Regulamin kontroli wewnętrznej Krajowej Izby Doradców Podatkowych.

Akty korporacyjne

Podat.2013.11.5

Akt nieoceniany
Wersja od: 5 listopada 2013 r.

STANOWISKO
KRAJOWEJ RADY DORADCÓW PODATKOWYCH
z dnia 5 listopada 2013 r.
w sprawie Regulaminu kontroli wewnętrznej Krajowej Izby Doradców Podatkowych

Krajowa Rada Doradców Podatkowych, działając na wniosek Komisji Finansowej KRDP, przyjmuje Regulamin kontroli wewnętrznej Krajowej Izby Doradców Podatkowych, stanowiący załącznik do niniejszego stanowiska.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN KONTROLI WEWNĘTRZNEJ KRAJOWEJ IZBY DORADCÓW PODATKOWYCH

Przepisy ogólne

§  1. 
Regulamin kontroli wewnętrznej określa rodzaje i funkcje kontroli wewnętrznej oraz sposoby dokonywania kontroli wewnętrznej i jej dokumentowanie.
§  2. 
Użyte w regulaminie słowa oznaczają:
1)
KIDP - Krajowa Izba Doradców Podatkowych,
2)
Dyrektor - dyrektor Biura KIDP,
3)
kierownik - kierownik komórki organizacyjnej Biura KIDP,
4)
aktywa - kontrolowane przez KIDP zasoby majątkowe, powstałe w wyniku przeszłych zdarzeń, które spowodują w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych,
5)
kontrola dokumentacyjna - zbadanie treści dokumentu na zgodność ze stanem faktycznym, który dokumentuje,
6)
kontrola rzeczowa - ustalenie stanu faktycznego kontrolowanego zdarzenia gospodarczego i zaistniałych zjawisk poprzez mierzenie, liczenie, szacowanie, oględziny itp.,
7)
regulamin - regulamin kontroli wewnętrznej.
§  3. 
Działalność kontrolna wykonywana jest w celu wykrycia nieprawidłowości w funkcjonowaniu KIDP.
§  4. 
Kontroli podlegają następujące zasoby jednostki:
1)
zasoby rzeczowe oraz inne aktywa i zarządzanie nimi, a w szczególności:
a)
aktywa trwałe i zarządzanie nimi, a w szczególności:
-
wartości niematerialne i prawne,
-
rzeczowe aktywa trwałe: środki trwałe, środki trwałe w budowie, zaliczki na środki trwałe w budowie,
-
należności długoterminowe,
-
inwestycje długoterminowe,
-
długoterminowe rozliczenia międzyokresowe;
b)
aktywa obrotowe i zarządzanie nimi, a w szczególności:
-
należności krótkoterminowe,
-
inwestycje krótkoterminowe (udziały, akcje, inne papiery wartościowe, udzielone pożyczki i inne krótkoterminowe aktywa finansowe, środki pieniężne itp.),
-
krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe;
2)
zasoby ludzkie i zarządzanie nimi, a w szczególności:
a)
polityka rekrutacji, doboru i selekcji pracowników,
b)
systemy wynagradzania,
c)
zatrudnienie, awansowanie i zwolnienia pracowników,
d)
tworzenie kadry rezerwowej,
e)
bezpieczeństwo i higiena pracy,
f)
szkolenia i podnoszenie kwalifikacji,
g)
działalność socjalna i bytowa;
3)
zasoby finansowe i zarządzanie nimi, a w szczególności:
a)
kapitały, źródła ich pozyskania,
b)
środki zewnętrzne, źródła ich pozyskania,
c)
wpływ wielkości aktywów trwałych i aktywów obrotowych na finanse

jednostki,

d)
wynik finansowy oraz wpływ kształtowania się kosztów i przychodów na jego

wielkość;

4)
zasoby informacyjne, również zapisane na nośnikach magnetycznych, a w szczególności:
a)
informacje dokumentujące zdarzenia gospodarcze (np. umowy, zlecenia,

dowody zakupu towarów i usług, dowody przychodu i rozchodu aktywów itp.),

b)
informacje zawarte w księgach rachunkowych,
c)
informacje zawarte w innych dokumentach i ewidencjach zawierające dane

dotyczące działalności jednostki.

Organizacja kontroli wewnętrznej i jej formy

§  5. 
Kontrola wewnętrzna realizowana jest w formie:
1)
samokontroli,
2)
kontroli instytucjonalnej,
3)
kontroli funkcjonalnej.
§  6. 
1. 
Samokontrola polega na kontroli prawidłowości wykonywania własnej pracy, z uwzględnieniem postanowień zawartych w regulaminie oraz obowiązków wynikających z posiadanego zakresu czynności.
2. 
W wypadku ujawnienia nieprawidłowości w przebiegu operacji gospodarczych lub innych przedsięwzięć oraz w dowodach dokumentujących te zdarzenia, ewidencjach itp. dokonujący samokontroli:
1)
winien przedsięwziąć niezbędne działania w celu usunięcia nieprawidłowości
2)
winien poinformować przełożonego o ujawnionych nieprawidłowościach, w wypadku gdy nieprawidłowości te znacząco wpłyną lub wpłynęły na działalność jednostki, tzn. spowodują lub spowodowały znaczące straty, zniekształcą lub zniekształciły dane dotyczące sytuacji gospodarczej, finansowej itp.
3. 
Przełożony, który został poinformowany o faktach, o których mowa w ust. 2 pkt 2, podejmuje decyzje w sprawie dalszego toku postępowania, odpowiednie do wagi nieprawidłowości.
4. 
Do samokontroli zobowiązani są wszyscy pracownicy bez względu na zajmowane stanowisko i rodzaj wykonywanej pracy.
§  7. 
Kontrola instytucjonalna sprawowana jest przez Krajową Komisję Rewizyjną KIDP na podstawie odrębnych przepisów.
§  8. 
Kontrola funkcjonalna wykonywana jest przez pracowników, których obowiązki wykonywania kontroli funkcjonalnej zostały określone w zakresach czynności służbowych, bądź którzy do wykonywania tej kontroli zostali odrębnie upoważnieni.
§  9. 
1. 
Czynności kontroli wewnętrznej należy prowadzić we wszystkich fazach działalności jednostki, przez zbadanie każdego elementu stanu faktycznego (zaistniałego lub mającego zaistnieć) i porównanie z wyznaczoną dla niego normą (normami), w formie:
1)
kontroli wstępnej,
2)
kontroli bieżącej,
3)
kontroli końcowej (następczej).
2. 
Wykonanie czynności kontrolnych musi być udokumentowane, w tym potwierdzone podpisem osoby wykonującej te czynności oraz opatrzone datami: wykonania kontroli i złożenia na dokumencie podpisu przez osobę kontrolującą.
§  10. 
1. 
Realizacja kontroli wymienionych w § 9 następuje w wyniku przeprowadzenia kontroli:
1)
formalnej,
2)
merytorycznej,
5)
rachunkowej.
2. 
Kontrola formalna polega na zbadaniu wiarygodności dokumentów oraz na zbadaniu prawidłowości ich sporządzenia ze względu na treść i formę, w szczególności zaś na zbadaniu:
1)
czy treść i forma dokumentu odpowiada przepisom i przepisom obowiązującym wKIDP;
2)
czy jeżeli czynność powinna być poprzedzona zawarciem umowy, zleceniem, złożeniem zamówienia itp., znajduje ona uzasadnienie w tych dokumentach;
3)
czy dokument został wystawiony przez właściwy podmiot;
4)
czy operacji dokonały upoważnione do tego osoby;
5)
czy uczestniczący w zdarzeniu gospodarczym potwierdzili na dokumencie fakt zdarzenia gospodarczego co do ilości, jakości i gatunku;
6)
czy zobowiązani do kontroli zdarzenia gospodarczego na danym etapie wykonali tę kontrolę i czy wykonali ją należycie, a fakt wykonania kontroli potwierdzili na dokumencie;
7)
czy dokument został zatwierdzony przez osoby upoważnione.
3. 
Kontrola merytoryczna polega na zbadaniu, czy planowanie danej czynności jest celowe, czy wykonanie danej czynności jest/było celowe, zgodne ze zleceniem i/lub ustaleniami zawartymi w umowie.
§  11. 
1. 
Kontrola wstępna polega na zbadaniu zamierzonych decyzji, operacji itp., planowanych do wykonania w celu zapobieżenia wystąpieniu nieprawidłowości.
2. 
Do czynności kontroli wstępnej należy m.in. sprawdzenie, akceptacja, rozliczanie, badanie prawidłowości projektów dokumentów, w tym powodujących powstanie zobowiązań i należności.
3. 
Kontroli wstępnej podlegają m.in.:
1)
projekty umów i zamówień oraz inne dokumenty powodujące powstanie zobowiązań lub należności,
2)
projekty planów,
5)
dokumentacja kosztów i wydatków,
6)
inne dokumenty mające wpływ na działalność KIDP.
4. 
Dokonanie kontroli wstępnej osoba kontrolująca potwierdza na dokumencie.
5. 
W przypadku ujawnienia nieprawidłowości w toku kontroli wstępnej dokumentów osoba kontrolująca:
1)
zwraca bezzwłocznie dokumenty właściwym pracownikom lub komórkom organizacyjnym z wnioskiem o usunięcie nieprawidłowości w samych dokumentach bądź operacjach, których dotyczą;
2)
odmawia podpisu dokumentów nierzetelnych, nieprawidłowych lub dotyczących operacji sprzecznych z przepisami, niecelowych czy niegospodarnych, zawiadamiając jednocześnie o ujawnionym fakcie bezpośredniego przełożonego.
6. 
Przełożony, który został poinformowany o ujawnionych nieprawidłowościach, podejmuje decyzje w sprawie dalszego toku postępowania, odpowiednie do wagi nieprawidłowości.
7. 
Kontrola wstępna wykonywana jest przede wszystkim w ramach obowiązków samokontroli i kontroli funkcjonalnej w toku codziennego działania.
§  12. 
1. 
Kontrola bieżąca przeprowadzana jest na każdym etapie danego procesu operacyjnego. Działanie kontrolne ma na celu wyeliminowanie przed zakończeniem każdego etapu danego procesu tych zjawisk, które mogą negatywnie wpłynąć na jego wynik końcowy.
2. 
W szczególności, z uwzględnieniem ust. 1, kontrola bieżąca polega na badaniu czynności i wszelkiego rodzaju operacji podczas ich wykonywania, w celu stwierdzenia, czy wykonywanie to przebiega prawidłowo i zgodnie z ustaloną dla nich normą.
3. 
Kontrolę bieżącą obowiązani są wykonywać wszyscy pracownicy na stanowiskach kierowniczych oraz pracownicy upoważnieni do wykonywania określonych czynności kontrolnych.
§  13. 
1. 
Kontrola końcowa (następcza) polega na badaniu przedsięwzięć i operacji już zrealizowanych oraz odzwierciedlających je dokumentów.
2. 
Do zadań kontroli końcowej w szczególności należy:
1)
analizowanie, badanie uzyskanych efektów działania oraz porównanie ich z założonymi celami;
2)
badanie sprawności działania operacyjnego - m.in. sprawdzenie, czy dana operacja przebiegała zgodnie z założeniami i w ustalonej kolejności oraz czy podczas realizacji operacji zostały wyeliminowane wcześniej zauważone zjawiska negatywne (odbiegające od przyjętych norm) oraz czy wcześniej wykonane kontrole zostały przeprowadzone w sposób rzetelny;
3)
dostarczenie informacji co, w jakim zakresie i w którym etapie działań operacyjnych należy zmienić, aby osiągnąć założone cele.
3. 
W wyniku kontroli końcowej, która ujawniła nieprawidłowości, winny być podjęte czynności pokontrolne, mające na celu:
1)
usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości, likwidację ich przyczyn i skutków oraz zapobieżenie im w przyszłości;
2)
usprawnienie badanej działalności przez wyeliminowanie z procesów ujawnionych nieprawidłowości;
3)
a także - w wypadku strat, rażących nieprawidłowości lub powtarzających się zaniedbań - zastosowanie sankcji wobec pracowników za nie odpowiedzialnych.
4. 
Kontrolę następczą sprawują przede wszystkim pracownicy zobowiązani do nadzoru i kontroli prawidłowości wykonania zadań - pracownicy na stanowiskach kierowniczych oraz Krajowa Komisja Rewizyjna KIDP.

Organizacja i zasady kontroli funkcjonalnej

§  14. 
1. 
Realizacja kontroli funkcjonalnej następuje w wyniku przeprowadzenia kontroli:
1)
wstępnej,
2)
bieżącej
3)
końcowej (następczej),

które należy przeprowadzać zgodnie z zasadami określonymi w regulaminie.

2. 
Kontroli funkcjonalnej podlegają wszystkie obszary działalności jednostki, w wyniku przeprowadzenia kontroli:
1)
rzeczowej zdarzeń gospodarczych,
2)
dokumentów, w tym odzwierciedlających zdarzenia gospodarcze.
§  15. 
Kontrolę funkcjonalną sprawują:
1)
dyrektor Biura KIDP,
2)
główny księgowy,
3)
kierownicy poszczególnych komórek (jednostek) organizacyjnych,
4)
inni pracownicy zobowiązani do wykonywania kontroli w określonym zakresie przedmiotowym i podmiotowym.
§  16. 
Osoby wymienione w § 15 sprawują kontrolę funkcjonalną w zakresie swego działania zgodnie z zasadami określonymi w regulaminie. Obszary kontroli funkcjonalnej tych osób określane są zgodnie z Regulaminem organizacyjnym Biura KIDP.
§  17. 
1. 
Osoby wymienione w § 15:
1)
zobowiązane są do organizowania, w zakresie swego działania, kontroli:
a)
doraźnych - obejmujących wybrane operacje, czynności i odpowiadające im dowody,
b)
problemowych - obejmujących tylko wybrany odcinek działalności,
c)
kompletnych - obejmujących swym zakresem wszystkie operacje gospodarcze i odpowiadające im czynności, dokumenty i zapisy ewidencyjne,
d)
rzeczowych;
2)
zobowiązane są do kontroli pracy podległych sobie pracowników oraz bieżącej kontroli realizacji zadań ciążących na podległych sobie komórkach organizacyjnych;
3)
zobowiązane są do bieżącego wykorzystywania informacji kontrolnych i natychmiastowego podejmowania środków zaradczych w przypadku ujawnienia nieprawidłowości w działaniu;
4)
zobowiązane są do podjęcia natychmiastowych stosownych działań w wypadku stwierdzenia nieprawidłowości mających cechy przestępstwa i/lub mogących spowodować (bądź powodujących) znaczne straty i/lub zagrożenie życia lub zdrowia ludzkiego;
5)
zobowiązane są do wnioskowania o zastosowanie sankcji wobec pracowników odpowiedzialnych za powstanie zdarzeń, o których mowa w pkt 4, oraz uprawnione są do wnioskowania o ukaranie pracowników, których działanie po raz kolejny powoduje powstawanie nieprawidłowości, uchybień itp.;
6)
zobowiązane są do przedkładania komórce kontroli wewnętrznej kopii protokołów z przeprowadzonych kontroli zewnętrznych.
2. 
Osoby wymienione w § 15:
1)
zobowiązane są do wnioskowania - w ramach wniosku zgłaszanego przez Dyrektora Biura KIDP do Krajowej Rady Doradców Podatkowych o przeprowadzenie kontroli przez Krajową Komisję Rewizyjną KIDP, w przypadku powtarzających się nieprawidłowości i/lub w wypadku nieprawidłowości, które mają cechy przestępstwa lub mogą spowodować albo spowodowały znaczne straty i/lub zagrażają życiu lub zdrowiu ludzkiemu;
2)
uprawnione są do wnioskowania (z zachowaniem właściwego trybu) o przeprowadzenie kontroli w przypadkach innych niż wymienione w pkt 1.
§  18. 
Osoby zobowiązane do sprawowania kontroli z związku z zajmowaniem stanowiska kierowniczego mogą upoważnić swoich zastępców lub innych pracowników do wykonania obowiązków kontrolnych w zakreślonych granicach.
§  19. 
1. 
W przypadku ujawnienia podczas kontroli funkcjonalnej nadużycia lub innego czynu mającego znamiona przestępstwa osoba kontrolująca obowiązana jest do zabezpieczenia dokumentów i przedmiotów stanowiących dowód popełnienia tego czynu oraz do bezzwłocznego powiadomienia na piśmie bezpośredniego przełożonego i dyrektora, który podejmuje stosowne działania. 2. Zawiadomienie powinno zawierać m.in.:
1)
nazwę przedmiotu kontroli,
2)
datę przeprowadzenia kontroli,
3)
zwięzły opis stanu faktycznego z uwzględnieniem miejsca, czasu, warunków i przyczyn zdarzenia,
4)
wskazania, w miarę możliwości, osoby podejrzanej o popełnienie czynu mającego znamiona przestępstwa i/lub osoby odpowiedzialnej za jego powstanie,
5)
szacunkową wielkość powstałej szkody,
6)
dokładny czas przekazania informacji przełożonemu i dyrektorowi,
7)
miejsce i datę sporządzenia zawiadomienia oraz podpis sporządzającego zawiadomienie.

Zasady i zakres kontroli dokumentów

§  20. 
1. 
Przedmiotem kontroli są dokumenty dotyczące zdarzeń gospodarczych powstałych, jak i mających nastąpić w przyszłości (bez względu na to, czy są to dowody księgowe w rozumieniu ustawy o rachunkowości):
1)
zewnętrzne obce - otrzymane od kontrahentów,
2)
zewnętrzne własne - przekazywane w oryginale kontrahentom,
3)
wewnętrzne - dotyczące operacji wewnątrz jednostki,
4)
opracowane wspólnie przez jednostkę i przez podmiot zewnętrzny.
2. 
Przedmiotem kontroli są także sporządzone przez jednostkę dowody księgowe:
1)
zbiorcze - służące do dokonania łącznych zapisów zbioru dowodów źródłowych, które muszą być w dowodzie zbiorczym pojedynczo wymienione;
2)
korygujące poprzednie zapisy;
3)
zastępcze - wystawione do czasu otrzymania zewnętrznego dowodu źródłowego;
4)
rozliczeniowe - ujmujące już dokonane zapisy według nowych kryteriów klasyfikacyjnych.
3. 
Dowody księgowe powinny posiadać co najmniej cechy określone ustawą o rachunkowości oraz zwięzły opis zdarzenia gospodarczego, w tym potwierdzenie odbioru materiałów, wykonania usługi.
4. 
Dowody księgowe będące równocześnie dowodami dokumentującymi sprzedaż i zakup w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym, oprócz cech wymienionych w ust. 3, winny posiadać dane określone stosownymi przepisami.
5. 
Pozostałe dokumenty powinny posiadać cechy właściwe tym dokumentom, określone czy to w przepisach prawa, czy to w uregulowaniach wewnętrznych KIDP.
§  21. 
1. 
Dokumenty, o których mowa w § 20, podlegają kontroli pod względem formalnym i merytorycznym, z zachowaniem zasad kontroli wstępnej, bieżącej i końcowej, z tym że dokumenty odzwierciedlające powstanie należności, zobowiązań, kosztów, przychodów i dochodów, w tym dowody księgowe, podlegają również kontroli rachunkowej.
2. 
Dokumenty opracowywane wspólne z podmiotem zewnętrznym podlegają kontroli na każdym etapie powstawania dokumentu, który w zależności od rodzaju dokumentu powinien wyprzedzać powstanie zdarzenia lub powinien być zgodny z etapem procesu czy zdarzenia, którego dotyczy.
§  22. 
1. 
Dokumenty podlegają kontroli, z zachowaniem zasad określonych w schemacie obiegu dokumentów, w następującej kolejności:
1)
kontrola merytoryczna,
2)
kontrola formalna i rachunkowa.
2. 
Fakt dokonania sprawdzenia dowodu księgowego kontrolujący potwierdza przez złożenie podpisu i wpisanie daty kontroli na pieczęci, której wzór przedstawia załącznik nr 1, w miejscu dla tego rodzaju kontroli przeznaczonym
3. 
Fakt dokonania sprawdzenia pozostałych dowodów kontrolujący potwierdza:
1)
na umowach - na marginesie, w dolnym rogu (zamieszczenie tekstu "zatwierdzono pod względem redakcyjno-prawnym" i złożenie parafy);
2)
na pozostałych dokumentach - w miejscu do tego wyznaczonym.
4. 
Stwierdzone w toku kontroli:
1)
błędy w dowodach księgowych zewnętrznych obcych i własnych można korygować jedynie poprzez wysłanie kontrahentowi odpowiedniego dokumentu zawierającego sprostowanie wraz ze stosownym uzasadnieniem, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej;
2)
błędy w dowodach wewnętrznych mogą być poprawiane przez skreślenie błędnej treści lub kwoty, z utrzymaniem czytelności wyrażeń lub liczb, wpisanie treści poprawionej i daty poprawki oraz złożenie podpisu osoby do tego upoważnionej, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej; nie można poprawiać pojedynczych liter lub cyfr; korekty na dowodach wewnętrznych mogą dokonywać upoważnione przez Dyrektora Biura KIDP osoby;
3)
błędy stwierdzone w umowach wymagają sprostowania w drodze aneksu do umowy;
4)
błędy stwierdzone w zamówieniach itp. wymagają pisemnego sprostowania, które należy dostarczyć przyjmującemu zamówienie za potwierdzeniem odbioru; zmiana warunków zamówienia wymaga pisemnej aprobaty przyjmującego zamówienie.
§  23. 
1. 
Kontrola merytoryczna dokumentów winna być przeprowadzona zgodnie z zasadami określonymi w regulaminie, a w szczególności z uwzględnieniem, w zakresie:
1)
kontroli merytorycznej - § 10 pkt 3;
2)
kontroli dokumentacyjnej - § 2 pkt 5;
3)
kontroli rzeczowej - § 2 pkt 6.
2. 
Stwierdzone w dowodach nieprawidłowości merytoryczne, w tym niezgodność treści dokumentu ze stanem faktycznym lub ujawnienie nieprawidłowości podczas kontroli rzeczowej, winny być szczegółowo opisane. Opis nieprawidłowości winien być zamieszczony bądź na odwrocie dokumentu, bądź na załączniku do dokumentu. Opis nieprawidłowości kontrolujący zaopatruje datą stwierdzenia nieprawidłowości, datą sporządzenia notatki i własnym podpisem.
3. 
Zadaniem dokonującego kontroli merytorycznej jest również zadbanie o wyczerpujący opis operacji gospodarczej na dowodach księgowych. Jeżeli charakter zdarzenia gospodarczego nie wynika jasno z treści dowodu księgowego, to niezbędne jest zamieszczenie opisu zdarzenia gospodarczego na jego odwrocie. W przypadku braku miejsca na odwrocie dokumentu opis ten należy załączyć do dowodu. Opisu zdarzenia gospodarczego dokonuje osoba, która w nim brała udział, składając pod opisem zdarzenia własnoręczny podpis wraz z datą dokonania opisu.
4. 
Postanowienia ust. 3 w odniesieniu do innych dokumentów stosuje się odpowiednio.
§  24. 
1. 
Kontrola formalna dokumentu polegającej na zbadaniu:

a) czy treść i forma dokumentu odpowiada przepisom prawa i/lub normom zakładowym;

b) czy jeżeli czynność winna być poprzedzona zawarciem umowy, zleceniem, zamówieniem, znajduje uzasadnienie w tych dokumentach;

c) czy dokument został wystawiony przez właściwy podmiot;

d) czy operacji gospodarczej dokonały upoważnione do tego osoby;

e) czy uczestniczący w zdarzeniu gospodarczym potwierdzili dokonanie operacji gospodarczej co do ilości, jakości i gatunku.

2. 
Stwierdzenie w dokumencie wad formalnych winno spowodować wdrożenie czynności wyjaśniających, a w uzasadnionych wypadkach, w sytuacji gdy proces, operacja gospodarcza znajduje się w toku realizacji, winno spowodować ich zatrzymanie.
§  25. 
1. 
Kontrola rachunkowa to sprawdzenie, czy dane zawarte w dokumencie są wolne od

błędów rachunkowych.

2. 
W przypadku dowodów księgowych zadaniem kontrolującego pod względem

rachunkowym jest:

1)
niedopuszczenie do zaksięgowania dowodu posiadającego wady formalne i merytoryczne;
2)
przygotowanie prawidłowo wystawionego i sprawdzonego pod względem merytorycznym dowodu księgowego do zatwierdzenia poprzez przystawienie pieczęci "zatwierdzającej" dowód do księgowania (załącznik nr 1);
3)
zadbanie o to, aby dowód księgowy przed jego zatwierdzeniem posiadał prawidłową, pełną dekretację (sposób ujęcia dowodu księgowego w księgach rachunkowych, łącznie z miejscem powstawania kosztów, zgodnym ze wskazaniem dokonanym przez osobę do tego upoważnioną);
4)
zadbanie o to, aby dowód księgowy przed jego zaksięgowaniem został zatwierdzony do ujęcia w księgach rachunkowych przez osoby do tego upoważnione.
3. 
Postanowienia ust. 2 w odniesieniu do innych dokumentów stosuje się odpowiednio.

Zalecenia pokontrolne i ich realizacja

§  26. 
1. 
Dyrektor Biura KIDP, w terminie do 7 dni od daty otrzymania zaleceń pokontrolnych powiadomienia kieruje do kierownika komórki kontrolowanej zarządzenie zwierające m.in. polecenia wdrożenia działań zmierzających do usunięcia nieprawidłowości wraz z wyznaczeniem terminu ich realizacji oraz terminu powiadomienia dyrektora o ich wykonaniu.
2. 
Kierownik komórki kontrolowanej, w terminie do 30 dni od daty otrzymania zarządzenia pokontrolnego, winien powiadomić dyrektora o realizacji zaleceń, w tym o ich wykonaniu, o stopniu realizacji poleceń będących w toku realizacji, a w wypadku niezrealizowania poleceń - o przyczynach ich niezrealizowania.

Załącznik Nr  1