Przywrócenie stażu podyplomowego oraz poprawa warunków realizacji kształcenia przed- i podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów.
Lekarz.2015.6.26
Akt nieocenianyAPEL NR 9/15/VII
NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 26 czerwca 2015 r.
w sprawie: przywrócenia stażu podyplomowego oraz poprawy warunków realizacji kształcenia przed- i podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów
Postulaty zgłaszane w niniejszym apelu przez samorząd lekarski wynikają z troski o zapewnienie właściwego poziomu kształcenia lekarzy i lekarzy dentystów zarówno na etapie przygotowania do zawodu jak i kształcenia podyplomowego. Samorząd lekarski niezmiennie stoi na stanowisku, że od właściwego ukształtowania modelu kształcenia lekarzy i lekarzy dentystów zależą nie tylko ich kwalifikacje, ale także bezpieczeństwo pacjentów oraz jakość i dostępność udzielanych im świadczeń zdrowotnych.
1.
Przywrócenie stażu podyplomowego
Przywrócenie stażu podyplomowego
uzupełnienie wiedzy, a zwłaszcza umiejętności praktycznych uzyskanych w trakcie studiów.
Przeciwko likwidacji stażu podyplomowego przemawia szereg argumentów. Wprowadzenie dwusemestralnego praktycznego nauczania prowadzi de facto do skrócenia studiów w zakresie nauczania wiedzy medycznej, co może negatywnie wpłynąć na jakość tego kształcenia. Likwidacja stażu podyplomowego to również odejście od dobrej i sprawdzonej tradycji nabywania pełnych uprawnień do wykonywania zawodów lekarza i lekarza dentysty poprzez staż realizowany dopiero po zakończeniu studiów przez absolwentów studiów medycznych i stomatologicznych.
Naczelna Rada Lekarska zwraca uwagę, że o ile osoba realizująca staż podyplomowy legitymuje się już tytułem zawodowym lekarza/lekarza dentysty uzyskanym w wyniku ukończenia studiów, posiada ograniczone prawo wykonywania zawodu, co oznacza, że przed jego przyznaniem właściwa izba lekarska sprawdziła wymóg nienagannej postawy etycznej, o tyle model dwusemestralnego praktycznego nauczania zakłada, że do pacjenta zostanie dopuszczona osoba niemająca tytułu zawodowego, nieposiadająca prawa wykonywania zawodu, której postawa etyczna nie była przedmiotem badania. Może to budzić uzasadnione obawy i sprzeciw ze strony pacjentów, którzy w takiej sytuacji mogą masowo odmawiać zgody na bycie przedmiotem nauczania studentów..
Należy również zwrócić uwagę, że na podstawie art. 53 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o izbach lekarskich, lekarze/lekarze dentyści stażyści podlegają odpowiedzialności zawodowej za naruszenie zasad etyki lekarskiej oraz przepisów związanych z wykonywaniem zawodu, podczas gdy studenci odpowiedzialności takiej nie ponoszą.
Argumenty te przemawiają za utrzymaniem w Polsce stażu podyplomowego. Mając świadomość, że staż podyplomowy nie jest pozbawiony wad, samorząd lekarski deklaruje pomoc w pracach zmierzających do wprowadzenia ulepszenia zasad i praktyki odbywania stażu.
2.
Kształcenie studentów kierunku lekarskiego i lekarsko-dentystycznego
Kształcenie studentów kierunku lekarskiego i lekarsko-dentystycznego
3.
Uprawnienia studentów kierunku lekarskiego i lekarsko-dentystycznego
Uprawnienia studentów kierunku lekarskiego i lekarsko-dentystycznego
Naczelna Rada Lekarska zwraca się do Ministra Zdrowia o pilne wydanie szczegółowych regulacji dotyczących powyższych problemów, bowiem ich brak utrudni kształcenie studentów według nowego modelu.
4.
Tworzenie nowych specjalizacji
Tworzenie nowych specjalizacji
Rada uważa też, że należy przeanalizować narzucane przez NFZ wymogi kwalifikacji personelu do wykonywania określonych świadczeń, pod kątem zwiększenia ich wykonywania przez specjalistów pierwszego stopnia, zwłaszcza w specjalnościach niezabiegowych.
5.
Finansowanie szkolenia specjalizacyjnego
Finansowanie szkolenia specjalizacyjnego
6.
Wynagrodzenie osób odpowiedzialnych za szkolenie specjalizacyjne
Wynagrodzenie osób odpowiedzialnych za szkolenie specjalizacyjne
7.
Zwiększenie liczby podmiotów uprawnionych do prowadzenia szkolenia specjalizacyjnego
Zwiększenie liczby podmiotów uprawnionych do prowadzenia szkolenia specjalizacyjnego
Naczelna Rada Lekarska wskazuje, że poważną przeszkodą w realizacji programu niektórych specjalizacji, szczególnie lekarsko-dentystycznych, jest niewystępowanie procedur objętych programem specjalizacji w koszyku świadczeń gwarantowanych w systemie publicznym, co sprawia, że realizacja programu specjalizacji jest w praktyce uzależniona od zasobności pacjentów.
8.
Kursy objęte programem specjalizacji
Kursy objęte programem specjalizacji
9.
Realizacja szkolenia w podmiotach prywatnych
Realizacja szkolenia w podmiotach prywatnych
10.
Ustalenie potrzeb zdrowotnych
Ustalenie potrzeb zdrowotnych
11.
Ustawiczne kształcenie zawodowe
Ustawiczne kształcenie zawodowe
Ponadto Rada ponawia postulat uznania kosztów ponoszonych przez lekarza i lekarza dentystę na doskonalenie zawodowe za koszty uzyskania przychodu. Nałożenie na lekarzy ustawowego obowiązku doskonalenia zawodowego potwierdzonego uzyskaniem odpowiedniej liczby punktów edukacyjnych oznacza, że dla lekarzy realizacja tych szkoleń i ponoszone na nie koszty są ściśle związane z wykonywaniem zawodu zatem, jako koszt niezbędny do prawidłowego wykonywania zawodu, powinny zawsze stanowić koszt uzyskania przychodu w rozumieniu prawa podatkowego.
12.
Kształcenie specjalizacyjne w dziedzinach lekarsko-dentystycznych
Kształcenie specjalizacyjne w dziedzinach lekarsko-dentystycznych