Regulamin powoływania oraz zakresu działalności Rady Dyrektorów Jednostek Naukowych Akademii.

Akty korporacyjne

PAN.2023.1.2

Akt nieoceniany
Wersja od: 2 stycznia 2023 r.

DECYZJA Nr 1/2023
PREZESA POLSKIEJ AKADEMII NAUK
z dnia 2 stycznia 2023 r.
w sprawie regulaminu powoływania oraz zakresu działalności Rady Dyrektorów Jednostek Naukowych Akademii

Na podstawie § 29 ust. 2 Statutu Polskiej Akademii Nauk, stanowiącego załącznik do uchwały nr 8/2010 Zgromadzenia Ogólnego Polskiej Akademii Nauk z dnia 24 listopada 2010 r., zatwierdzonej przez Prezesa Rady Ministrów w dniu 28 grudnia 2010 r., zmienionej uchwałą nr 8/2012 Zgromadzenia Ogólnego Polskiej Akademii Nauk z dnia 25 września 2012 r., zatwierdzoną przez Prezesa Rady Ministrów w dniu 26 listopada 2012 r., zmienionej uchwałą nr 1/2015 Zgromadzenia Ogólnego Polskiej Akademii Nauk z dnia 19 marca 2015 r., zatwierdzoną przez Prezesa Rady Ministrów w dniu 8 czerwca 2015 r., zmienionej uchwałą nr 4/2018 Zgromadzenia Ogólnego Polskiej Akademii Nauk z dnia 21 czerwca 2018 r., zatwierdzoną przez Prezesa Rady Ministrów w dniu 6 września 2018 r., zmienionej uchwałą nr 4/2020 Zgromadzenia Ogólnego Polskiej Akademii Nauk z dnia 3 grudnia 2020 r., zatwierdzoną przez Prezesa Rady Ministrów w dniu 8 lutego 2021 r. oraz zmienionej uchwałą nr 3/2021 Zgromadzenia Ogólnego Polskiej Akademii Nauk z dnia 24 czerwca 2021 r., zatwierdzoną przez Prezesa Rady Ministrów w dniu 25 sierpnia 2021 r., postanawiam, co następuje:
§  1. 
Nadaję regulamin określający tryb powoływania oraz zakres działalności Rady Dyrektorów Jednostek Naukowych Akademii, który stanowi załącznik do niniejszej decyzji.
§  2. 
Traci moc decyzja nr 16 Prezesa Polskiej Akademii Nauk z dnia 6 kwietnia 2011 r. w sprawie regulaminu powoływania oraz zakresu działalności Rady Dyrektorów Jednostek Naukowych Akademii, zmieniona decyzją nr 16/2014 Prezesa Polskiej Akademii Nauk z dnia 28 maja 2014 r., decyzją nr 5/2017 Prezesa Polskiej Akademii Nauk z dnia 3 lutego 2017 r., decyzją nr 3/2022 Prezesa Polskiej Akademii Nauk z dnia 12 stycznia 2022 r. i decyzją nr 58/2022 Prezesa Polskiej Akademii Nauk z dnia 23 listopada 2022 r., a także decyzja nr 6/2019 Prezesa Polskiej Akademii Nauk z dnia 16 stycznia 2019 r. w sprawie wprowadzenia jednolitego tekstu Regulaminu powoływania oraz zakresu działalności Rady Dyrektorów Jednostek Naukowych Akademii.
§  3. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

Regulamin powoływania oraz zakres działalności Rady Dyrektorów Jednostek Naukowych Akademii

Rada Dyrektorów Jednostek Naukowych Akademii, zwana dalej "Radą", jest stałym organem doradczym Prezesa Akademii w sprawach dotyczących działalności jednostek naukowych Akademii.
§  1. 
W skład Rady wchodzi co najwyżej dwunastu dyrektorów jednostek naukowych Akademii, które są objęte zakresem działania właściwych wydziałów Akademii lub wskazane w § 3 ust. 4 i 5.
§  2. 
Kadencja Rady odpowiada kadencji Prezydium Akademii.
§  3. 
1. 
Wyboru przedstawicieli dyrektorów jednostek naukowych Akademii do Rady dokonuje się nie później niż miesiąc przed upływem kadencji dotychczasowej Rady.
2. 
Dyrektorzy jednostek naukowych Akademii dokonują wyboru kandydatów do Rady podczas zebrań zwołanych przez przewodniczących właściwych rad kuratorów.
3. 
Zebrania mogą być przeprowadzane przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, zapewniających w szczególności:
1)
transmisję zebrania w czasie rzeczywistym między jego uczestnikami,
2)
wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym, w ramach której uczestnicy zebrania mogą wypowiadać się w jego toku

- z zachowaniem niezbędnych zasad bezpieczeństwa.

4. 
Dyrektor Archiwum Nauki PAN i PAU w Krakowie bierze udział z głosem stanowiącym w zebraniu dyrektorów jednostek naukowych Akademii, zwołanym przez przewodniczącego Rady Kuratorów Wydziału I Nauk Humanistycznych i Społecznych Akademii.
5. 
Dyrektor Międzynarodowego Instytutu Mechanizmów i Maszyn Molekularnych Polskiej Akademii Nauk w Warszawie bierze udział z głosem stanowiącym w zebraniu dyrektorów jednostek naukowych Akademii, zwołanym przez przewodniczącego Rady Kuratorów Wydziału II Nauk Biologicznych i Rolniczych Akademii.
6. 
Po trzech kandydatów na członków Rady wybierają spośród siebie dyrektorzy jednostek naukowych Akademii objętych zakresem działania: Wydziału I Nauk Humanistycznych i Społecznych Akademii, Wydziału II Nauk Biologicznych i Rolniczych Akademii oraz Wydziału III Nauk Ścisłych i Nauk o Ziemi Akademii. W wyborach członków Rady uczestniczą również dyrektorzy jednostek wskazanych w ust. 4 i 5 w ramach właściwych im wydziałów.
7. 
Dwóch kandydatów na członków Rady wybierają spośród siebie dyrektorzy jednostek naukowych Akademii objętych zakresem działania Wydziału IV Nauk Technicznych Akademii.
8. 
Jednego kandydata na członka Rady wybierają spośród siebie dyrektorzy jednostek naukowych Akademii objętych zakresem działania Wydziału V Nauk Medycznych Akademii.
9. 
Wyboru kandydatów na członków Rady Dyrektorów Jednostek Naukowych Akademii, o których mowa w ust. 6 - 8, dokonuje się w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy liczby uprawnionych dyrektorów jednostek naukowych.
10. 
W przypadku uzyskania wymaganej większości głosów przez większą liczbę kandydatów, przedstawicielami stają się kandydaci, którzy uzyskali największą liczbę głosów.
§  4. 
1. 
Prezes Akademii zatwierdza i powołuje kandydatów na członków Rady wybranych w trybie określonym w § 3. W razie braku zatwierdzenia i powołania kandydata, dokonuje się wyboru uzupełniającego, do którego § 3 stosuje się odpowiednio.
2. 
Prezes Akademii odwołuje członka Rady, w sytuacji utraty do niego zaufania.
§  5. 
1. 
W przypadku śmierci, rezygnacji, odwołania lub zakończenia pełnienia funkcji dyrektora przez członka Rady, dokonuje się niezwłocznie wyboru uzupełniającego, w trybie określonym w § 3 ust. 2 - 10 oraz w § 4 ust. 1.
2. 
W razie zmian w składzie osobowym Rady w trakcie trwania kadencji, okres pełnienia funkcji przez nowo powołane osoby kończy się z upływem kadencji tej Rady.
§  6. 
1. 
Pierwsze posiedzenie Rady zwołuje Prezes Akademii i prowadzi je do chwili wyboru przewodniczącego Rady.
2. 
Na pierwszym posiedzeniu Rada uchwala regulamin pracy w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy liczby członków Rady oraz dokonuje wyboru przewodniczącego Rady, zastępcy lub dwóch zastępców przewodniczącego Rady -w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy liczby członków Rady. Do wyboru przewodniczącego, zastępcy lub zastępców przewodniczącego przepis § 3 ust. 10 stosuje się odpowiednio.
3. 
W przypadku śmierci, rezygnacji, odwołania lub zakończenia pełnienia funkcji dyrektora jednostki naukowej Akademii przez dotychczasowego przewodniczącego Rady, zastępca przewodniczącego Rady niezwłocznie zwołuje posiedzenie Rady w celu dokonania wyboru nowego przewodniczącego Rady, w trybie określonym w ust. 2.
§  7. 
1. 
Rada rozpatruje sprawy związane z działalnością jednostek naukowych Akademii, skierowane do niej przez Prezesa Akademii, dyrektorów jednostek naukowych Akademii lub podjęte z własnej inicjatywy.
2. 
Sprawy obejmują, w szczególności:
1)
założenia wewnętrznych uregulowań Akademii dotyczące jednostek naukowych,
2)
podjęcie wspólnych inicjatyw przez jednostki naukowe,
3)
finansowanie działalności statutowej jednostek naukowych.
3. 
W posiedzeniach Rady uczestniczy Prezes Akademii lub Wiceprezes Akademii wskazany przez Prezesa.
4. 
Rada może uchwalać zmiany regulaminu pracy w trakcie trwania kadencji oraz opracować projekt regulaminu pracy dla Rady w następnej kadencji.
§  8. 
1. 
Rada przedstawia swoje opinie Prezesowi Akademii.
2. 
W określonych sprawach, Prezes Akademii może upoważnić przewodniczącego Rady do reprezentowania na zewnątrz interesów jednostek naukowych Akademii.
§  9. 
1. 
Posiedzenia Rady odbywają się co najmniej dwa razy w roku kalendarzowym.
2. 
Posiedzenia Rady są protokołowane.
3. 
Protokoły z posiedzeń Rady są rozsyłane do wiadomości Prezesa Akademii, Wiceprezesów Akademii, Przewodniczących rad kuratorów wydziałów Akademii, Dziekanów wydziałów Akademii, Kanclerza Akademii, Dyrektorów jednostek naukowych Akademii i Dyrektorów biur Kancelarii Akademii.
§  10. 
Obsługę administracyjną prac Rady zapewnia Gabinet Prezesa w Kancelarii Akademii.