Regulamin działalności Kanclerza Akademii i Kancelarii Akademii.
PAN.2015.9.22
Akt nieocenianyUCHWAŁA Nr 54/2015
PREZYDIUM POLSKIEJ AKADEMII NAUK
z dnia 22 września 2015 roku
w sprawie regulaminu działalności Kanclerza Akademii i Kancelarii Akademii
ZAŁĄCZNIK
Regulamin działalności Kanclerza Akademii i Kancelarii Akademii
Regulamin działalności Kanclerza Akademii i Kancelarii Akademii
Warszawa, 18 września 2015 r.
Uzasadnienie
Uzasadnienie
1. Wstęp
Zgodnie z decyzją poprzedniego kierownictwa Polskiej Akademii Nauk, na podstawie art. 25. ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 1082) na przełomie 2014 i 2015 r. przeprowadzony został audyt zewnętrzny Kancelarii PAN. Audyt ten był stricte audytem organizacyjnym i swoim zakresem objął takie zagadnienia jak:
- ocenę komunikacji w Kancelarii PAN (wewnętrzną i między jednostkami nieposiadającymi osobowości prawnej);
- zarządzanie zasobami ludzkimi, a w tym strukturę zatrudnienia i kompetencje pracowników;
- ocenę kluczowych procesów pracy obowiązujących w Kancelarii, a w tym zarządzanie mieniem, obsługę korporacji, planowanie i sprawozdawczość finansową.
Na podstawie przeprowadzonego badania audytorzy sformułowali szereg rekomendacji w zakresie udoskonalenia zarządzania zasobami ludzkimi, udoskonalenia komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej, usprawnienia działania Biura Organizacyjno-Prawnego i Spraw Osobowych, usprawnienia realizacji kluczowych procesów pracy, sformułowano także propozycje usprawnień w zakresie planowania i sprawozdawczości finansowej, obsługi korporacji, współpracy z zagranicą, a także w zakresie gospodarowania nieruchomościami.
Mając powyższe na uwadze, ale również w oparciu o oceny nowego kierownictwa PAN odnośnie organizacji i zasad funkcjonowania Kancelarii, a także ocen kompetencji personelu Kancelarii przygotowano projekt nowej struktury organizacyjnej Kancelarii wraz z dostosowaną do tej struktury treścią regulaminu działalności Kanclerza Akademii i Kancelarii Akademii, ustalającego zakres kompetencji Kanclerza Akademii oraz podział kompetencji i odpowiedzialności pomiędzy poszczególnymi komórkami organizacyjnymi Kancelarii Akademii.
2. Cel zmiany
Celem proponowanych zmian jest poprawienie funkcjonalności struktury organizacyjnej poprzez m.in. poprzez utworzenie pionowych struktur odpowiedzialnych za realizację takich zadań jak:
a) planowanie, kontrola, ewidencja księgowa i sprawozdawczość w zakresie finansów i budżetu,
b) sprawy zarządzania nieruchomościami i nadzoru właścicielskiego majątku Akademii,
c) działania związane z upowszechnianiem i promocją nauki.
W celu usprawnienia zarządzania zasobami ludzkimi podporządkowano bezpośrednio Kanclerzowi komórkę odpowiedzialną za realizację spraw kadrowych. Pośrednim celem zaproponowanych zmian jest zmniejszenie biurokracji wewnętrznej w Kancelarii na rzecz sprawniejszej komunikacji/działań ukierunkowanych na klienta zewnętrznego. W obecnie obowiązującej strukturze realizacja zadań o których jest mowa wyżej, wymagających współdziałania różnych biur i komórek organizacyjnych Kancelarii często przebiega w formie pisemnej korespondencji wewnętrznej i ukierunkowana jest na "załatwienie" sprawy poprawnie z punktu widzenia konkretnej komórki organizacyjnej, a nie na całościowe rozwiązanie problemu.
3. Schemat proponowanej struktury Kancelarii PAN
Schemat struktury organizacyjnej Kancelarii PAN w powiązaniu ze schematem korporacji stanowi załącznik nr 1 do uzasadnienia.
4. Propozycje usprawnień
Mając na uwadze założone cele zmian przyjęto następujące rozwiązania:
1) Biuro Ekonomiczne /po wyłączeniu zadań związanych z działalnością upowszechniającą naukę/ połączono z Zespołem Obsługi Finansowo-Księgowej i utworzono jedno Biuro Finansów i Budżetu;
2) zadania związane z finansowaniem działalności upowszechniającej naukę, przypisane obecnie do Biura Ekonomicznego, przeniesiono do Biura Upowszechniania i Promocji Nauki;
3) utworzono Biuro Organizacyjno-Majątkowe, które przejęło większość zadań zlikwidowanych Biur: Gospodarowania Nieruchomościami oraz Organizacyjno- Prawnego i Spraw Osobowych (z wyłączeniem spraw osobowych);
4) w Biurze Organizacyjno-Majątkowym utworzono m.in. Dział Zamówień Publicznych, co jest konieczne przy założeniu znaczącego zwiększenia nadzoru nad realizacją wydatków przez jednostki organizacyjne Akademii bez osobowości prawnej, a także usprawnienia realizacji zadań z tego zakresu w samej Kancelarii PAN.
Przesłanką do utworzenia Biura Finansów i Budżetu jest - jak wspomniano wyżej - potrzeba koncentracji zadań i odpowiedzialności w przedmiotowym obszarze. Obecnie funkcjonująca struktura organizacyjna, gdzie funkcje kontrolne dotyczące realizacji planu finansowego Akademii są przypisane zarówno do Biura Ekonomicznego, jak i Głównego Księgowego Akademii powoduje, że wydłuża się proces decyzyjny oraz wymaga to funkcjonowania sprawozdawczości wewnętrznej, co w znaczący sposób zwiększa zaangażowanie personelu Kancelarii w działaniach wewnętrznych, a nie nakierowanych na załatwienie spraw lub rozwiązanie problemów istotnych z punktu widzenia interesów Akademii. Zaproponowane zmiany mają spowodować, aby cała niezbędna informacja dotycząca finansów i budżetu była dostępna bezpośrednio w komórce odpowiedzialnej za obsługę finansowo-księgową Akademii.
Celem zasadniczym utworzenia Biura Organizacyjno-Majątkowego jest ustalenie pełnych kompetencji w zakresie nadzoru właścicielskiego i zarządzania nieruchomościami Akademii /wraz z odpowiednimi narzędziami/ w jednej komórce organizacyjnej. Biuro Gospodarowania Nieruchomościami w obecnym kształcie nie odpowiada m.in. za regulowanie stanu prawnego nieruchomości, co wydaje się być przyczyną wielu obecnych problemów dotyczących nieruchomości Akademii /roszczenia, procesy sądowe, brak możliwości uwłaszczenia się instytutów naukowych na przekazanym w użyczenie majątku/. W zakresie kompetencji Biura Organizacyjno-Majątkowego zapisano również nadzór właścicielski nad spółkami, w których Akademia jest zaangażowana kapitałowo. W obecnym regulaminie zadania te bezpośrednio przypisane są Kanclerzowi, co de facto bez bezpośredniego wsparcia i odpowiedzialności personelu komórek organizacyjnych Kancelarii spowodowało, iż nadzór ten był iluzoryczny. Dla zapewnienia sprawnej realizacji zadań przez Kancelarię PAN zakłada się równocześnie zwiększenie outsourcingu usług prawnych, które będą mogły być wykonywane bezpośrednio dla wszystkich organów PAN.
W regulaminie wprowadzono ponadto kilka mniej znaczących, ale istotnych poprawek, takich jak chociażby wyraźne wydzielenie w Gabinecie Prezesa PAN komórki organizacyjnej odpowiedzialnej za realizację spraw dotyczących instytutów naukowych, czy też wprowadzono zapisy zapewniającą obsługę administracyjną Akademii Młodych Uczonych.
Zaznaczyć należy, iż w regulaminie nie ustalono zakresu kompetencji działów wchodzących w skład biur Kancelarii. Ostateczną decyzję w tym zakresie pozostawiono Kanclerzowi, przy założeniu, iż wnioski w tym zakresie złożą powołani dyrektorzy Biur.