnej

§  1.
Krajowa Rada Notarialna jest reprezentantem polskiego notariatu.
§  2.
Krajowa Rada Notarialna składa się z członków wybranych na zgromadzeniach notariuszy izb notarialnych, którzy spośród siebie wybierają prezesa, dwóch wiceprezesów i sekretarza. Obowiązki skarbnika pełni jednocześnie jeden z wiceprezesów.
§  3.
Wybory na stanowisko prezesa i wiceprezesów są tajne, pozostałe stanowiska obsadzane są w drodze wyborów jawnych, chyba że zostanie złożony wniosek choćby przez jednego członka Krajowej Rady Notarialnej o przeprowadzenie wyborów tajnych.
§  4.
Krajowa Rada Notarialna może powołać stałe lub doraźne komisje do wykonywania określonych zadań oraz dokonać podziału zadań pomiędzy poszczególnych jej członków.
§  5.
Siedzibą Krajowej Rady Notarialnej jest Warszawa.
§  6.
Krajowa Rada Notarialna używa pieczęci z wizerunkiem orła.

Rozdział  II

Posiedzenia Krajowej Rady Notarialnej

§  7.
Krajowa Rada Notarialna obraduje na posiedzeniach.
§  8.
Posiedzenia odbywają się co najmniej raz na kwartał w siedzibie Rady; w uzasadnionych przypadkach posiedzenia mogą się również odbyć poza jej siedzibą.
§  9.
1.
Posiedzenia zwołuje się listami, faxami bądź pocztą elektroniczną wysłanymi bądź nadanymi co najmniej na siedem dni przed terminem posiedzenia.
2.
W zaproszeniu należy oznaczyć dzień, godzinę i miejsce posiedzenia oraz szczegółowy porządek obrad.
3.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach, określony w ust. 1 termin zwołania posiedzenia może być skrócony do dwóch dni.
4.
W przypadku obecności wszystkich członków, posiedzenie może odbyć się bez formalnego zwołania, jeżeli nikt z obecnych nie zgłosi sprzeciwu co do odbycia posiedzenia lub wniesienia poszczególnych spraw do porządku obrad.
§  10.
1.
Każdy członek może żądać umieszczenia poszczególnych spraw na porządku obrad najbliższego lub kolejnego posiedzenia.
2.
Posiedzenia powinno być zwołane na pisemny wniosek co najmniej dwóch członków Krajowej Rady Notarialnej. We wniosku należy podać umotywowany cel posiedzenia oraz określić, jakie sprawy mają być umieszczone w porządku obrad.
3.
Posiedzenie, o którym mowa w ust. 2, powinno się odbyć w terminie trzech tygodni od daty wpłynięcia wniosku do Krajowej Rady Notarialnej. W porządku obrad tak zwołanego posiedzenia mogą być umieszczone inne sprawy.
§  11.
Posiedzenia zwołuje prezes, a w przypadku niemożności zwołania posiedzenia przez prezesa z powodu jego nieobecności trwającej dłużej niż dwa tygodnie - zastępujący go wiceprezes.
§  12.
1.
Posiedzeniom przewodniczy prezes, a w przypadku jego nieobecności wyznaczony wiceprezes.
2.
W posiedzeniach mogą uczestniczyć inne osoby zaproszone przez zwołującego posiedzenie.
§  13.
1.
Członkom Krajowej Rady Notarialnej oraz innym notariuszom może być przyznana dieta lub inaczej określone wynagrodzenie za działalność na rzecz samorządu notarialnego.
2.
Niezależnie od diety bądź wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, może być także przyznany zwrot kosztów poniesionych w związku z działalnością na rzecz samorządu notarialnego.
3.
Wysokość diety, wynagrodzenia i zwrotu kosztów, o których mowa w ust. 1 i 2, ustala prezes na podstawie uchwały Krajowej Rady Notarialnej określającej zasady ich przyznawania.
§  14.
Przewodniczący zgromadzeń notariuszy, na których wybrano członka Krajowej Rady Notarialnej, powiadamiają o tym wyborze prezesa Krajowej Rady Notarialnej.
§  15.
Pierwsze posiedzenie Krajowej Rady Notarialnej nowej kadencji, zwołuje prezes ustępującej Rady.
§  16.
Z posiedzenia sporządza się protokół. Protokolantem może być pracownik biura Krajowej Rady Notarialnej.

Rozdział  III

Podejmowanie uchwał

§  17.
Krajowa Rada Notarialna podejmuje swoje rozstrzygnięcia w formie uchwał.
§  18.
Krajowa Rada Notarialna może podjąć uchwały wyłącznie w sprawach przewidzianych w porządku posiedzenia. W przypadku obecności całego składu Rady, przy braku sprzeciwu choćby jednego jej członka, uchwały mogą być podjęte także w sprawach nieprzewidzianych porządkiem posiedzenia.
§  19.
1.
Uchwały oznacza się kolejnymi numerami w porządku chronologicznym obejmującymi:
1)
numer kadencji wypisany cyframi rzymskimi,
2)
kolejny numer uchwały podjętej w danym roku kalendarzowym w porządku chronologicznym wypisany cyframi arabskimi,
3)
rok podjęcia uchwały wypisany cyframi arabskimi.

Poszczególne elementy numeru uchwały przedzielone są ukośnikami. Przykładowy numer uchwały wygląda następująco: "V/33/2003", w której:

cyfra "V" oznacza V kadencję Krajowej Rady Notarialnej,

liczba "33" oznacza, że jest to 33 uchwała podjęta w danym roku,

liczba "2003" oznacza, że uchwała została podjęta w 2003 roku.

2.
Uchwała powinna zawierać numer, o którym mowa w ust. 1, a także:
1)
stwierdzenie, że jest to uchwała Krajowej Rady Notarialnej,
2)
datę podjęcia,
3)
nazwę uchwały, która powinna odpowiadać treści uchwały i być jej zwięzłą syntezą,
4)
podstawę prawną podjęcia uchwały, chyba że podstawa prawna podjęcia uchwały wynika z zasad ogólnych,
5)
sentencję,
6)
uzasadnienie uchwały, jeżeli jest to uzasadnione jej treścią,
7)
podpis prezesa lub sekretarza, przy czym w przypadku gdy przewodniczącym posiedzenia, podczas którego została podjęta uchwała, był wiceprezes, uchwała może być podpisana przez tego wiceprezesa, o ile przepis szczególny nie stanowi inaczej,
8)
pieczęć okrągłą Krajowej Rady Notarialnej z wizerunkiem godła państwowego.
3.
Krajowa Rada Notarialna może ustalić jednolity tekst uchwały.
§  20.
Uchwały zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Rady.
§  21.
W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego posiedzenia.
§  22.
Głosowanie jest jawne, jednakże na żądanie choćby jednego członka Rady przeprowadza się głosowanie tajne.

Rozdział  IV

Zarząd majątkiem

§  23.
1.
Zarząd majątkiem Krajowej Rady Notarialnej sprawuje Krajowa Rada Notarialna.
2.
Czynności zwykłego zarządu majątkiem Krajowej Rady Notarialnej wykonuje prezes.
§  24.
1.
Do składania oświadczeń woli w sprawach majątkowych wymagane jest współdziałanie dwóch członków Krajowej Rady Notarialnej, przy czym jednym z nich musi być prezes lub wiceprezes.
2.
W zakresie wydatków bieżących, o wartości jednostkowej nieprzekraczającej kwoty 20.000 złotych, decyzje podejmuje samodzielnie prezes lub upoważniona przez niego osoba.
§  25.
Krajowa Rada Notarialna corocznie uchwala swój budżet, w którym określa przewidywane dochody i wydatki.
§  26.
Skarbnik Krajowej Rady Notarialnej pełni bezpośredni nadzór nad gospodarowaniem środkami finansowymi.
§  27.
Do końca lutego każdego roku skarbnik Krajowej Rady Notarialnej składa informację o wykonaniu budżetu.

Rozdział  V

Biuro Krajowej Rady Notarialnej

§  28.
Organizację i stałą obsługę posiedzeń Krajowej Rady Notarialnej wykonuje jej biuro.
§  29.
Dyrektora i pracowników biura przyjmuje do pracy i zwalnia prezes, który określa również zakres ich zadań i obowiązków.