Przyjęcie Strategii komunikacji Krajowej Izby Doradców Podatkowych.

Akty korporacyjne

Podat.2015.10.27

Akt nieoceniany
Wersja od: 27 października 2015 r.

UCHWAŁA Nr 757/2015
KRAJOWEJ RADY DORADCÓW PODATKOWYCH
z dnia 27 października 2015 r.
w sprawie przyjęcia Strategii komunikacji Krajowej Izby Doradców Podatkowych

Na podstawie § 21 ust. 3 pkt 13 Statutu Krajowej Izby Doradców Podatkowych, w zw. z § 1 ust. 1 uchwały nr 46/2014 IV Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych z dnia 12 stycznia 2014 r. w sprawie koncepcji działań komunikacyjnych dla Krajowej Izby Doradców Podatkowych na lata 2014-2017, uchwala się, co następuje:
§  1.
Krajowa Rada Doradców Podatkowych przyjmuje Strategię komunikacji Krajowej Izby Doradców Podatkowych, stanowiącą załącznik do niniejszej uchwały.
§  2.
Krajowa Rada Doradców Podatkowych będzie realizowała działania wynikające z dokumentu, o którym w ust. 1, stosownie do możliwości finansowych oraz osobowych Krajowej Izby Doradców Podatkowych, a także z uwzględnieniem społecznego charakteru czynności wykonywanych przez funkcyjnych Członków Krajowej Izby Doradców Podatkowych.
§  3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

ZAŁĄCZNIK

Krajowa Izba Doradców Podatkowych Strategia komunikacji

Październik 2015

Spis treści

Preambuła

Executive summary

Analiza stanu obecnego i diagnoza dotychczasowych działań

Otoczenie rynkowe

Główne problemy wizerunkowe zawodu doradcy podatkowego

Organizacja

Działania skierowane do mediów

Strategia komunikacji

Kluczowe filary komunikacji

Cele biznesowe

Strategia komunikacji

Cele komunikacyjne

Pożądane postrzeganie zawodu doradcy podatkowego

Grupy docelowe

Główne komunikaty

Taktyka działań

Budowanie wizerunku

Podział kompetencji

Działania stałe

Programy taktyczne dla poszczególnych grup

Propozycje działań

Okres 12 miesięcy

Okres 36 miesięcy

Działania stałe prowadzone w każdym miesiącu

Koncepcje kreatywne projektów skierowanych do grup docelowych

Harmonogram działań na 12 miesięcy

Preambuła

Stworzona strategia komunikacji porządkuje dotychczasowe działania prowadzone przez Krajową Izbę Doradców Podatkowych i wprowadza nowe rozwiązania wzmacniające promocję zawodu oraz kształtujące wizerunek Izby. Strategia w możliwie pełny sposób opisuje pożądany kierunek działania. Mając na uwadze ograniczenia wynikające ze społecznego charakteru organizacji i dobrowolności pracy po stronie członków Izby a także konieczności przestrzegania dyscypliny budżetowej realizacja opisanych celów i zadań jest wprost uzależniona od stopnia zaangażowania członków całego samorządu.

W ważnym momencie, jakim jest 20-lecie zawodu doradcy podatkowego, istotne jest aby wzmóc wysiłek wkładany w promocję zawodu i podniesienie efektywności działań promocyjnych.

Intencją, która leży u podstaw stworzenia strategii komunikacji dla Krajowej Izby Doradców Podatkowych jest dążenie do profesjonalizacji działania w każdym obszarze Izby. Mając świadomość, że nie wszystkie działania można wykonać od razu należy traktować ten dokument, jako wyznacznik kierunku i propozycję konkretnych elementów przybliżających do realizacji postawionych celów.

W swoich założeniach strategia wykorzystuje doświadczenie i możliwość współpracy całego środowiska doradców podatkowych działających dla wspólnego dobra.

Strategia realizuje także uchwałę nr 46/2014 IV Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych z dnia 12 stycznia 2014 r. w sprawie koncepcji działań komunikacyjnych dla Krajowej Izby Doradców Podatkowych na lata 2014-2017.

Prace nad przygotowaniem strategii komunikacji dla Krajowej Izby Doradców Podatkowych prowadziła Komisja Rozwoju i Promocji Zawodu Krajowej Rady Doradców Podatkowych, przy szerokich konsultacjach z przedstawicielami Regionalnych Oddziałów Krajowej Izby Doradców Podatkowych, z zachowaniem obowiązujących procedur, uwzględniając "koncepcję działań komunikacyjnych dla Krajowej Izby Doradców Podatkowych".

Inicjatywa w zakresie realizacji wybranych działań ze strategii należeć będzie do Komisji Rozwoju i Promocji Zawodu Krajowej Rady Doradców Podatkowych, w porozumieniu z Przewodniczącym Krajowej Rady Doradców Podatkowych. Natomiast realizacja strategii będzie się odbywała przy zaangażowaniu Organów Krajowej Izby Doradców Podatkowych, komisji Krajowej Rady Doradców Podatkowych, Zarządów Regionalnych Oddziałów Krajowej Izby Doradców Podatkowych oraz członków Krajowej Izby Doradców Podatkowych.

Executive summary

Niniejszy dokument opisuje niezbędne działania komunikacyjne prowadzące do zwiększenia świadomości zawodu doradcy podatkowego wśród grup docelowych. Koncepcja została przedstawiona na trzech poziomach:

* Strategicznym

* Taktycznym

* Operacyjnym

Przygotowanie strategii bazowało na zebranych informacjach z rynku, podczas spotkań z przedstawicielami Krajowej Izby Doradców Podatkowych i dyskusji z członkami Komisji Rozwoju i Promocji Zawodu Krajowej Rady Doradców Podatkowych (dalej: Komisja Rozwoju i Promocji Zawodu KRDP).

Na wstępie tego dokumentu przedstawiona została analiza bieżącego stanu i diagnoza dotychczasowych działań podejmowanych w obszarze komunikacji.

W części strategicznej, określone zostały długoterminowe cele komunikacyjne i podejście do kontaktów z poszczególnymi grupami interesariuszy oraz pożądany wizerunek zawodu doradcy podatkowego.

Cześć taktyczna opisuje narzędzia, którymi mogą być realizowane działania wizerunkowe wspierające rozwój zawodu doradcy podatkowego, znaczenie samorządu zawodowego i prowadzenie działalności gospodarczej członków Krajowej Izby Doradców Podatkowych (dalej: KIDP).

Poziom operacyjny to proponowane plany działania w horyzoncie 12 i 36 miesięcy wraz z pomysłami kreatywnymi i określeniem poziomu nakładów finansowych potrzebnych do ich realizacji.

Podejście proponowane przez MSLGROUP odpowiada na kluczowe wyzwania stojące przed Izbą:

* Lepszy kontakt z przedsiębiorcami i zwiększenie liczby klientów

* Wzrost liczby członków i integracja środowiska

* Wskazanie różnic i przewag doradców podatkowych

* Zwiększenie znaczenia KIDP, jako instytucji opiniotwórczej w zakresie legislacyjnych zmian podatkowych

Skoncentrowanie strategicznych działań komunikacyjnych oraz sprawne zarządzanie jednostkami regionalnymi pozwala na zwiększenie efektywności działań i rozsądne podejście do kosztów. Zaproponowane działania starają się optymalizować zarówno nakłady pracy po stronie KIDP jak i efekty możliwe do uzyskania. Przedstawione podejście i pomysły mogą być realizowane jako całość lub wybiórczo w zależności od bieżących możliwości organizacyjnych lub finansowych po stronie KIDP.

Analiza stanu obecnego i diagnoza dotychczasowych działań

Otoczenie rynkowe

Obecnie na rynku jest ok. 9 tysięcy doradców podatkowych. Deregulacja zawodu przeprowadzona w 2014 umożliwiła wykonywanie wielu czynności dotychczas zarezerwowanych dla tej grupy zawodowej innym podmiotom. Nadal prawnie chroniony jest tytuł doradcy podatkowego i możliwość reprezentowania klientów przez organami podatkowymi czy sądem administracyjnym.

Analizując stan obecny z punktu widzenia komunikacji można zauważyć, że brak zdecydowanych działań w przeszłości mających na celu budowanie pozycji doradcy podatkowego i świadczonych przez niego usług, jako zawodu zaufania publicznego, który podobnie jak prawnicy czy lekarze powinien być regulowany doprowadziło do obecnej sytuacji.

Jednocześnie mamy do czynienia ze zmianami w sposobie funkcjonowania firm - szczególnie małych i mikro-firm, które coraz częściej wybierają zintegrowane usługi księgowo-prawne dostarczane elektronicznie. Z punktu widzenia przedsiębiorcy kupno pakietu zapewniającego bieżącą obsługę księgową jego firmy, która może być szybko rozbudowana o takie elementy jak kadry i płace, obsługa prawna czy doradztwo podatkowe jest naturalnym rozwiązaniem łączącym w sobie zarówno bezpieczeństwo jak i elastyczność w doborze usług. Zakup wszystkich usług w jednym miejscu z zapewnieniem obsługi przez Internet dla większości małych firm jest wystarczające. Poszczególne podmioty oferujące takie usługi prowadzi intensywne działania marketingowe docierające do przedsiębiorcy w momencie zakładania działalności gospodarczej.

Digitalizacja usług jest zjawiskiem powszechnym i wkracza we wszystkie dziedziny życia. Dotychczasowy wizerunek doradcy podatkowego jest kojarzony po pierwsze przez pryzmat rozwiązywania problemów przedsiębiorcy z organami podatkowymi oraz z usługami skierowanymi głównie do dużych przedsiębiorstw.

Dodatkowym utrudnieniem w promocji zawodu i zachęcaniu do odpłatnego korzystania z usług doradczych jest stworzenie przez administrację podatkową bezpłatnej usługi Asystenta Podatnika. Wszyscy mikro-przedsiębiorcy przez 18 miesięcy od daty rozpoczęcia działalności mogą być nieodpłatnie wspierani przez oddelegowanego pracownika urzędu skarbowego.

Innym zagrożeniem jest planowana nowelizacja ordynacji podatkowej, która zawiera pomysły pozwalające na odpłatne wykonywanie przez urzędy skarbowe audytu podatkowego.

Przeciętny przedsiębiorca, który nie korzysta z usług doradztwa podatkowego ma ograniczone możliwości dowiedzenia się o przewagach doradców podatkowych nad innymi podmiotami, które świadczą dla niego usługi. Bardzo ograniczony kontakt jest jedną z głównych barier w rozwoju biznesu doradców podatkowych. Częsty kontakt daje pole do pokazania swoich przewag i systematycznego przekonywania, dlaczego warto nawiązać relację z doradcą podatkowym.

Inne grupy zawodowe świadczące usługi profesjonalne dążą do wyróżnienia zawodu poprzez wprowadzanie certyfikatów poświadczających umiejętności i kwalifikacje do wykonywania zawodu. Takimi certyfikatami posługuje się m.in. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce. Doradcy podatkowi także świadczą usługi księgowe i dla większości z nich jest to główne źródło dochodu. Ważne jest, aby w procesie komunikacji nie pominąć tego aspektu i wskazywać, że doradca podatkowy jest kimś więcej niż osobą prowadzącą księgi przedsiębiorcy.

O obsługę przedsiębiorców w zakresie doradztwa podatkowego walczą obecnie także biegli rewidenci i radcowie prawni. Każda z tych grup zawodowych konkuruje m.in. w zakresie reprezentowania przedsiębiorcy w sporach sądowych.

Patrząc oczami przedsiębiorcy, do którego stara dotrzeć wiele firm oferując swoje produkty i usługi przekaz, który ma wyróżnić doradców podatkowych na tle innych oferentów musi być oparty na klarownych korzyściach dla przedsiębiorcy i często powtarzany. Mnogość informacji każdego dnia powoduje, że pojedyncze głosy giną w masie.

W 2016 roku obchodzona będzie 20 rocznica powstania zawodu doradcy podatkowego. Będzie to okazja do pokazania, jaki wkład w rozwój gospodarki ma ta grupa zawodowa. Rozwój i profesjonalizacja usług doradczych i zwiększające się potrzeby przedsiębiorców w obszarze wypełniania zobowiązań podatkowych są istotnymi czynnikami w promocji zawodu.

Główne problemy wizerunkowe zawodu doradcy podatkowego

Głównym problemem jest stosunkowo niska świadomość wśród społeczeństwa, czym dokładnie zajmują się doradcy podatkowi. Szczególnie istotna jest luka w wiedzy wśród przedsiębiorców, czyli głównej grupy, do której doradcy podatkowi kierują swoje usługi. Konieczność łączenia w wykonywanym zawodzie dwóch obszarów (prawno-podatkowy i finansowy) prowadzi do postrzegania doradcy podatkowego, jako "księgowych" przez cześć przedsiębiorców lub "niepełnowartościowych prawników". Niska świadomość charakteryzuje także polityków. Wysoki poziom świadomości przejawiają duże przedsiębiorstwa i międzynarodowe korporacje, przedstawiciele zawodów prawniczych i środowisko akademickie związane z obszarem prawa.

Innym aspektem wymagającym działania jest brak spójności wewnątrz środowiska samych doradców, co do postrzegania własnego zawodu. Ze względu na różnice w dominujących obszarach wykształcenia (ekonomiczne lub prawne) postrzeganie różni się.

Sami doradcy podatkowi definiują siebie jako zawód prawny polegający na stosowaniu w praktyce prawa podatkowego i egzekucji administracyjnej, rozumianej jako pierwsze zastosowanie prawa podatkowego, chroniące przed dalszymi konsekwencjami.

Potencjalne zagrożenia i słabe strony

* Brak spójności pomiędzy członkami KIDP; brak wspólnej wizji, samookreślenia i zdyscyplinowanych działań wizerunkowych.

* Niska możliwość wywierania wpływu na poszczególnych członków Izby.

* Brak widocznych aktywnych działań środowiska pokazujących znaczenie zawodu doradcy podatkowego i jego wpływu na działanie gospodarki czy funkcjonowanie pojedynczego przedsiębiorcy.

* Brak efektywnej komunikacji proaktywnej z obecnymi klientami, tak aby zmieniać wizerunek doradcy na pożądany.

Organizacja

Organizacja licząca blisko 9 tysięcy członków to duża siła. Nie jest to jednak wykorzystywane w działaniach Krajowej Izby Doradców Podatkowych. Tak liczna organizacja powinna mieć wspólny cel, który chcą osiągnąć wszyscy jej członkowie. Od tego zależy przyszłość ich biznesu. Analizując zebrane informacje widać, że trwające wewnętrznie dyskusje osłabiają skuteczność działań powodując utratę energii, która powinna być ukierunkowana na lokalne wzmacnianie wizerunku zawodu doradcy podatkowego.

Struktura organizacyjna może być przewagą we wdrażaniu strategii komunikacji i realizacji poszczególnych działań. Struktury regionalne i fizyczna obecność doradców w wielu lokalizacjach pozwalają na bezpośrednie dotarcie do środowiska przedsiębiorców.

Dotychczasowa praktyka wskazuje na prowadzenie odrębnych lokalnie inicjatyw bez koordynacji na poziomie krajowym. Brak też wypracowanych rozwiązań komunikacyjnych, które są wdrażane regionalnie. Brak jednomyślności najlepiej obrazuje nieskuteczne wprowadzenie jednolitej identyfikacji wizualnej przygotowanej na szczeblu krajowym. Środowisko doradców podatkowych stanowi siłę, ale tylko w przypadku wspólnego działania całej organizacji, czyli 9 tysięcy członków. Poszczególne jednostki nie mają szans na zbudowanie pożądanego wizerunku zawodu. Co więcej brak spójnego przekazu niezależnie od regionu czy miasta wprowadza chaos.

Rozumiejąc specyfikę KIDP uważamy, że trzeba zwrócić szczególną uwagę na prowadzenie komunikacji z członkami Izby. Przekonanie ich do podejmowania wspólnych inicjatyw i aktywności na poziomie lokalnym będzie kluczowym czynnikiem mającym wpływ na skuteczność działań. Rolą organów centralnych odpowiedzialnych za promocję zawodu jest stworzenie takich narzędzi wspierających biznes każdego z członków KIDP, aby poprzez ich wykorzystanie wspierał jednocześnie wizerunkowo swój zawód.

Działania skierowane do mediów

Obecność w mediach przedstawicieli KIDP skupiona jest głównie na tematach dotyczących zawodu doradcy podatkowego włączając w to konsekwencje deregulacji, kwestię ubezpieczeń OC członków, działania podejmowane przez Izbę. To działania potrzebne, ale w naszej ocenie muszą być zrównoważone komunikacją skierowaną do przedsiębiorców, która będzie korespondowała z ich aktualnymi potrzebami.

Analizując tematy podatkowe w mediach widać wyraźnie, że oprócz indywidualnych firm, które komentują poszczególne zagadnienia podatkowe wyraźny jest głos takich organizacji jak Lewiatan czy Business Centre Club. Organizacje zrzeszające przedsiębiorców są bardzo aktywne w przypadku wszelkich zmian prawnych mających wpływ na prowadzenie biznesu w Polsce. Ich głos jest słyszalny zarówno na etapie projektowania zmian, ich uchwalania jak i wejścia w życie. Obecność w mediach wspierana jest własnymi raportami i analizami poszczególnych zagadnień. Jednocześnie takie opracowania służą do komunikacji bezpośredniej w przedsiębiorcami i budują wizerunek organizacji zrzeszającej, jako aktywnego partnera dbającego o interesy swoich członków.

Takie działania nie są podejmowane lub sporadycznie są podejmowane przez KIDP. W naszej ocenie jest to jeden z elementów, który warto zmienić, aby zaistnieć na konkurencyjnym rynku medialnym z przekazem do przedsiębiorców. Dzisiejsza rzeczywistość medialna wymaga szybkiej reakcji, dostępności dla mediów i działań proaktywnych. Uwrażliwienie mediów na istotne z naszego punktu widzenia tematy i dostarczenie wartościowych merytorycznie informacji zapewnia obecność w mediach.

Skuteczność działań media relations uzależniona jest od precyzyjnego określenia zadań biura prasowego i współdziałania z poszczególnymi organami Izby w celu zapewnienia odpowiedniego przepływu informacji i dostępności ekspertów na potrzeby dziennikarzy. Proponowany kształt i zasady funkcjonowania biura prasowego zostały przedstawione w dziale "Taktyka działań".

Strategia komunikacji

Strategia określa długoterminowe kierunki działania KIDP w obszarze komunikacji. Strategia porządkuje podejście do pozycjonowania organizacji, zweryfikowania grup docelowych i przekazów określających tożsamość KIDP.

Ponieważ jednym ze zidentyfikowanych wyzwań jest zapewnienie spójności wewnątrz środowiska określony został pożądany wizerunek doradcy podatkowego, cele jego działalności i wyróżniki na tle konkurencji. Z punktu widzenia skuteczności działań przyjęte wyróżniki muszą zostać wdrożone w całej organizacji zapewniając w ten sposób spójny przekaz.

Kluczowe filary komunikacji

Przygotowana komunikacja będzie bazowała na trzech filarach. Każdy z nich został opisany pod kątem potencjału biznesowo -komunikacyjnego.

Krajowa Izba Doradców Podatkowych

* Wykorzystanie potencjału blisko 9 tysięcy członków w komunikacji do klientów. Bezpośrednie dotarcie do przedsiębiorców na terenie całego kraju z jednorodnym komunikatem.

* Opracowanie uniwersalnej komunikacji i narzędzi, które będzie mógł zastosować każdy doradca podatkowy działając jednocześnie na rzecz własnego biznesu i wspomagając budowanie wizerunku doradcy podatkowego, jako partnera dla przedsiębiorcy.

* Zapobieganie retencji członków poprzez komunikowanie wartości dodanej tworzonej przez KIDP na poziomie centralnym. Celem takiego działania jest budowanie zaangażowania doradców na szczeblu lokalnym poprzez używanie stworzonych narzędzi.

* Mocny głos środowiska doradców podatkowych. Analogicznie do działań Związku Banków Polskich czy Polskiej Izby Ubezpieczeń, KIDP powinno aktywnie komunikować swoje stanowisko przy ważnych dla branży oraz jej klientów - przedsiębiorców wydarzeniach legislacyjnych, czy gospodarczych.

Przedsiębiorcy

* Prowadzenie systematycznych działań edukacyjnych nakierowanych na mikro i małe przedsiębiorstwa, które stanowią największą grupę klientów dla doradców podatkowych.

* Stworzenie odrębnych działań dla osób planujących założenie działalności gospodarczej. Współpraca ze środowiskiem start-up'owym.

* Budowanie świadomości różnic pomiędzy doradcą podatkowym a osobą bez uprawnień. Budowanie analogii nośnej medialnie poprzez odnoszenie się do innych dziedzin życia np. ochrony zdrowia i porównania lekarz - znachor.

* Spójność komunikacji zarówno na poziomie wizualnym jak i komunikatów. Prowadzenie jednej ustalonej komunikacji na poziomie całego kraju zwiększa jej skuteczność i multiplikuje przekaz.

Przyszli potencjalni doradcy podatkowi

* Precyzyjne określenie budowania kariery zawodowej i komunikowanie tego na poziomie studentów.

* Oparcie komunikacji na rozwoju środowiska w Polsce i wykorzystanie doświadczeń z bardziej zaawansowanych rynków np. niemieckiego, na którym aktywnie działa ok. 80 tysięcy doradców.

* Wskazanie różnic wynikających z przynależności do Izby i płynących z tego benefitów. Ten obszar łączy się z działaniami skierowanymi do przedsiębiorców i przygotowywaniem narzędzi, które wspierają biznes doradców podatkowych.

* Budowanie rozpoznawalności marki i wspieranie doradców zrzeszonych w KIDP.

Cele biznesowe

* Zakorzenienie w świadomości bezpośrednich grup docelowych (przedsiębiorców) zakresu usług świadczonych przez doradcę podatkowego vs podmiot bez uprawnień. Tym samym wzrost liczby klientów doradców podatkowych.

* Zbudowanie rozpoznawalności KIDP oraz benefitów płynących z przynależności do samorządu zawodowego. Zwiększenie liczby osób posiadających uprawnienia doradcy podatkowego i tym samym członków KIDP.

* Wzrost roli ośrodka opiniotwórczego w tematach związanych zarówno bezpośrednio z podatkami jak i wpływem prawa podatkowego na funkcjonowanie gospodarki. Oddziaływanie na przedstawicieli administracji państwowej i parlamentarzystów.

Strategia komunikacji

Promocja zawodu doradcy podatkowego musi być budowana na stałym i proaktywnym kontakcie z kluczowymi grupami docelowymi. Zwrócenie ich uwagi wymaga podejmowania tematów istotnych z punktu widzenia każdej grupy. Będą to odmienne zróżnicowane komunikaty w zależności czy adresatem będzie przedsiębiorca, student czy przedstawiciel administracji państwowej. Nadrzędną rolę w komunikacji ma przedstawione pozycjonowanie zawodu doradcy podatkowego - jest ono uniwersalne w całym obszarze komunikacji. Poszczególne komunikaty nie mogą stać w sprzeczności do pożądanego wizerunku zawodu.

Budowa reputacji zawodu doradcy podatkowego i Krajowej Izby Doradców Podatkowych opierać się będzie na wskazaniu przewag rynkowych uprawnionych doradców i wskazywaniu znaczenia tej grupy zawodowej w funkcjonowaniu gospodarki. Te czynniki mają znaczenie zarówno z punktu widzenia potencjalnych klientów doradcy podatkowego jak i rozważaniu przez potencjalnych kandydatów tej ścieżki rozwoju zawodowego. Doradztwo podatkowe, jako nieodłączny element życia gospodarczego jest perspektywicznym obszarem, odpornym na koniunkturę ekonomiczną. Strategia komunikacji ma wspomagać osiągnięcie tak zdefiniowanego celu.

Kluczowe w promocji zawodu doradcy podatkowego jest przyjęcie narracji, w której podkreśla się pozytywny wpływ na rozwój biznesu a nie wyłącznie ochrony przed przykrymi konsekwencjami (przekaz negatywny). Taka postawa nie eliminuje działań wskazujących ryzyko, a tylko określa narrację, która powinna wskazywać korzyści płynące z prewencyjnych działań doradcy podatkowego chroniących przedsiębiorcę.

Cele komunikacyjne

* Stworzenie w społeczeństwie obrazu doradcy podatkowego, jako zaufanego partnera biznesowego gwarantującego bezpieczeństwo i wpływającego korzystnie na rozwój prowadzonego biznesu.

* Zbudowanie jednolitego wizerunku, który będą wykorzystywać członkowie KIDP.

* Zbudowanie wydajnej struktury wewnętrznej pozwalającej na zwiększanie obecności KIDP w mediach, konferencjach biznesowych i innych formach prezentowania własnych poglądów.

* Budowa i następnie podtrzymywanie pozycji eksperckiej kluczowych osób w organizacji i wiarygodności KIDP w obszarze prawa podatkowego.

* Stworzenie spójnego obrazu zawodu doradcy podatkowego, jako intratnej i prestiżowej ścieżki rozwoju zawodowego.

Pożądane postrzeganie zawodu doradcy podatkowego

Kim jest doradca podatkowy?

Doradca podatkowy jest zawodem zaufania publicznego. Profesjonalny doradca łączy w sobie wiele specjalistycznych obszarów, z których najważniejsze dwa to wiedza ekonomiczno-finansowa i prawna. Wysokie standardy etyczne i wieloetapowy proces zdobycia uprawnień są gwarancją, rzetelności i profesjonalizmu w działaniu.

Doradca podatkowy działając na styku problematyki prawno-podatkowej i kwestii dotyczących podejmowanej aktywności biznesowej pełni strategiczną rolę w rozwoju przedsiębiorstwa. Jego zaangażowanie i umiejętność analizy problemu pod różnym kątem pozwalają na osiągnięcie wzrostu poziomu bezpieczeństwa prowadzonego biznesu i dopasowanie rozwiązań do wymogów prawnych i wzrostu wartości prowadzonej firmy.

Do kogo kierujemy nasze usługi?

Powszechność systemu podatkowego powoduje, że z usług doradcy podatkowego mogą skorzystać wszyscy. O ile w przypadku osób fizycznych współpraca zwykle przebiega projektowo (rozliczenia podatkowe / sprawy spadkowe / podział majątku) współpraca doradców podatkowych z przedsiębiorcami ma charakter ciągły. Sposób zdobywania uprawnień zawodowych powoduje, że doradca podatkowy ma kompetencje do wspierania przedsiębiorców niezależnie od skali ich działalności. Doradcy podatkowi w swoich kompetencjach posiadają szereg narzędzi wspomagających biznes m.in. prowadzenie ksiąg rachunkowych, doradztwo w zakresie prowadzenia firmy, wsparcie dotyczące ubiegania się o dotacje np. z Unii Europejskiej czy spory z organami podatkowymi.

Umiejętne wykorzystanie roli doradcy podatkowego już na etapie tworzenia nowego biznesu pozwala na przyjęcie optymalnego modelu działalności i uniknięcie w przyszłym rozwoju barier czy ryzyka niezgodności z obowiązującym prawem.

Co wyróżnia doradcę podatkowego?

Doradcy podatkowi do każdego klienta i jego wyzwań związanych z szeroko rozumianymi kwestiami finansowymi podchodzą, tak jak podchodziliby do własnych pieniędzy. Niezbędnym warunkiem skutecznego doradztwa jest zaufanie, dlatego od początku pracy z każdym Klientem doradca podatkowy przykłada olbrzymią wagę do tego, aby z każdym kolejnym projektem to zaufanie rosło. Doradca podatkowy jest nastawiony na długotrwałe relacje, pozwalające na wspieranie rozwoju biznesu swojego klienta a nie na krótkoterminowe zyski.

Proces uzyskiwania uprawnień do wykonywania zawodu obejmujący konieczność odbycia praktyki i zdanie egzaminu powoduje, że osoby wykonujące zawód doradcy podatkowego nie są osobami z przypadku. Rozległa wiedza, którą należy systematycznie uzupełniać w trakcie wykonywania zawodu jest gwarantem, że obsługa spraw przedsiębiorcy będzie wykonana według wysokich standardów. Przyjęte zobowiązania dotyczące etyki wykonywania zawodu oraz tajemnica zawodowa, która obowiązuje doradcę wzmacniają poziom bezpieczeństwa przedsiębiorcy. Dodatkowo wszystkie osoby wykonujące ten zawód obowiązkowo wykupują ubezpieczenie OC.

Grupy docelowe

Bezpośrednie

1. Przedsiębiorcy

a) Przedsiębiorcy - duże firmy

b) Mikro-przedsiębiorcy i małe firmy. (Właściciele / dyrektorzy finansowi / główni księgowi)

c) Osoby zakładające własny biznes i środowisko start-up'ów

2. Organizacje zrzeszające przedsiębiorców

* Organizacje branżowe

* Regionalne Izby Handlowe

* Biura informacji gospodarczej

3. Doradcy podatkowi

4. Studenci

Pośrednie

1. Liderzy opinii (Ekonomiści, organizacje wspierające przedsiębiorczość, akademicy)

2. Obecni klienci doradców podatkowych

3. Media

* Dziennikarze mediów ogólnopolskich, regionalnych oraz branżowych

* Portale finansowe, regionalne i branżowe

4. Administracja państwowa i władza ustawodawcza

* Parlamentarzyści

* Ministerstwa

Główne komunikaty

Komunikaty spójne dla wszystkich grup

* Zarządzanie kwestiami podatkowymi to nieodłączny element prowadzenia biznesu. Doradztwo podatkowe jest obecne w Polsce, jako odrębny zawód, od lat 90-tych ubiegłego stulecia i stale się rozwija.

* Doradcy podatkowi skupieni w Krajowej Izbie Doradców Podatkowych codziennie wspierają osoby indywidualne i przedsiębiorców działających w Polsce w rozwoju prowadzonych przez nich biznesów.

* Zawód doradcy podatkowego oparty na zaufaniu i zachowaniu tajemnicy klienta obwarowany jest wysokimi wymogami etycznymi i koniecznością potwierdzenia posiadanych umiejętności egzaminem.

* Stopień skomplikowania systemu podatkowego w Polsce powoduje, że łatwo popełnić błąd, który może skutkować poważnymi konsekwencjami prawnymi i finansowymi. Istotnym elementem życia gospodarczego są doradcy podatkowi, którzy wspierają zarówno osoby fizyczne jak i przedsiębiorców w sprawnym poruszaniu się w przepisach podatkowych.

Przedsiębiorcy - duże firmy

* Doradcy podatkowi do każdego klienta i jego wyzwań związanych z szeroko rozumianymi kwestiami finansowymi podchodzą, tak jak podchodziliby do własnych pieniędzy. Niezbędnym warunkiem skutecznego doradztwa jest zaufanie, dlatego od początku pracy z każdym Klientem doradca podatkowy przykłada olbrzymią wagę do tego, aby z każdym kolejnym projektem to zaufanie rosło. Doradca podatkowy jest nastawiony na długotrwałe relacje, pozwalające na wspieranie rozwoju biznesu swojego klienta a nie na krótkoterminowe zyski.

Przedsiębiorcy - sektor MSP

* W Polsce działa z powodzeniem blisko 9 tysięcy doradców podatkowych. Rozwój gospodarczy i stale zmieniające się przepisy powodują, że przedsiębiorcy dbający o rozwój prowadzonego biznesu potrzebują wsparcia specjalistów mających kompetencje zarówno w doradztwie biznesowym, prowadzeniu ksiąg rachunkowych, doradztwie prawno-podatkowym, wykorzystaniu środków unijnych czy prowadzeniu sporów z organami podatkowymi. Taką rolę pełnią doradcy podatkowi.

* Doradcy podatkowi do każdego klienta i jego wyzwań związanych z szeroko rozumianymi kwestiami finansowymi podchodzą, tak jak podchodziliby do własnych pieniędzy. Niezbędnym warunkiem skutecznego doradztwa jest zaufanie, dlatego od początku pracy z każdym Klientem doradca podatkowy przykłada olbrzymią wagę do tego, aby z każdym kolejnym projektem to zaufanie rosło. Doradca podatkowy jest nastawiony na długotrwałe relacje, pozwalające na wspieranie rozwoju biznesu swojego klienta a nie na krótkoterminowe zyski.

* Proces uzyskiwania uprawnień do wykonywania zawodu obejmujący konieczność odbycia praktyki i zdanie egzaminu powoduje, że osoby wykonujące zawód doradcy podatkowego nie są osobami z przypadku. Rozległa wiedza, którą należy systematycznie uzupełniać w trakcie wykonywania zawodu jest gwarantem, że obsługa spraw przedsiębiorcy będzie wykonana według wysokich standardów.

Start-up'y i osoby planujące założyć własną firmę

* Tworząc własny biznes zawsze trzeba patrzyć w przyszłość. Dobre planowanie musi dotyczyć wszystkich obszarów a w szczególności finansów, których częścią są podatki.

* Doradca podatkowy w momencie tworzenia firmy daje bezpieczeństwo. Jego doradztwo zwiększa prawdopodobieństwo utrzymania się biznesu w pierwszej najtrudniejszej fazie rozwoju.

* Decyzja o wyborze partnera biznesowego, który będzie prowadził rachunkowość firmy powinna zostać zoptymalizowana pod kątem kompleksowości świadczonych usług. Współpraca z doradcą podatkowym daje dodatkową przewagę w biznesie.

* Doradca podatkowy jest jak dostęp do Internetu. Bez niego zdobycie i wykorzystanie informacji dotyczących finansowego aspektu prowadzenia firmy jest trudne i czasochłonne.

Organizacje zrzeszające przedsiębiorców

* Podnoszenie jakości i komfortu prowadzenia działalności gospodarczej jest zbieżnym celem zarówno środowisk biznesowych i doradców podatkowych.

* Krajowa Izba doradców Podatkowych aktywnie podejmuje inicjatywy na rzecz tworzenia przepisów prawa ułatwiających prowadzenie działalności gospodarczej. Aby robić to jeszcze skuteczniej potrzebny jest stały dialog ze środowiskami skupiającymi przedsiębiorców.

Doradcy podatkowi

* KIDP reprezentuje środowisko doradców i promuje wysokie standardy zawodu i korzyści dla klientów płynące z korzystania z doradców podatkowych.

* Siła Izby wyraża się przez potencjał intelektualny i organizacyjny blisko 9 tysięcy członków.

* Należyte dbanie od interesy grupy zawodowej możliwe jest wyłączenie poprzez współdziałania całego środowiska.

* Zmiany rynkowe motywują nas do działania i dbania o rozwój zawodu i korzystnych rozwiązań biznesowych w relacjach z klientami.

* Nasz głos musi być słyszalny w procesie kształtowania prawa i ważnych sprawach gospodarczych.

Studenci

* Ścieżka kariery doradcy podatkowego daje dużo więcej możliwości niż droga na skróty.

* Zawód doradcy podatkowego nie jest dla każdego. To profesja z pasją i chęcią ciągłego rozwoju.

* Wysiłek włożony w przygotowanie do zawodu opłaca się nie tylko w wymiarze finansowym, ale także w dostępnie do wiedzy i ciekawych zadań zawodowych.

Administracja państwowa

* Krajowa Izba Doradców Podatkowych aktywnie wspiera podnoszenie standardów obowiązujących na rynku doradztwa podatkowego.

* Zmiany prawne szczególnie te dotyczące podatków są na bieżąco analizowane przez organy zrzeszające doradców podatkowych. Wysokie kompetencje merytoryczne mogą być wykorzystywane na etapie tworzenia prawa i udoskonalania obecnych rozwiązań.

* Dla KIDP bardzo istotne jest bezpieczeństwo i wysoka jakość usług doradczych. Dlatego utrzymuje rygorystyczne wymogi dotyczące kryteriów zdobycia uprawnień.

* Głos opiniotwórczy środowiska doradców podatkowych jest istotny z punktu widzenia przygotowywania rozwiązań podatkowych wspierających rozwój gospodarki.

Liderzy opinii

* Krajowa Izba Doradców Podatkowych aktywnie wspiera tworzenie rozwiązań prawnych poprawiających konkurencyjność polskiej gospodarki. Środowisko doradców podatkowych jest otwarte na dialog i współpracę z innymi organizacjami na rzecz poprawy jakości funkcjonowania biznesu w Polsce.

* Doświadczenie doradców podatkowych powinno być wykorzystywane przy wszelkiego rodzaju planowaniu zmian dotyczących podatków.

Media

* Doradcy podatkowi są istotnym elementem ekosystemu gospodarczego.

* Kryteria wykonywania zawodu doradcy podatkowego przekładają się na jakość świadczonych usług i pozytywnie wpływają na kondycję przedsiębiorstw.

* W Polsce działa z powodzeniem blisko 9 tysięcy doradców podatkowych. Rozwój gospodarczy i stale zmieniające się przepisy powodują, że przedsiębiorcy dbający o rozwój prowadzonego biznesu potrzebują wsparcia specjalistów mających kompetencje zarówno w doradztwie biznesowym, prowadzeniu ksiąg rachunkowych, doradztwie prawno-podatkowym, wykorzystaniu środków unijnych czy prowadzeniu sporów z organami podatkowymi. Taką rolę pełnią doradcy podatkowi.

* Krajowa Izba Doradców Podatkowych aktywnie wspiera tworzenie rozwiązań prawnych poprawiających konkurencyjność polskiej gospodarki.

Taktyka działań

Taktyka to konkretne narzędzia komunikacyjne, które pozwolą realizować cele wymienione w strategii komunikacji. Schemat organizacji pozwala na przypisanie odrębnych funkcji w obszarze komunikacji na szczeblu centralnych i regionalnym. Ze względu na zróżnicowanie grup docelowych, narzędzia zostały pogrupowane w programy odpowiednie dla każdej z tych grup. Niezależnie od potrzeb każdej z grup konieczne jest prowadzenie działań stałych.

Zaproponowane działania starają się optymalizować zarówno nakłady pracy po stronie KIDP jak i efekty możliwe do uzyskania. Przedstawione podejście i pomysły mogą być realizowane jako całość lub wybiórczo w zależności od bieżących możliwości organizacyjnych czy finansowych po stronie KIDP.

Budowanie wizerunku

Budowa jednolitego wizerunku musi rozpocząć się od wewnątrz organizacji. Ze względu na strukturę prawną KIDP konieczne jest wskazanie bezpośrednich benefitów dla każdego doradcy w implementowaniu rozwiązań spójnych z ustaleniami na szczeblu krajowym. Rolą KRDP jest stworzenie i udostępnienie takich narzędzi komunikacji, które będą mogły być stosowane przez każdego doradcę w relacji z potencjalnymi i obecnymi klientami. Poniżej przedstawione zostały działania, które wspierają tworzenie jednolitego wizerunku zawodu.

Największą siłą KRDP jest możliwość merytorycznego wspierania poszczególnych jednostek w prowadzonych przez nich działaniach. Przygotowywane treści powinny być wykorzystywane w możliwie największej grupie odbiorców, co poprawia efektywność działań. Konieczne jest jednak dostosowywanie ich do poszczególnych grup (tworzenie odrębnych także wizualnie materiałów).

Taktyka została dobrana do skutecznego oddziaływania na poszczególne grupy docelowe. Powtarzalność niektórych narzędzi komunikacji nie jest tożsame z powtarzalnością treści czy komunikatów do poszczególnych grup docelowych. Kluczowe komunikaty sformułowane w części poświęconej strategii komunikacji zostały zróżnicowane pod kątem ich atrakcyjności i ważności dla grup odbiorców.

Podział kompetencji

Zadania w obszarze komunikacji zostały rozdzielone mając na uwadze zachowanie wysokiej efektywności i spójności przekazu na wszystkich poziomach organizacji. Ze względu na zakres działań komunikacyjnych przy realizacji strategii zalecane jest uwzględnienie współpracy z podmiotem zewnętrznym (agencja PR) tam gdzie będzie to podyktowane koniecznością wsparcia przez podmiot zawodowo zajmujący się PR, który wspomagałby Rzecznika Prasowego KRDP w realizacji działań.

KRDP

* Kształtowanie polityki komunikacyjnej dla środowiska doradców podatkowych

* Dbałość o spójność komunikacji w Regionalnych Oddziałach KIDP w tym identyfikacji wizualnej

* Określanie głównych przekazów dla poszczególnych grup docelowych

* Komunikacja z mediami na poziomie ogólnopolskim

* Przygotowywanie materiałów marketingowych

* Zarządzanie całością komunikacji - wymuszenie efektywności działań i kosztów

* Wymiana najlepszych praktyk pomiędzy Regionalnych Oddziałach KIDP

Regionalne Oddziały KIDP

* Realizacja polityki komunikacyjnej w odniesieniu do doradców, przedsiębiorców, studentów oraz mediów na poziomie lokalnym

* Zbieranie informacji lokalnych, które mogą być wykorzystane w komunikacji na poziomie ogólnokrajowym

* Stały kontakt ze środowiskiem doradców w regionie

Rzecznik Prasowy

Jednostką organizacyjną odpowiedzialną za obszar bieżącej komunikacji jest stanowisko Rzecznika Prasowego KRDP. Współpracuje on zarówno z jednostkami organizacyjnymi wewnątrz KIDP jak i podmiotami zewnętrznymi realizując cele opisane w strategii komunikacji.

Ścieżka akceptacji

Wszelkie działania komunikacyjne realizowane przez Rzecznika Prasowego KRDP lub zlecane podmiotom zewnętrznym muszą być zaakceptowane przez Przewodniczącego i Prezydium KRDP oraz Przewodniczącego Komisji Rozwoju i Promocji Zawodu KRDP. W uzasadnionych przypadkach ścieżka akceptacji może zostać rozszerzona o przedstawicieli innych komisji takich jak (np. Komisję Współpracy z Regionami KRDP).

Działania stałe

Działania realizowane niezależnie od aktywności skierowanych do poszczególnych grup docelowych.

Komunikacja korporacyjna

* Prezentowanie jednolitego stanowiska samorządu w ważnych dla niego kwestiach.

* Aktywna i skuteczna komunikacja podejmowanych inicjatyw w procesach legislacyjnych dotyczących podatków.

* Monitorowanie i stały kontakt z kluczowymi mediami.

* Proaktywne komunikowanie działań i opinii na temat wydarzeń dotyczących KIDP.

* Regularne briefingi lub spotkania indywidualne z dziennikarzami.

* Współpraca nad komunikatami wychodzącymi z poszczególnych Regionalnych Oddziałów KIDP.

Media relations:

* Biuro prasowe - opracowywanie kompetentnych i ciekawych materiałów prasowych, mających na celu zainteresowania wybranych grup dziennikarzy oraz zainspirowanie ich do wykorzystania w publikacji.

* Indywidualna współpraca z mediami - budowanie i podtrzymywanie długotrwałych relacji z kluczowymi dziennikarzami, regularny kontakt telefoniczny i follow-up wysyłanych materiałów.

* Rekomendacje działań dodatkowych - śledzenie rynku mediów. Wyszukiwanie nowych możliwości komunikacyjnych i uzupełnianie dotychczasowych działań o dodatkowe.

* Pozycjonowanie ekspertów - budowanie wizerunku osób zarządzających i wybranych kluczowych osób w poszczególnych obszarach. Analiza planów wydawniczych oraz plasowanie w mediach, wyszukiwanie możliwości zaistnienia w eksperckich publikacjach. Budowa długotrwałych relacji z przedstawicielami mediów opartych na merytorycznej wiedzy ekspertów.

* Teksty i opracowania eksperckie - opracowywanie i wsparcie redakcyjne przy autorskich materiałach i wypowiedziach wybranych osób.

* Stały monitoring mediów - stała obserwacja publikacji medialnych (w prasie i internecie) dotyczących KIDP oraz wybranych haseł. Raportowanie w ustalonym trybie wraz z ewentualnymi rekomendacjami działań zaradczych w przypadku publikacji o wydźwięku negatywnym.

Programy taktyczne dla poszczególnych grup

Wybór narzędzi wykorzystywanych w komunikacji z daną grupą odbiorców.

Doradcy podatkowi

* Spotkania na poziomie krajowym i regionalnym

* Newsletter

* Serwis www

* Identyfikacja wizualna

* Ankiety / rankingi

Przedsiębiorcy

* Media relations.

* Materiały edukacyjne dystrybuowane przez doradców podatkowych.

* Seminaria / webinaria.

* Serwis www.

* Ankiety / mini badania na przedsiębiorcach.

* Uczestnictwo (prelegent / współorganizator) w wydarzeniach gospodarczych (krajowych, regionalnych i lokalnych np. Inicjatywa Firm Rodzinnych).

* Konferencje branżowe

Organizacje branżowe

* Uczestnictwo w dużych wydarzeniach gospodarczych (np. Forum Ekonomiczne w Krynicy, EFNI, Europejski Kongres Gospodarczy).

* Program dzielenia się wiedzą i doradztwa sektorowego.

* Pozycjonowanie ekspertów w kontekście ważnych transakcji w regionie, przy których pracowali doradcy podatkowi.

* Teksty eksperckie na potrzeby wewnętrznych wydawnictw branżowych.

* Badania opinii dotyczących zmian prawnych i komentowanie zapowiadanych zmian.

* Seminaria tematyczne.

* Debaty.

Studenci

* Stała współpraca z wybranymi uczelniami i organizacjami studenckimi. Systematyczne działania na wybranych uczelniach wyższych - Realizacja kompleksowego programu skierowanego do studentów. Celem programu jest maksymalizacja interakcji z zawodem doradcy podatkowego i wykorzystanie narzędzi komunikacji dopasowanych do grupy docelowej.

* Inicjatywy skierowane do studentów innych kierunków niż dedykowane do zawodu doradcy podatkowego. Budowanie świadomości zawodu doradcy podatkowego wśród osób, które będą pracowały w przedsiębiorstwach.

* Media studenckie.

* Serwis www.

* Debaty z udziałem studentów.

* Konkursy i akcje angażujące / gamifikacja. (konkurs na pracę dyplomową / doktorską z zakresu prawa podatkowego).

Liderzy opinii

* Mapa interesariuszy (kluczowe instytucje i osoby).

* Monitoring publikacji i opracowań naukowych.

* Media relations.

* Budowanie koalicji z wybranymi osobami / instytucjami.

* Spotkania bezpośrednie z wybranymi osobami i przedstawianie swojego stanowiska.

Obecni klienci doradców podatkowych

* Materiały edukacyjne dystrybuowane przez doradców podatkowych.

* Newsletter.

* Program networkingowy skierowany do wieloletnich klientów.

- Np. poprzez tworzenie możliwości do spotkań potencjalnych Klientów z zadowolonymi Klientami firmy doradztwa podatkowego.

* Podjęcie współpracy na szczeblu lokalnym z wyselekcjonowanymi organizacjami zrzeszającymi przedsiębiorców.

Media

* Jeden punkt kontaktu dla mediów.

* Proaktywne kontakty z mediami.

* Spotkania dla mediów przy ważniejszych okazjach.

* Zapraszanie mediów na konferencje tematyczne, których współorganizatorem jest KIDP.

* Pozycjonowanie ekspertów (komentarze, udział w debatach redakcyjnych, teksty własne).

* Komunikowanie własnych badań dotyczących zagadnień gospodarczych.

* Reaktywne działania na zapytania mediów.

Administracja Państwowa i władza ustawodawcza

* Mapa interesariuszy (kluczowe instytucje i osoby).

* Monitoring legislacyjny.

* Przygotowywanie własnych propozycji zmian prawnych.

* Spotkania bezpośrednie z wybranymi osobami.

* Uczestnictwo w dużych wydarzeniach gospodarczych (np. Forum Ekonomiczne w Krynicy, EFNI, Europejski Kongres Gospodarczy).

* Media relations.

Propozycje działań

Działania komunikacyjne mają charakter długofalowy. Budowanie wizerunku jest długotrwałym procesem, a postrzeganie organizacji, w tym wypadku roli i znaczenia zawodu doradcy podatkowego wymaga czasu i systematycznych działań i jasnego przekazu. Tak jak wspomniane było wcześniej newralgicznym elementem jest zapewnienie spójności na poziomie KIDP zarówno w odniesieniu do komunikacji wewnętrznej jak i zewnętrznej.

Krótkoterminowym celem działań komunikacyjnych jest stworzenie struktury wewnętrznej, która będzie odpowiedzialna za obszar komunikacji i wyposażenie jej w narzędzia umożliwiające skuteczne pełnienie swojej funkcji. Realizacja tego celu powinna zająć nie więcej niż 3 miesiące. Dobrze działający mechanizm wewnętrzny pozwoli realizować projekty wizerunkowe skierowane do poszczególnych grup odbiorców.

Przez strukturę wewnętrzną rozumiemy zarówno osadzenie jej w organizacji, określenie roli i zadań Działu lub osoby odpowiedzialnej za komunikacje na szczeblu centralnym, ale także stworzenie bazy ekspertów wewnętrznych i struktur lokalnych, które będą wspierały jednostkę centralną.

Skuteczne działania komunikacyjne wymagają możliwości szybkiego skorzystania z posiadanych zasobów (zarówno osobowych jak i wiedzy). Konieczne jest stworzenie wewnętrznej polityki określającej:

* Podział zadań pomiędzy członków organizacji na szczeblu centralnym i lokalnym

- Bieżące kontakty z mediami

- Projekty specjalne (np. badania, współpraca ze studentami, kontakty z przedstawicielami administracji publicznej) o Komunikację wewnątrz organizacji

- Przygotowywanie materiałów marketingowych / merytorycznych na potrzeby komunikacji z poszczególnymi grupami interesariuszy.

* Listę osób uprawnionych do wypowiedzi w mediach na poszczególne tematy w imieniu KIDP

* Listę osób opracowujących materiały (analizy zmieniających się przepisów, zmiany gospodarcze itp.)

Okres 12 miesięcy

Działania w krótkim horyzoncie czasowym dzielimy na stałe, okresowe i jednorazowe. Dla przejrzystości dokumentu w pierwszej kolejności zaprezentowane zostały działania, które powinny być realizowane stale w każdym miesiącu. Stanowią one bazę komunikacji. Ich natężenie może być zmienne w zależności od podejmowanych działań. Założone w strategii zwiększenie dotarcia do przedsiębiorców nakłada pewne wymogi, co do zaangażowania w działania stałe, tak aby ilość punktów styku z KIDP była jak największa. Uwzględniając specyfikę mediów konieczne jest zagospodarowanie tematów gospodarczych a nie tylko tych związanych bezpośrednio z promocją zawodu.

Okres 36 miesięcy

Zaplanowanie komunikacji w perspektywie najbliższych 36 miesięcy skupia się na wyodrębnieniu wiodących obszarów zgodnych ze strategią komunikacji i zwiększaniu ich efektywności. Po zakończeniu projektów realizowanych w pierwszych 12 miesiącach konieczna jest ich rewizja i wyciągnięcie wniosków, które z nich najlepiej realizują cele KIDP. W pierwszym roku realizacji strategii komunikacji najważniejsze zadania to:

* Usystematyzowanie działań podstawowych i uruchomienie nisko kosztowych narzędzi (np. obecność na portalach społecznościowych Linkedln, Facebook)

* Zaangażowanie środowiska doradców do włączenia się w działania

* Wykorzystanie potencjału członków i istniejącej bazy klientów

W miesiącach 13-24

* Aktywna komunikacja nie tylko z klientami, ale docieranie z własnym przekazem (wyniki badań, opinie, postulaty zmian gospodarczych) do przedsiębiorców, którzy nie korzystają z usług doradztwa podatkowego

* Nawiązanie dialogu z administracją państwową

* Realizacja działań skierowanych do studentów

W miesiącach 25-36

* Weryfikacja strategii i realizacji dotychczasowych działań

* Dopasowanie działań do bieżących wyzwań i działań otoczenia

* Podtrzymywanie obecności w mediach i kontaktu z grupami docelowymi

Działania stałe prowadzone w każdym miesiącu

Komunikacja korporacyjna

* Prezentowanie jednolitego stanowiska samorządu w ważnych dla niego kwestiach.

* Aktywna i skuteczna komunikacja podejmowanych inicjatyw w procesach legislacyjnych dotyczących podatków.

* Monitorowanie i stały kontakt z kluczowymi mediami.

* Proaktywne komunikowanie działań i opinii na temat wydarzeń dotyczących KIDP.

* Regularne briefingi lub spotkania indywidualne z dziennikarzami.

* Współpraca z Regionalnymi Oddziałami KIDP w zakresie podejmowanych działań komunikacyjnych i dbałość o spójność przekazu.

Działania media relations:

* Biuro prasowe - opracowywanie kompetentnych i ciekawych materiałów prasowych, mających na celu zainteresowania wybranych grup dziennikarzy oraz zainspirowanie ich do wykorzystania w publikacji.

* Indywidualna współpraca z mediami - budowanie i podtrzymywanie długotrwałych relacji z kluczowymi dziennikarzami, regularny kontakt telefoniczny i follow-up wysyłanych materiałów.

* Rekomendacje działań dodatkowych - śledzenie rynku mediów mediów. Wyszukiwanie nowych możliwości komunikacyjnych i uzupełnianie dotychczasowych działań o dodatkowe.

* Pozycjonowanie ekspertów - budowanie wizerunku osób zarządzających i wybranych kluczowych osób w poszczególnych obszarach. Analiza planów wydawniczych oraz plasowanie w mediach, wyszukiwanie możliwości zaistnienia w eksperckich publikacjach. Budowa długotrwałych relacji z przedstawicielami mediów opartych na merytorycznej wiedzy ekspertów.

* Teksty i opracowania eksperckie - opracowywanie i wsparcie redakcyjne przy autorskich materiałach i wypowiedziach wybranych osób.

* Stały monitoring mediów - stała obserwacja publikacji medialnych (w prasie i internecie) dotyczących KIDP oraz wybranych haseł. Raportowanie w ustalonym trybie wraz z ewentualnymi rekomendacjami działań zaradczych w przypadku publikacji o wydźwięku negatywnym.

* Raportowanie wyników - przygotowywanie zestawień miesięcznych prac i ich efektów. Analiza obecności w mediach.

* Planowanie działań - kalendarz wydarzeń wewnętrznych i zewnętrznych i opracowanie odpowiedniego wsparcia komunikacyjnego dla każdego z nich.

* Aktualizacja baz dziennikarskich - duża rotacja w mediach wymusza stałe uzupełnianie baz kontaktowych.

Komunikacja wewnętrzna

* Przygotowywanie comiesięcznego newslettera dla członków KIDP - zbieranie informacji z regionów, zapowiadanie nadchodzących wydarzeń, przekazywanie informacji organizacyjnych, promocja inicjatyw wspierających budowanie wizerunku doradcy podatkowego.

* Uaktualnianie serwisu internetowego dedykowanego doradcom.

* Dystrybucja materiałów dla klientów do doradców - mogą oni wykorzystać je w budowaniu swojego wizerunku poprzez dzielenie się wiedzą z klientami i jednoczesną edukację dotyczącą zawodu doradcy podatkowego.

Koncepcje kreatywne projektów skierowanych do grup docelowych

Każdy z przedstawionych projektów może być dopasowany do bieżących potrzeb i możliwości organizacyjnych. Projekty są skalowalne, przez co możliwe jest dopasowanie poziomu kosztów. Przedstawione propozycje zostały wstępnie skosztorysowane. Dokładna wycena działań będzie możliwa po określeniu dokładnego kształtu projektu i podziału zadań pomiędzy stronę zlecającą KIDP i firmę zewnętrzną realizującą projekt.

Kampania "Licencja na doradzanie" - komunikacja do studentów

Cel

* Promocja zawodu doradcy wśród studentów.

Założenia projektu

* Panuje bardzo duża konkurencja wśród firm, które chcą pozyskać studentów, jako kandydatów do pracy. Duże korporacje dysponują wysokimi budżetami na działania i są obecne praktycznie na każdej uczelni.

* Chcąc zawalczyć o uwagę studentów konieczne jest zaproponowanie lekkiej wciągającej komunikacji, która będzie angażowała długofalowo. Konieczne będzie ufundowanie nagród, które będą atrakcyjne dla studentów.

* Centrum działań kampanii będzie oparte od specjalnie stworzoną stronę www.licencianadoradzanie.pl

* Głównym elementem platformy będzie gra, w której wziąć będą mogli studenci. Gracz wcieli się w rolę agenta specjalnego, którego zadaniem będzie ochranianie przedsiębiorcy przed różnymi niebezpieczeństwami.

* Poza grą odwiedzający znajdą informacje o zawodzie doradcy podatkowego, inicjatywach KIDP i poradniki z zakresu podatków (to dla osób studiujących kierunki prawne lub ekonomiczne).

* Gra "Licencja na doradzanie" powinna łączyć w sobie zarówno elementy zręcznościowe i intelektualne. Oparcie gry wyłącznie na zadaniach związanych z podatkami znacząco okroi liczbę studentów, którzy będą mogli wziąć udział w zabawie.

* Uczestnictwo wymagać będzie rejestracji, dzięki temu będzie można podtrzymać kontakt z uczestnikami i informować ich o nowych etapach gry.

Etapy działania

* Zaplanowanie mechanizmu gry i zadań dla studentów.

* Wybór podwykonawcy serwisu

* Przygotowanie komunikacji do studentów

* Powiadomienie o rozpoczęciu rywalizacji

* Cykliczne informacje po każdym etapie rozgrywek

Narzędzia komunikacji

* Biura karier na uczelniach i koła zainteresowań

* Fanpage w serwisie Facebook "Licencja na doradzanie" i w serwisie Linkedln

* Organizacje studenckie (ELSA, AIESEC)

* Media studenckie

* Targi pracy

Działania towarzyszące portalowi licencianadoradzanie.pl

* Promocja zawodu w mediach studenckich poprzez pokazywanie ścieżki kariery prawdziwych osób.

* Wywiady z osobami, które dopiero zaczynają swoją przygodę z doradztwem podatkowym.

* Informowanie o inicjatywach skierowanych do studentów.

Częstotliwość działań

* Realizacja od października 2016 do maja 2017

Szacowany budżet na realizację projektu

Od 60 do 200 tys. złotych w zależności od skali działania.

Kampania "Czy stać Cię na ryzyko?" - Komunikacja do przedsiębiorców

Cel

* Wskazanie wyróżników i przewag doradców podatkowych skupionych w KIDP.

* Uwrażliwienie przedsiębiorców na ryzyka związane z doborem partnerów biznesowych i zmiennym ustawodawstwem.

* Promowanie uczciwego podejścia do biznesu wśród przedsiębiorców działających w Polsce.

* Odświeżenie wizerunku i zdystansowanie się od zwykłych biur rachunkowych.

Założenia projektu

* Oparcie kampanii na dwóch aspektach:

- Konsekwencjach własnych błędnych decyzji biznesowych, które stoją w sprzeczności z prawem podatkowym

- Konsekwencjach współpracy z nieuczciwymi przedsiębiorcami

* Szersze spojrzenie na obszar ryzyka w prowadzeniu działalności gospodarczej pozwala szerzej i dłużej komunikować temat.

* Taka konstrukcja daje możliwość pozyskania partnerów zewnętrznych m.in.

- Biur Informacji Gospodarczej (np. KRD, BIG Infomonitor czy ERIF) o Izb Skarbowych o Ministerstwa Finansów

* Temat ryzyka jest stale obecny w tematach związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej niezależnie od skali prowadzonego biznesu. Jest to nośny komunikacyjne temat i daje dużo możliwości samodzielnego tworzenia kontekstu, w którym można promować zawód doradcy podatkowego.

Etapy prac

Badanie wśród przedsiębiorców "Podatki - czy biznes to wytrzyma?" - etap I

* Rekomendujemy realizację półrocznych badań omnibusowych we współpracy z Instytutem Keralla. To pierwsza w Polsce agencja badawcza specjalizująca się wyłącznie w analizach business to business.

* Badanie omnibusowe prowadzone techniką wywiadów telefonicznych na reprezentatywnej, ogólnopolskiej próbie wśród respondentów, którzy faktycznie są decyzyjni lub współdecyzyjni w firmach. Możliwe jest także skupienie się na wybranych branżach.

* Proponowane tematy:

- Skłonność do korzystania z doradztwa podatkowego

- Ocena poziomu bezpieczeństwa prowadzenia biznesu

- Oczekiwany zakres wsparcia w obszarze podatków

Budowanie komunikacji - etap II

* Pozyskanie partnerów zewnętrznych wspierających kampanię

- Ministerstwo finansów

- Biuro Informacji Gospodarczej o Izby Skarbowe

* Opracowanie badań i materiałów na potrzeby komunikacji z:

- Mediami (informacja prasowa, prezentacja, infografika)

- Doradcami podatkowymi (pełen dostęp do wyników badania, wnioski z badania)

- Klientami (newsletter lub dedykowany materiał z wynikami z badania, przeprowadzenie analogicznej ankiety wśród klientów i porównanie wyników.)

- Przedsiębiorcami / organizacjami branżowymi (redystrybucja wyników badania poprzez organizacje branżowe, udział w konferencjach i prezentowanie wyników, panele dyskusyjne)

Komunikacja do wybranych grup docelowych - etap III

* Organizacja briefingu prasowego z udziałem pozyskanych partnerów

- Prezentacja wyników badań o Mini dyskusja panelowa z zaproszonymi gośćmi

- Transmisja na żywo z briefingu prasowego przy wykorzystaniu darmowej aplikacji Periscope (transmisja video w czasie rzeczywistym).

* Współpraca z kluczowymi mediami ogólnokrajowymi, branżowymi i lokalnymi

- Wysyłka informacji prasowej dot. badań o Aranżowanie wywiadów i komentarzy w temacie badań

- Kontekstowe pozycjonowanie wyników badań i ekspertów KIDP w mediach, np. komentowanie zjawisk gospodarczych i rozwiązań ułatwiających prowadzenie biznesu.

* Przesłanie pełnych informacji o badaniu do członków KIDP

- Wewnętrzna dyskusja jak zebrane dane mogą pomóc w budowaniu biznesu o Porady jak wykorzystać wyniki badań w codziennej pracy z klientami lub potencjalnymi klientami

- Poinformowanie o ankiecie skierowanej do klientów członków KIDP

* Zaproszenie obecnych klientów członków KIDP do wzięcia udziału w ankiecie (za pomocą newslettera)

* Przekazanie informacji, że po wypełnieniu ankiety otrzymają dostęp do badania przeprowadzonego przez KIDP i Instytut Keralla. Zwrócenie uwagi przedsiębiorców, że KIDP dąży do poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce i jest dobrym partnerem w kluczowych dla przedsiębiorcy kwestiach.

* Udział w konferencjach i wydarzeniach (prezentowanie wyników badania i wniosków przez przedstawicieli KIDP).

- Współpraca z Izbami handlowymi

- Lokalnymi organizacjami zrzeszającymi przedsiębiorców

- Lokalnymi mediami

* Wsparcie merytoryczne lokalnych środowisk doradców podatkowych.

* Uczestnictwo w debatach z udziałem środowisk akademickich

* Przesłanie wyników badań do przedstawicieli administracji publicznej.

- Spotkania z kluczowymi osobami i prezentowanie wniosków KIDP oraz postulowanych kierunków zmian.

Narzędzia

* Narzędzia: badania, analizy, case study przedsiębiorców, materiały poradnikowe

Częstotliwość działań

* Realizacja od stycznia 2016 do czerwca 2017

Szacowany budżet na realizację projektu

Od 40 do 60 tys. złotych w zależności od skali działania.

Linkedln - Obecność w mediach społecznościowych

Cel

* Dotarcie do przedsiębiorców i możliwość bezpośredniej interakcji z nimi.

* Informowanie o działaniach KIDP

* Promowanie zawodu doradcy podatkowego

Założenia

* Rekomendujemy stworzenie profilu KIDP na portalu społeczościowym LinkedIn. Dzięki temu zwiększone zostanie dotarcie do przedstawicieli sektora MSP.

* LinkedIn to portal skierowany do profesjonalistów, na którym osoby prywatne i firmy mogą stworzyć swój profil i budować wizerunek. Celem działania marek jest zwiększenie dotarcia do potencjalnych klientów lub kandydatów do pracy.

* Aktywne zarządzanie kontem pozwala realizować zarówno działania skierowane do przedsiębiorców jak i studentów, których należy zainteresować rozwojem kariery w zawodzie doradcy podatkowego.

Etapy działania

* Stworzenie profilu na portalu LinkedIn

* Zaproszenie członków KIDP do obserwowania profilu

* Zachęcenie członków KIDP do rozwijania własnego biznesu przy wykorzystaniu narzędzi social media. Im więcej osób będzie udostępniało treści pochodzące z profilu KIDP tym lepiej.

* Jeżeli będzie istniała taka potrzeba przeprowadzenie szkolenia (także w formie filmu / instrukcji video) jak korzystać z LinkedIn.

* Stworzenie grupy "MSP bez ryzyka" skupiającej właścicieli i osoby odpowiedzialne za rozwój biznesu w firmach. Zaproszenie klientów, liderów opinii, dziennikarzy branżowych i potencjalnych klientów.

- Zaproszenie do grupy powinien dostawać każdy nowo pozyskany klient.

- Podejmowanie tematów istotnych z punktu widzenia przedsiębiorców (brak koncentracji wyłącznie na produktach).

- Angażowanie uczestników do dyskusji i dzielenia się własnymi przemyśleniami

* Przeprowadzanie kwartalnych ankiet wśród członków grupy i komunikowanie ich zarówno na stronie KIDP, profilu KIDP oraz do mediów.

* Promowanie Grupy poprzez inne własne media.

Częstotliwość działań

* Działania stałe - początek realizacji grudzień 2015

* Aktualizacja profilu co najmniej raz w tygodniu.

Szacowany budżet na realizację projektu

Tylko koszty pracy osoby odpowiedzialnej za tworzenie profilu.

Facebook - Obecność w mediach społecznościowych

Cel

* Promowanie zawodu doradcy podatkowego

* Jednoczenie środowiska doradców podatkowych

* Dotarcie do przedsiębiorców i możliwość bezpośredniej interakcji z nimi.

* Informowanie o działaniach KIDP

Założenia

* Rozwijanie profilu "Krajowa Rada Doradców Podatkowych" i pozyskanie dostępu do profilu "Krajowa Izba Doradców Podatkowych". na portalu społeczościowym Facebook. Dzięki temu zwiększone zostanie dotarcie do przedstawicieli sektora MSP i potencjalnych kandydatów na doradcę podatkowego.

* Aktywne zarządzanie kontem pozwala realizować zarówno działania skierowane do przedsiębiorców jak i studentów, których należy zainteresować rozwojem kariery w zawodzie doradcy podatkowego.

Etapy działania

* Stworzenie kalendarza publikacji.

* Zaproszenie członków KIDP do obserwowania profilu (9 tysięcy potencjalnych obserwujących)

* Zachęcenie członków KIDP do rozwijania własnego biznesu przy wykorzystaniu narzędzi social media. Im więcej osób będzie udostępniało treści pochodzące z profilu KIDP tym lepiej.

* Jeżeli będzie istniała taka potrzeba przeprowadzenie szkolenia (także w formie filmu / instrukcji video) jak korzystać z serwisu Facebook.

Częstotliwość działań

* Działania stałe - realizacja w toku Aktualizacja profilu co najmniej raz w tygodniu.

Szacowany budżet na realizację projektu

Tylko koszty pracy osoby odpowiedzialnej za tworzenie profilu.

Kampania wewnętrzna "Różnorodność pomysłów - jedna idea"

Cel

* Zaktywizowanie członków Izby do wdrażania zmian w organizacji. Jednoczenie środowiska.

* Ujednolicenie wizerunku na poziomie krajowym i wzrost rozpoznawalności środowiska wśród przedsiębiorców.

* Odświeżenie wizerunku i pokazanie przewag nad biurami rachunkowymi prowadzonymi przez osoby bez uprawnień doradcy podatkowego.

* Promocja nowej identyfikacji wizualnej przygotowanej dla doradców podatkowych.

Założenia projektu

* Działanie skierowane w pierwszej fazie do wewnątrz organizacji a w drugiej także na zewnątrz.

* Pokazanie przewag i korzyści, jakie stoją za ujednolicaniem wizerunku. Wraz z przykładami tych doradców, którzy wdrożyli nową identyfikację.

* Przygotowanie zestawień regionalnych np. w formie map z naniesionymi biurami doradztwa podatkowego, które już zmieniły wizerunek.

* Przygotowanie komunikacji wspierającej adresowanej do klientów doradców podatkowych. Treści powinny tłumaczyć, dlaczego następuje zmiana i z czym to się wiąże dla przedsiębiorcy lub klienta indywidualnego. Narracja powinna bazować na wskazaniu, że zmiana identyfikacji to tylko część procesu, który ma zapewnić lepszy dostęp do wiedzy przekazywanej klientom, wprowadzaniu usprawnień dla klientów i poszerzaniu listy dostępnych usług.

* Moment zmiany należy w naturalny sposób wykorzystać do pokazania, czym naprawdę zajmują się doradcy podatkowi. Jest to okazja od odejścia w wielu przypadkach od wyłącznie usług rachunkowych i pokazanie całego spektrum świadczonych usług.

Etapy prac

* Cała kampania koordynowana przez Rzecznika Prasowego KRDP i Komisję Rozwoju i Promocji Zawodu KRDP oraz inne komisje KRDP. Podzielenie całego procesu na etapy pozwalające angażować członków Izby i edukować ich w zakresie zmiany wizerunku.

Badanie wewnętrzne - etap I

* Wewnętrzna sonda internetowa dotycząca samookreślenia siebie, jako doradcy podatkowego. Ankieta skierowana do wszystkich członków KIDP pozwalająca na wskazanie najważniejszych cech.

* Przedstawienie środowisku wyników ankiety wraz z określonymi w tej strategii pożądanym wizerunkiem doradcy. Wytłumaczenie, na jakie problemy stojące przez doradcami odpowiada określony wizerunek.

Komunikacja zmiany - etap II

* Start kampanii "Różnorodność pomysłów - jedna idea". Zaprezentowanie wewnętrznego hasła i przygotowanych działań, które pozwolą szybciej czerpać i wdrażać pomysły członków tworzących Izbę.

* Utworzenie banku pomysłów

- Zbieranie od doradców podatkowych pomysłów na rozwój organizacji (bottom-up)

- Nagradzanie pomysłodawców i realizacja pomysłów

- Komunikacja poprzez strefę doradcy oraz newsletter do członków.

* Promocja spójnej identyfikacji wizualnej

- Pokazanie korzyści płynących z zastosowania jednolitej wizualizacji.

- Wsparcie tych doradców, którzy w pierwszej kolejności zdecydują się na zmianę. (korzyścią może być nagroda w postaci opracowania graficznego nowych ulotek czy papeterii).

- Promocja tych doradców, którzy zdecydowali się na zmianę i mogą opowiedzieć swoją historię. Przemawiający do innych jest fakt, że nie tylko nie stracili klientów, ale zbudowali nowy lepszy wizerunek.

Częstotliwość działań

* Realizacja od listopada 2015 - stale

* Kwartalne zestawienia z banku pomysłów oraz doradców, którzy wdrożyli nową wizualizację.

Szacowany budżet na realizację projektu

Od 5 tys. do 15 tys. w zależności od decyzji, czy będą produkowane materiały papierowe i czy będą nagrody dla doradców podatkowych.

Newsletter dla klientów

Cel

* Zwiększenie częstotliwości kontaktu z obecnymi klientami.

* Pokazanie całego portfolio usług oferowanych przez doradców podatkowych.

* Dostarczenie wartości dodanej poprzez dzielenie się wiedzą. Wyróżnik na tle innych dostawców usług.

Założenia projektu

* Nadrzędnym celem tego narzędzia jest stworzenie nowych punktów styku z klientem / potencjalnym klientem poza rutynową obsługą.

* Efektywne narzędzie komunikacji pozwalające jednym wysiłkiem dotrzeć do klientów doradców podatkowych. Przygotowywane centralnie materiał jest jednolity graficznie i merytorycznie. Zastosowanie pożądanej identyfikacji wizualnej wspiera także proces ujednolicania wizerunku wśród doradców podatkowych.

* Wartość dodana dla doradcy podatkowego, który powinien zaoferować newsletter swoim klientom, jako sposób dzielenia się nieodpłatnie wiedzą.

* Przygotowanie miesięcznego newslettera skierowanego do klientów doradców podatkowych, który powinien być wysyłany do doradcy, aby ten mógł przekazać go własnym klientom. Wraz z pierwszymi trzema newsletterami przesyłanie do doradców mechanizmu działania nowego narzędzia i jasne wskazanie korzyści dla pojedynczego doradcy.

* Newsletter powinien zawierać zarówno treści dotyczące zmian podatkowych jak i cześć promującą zawód. Dodatkowo w uzasadnionych momentach newsletter może być nośnikiem ankiety i służyć do zbierania opinii przedsiębiorców na wybrane tematy.

Etapy prac

* Wybór osoby odpowiedzialnej na opiekę nad newsletterem.

* Stworzenie szablonu newslettera w nowej identyfikacji wizualnej.

* Zaplanowanie treści do najbliższych numerów (miesięcznych).

* Komunikacja newslettera do członków Izby:

- Zebranie opinii odnośnie treści, które ma przekazywać newsletter

- Poinformowanie dlaczego tworzony jest newsletter i w czym będzie pomagał każdemu doradcy podatkowemu.

- Przekazanie w jaki sposób zachęcić klientów do skorzystania z newslettera (szablony wiadomości wysyłanej do klienta itp.)

* Zebranie bazy mailingowej do wysyłki newslettera.

* Rozpoczęcie dystrybucji.

* Weryfikacja przydatności zamieszczanych treści po trzech edycjach w formie ankiety elektronicznej.

* Wprowadzenie zmian i usprawnień.

* Ciągłe powiększanie bazy odbiorców newslettera (oferowanie klientom przy spotkaniu).

"Ogarnij podatki" - współpraca ze środowiskiem start-up'ów

Cel

* Nawiązanie relacji ze środowiskiem, które zaczyna działalność biznesową i nie ma wiedzy o znaczeniu doradztwa podatkowego.

* Pokazanie korzyści płynących z rozpoczynania działalności przy wsparciu doradcy podatkowego.

* Wskazanie przewag Kancelarii Doradcy Podatkowego nad biurem księgowym. Doradca podatkowy zapewnia kompleksową obsługę przedsiębiorcy w tym także prowadzenie ksiąg rachunkowych.

Opis

Środowisko start-up'owców idealnie wpisuje się w model rozszerzania wiedzy o doradztwie podatkowym. Tworzą je w zdecydowanej większości młodzi ludzie, którzy koncentrują się na stworzeniu nowego pomysłu rynkowego a nie na działaniach, jakie zwykle towarzyszą przedsiębiorcy. Ponieważ dobre doradztwo może korzystnie wpłynąć na rozwój firmy dotarcie do osób, które rozpoczynają działalność lub są w fazie projektowej jest istotne komunikacyjnie.

Działania realizowane obecnie lokalnie warto wykorzystać i włączyć do ogólnopolskiego programu skierowanego do osób zakładających firmy.

Należy dopasować styl i narzędzia komunikacyjne do tej grupy czyli m.in. posługiwać się swobodnym językiem

Założenia projektu

* Nawiązanie partnerstwa z Akademickimi Inkubatorami Przedsiębiorczości (AIP).

* Nawiązanie współpracy z Urzędami Pracy

* Całoroczny program wspierania członków AIP (2000 osób) w procesie tworzenia własnych firm.

* Docieranie z merytorycznymi materiałami do młodych przedsiębiorców. Wspieranie organizacji zrzeszających młodych przedsiębiorców wiedzą dotyczącą finansów w firmie.

* Połączenie dzielenia się wiedzą z lokalnymi strukturami KIDP.

* Pozyskanie leadów biznesowych.

Etapy prac

* Faza planowania

- Określenie, jaką wewnętrzną pomoc może zaoferować KIDP dla poszczególnych partnerów. Wybór lidera projektu, który będzie odpowiedzialny za realizację działań.

- Zaplanowanie materiałów i rozwiązań na szczeblu centralnym (poradniki / plan spotkań i inne formy interakcji z odbiorcami)

- Spotkanie z Akademickimi Inkubatorami Przedsiębiorczości - przedstawienie KIDP i propozycji współdziałania na rzecz członków AIP.

- Spotkanie z Urzędami Pracy - przedstawienie KIDP i propozycji współdziałania.

* Faza Realizacji

- Stworzenie materiałów na potrzeby poszczególnych partnerów

- Przekazanie materiałów partnerom

- Zakomunikowanie podjęcia współpracy do mediów i środowisk, do których kierowane są działania.

- Realizacja ustaleń z umowy. Współpraca powinna obejmować zarówno wsad merytoryczny do publikacji przygotowywanych przez poszczególne organizacje (analogicznie do newslettera dla klientów, ale z dopasowaniem do potrzeb start-up'ów), obecność na portalach i wydarzeniach branżowych.

- Program wsparcia merytorycznego dla urzędów pracy. Dołączenie do istniejących programów wsparcia dla osób uzyskujących dotację na założenie własnej firmy. Mini poradnik dla każdego, kto złoży wniosek lub przychodzi po wstępne informacje. Forma zarówno papierowa (wersja skrócona i odesłanie do Internetu) jak i elektroniczna (pełne informacje + wyszukiwarka doradcy w pobliżu).

- Projekt daje możliwość zaangażowania struktur lokalnych KIDP i współpracy z lokalnymi Urzędami Pracy oraz biurami AIP.

Częstotliwość działań

* Raz w miesiącu (spotkanie dla członków / newsletter / materiały informacyjne)

* Rozpoczęcie projektu luty 2016.

Szacowany budżet na realizację projektu

Od 40 do 300 tys. złotych w zależności od skali działania.

Administracja państwowa

Cel

* Budowanie opinii wiarygodnego partnera społecznego w obszarze stanowienia prawa.

* Możliwość oddziaływania na projektowane zmiany prawne z pozycji eksperta.

* Reagowanie na potencjalne zagrożenia dla zawodu doradcy podatkowego.

Opis

Działania skierowane do administracji Państwowej powinny rozpocząć się w 2016 roku. Jesienne wybory parlamentarne z pewnością przyniosą dużo zmian zarówno w samym parlamencie jak i ministerstwach czy innych organach państwowych. Do tego momentu należy skoncentrować się na wypracowaniu modelu współpracy z administracją, tak, aby stać się dla niej partnerem przy tworzeniu nowych rozwiązań prawnych i opiniowaniu zmian.

Działania w 2015 roku:

* Analiza deklaracji politycznych poszczególnych sił w Parlamencie w kontekście gospodarki ze szczególnym uwzględnieniem kwestii podatkowych.

* Analiza powyborcza zmian w organach państwowych.

* Przygotowanie mapy kluczowych stanowisk z poszczególnych instytucjach, które mają wpływ na sprawy konsultacyjne/ tworzenie nowych rozwiązań prawnych.

* Przygotowanie argumentacji, dlaczego KIDP jest ważnym podmiotem w kwestiach opiniowania aktów prawnych i propozycji modelu współpracy.

Rok 2016

* Regularne spotkania pomiędzy wybranymi osobami z kierownictwa KIDP a przedstawicielami urzędów.

* Przestawienie własnych pomysłów i nawiązanie dialogu.

* Wdrożenie modelu współpracy.

Lata 2017 - 2018

* Kontynuacja dialogu z przedstawicielami administracji.

* Tematy rozmów określane na bieżąco.

Szacowany budżet na realizację projektu

Bez kosztów jeżeli wykonywane w oparciu o wewnętrzne zasoby kadrowe.

Harmonogram działań na 12 miesięcy

Listopad

Doradcy podatkowi

* Projekt newsletter dla klientów - zebranie od doradców podatkowych informacji, jakich informacji poszukują ich klienci.

* Projekt "Różnorodność pomysłów - jedna idea" - stworzenie materiałów do promocji ujednoliconej identyfikacji wśród doradców podatkowych.

* Facebook - promocja profilu wśród doradców podatkowych.

Obecni klienci

* Projekt newsletter dla klientów - Opracowanie formuły jednolitego dla całej Izby formatu newslettera kierowanego do klientów doradców podatkowych

Przedsiębiorcy i organizacje branżowe

* Linkedln - stworzenie profilu

* Facebook - rozwijanie profilu

* Materiały informacyjne - zmiany podatkowe 2016 rok - przygotowanie.

Studenci

* Udział w targach pracy

* Działania stałe na uczelniach.

Media

* Komunikat do dziennikarzy z określeniem tematów, które w nadchodzącym okresie będę istotne gospodarczo (zmiany ustaw podatkowych, zmiany innych przepisów prawa na poziomie krajowym i europejskim). Gotowość do opracowania zagadnień przez przedstawicieli KIDP.

Przedstawiciele administracji publicznej i władzy ustawodawczej

* Analiza deklaracji politycznych poszczególnych sił w Parlamencie w kontekście gospodarki ze szczególnym uwzględnieniem kwestii podatkowych.

Grudzień

Doradcy podatkowi

* Projekt newsletter dla klientów - zebranie od doradców podatkowych informacji, jakich informacji poszukują ich klienci.

* Projekt "Różnorodność pomysłów - jedna idea" - zaplanowanie badania wśród doradców podatkowych

* Linkedln - zaproszenie do obserwowania profilu

Obecni klienci

* Projekt newsletter dla klientów - produkcja treści i przygotowanie próbnego newslettera - testy / wybranie osób, które opracują pierwsze zewnętrzne wydanie newslettera na styczeń.

* Materiały informacyjne - zmiany podatkowe 2016 rok - dystrybucja / zapowiedź newslettera.

Przedsiębiorcy i organizacje branżowe

* Linkedln - aktualizacja profilu

* Materiały informacyjne - zmiany podatkowe 2016 rok - dystrybucja / zapowiedź newslettera.

Studenci

* Działania stałe na uczelniach.

Media

* Spotkanie świąteczne dla dziennikarzy.

Przedstawiciele administracji publicznej i władzy ustawodawczej

* Analiza powyborcza zmian w organach państwowych

Styczeń

Doradcy podatkowi

* Projekt "Różnorodność pomysłów - jedna idea" - przeprowadzenie badania wśród doradców

* Linkedln - promocja profilu

Obecni klienci

* Projekt newsletter dla klientów - pierwsze wydanie skierowane do klientów. Przedsiębiorcy i organizacje branżowe

* Linkedln - aktualizacja profilu / stworzenie grupy "MSP bez ryzyka"

* Materiały informacyjne - zmiany podatkowe 2016 rok - dalsza dystrybucja.

* "Czy stać cię na ryzyko?" - spotkanie z Instytutem Keralla

Studenci

* Działania stałe na uczelniach.

* Ogólnopolski konkurs na prace naukowe

Media

* Komunikat do dziennikarzy z określeniem tematów, które w nadchodzącym okresie będę istotne gospodarczo (zmiany ustaw podatkowych, zmiany innych przepisów prawa na poziomie krajowym i europejskim). Gotowość do opracowania zagadnień przez przedstawicieli KIDP.

Przedstawiciele administracji publicznej i władzy ustawodawczej

* Przygotowanie mapy interesariuszy

Luty

Doradcy podatkowi

* 20-lecie zawodu Doradcy Podatkowego - przygotowania

* Projekt "Różnorodność pomysłów - jedna idea" - wyniki ankiety / uruchomienie banku pomysłów

* LinkedIn - promocja profilu

Obecni klienci

* Projekt newsletter dla klientów - wydanie skierowane do klientów.

Przedsiębiorcy i organizacje branżowe

* LinkedIn - aktualizacja profilu / stworzenie grupy "MSP bez ryzyka"

* "Ogarnij podatki"- określenie zakresu działań KIDP / spotkanie z AIP oraz Urzędami Pracy

* "Czy stać cię na ryzyko?" - ustalenie szczegółów podpisanie umowy z Instytutem Keralla. / Pozyskanie partnerów zewnętrznych

Studenci

* Działania stałe na uczelniach.

* Ogólnopolski konkurs na prace naukowe.

Media

* Komunikacja kontekstowa "rozliczenie podatku za 2015" Przedstawiciele administracji publicznej i władzy ustawodawczej

* Opracowanie schematu kontaktu z wybranymi osobami

Marzec

Doradcy podatkowi

* 20-lecie zawodu Doradcy Podatkowego - przygotowania

* Projekt "Różnorodność pomysłów - jedna idea" - promocja banku pomysłów i nowej identyfikacji wizerunkowej

* LinkedIn - promocja profilu / szkolenie z social media

Obecni klienci

* Projekt newsletter dla klientów - wydanie skierowane do klientów.

Przedsiębiorcy i organizacje branżowe

* LinkedIn - aktualizacja profilu / animacja grupy "MSP bez ryzyka"

* "Ogarnij podatki"- przygotowanie materiałów na potrzeby akcji

* "Czy stać cię na ryzyko?" - realizacja badania i analiza wyników / przygotowanie materiałów do komunikacji

Studenci

* Udział w targach pracy

* Działania stałe na uczelniach.

* Ogólnopolski konkurs na prace naukowe.

Media

* Komunikacja kontekstowa "rozliczenie podatku za 2015"

Przedstawiciele administracji publicznej i władzy ustawodawczej

* Aranżowanie spotkań

Kwiecień

Doradcy podatkowi

* Projekt "Różnorodność pomysłów - jedna idea" - promocja banku pomysłów i nowej identyfikacji wizerunkowej

* LinkedIn - promocja profilu / szkolenie z social media

* Przygotowania do obchodów Dnia Doradcy Podatkowego

* 20-lecie zawodu Doradcy Podatkowego - przygotowania

Obecni klienci

* Projekt newsletter dla klientów - wydanie skierowane do klientów / Ewaluacja newslettera / wprowadzenie zmian.

Przedsiębiorcy i organizacje branżowe

* Linkedln - aktualizacja profilu / animacja grupy "MSP bez ryzyka"

* "Ogarnij podatki"- spotkanie z AIP i Urzędami Pracy

* "Czy stać cię na ryzyko?" - komunikacja wyników badania

* Udział w Europejskim Kongresie Gospodarczym

Studenci

* Działania stałe na uczelniach.

* Ogólnopolski konkurs na prace naukowe.

Media

* Komunikacja kontekstowa "rozliczenie podatku za 2015"

Przedstawiciele administracji publicznej i władzy ustawodawczej

* Przygotowanie mapy interesariuszy

* Opracowanie schematu kontaktu z wybranymi osobami

Maj

Doradcy podatkowi

* Projekt "Różnorodność pomysłów - jedna idea" - promocja banku pomysłów i nowej identyfikacji wizerunkowej

* Linkedln - promocja profilu

* 20-lecie zawodu Doradcy Podatkowego - obchody połączone z Dniem Doradcy Podatkowego

* Konferencja CFE - przygotowania

Obecni klienci

* Projekt newsletter dla klientów - wydanie skierowane do klientów (po zmianach).

Przedsiębiorcy i organizacje branżowe

* LinkedIn - aktualizacja profilu / animacja grupy "MSP bez ryzyka"/ Dzień doradcy podatkowego

* "Ogarnij podatki"- komunikacja nawiązania współpracy i promocja inicjatywy

* "Czy stać cię na ryzyko?" - komunikacja wyników badania / plasowanie tematów w mediach

* 20-lecie zawodu Doradcy Podatkowego - obchody połączone z Dniem Doradcy Podatkowego

Studenci

* Działania stałe na uczelniach.

* 20-lecie zawodu Doradcy Podatkowego - obchody połączone z Dniem Doradcy Podatkowego

* Licencja na doradzanie - przygotowania do uruchomienia portalu.

* Ogólnopolski konkurs na prace naukowe.

Media

* Obchody Dnia Doradcy Podatkowego - Komunikowanie wyników badania na doradcach podatkowych

Przedstawiciele administracji publicznej i władzy ustawodawczej

* Aranżowanie spotkań - Dzień doradcy podatkowego

Czerwiec

Doradcy podatkowi

* Projekt "Różnorodność pomysłów - jedna idea" - promocja banku pomysłów i nowej identyfikacji wizerunkowej / przedstawienie zebranych pomysłów i doradców korzystających z nowej wizualizacji

* LinkedIn - promocja profilu

* Konferencja CFE - przygotowania

Obecni klienci

* Projekt newsletter dla klientów - pierwsze wydanie skierowane do klientów.

Przedsiębiorcy i organizacje branżowe

* LinkedIn - aktualizacja profilu / animacja grupy "MSP bez ryzyka"

* "Ogarnij podatki"- realizacja działań określonych w umowie o współpracy

Studenci

* Licencja na doradzanie - przygotowania do uruchomienia portalu.

* Działania stałe na uczelniach.

* Ogólnopolski konkurs na prace naukowe.

Media

* Działania stałe

Przedstawiciele administracji publicznej i władzy ustawodawczej

* Aranżowanie spotkań

Lipiec

* Tylko działania stałe

Doradcy podatkowi

* Konferencja CFE - przygotowania

Studenci

* Licencja na doradzanie - przygotowania do uruchomienia portalu

* Ogólnopolski konkurs na prace naukowe.

Sierpień

* Tylko działania stałe

Doradcy podatkowi

* Konferencja CFE - przygotowania

Studenci

* Licencja na doradzanie - przygotowania do uruchomienia portalu

Wrzesień

Doradcy podatkowi

* Projekt "Różnorodność pomysłów - jedna idea" - wyniki ankiety

* Linkedln - promocja profilu / szkolenie z social media

* Konferencja CFE - wydarzenie

Obecni klienci

* Projekt newsletter dla klientów - wydanie skierowane do klientów.

Przedsiębiorcy i organizacje branżowe

* Linkedln - aktualizacja profilu / animacja grupy "MSP bez ryzyka"

* "Ogranij podatki"- realizacja działań określonych w umowie o współpracy

* Udział w Forum Gospodarczym w Krynicy

Studenci

* Licencja na doradzanie - przygotowania do uruchomienia portalu

* Działania stałe na uczelniach.

Media

* Działania stałe

Przedstawiciele administracji publicznej i władzy ustawodawczej

* Aranżowanie spotkań

Październik

Doradcy podatkowi

* Projekt "Różnorodność pomysłów - jedna idea" - promocja banku pomysłów i nowej identyfikacji wizerunkowej / przedstawienie zebranych pomysłów i doradców korzystających z nowej wizualizacji

* Linkedln - promocja profilu

Obecni klienci

* Projekt newsletter dla klientów - wydanie skierowane do klientów.

Przedsiębiorcy i organizacje branżowe

* Linkedln - aktualizacja profilu / animacja grupy "MSP bez ryzyka" / Ankieta dla członków grupy.

* "Ogarnij podatki"- realizacja działań określonych w umowie o współpracy

* Udział w EFNI

Studenci

* Licencja na doradzanie - start kampanii

* Działania stałe na uczelniach.

Media

* Działania stałe

Przedstawiciele administracji publicznej i władzy ustawodawczej

* Aranżowanie spotkań