Regulamin Polskiej Akademii Umiejętności.
PAU.2016.6.8
Akt nieocenianyREGULAMIN
POLSKIEJ AKADEMII UMIEJĘTNOŚCI
(tekst jednolity uwzględniający wszystkie dotychczasowe zmiany Regulaminu, w tym uchwaloną w czerwcu 2016)
Rozdział I
Wydziały
Wydziały
Kadencja nowych władz Wydziałów rozpoczyna się 1 stycznia roku następnego i trwa trzy lata kalendarzowe do 31 grudnia.
W razie wakatu na stanowisku Dyrektora lub Wicedyrektora przed upływem kadencji, Wydział odbywa wybory uzupełniające lub powierza tymczasowe zastępstwo jednemu z członków krajowych.
Jeśli Dyrektor, zastępujący go Wicedyrektor lub Sekretarz nie mogą pełnić swoich czynności z powodu choroby lub wyjazdu, Wydział może powierzyć ich zastępstwo na ten czas jednemu z członków krajowych.
O dokonaniu wyboru lub tymczasowym poruczeniu czynności Sekretarz Wydziału lub Dyrektor Wydziału zawiadamia Sekretarza Generalnego.
Nadzwyczajne posiedzenie Wydziału winno być zwołane, jeśli tego zażąda pisemnie co najmniej pięciu członków Wydziału.
Sekretarz Wydziału obowiązany jest - najdalej do dnia 31 maja każdego roku - złożyć na ręce Sekretarza Generalnego pisemne sprawozdanie z czynności Wydziału w ciągu ubiegłego roku (akademickiego).
W dyskusji, prócz członków PAU, mogą zabierać głos także inne osoby, uczestniczące w posiedzeniu naukowym za zezwoleniem Dyrektora Wydziału.
Ich ostateczne przyjęcie do druku musi być poprzedzone uzyskaniem dwóch pozytywnych recenzji wydawniczych.
Listę publikacji przewidzianych do druku w danym roku ustala Komitet Wydawniczy, złożony z przedstawicieli wszystkich Wydziałów PAU. Publikacja prac uzależniona jest od dostępności środków znajdujących się w dyspozycji Wydawnictwa w danym roku budżetowym.
Jeśli w czasie wyboru nowych członków zgłoszono więcej kandydatów niż jest wolnych miejsc, dopuszcza się wybory w dwóch turach.
Zarząd Wydziału może podzielić wolne miejsca między poszczególne dyscypliny naukowe, zgodne z przedmiotem prac Wydziału (§ 6 Statutu).
Każdemu członkowi Wydziału przysługuje liczba głosów odpowiadająca liczbie wolnych miejsc w Wydziale. W wypadku oddania większej liczby głosów cały głos członka jest nieważny.
Jeśli w pierwszej turze głosowania któryś z kandydatów otrzyma wymagane % głosów, oddanych przez przynajmniej połowę członków krajowych Wydziału, jego nazwisko umieszczane jest na liście kandydatów przedstawianych Walnemu Zgromadzeniu.
Na karcie do głosowania w drugiej turze umieszcza się nazwiska tych spośród kandydatów, którzy w turze pierwszej uzyskali największą liczbę głosów, w liczbie odpowiadającej liczbie wolnych miejsc. Liczba ta może zostać odpowiednio zwiększona, jeśli dwóch (lub więcej) kandydatów uzyska tę samą największą liczbę głosów.
W drugiej turze głosować można wyłącznie na kandydatów, których wyłoniono w sposób opisany powyżej. Każdemu członkowi krajowemu Wydziału przysługuje liczba głosów odpowiadająca liczbie wolnych miejsc.
W uzasadnionych przypadkach (np. brak możliwości przybycia na zebranie wyborcze) członek Wydziału może w formie pisemnej upoważnić innego członka Wydziału do głosowania w jego zastępstwie. Każdy członek krajowy Wydziału może przyjąć nie więcej niż dwa takie upoważnienia. Upoważnienie powinno być przedstawione przez upoważnionego Sekretarzowi Wydziału przed zebraniem wyborczym.
Zgłoszeni lecz nie wybrani przez Wydział kandydaci nie stają się automatycznie kandydatami na rok przyszły.
Na Walnym Zgromadzeniu, podczas którego dokonywane są wybory, nie dopuszcza się dyskusji nad zgłoszonymi kandydatami.
Rozdział II
Zarząd i Rada
Zarząd i Rada
W razie nieobecności Prezesa i Wiceprezesa czynności Prezesa pełni Sekretarz Generalny lub Delegat Walnego Zgromadzenia, a pod ich nieobecność najstarszy wiekiem Dyrektor Wydziału, o ile wyrazi na to zgodę.
Posiedzenie Zarządu zwołuje Prezes lub, z upoważnienia Prezesa, Sekretarz Generalny przynajmniej dwa razy w miesiącu, z wyjątkiem lipca i sierpnia, w stale oznaczony dzień.
Sprawy nagłe, niezależnie od ich charakteru, może załatwiać Sekretarz Generalny po uprzednim porozumieniu się - o ile to możliwe - z Prezesem; o ich załatwieniu powiadamia Zarząd na najbliższym posiedzeniu.
Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków.
Rozdział III
Walne Zgromadzenie
Walne Zgromadzenie
Najpóźniej w styczniu roku, w którym Zarząd PAU kończy kadencję, Wydziały wyłaniają komisję (po jednej osobie z każdego Wydziału) do przygotowania wyborów. Na pierwszym posiedzeniu Komisji, zwołanym przez urzędujące władze PAU, wybiera ona swego przewodniczącego. Z kolei Komisja zwraca się w ciągu lutego odpowiednim pismem do wszystkich członków krajowych PAU: czynnych i korespondentów, z informacją o przygotowywanych wyborach władz. W załączeniu do pisma Komisji Kancelaria PAU wysyła wyciąg z Regulaminu dotyczący procedury wyborczej.
Uprawnienie do zgłaszania kandydatów na poszczególne stanowiska w Zarządzie PAU (Prezesa, Wiceprezesów, Sekretarza Generalnego, Delegata Walnego Zgromadzenia) oraz do Komisji Rewizyjnej przysługuje zarówno członkom czynnym, jak też korespondentom. Zgłoszenia na pojedyncze lub więcej stanowisk dokonują członkowie w liczbie przynajmniej pięciu, co oznacza, że porozumiewają się w tej sprawie między sobą i zapytują o zgodę kandydata lub kandydatów. Zgłoszenie ma postać pisemną i zawiera podpisy wszystkich zgłaszających. Jest ono adresowane do przewodniczącego Komisji Wyborczej. Termin zgłaszania kandydatów upływa 30 kwietnia (rozstrzyga data stempla pocztowego). Kancelaria powiadamia wszystkich członków PAU o zgłoszonych kandydatach.
Po zebraniu zgłoszeń Komisja sporządza listę kandydatów, Komisji przysługuje również prawo zgłaszania kandydatów.
Wybory Zarządu odbywają się na letnim Walnym Zgromadzeniu PAU, a głosowanie ma charakter tajny.
Gdyby żaden ze zgłoszonych kandydatów na dane stanowisko nie uzyskał wymaganej większości, wówczas Walne Zgromadzenie może wyłonić nowego kandydata lub kandydatów, zachowując tryb zgłaszania przez pięciu członków.
Członkowie zagraniczni otrzymują te zaproszenia, jeśli powiadomili Biuro PAU, iż chcą być zapraszani, lub aktualnie przebywają w Polsce.
W takim przypadku Zarząd wysyła do każdego członka projekt uchwały oraz opieczętowaną kartę do głosowania, wskazując jednocześnie termin nadsyłania głosów, nie krótszy niż 2 tygodnie od dnia wysłania zawiadomienia.
Głosowania dokonuje się przez zaznaczenie na karcie do głosowania odpowiedzi: "tak", "nie" lub "wstrzymujący się".
Nadesłane głosy uważa się za oddane, jeżeli zostaną złożone w Kancelarii przed wyznaczonym terminem lub noszą datę stempla pocztowego nieprzekraczającą terminu nadsyłania głosów wyznaczonego przez Zarząd. Cofnięcie lub zmiana oddanego głosu są bezskuteczne.
Karty do głosowania złożone w Kancelarii po wyznaczonym terminie, karty z niezakreśloną lub zakreśloną więcej niż jedną odpowiedzią, jak również karty z dopisanym warunkiem lub zgłoszoną poprawką uznaje się za głosy nieważne.
Przeliczenia głosów dokonuje Zarząd lub upoważniona przez Zarząd komisja, najwcześniej po tygodniu od wyznaczonego terminu głosowania i nie później niż trzy tygodnie po upływie tego terminu. Głosy ważnie oddane, ale dostarczone do siedziby PAU po sporządzeniu protokołu głosowania, nie są brane pod uwagę. Z przeliczenia głosów spisuje się protokół, który podpisuje Prezes lub przewodniczący wyznaczonej przez Zarząd komisji. W protokole umieszcza się stwierdzenie o przyjęciu lub odrzuceniu uchwały.
Zarząd udziela informacji o wynikach głosowania każdemu członkowi PAU na jego indywidualny wniosek.
Kancelaria PAU rozsyła do członków zestawy do głosowania składające się z: karty do głosowania, koperty zwrotnej, zaadresowanej na Kancelarię PAU i opatrzonej nazwiskiem głosującego, oraz mniejszej czystej koperty firmowej PAU.
Głosujący winien po wyrażeniu swego votum włożyć kartę do głosowania do czystej koperty, zakleić ją i tę włożyć z kolei do zaadresowanej koperty zwrotnej.
Kancelaria otwiera kopertę zewnętrzną, odnotowuje osobę głosującą i czyste koperty z głosami odkłada do dyspozycji Komisji Wyborczej. Koperty zwrotne są również zachowywane, co pozwala na ewentualne sprawdzenie, którzy członkowie brali udział w głosowaniu. Po zakończeniu procedury przez spisanie protokołu, koperty te mogą być zniszczone.
Rozdział IV
Komisje i Komitety
Komisje i Komitety
Wprowadzenie nowego typu wydawnictw, zmiana istniejących w zakresie tytułu, formatu, nakładu itp. wymagają zatwierdzenia ze strony właściwego Wydziału oraz Zarządu PAU.
Autorzy i wydawcy nie mogą bez pozwolenia Zarządu zamieszczać żadnych dedykacji.
Wsparcie może być udzielane nie tylko członkom Komisji, lecz także innym osobom, zasłużonym w pracy naukowej. Odpowiednio uzasadnione wnioski o wsparcie należy kierować na ręce Przewodniczącego Komisji. Materiały naukowe, powstałe w wyniku takiego wsparcia, należy złożyć w zbiorach PAU.
Rozdział V
Stacje Naukowe i Stowarzyszenia Filialne
Stacje Naukowe i Stowarzyszenia Filialne
Rozdział VI
Muzea
Muzea
Rozdział VII
Biblioteki
Biblioteki
I.
Biblioteka Naukowa PAU i PAN w Krakowie
Biblioteka Naukowa PAU i PAN w Krakowie
Biblioteka składa się z następujących jednostek organizacyjnych:
Biblioteka kontynuuje wymianę biblioteczną, prowadzoną przez PAU do 1952 roku, a przez Bibliotekę PAN w Krakowie w latach 1953-1999.
Zasady działania Biblioteki, z uwzględnieniem szczególnej ochrony narodowego zasobu bibliotecznego, zakres jej zadań, strukturę organizacyjną, a także szczegółowe zasady udostępniania zbiorów określa Ordynacja Biblioteki. Zostaje ona dostosowana do Statutu i Regulaminu PAU, a także do przepisów porozumienia z 20 października 1999 r. między PAN i PAU.
Dyrektor kieruje Biblioteką, reprezentuje ją na zewnątrz i jest przełożonym pracowników Biblioteki. Zadania swoje wykonywać może przy pomocy Wicedyrektora. Do obowiązków Dyrektora należą:
Nadzór nad wykonywaniem budżetu należy do obowiązków Dyrektora i Wicedyrektora.
II.
Biblioteka Polska w Paryżu
Biblioteka Polska w Paryżu
Biblioteka jest finansowana częściowo przez PAU ze środków na działalność statutową i zarządzana przez Towarzystwo Historyczno-Literackie na mocy porozumienia z PAU.
III.
Biblioteka Rozdolska Lanckorońskich
Biblioteka Rozdolska Lanckorońskich
Rozdział VIII
Archiwum Nauki
Archiwum Nauki
Terenem działania Archiwum Nauki jest Rzeczpospolita Polska.
Archiwum Nauki używa pieczęci podłużnej z napisem: "Archiwum Nauki Polskiej Akademii Nauk i Polskiej Akademii Umiejętności w Krakowie".
Prezes Oddziału PAN w Krakowie mianuje Dyrektora Archiwum Nauki spośród kandydatów, wyłonionych i zaopiniowanych przez Radę Naukową. Kompetencje i obowiązki Dyrektora określa Statut Archiwum Nauki.
Jeżeli PAU utrzymuje w Archiwum własnych finansowanych przez nią pracowników, to podlegają oni PAU pod względem administracyjnym, praw pracowniczych, socjalnych itp., natomiast Dyrekcji Archiwum pod względem merytorycznym.
Rozdział IX
Stosunki międzynarodowe
Stosunki międzynarodowe
Rozdział X
Wydawnictwa
Wydawnictwa
Członkowie krajowi, zagraniczni i wydawnictwa PAU podczas Zgromadzeń
Zarząd może postanowić, którym osobom należy wysyłać wybrane wydawnictwa PAU.
Rozdział XI
Biuro PAU
Biuro PAU
We wszystkich kwestiach dotyczących praw i obowiązków pracowników PAU obowiązują aktualne przepisy prawa pracy.
Rozdział XII
Zarząd majątkiem
Zarząd majątkiem
Rozdział XIII
Fundusze
Fundusze
Każdy dar pieniężny, uczyniony na rzecz PAU bez wskazania odrębnego celu, zwiększa fundusz podstawowy.
Walne Zgromadzenie wybiera Komisję Rewizyjną, złożoną z trzech członków spośród osób nienależących do Zarządu ani do Rady (§ 7 Statutu). Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrolę finansową i sprawozdanie swoje przedkłada na marcowym Walnym Zgromadzeniu z wnioskiem w sprawie absolutorium dla Zarządu. Głosowanie nad absolutorium odbywa się na Walnym Zgromadzeniu czerwcowym, po zakończeniu audytu niezależnego biegłego księgowego.
Komisja Rewizyjna dokonać też może kontroli w ciągu roku, na wezwanie Sekretarza Generalnego lub z własnej inicjatywy. W pracy swojej dobrać sobie może do pomocy fachowców.
Do niego należy również wskazanie sposobu, w jaki mają być pokryte ewentualne niedobory.
Kraków, 8 czerwca 2016