Przyjęcie Regulaminu gospodarki finansowej Krajowej Izby Doradców Podatkowych.

Akty korporacyjne

Podat.2006.11.8

Akt nieoceniany
Wersja od: 8 listopada 2006 r.

Uchwała nr 1687/2006
Krajowej Rady Doradców Podatkowych
z dnia 08.11.2006 r.
w sprawie przyjęcia Regulaminu gospodarki finansowej Krajowej Izby Doradców Podatkowych

§  1.
Krajowa Rada Doradców Podatkowych działając na podstawie § 11 uchwały nr 34/2006 Drugiego Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych z dnia 22 stycznia 2006 r. w sprawie zasad gospodarki finansowej Krajowej Izby Doradców Podatkowych uchwala Regulamin gospodarki finansowej Krajowej Izby Doradców Podatkowych, stanowiący łącznik do niniejszej uchwały.
§  2.
Z dniem 31 grudnia 2006 r. traci moc uchwała nr 264/2004 KRDP z dnia 9 marca 2004 r. zmieniająca uchwałę nr 41/2002 KRDP z dnia 5 czerwca 2002 r. w sprawie procedury zgłaszania wydatków poszczególnych regionalnych oddziałów KIDP.
§  3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

ZAŁĄCZNIK 

REGULAMIN GOSPODARKI FINANSOWEJ KRAJOWEJ IZBY DORADCÓW PODATKOWYCH

Rozdział I

Zasady Ogólne

§  1.
Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa o:
1.
Izbie - rozumie się przez to Krajową Izbę Doradców Podatkowych,
2.
Radzie - rozumie się przez to Krajową Radę Doradców Podatkowych,
3.
Organach Izby - rozumie się przez to Organy Izby o których mowa w § 10 Statutu Krajowej Izby Doradców Podatkowych,
4.
Regionalnych Oddziałach Izby - rozumie się przez to Regionalne Oddziały Krajowej Izby Doradców Podatkowych,
5.
Dyrektorze Biura - rozumie się Dyrektora Biura Krajowej Izby Doradców Podatkowych,
6.
Biurze Izby - rozumie się Biuro Krajowej Izby Doradców Podatkowych.
§  2.
Odpłatne nabywanie, a także każde zbywanie i obciążanie nieruchomego majątku Izby oraz powoływanie innych podmiotów lub nabywanie w nich: udziałów, akcji, innych praw majątkowych wymaga uchwały Zjazdu. Dla realizacji tych czynności wymagana jest uchwała Rady.
§  3.
1.
Zakup towarów lub usług o wartości, o której mowa w § 3 uchwały nr 34/2006 Drugiego Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych z dnia 22 stycznia 2006 r. w sprawie zasad gospodarki finansowej KIDP, na rzecz Izby musi być poprzedzony zbieraniem ofert i wyborem najkorzystniejszej z nich zgodnie z § 3 pkt 2 uchwały nr 34/2006 Drugiego Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych z dnia 22 stycznia 2006 r. w sprawie zasad gospodarki finansowej Krajowej Izby Doradców Podatkowych w trybie określonym uchwałą nr 647/2006 KRDP z dnia 13 kwietnia 2006 r. w sprawie Regulaminu działania Komisji Ofert KRDP. Nie jest dopuszczalne dzielenie takich zamówień na części powodujące brak możliwości kontroli zastrzeżonej dla Komisji Ofert.
2.
Osoby naruszające przepisy zawarte w ust. 1 mogą być uznane za działające na szkodę Izby. Przepis ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do wydatków realizowanych przez Regionalne Oddziały Izby.

Rozdział  II

Przychody Izby

§  4.
Gospodarka finansowa Krajowej Izby Doradców Podatkowych prowadzona jest w ramach realizowanych wpływów z:

a. składek członkowskich,

b. opłat wpisowych,

c. darowizn,

d. spadków,

e. zapisów,

f. dotacji,

g. działalności wydawniczej, oświatowej, szkoleniowej,

h. wykorzystania majątku Izby oraz majątku będącego w użytkowaniu Izby,

i. wpłat z tytułu pokrywania kosztów postępowania dyscyplinarnego na podstawie prawomocnych orzeczeń Sądu Dyscyplinarnego lub Wyższego Sądu Dyscyplinarnego,

j. innych opłat pobieranych przez Radę w ramach uprawnień nadanych w tym zakresie przez Zjazd,

k. opłat za wpis na listę doradców podatkowych pobieranych przez Ministra Finansów na podstawie art. 83 ust. 3 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym i przekazanych Radzie,

l. innych wpływów Izby.

§  5.
Przychodami Izby stanowiącymi przychody podstawowe są w szczególności:

a. składki członkowskie doradców podatkowych,

b. opłaty wpisowe,

c. przychody z działalności wydawniczej, oświatowej, szkoleniowej

d. inne opłaty pobierane przez Izbę na podstawie odrębnych przepisów.

§  6.
Przychodami z operacji finansowych są w szczególności:

a. wszelkie otrzymane odsetki z oprocentowania środków pieniężnych ulokowanych na rachunkach bankowych (od środków pieniężnych na rachunku bieżącym oraz od lokat terminowych), z wyjątkiem odsetek od środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,

b. otrzymane i należne (pewne) odsetki za zwłokę w zapłacie należności.

§  7.
Pozostałymi przychodami operacyjnymi nie związanymi bezpośrednio ze zwykłą działalnością Izby są w szczególności:

a. przychody ze sprzedaży aktywów Izby,

b. darowizny, spadki i zapisy,

c. otrzymane dotacje,

d. inne przychody operacyjne.

Rozdział  III

Koszty Izby

§  8.
1.
W planowaniu wydatków i ewidencji kosztów wyodrębnia się koszty działalności statutowej:
a)
Organów Izby
b)
Regionalnych Oddziałów Izby
c)
Biura Izby - z podziałem analitycznym, grupującym poszczególne koszty.
2.
Koszty wymienione w ust. 1 ewidencjonuje się w układzie kalkulacyjnym ze szczegółowością określoną w zakładowym planie kont.
§  9.
1.
Do kosztów rzeczowych funkcjonowania Biura Izby zalicza się w szczególności:
a)
koszty zużycia materiałów i energii (materiały gospodarcze, biurowe, pomocnicze, druki, energia itp.),
b)
koszty usług obcych, tj. świadczonych przez inne jednostki (czynsz z tytułu najmu, opłaty za usługi łączności i telekomunikacji, usługi sprzątania, dozoru, poligraficzne itp.).
2.
Koszty rzeczowe Biura Izby ewidencjonuje się i rozlicza zgodnie z obowiązującymi zasadami rachunkowości - koszty dotyczące usług okresowych (czynsz, energia, gaz, woda, telefony itp.) ujmuje się w miesiącu, którego dotyczą.
3.
W ramach pozostałych kosztów Biura wyróżnia się:
a)
świadczenia na rzecz pracowników,
b)
koszty podróży służbowych,
c)
ubezpieczenia majątkowe i podatki obciążające koszty,
d)
koszty reprezentacji,
e)
inne koszty związane z funkcjonowaniem Biura.
4.
Wydatki Izby szczegółowo określane są w planie przychodów i wydatków. Podejmowanie decyzji w sprawie wydatków określają zasady gospodarki finansowej Izby.
§  10.
1.
Do kosztów wynagrodzeń zalicza się należne kwoty wynikające z umów o pracę oraz regulaminów wynagradzania i organizacyjnego Biura Izby oraz obowiązkowe wpłaty obciążające pracodawcę z tytułu zatrudnienia pracowników. Koszty wynagrodzeń pracowników Biura świadczących pracę w Regionalnych Oddziałach Izby, ewidencjonuje się w koszty tych oddziałów.
2.
Szczegółowe zasady wynagradzania pracowników zatrudnionych w Biurze Izby określa Regulamin wynagradzania i Regulamin organizacyjny Biura Izby.
3.
Podstawą wypłaty wynagrodzeń osób zatrudnionych w Biurze Izby są listy wypłat wynagrodzeń, zatwierdzone do realizacji przez Dyrektora Biura i Głównego księgowego Biura Izby.
4.
Pracownikom Biura Izby nie wypłaca się zaliczek na poczet wynagrodzeń.
5.
Biuro Izby prowadzi ewidencję wynagrodzeń w formie kart wynagrodzeń w sposób wymagany przepisami.
6.
Podstawą wypłaty wynagrodzeń wynikających z umów zlecenia lub o dzieło są rachunki wystawione przez zleceniobiorcę.
§  11.
Do kosztów uczestnictwa w organizacjach międzynarodowych oraz współpracy z organizacjami zawodowymi zalicza się:

a. opłaty składek i innych należności z tytułu przynależności do tych organizacji,

b. koszty uczestnictwa członków Izby, jako delegatów w odbywających się konferencjach, sesjach, seminariach, posiedzeniach, zjazdach,

c. koszty organizacji przez Izbę międzynarodowych konferencji, seminariów itp. w ramach współpracy z nimi.

Rozdział  IV

Zasady opracowywania planu przychodów i wydatków

§  12.
1.
Projekt planu przychodów i wydatków Izby opracowuje Dyrektor Biura na podstawie sporządzanych przez Organy Izby, Regionalne Oddziały Izby oraz Komisje Rady cząstkowych planów przychodów i wydatków.
2.
Projekt Planu wydatków Biura Izby opracowuje Dyrektor Biura, zgodnie z dyspozycją zawartą w § 5 pkt 6 Regulaminu organizacyjnego Biura Izby.
§  13.
Plan przychodów i wydatków przyjmuje Rada uchwałą.
§  14.
Cząstkowe projekty planów przychodów i wydatków Regionalnych Oddziałów Izby opracowane przez Zarządy Regionalnych Oddziałów Izby wymagają podpisów Przewodniczącego i Skarbnika Zarządu, którzy mają obowiązek przekazania projektu do Dyrektora Biura.
§  15.
Wzór planu przychodów i wydatków Izby stanowi załącznik do niniejszego regulaminu.
§  16.
Projekty cząstkowych planów przychodów i wydatków powinny być opracowane i przekazane przez Organy Izby, Komisje stałe Rady i Regionalne Oddziały Izby do Dyrektora Biura w nieprzekraczalnym terminie do dnia 30 października roku poprzedzającego rok, dla którego przygotowywany jest plan przychodów i wydatków.
§  17.
W terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok, dla którego przygotowywany jest plan przychodów i wydatków, Dyrektor Biura dokonuje opracowania zbiorczego zestawienia planu przychodów i wydatków na rok następny oraz przekazuje go w tym terminie Komisji Finansowej KRDP.
§  18.
Określa się następujące zasady ustalania przychodów Organów Izby i Regionalnych Oddziałów Izby KIDP:

a. przychody ustala się na poziomie możliwym do uzyskania,

b. przychody w zakresie składek członkowskich, określa się na poziomie liczby doradców podatkowych którzy przynajmniej raz opłacili składkę w roku którym sporządza się plan przychodów i wydatków.

§  19.
Zarządy Regionalnych Oddziałów Izby ustalają projekty planów wydatków jako elementy składowe planu finansowego Izby. Planowane wydatki nie mogą być wyższe niż 70% sumy wpływów ze składek doradców podatkowych z danego regionu w poprzednim roku obrachunkowym powiększone o niewykorzystane środki pochodzące z poprzednich okresów a także pozostałe wpływy z innych tytułów. Tak ustalone wpływy pomniejsza się o przewidywane zobowiązania na dzień 31 grudnia roku poprzedniego rok obrachunkowy, jednak nie mniejsze niż zobowiązania istniejące na dzień 30 września roku poprzedzającego rok obrachunkowy.
§  20.
Organy Izby ustalają projekty planów wydatków, jako elementy składowe planu finansowego Izby. Planowane wydatki nie mogą być wyższe niż 30 % sumy wszystkich wpływów ze składek doradców podatkowych w poprzednim roku obrachunkowym, oraz pozostałych wpływów z innych tytułów, powiększone o niewykorzystane środki pochodzące z poprzednich okresów, z wyłączeniem kwoty przekazanej na podstawie art. 83 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym przez Ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Tak ustalone wpływy pomniejsza się o przewidywane zobowiązania na dzień 31 grudnia roku poprzedniego rok obrachunkowy, jednak nie mniejsze niż zobowiązania istniejące na dzień 30 września roku poprzedzającego rok obrachunkowy.
§  21.
Dyrektor Biura Izby określa plan wydatków Biura Izby na podstawie wydatków z poprzedniego okresu z uwzględnieniem bieżących zadań Izby.
§  22.
1.
W uzasadnionych przypadkach Rada może korygować plan przychodów i wydatków w ciągu roku obrachunkowego.
2.
Na wniosek Skarbnika, Rada może również dokonać przesunięć w ramach przyjętego planu przychodów i wydatków Izby.

Rozdział  V

Zasady Gospodarowania składnikami majątkowymi

§  23.
1.
Dyrektor Biura Izby ponosi odpowiedzialność za właściwe wykorzystanie oraz nadzór nad składnikami majątkowymi Izby.
2.
Odpowiedzialność materialną za poszczególne składniki majątkowe ponosi Dyrektor Biura, chyba, że odpowiedzialność za dany składnik majątku protokołem użytkowania rzeczy przeniesie na bezpośredniego użytkownika.
3.
W przypadku zakończenia użytkowania składnika majątkowego, Dyrektor Biura Izby ma obowiązek dokonać protokolarnego przejęcia tego składnika.
4.
Osoby uprawnione, dokonujące zakupu składników majątku, niezwłocznie po dokonaniu zakupu obowiązane są powiadomić o tym fakcie Dyrektora Biura Izby przekazując niezbędne dane w celu zarejestrowania w urządzeniach ewidencyjnych.
§  24.
Nadzór nad prawidłowym wykorzystywaniem składników majątku w Regionalnych Oddziałach Izby sprawują Przewodniczący i Skarbnicy Regionalnych Oddziałów Izby.
§  25.
1.
Składniki majątkowe Izby o przewidywanym okresie użytkowania dłuższym niż rok podlegają zarejestrowaniu w odpowiednich urządzeniach ewidencyjnych, które prowadzi:
a)
Dyrektor Biura dla Organów i Biura Izby,
b)
Pracownicy Biura Izby świadczący pracę w Oddziale dla Regionalnych Oddziałów Izby.
2.
Urządzenia ewidencyjne powinny być prowadzone w sposób wskazujący miejsca użytkowania składników majątkowych.
3.
Dla rzeczowych aktywów trwałych prowadzone są karty użytkowania.
4.
Karty użytkowania mogą być prowadzone w formie elektronicznej.
§  26.
Majątek Izby ubezpiecza Dyrektor Biura.
§  27.
Składniki majątkowe będące w użytkowaniu Organów Izby podlegają nadzorowi Przewodniczących tych Organów. Wydanie i użycie poza siedzibą Biura Izby składnika majątkowego przez członka danego Organu, poprzedzone musi być akceptującą decyzją Przewodniczącego danego Organu.
§  28.
Dla zapewnienia racjonalnego wydatkowania środków finansowych będących w dyspozycji Izby, Dyrektor Biura Izby jest zobowiązany - w granicach udzielonych upoważnień - do dokonania zakupów składników majątkowych w ilości niezbędnej do właściwego funkcjonowania organów oraz Biura Izby.