Przyjęcie ramowego programu przeszkolenia, sposobu i trybu odbywania oraz zaliczenia przeszkolenia przez pielęgniarkę lub położną, które nie wykonują zawodu łącznie przez okres dłuższy niż 5 lat w okresie ostatnich 6 lat.

Akty korporacyjne

NIPIP.2017.9.13

Akt nieoceniany
Wersja od: 13 września 2017 r.

UCHWAŁA Nr 270/VII/2017
NACZELNEJ RADY PIELĘGNIAREK I POŁOŻNYCH
z dnia 13 września 2017 r.
w sprawie przyjęcia ramowego programu przeszkolenia, sposobu i trybu odbywania oraz zaliczenia przeszkolenia przez pielęgniarkę lub położną, które nie wykonują zawodu łącznie przez okres dłuższy niż 5 lat w okresie ostatnich 6 lat

Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych

Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o samorządzie pielęgniarek i położnych (Dz. U. z 2011 r., Nr 174, poz. 1038 ze zm.) w zw. z art. 26 ust. 4 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1251 ze zm.) uchwala się, co następuje:

§  1. 
Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych przyjmuje ramowy program przeszkolenia, sposób i tryb odbywania oraz zaliczenia przeszkolenia przez pielęgniarkę lub położną, które nie wykonują zawodu łącznie przez okres dłuższy niż 5 lat w okresie ostatnich 6 lat.
§  2. 
Ramowy program przeszkolenia, sposób i tryb odbywania oraz zaliczenia przeszkolenia przez pielęgniarkę lub położną, które nie wykonują zawodu łącznie przez okres dłuższy niż 5 lat w okresie ostatnich 6 lat, o którym mowa w § 1 stanowi załącznik do uchwały.
§  3. 
Traci moc uchwała Nr 135/VI/2013 Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych z dnia 4 grudnia 2013 r. w sprawie przyjęcia ramowego programu przeszkolenia, sposobu i trybu odbywania oraz zaliczenia przeszkolenia przez pielęgniarkę lub położną, które nie wykonują zawodu łącznie przez okres dłuższy niż 5 lat w okresie ostatnich 6 lat.
§  4. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

ZAŁĄCZNIK

Ramowy program przeszkolenia,

sposób i tryb odbywania oraz zaliczenia przeszkolenia przez pielęgniarkę lub położną, które nie wykonują zawodu łącznie przez okres dłuższy niż 5 lat w okresie ostatnich 6 lat

Stan prawny na dzień 31 sierpnia 2017 r.

Spis treści

Ramowy program przeszkolenia, sposób i tryb odbywania

oraz zaliczenia przeszkolenia przez pielęgniarkę 1  lub położną 2 ,

które nie wykonują zawodu łącznie przez okres

dłuższy niż 5 lat w okresie ostatnich 6 lat

I. 

Cel przeszkolenia

Uaktualnienie wiedzy i umiejętności praktycznych przez pielęgniarki i położne powracające do wykonywania zawodu w zakresie efektów kształcenia na kierunku pielęgniarstwo studia pierwszego stopnia dla pielęgniarek i na kierunku położnictwo studia pierwszego stopnia dla położnych [na podst. art. 26 ust. 4 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz.U.2016 poz. 1251 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 maja 2012 r. w sprawie standardów kształcenia dla kierunków studiów: lekarskiego, lekarsko-dentystycznego, farmacji, pielęgniarstwa i położnictwa - załącznik nr 4 i 5 (Dz. U. poz. 631, z późn. zm.)].

II. 

Określenie pojęć

1.
Wykonywanie zawodu pielęgniarki, zawodu położnej

Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej, wykonywanie zawodu pielęgniarki polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych, w szczególności na:

1)
rozpoznawaniu warunków i potrzeb zdrowotnych pacjenta;
2)
rozpoznawaniu problemów pielęgnacyjnych pacjenta;
3)
planowaniu i sprawowaniu opieki pielęgnacyjnej nad pacjentem;
4)
samodzielnym udzielaniu w określonym zakresie świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych oraz medycznych czynności ratunkowych;
5)
realizacji zleceń lekarskich w procesie diagnostyki, leczenia i rehabilitacji;
6)
orzekaniu o rodzaju i zakresie świadczeń opiekuńczo-pielęgnacyjnych;
7)
edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia.

Za wykonywanie zawodu pielęgniarki uważa się również:

1)
nauczanie zawodu pielęgniarki lub położnej oraz wykonywanie pracy na rzecz doskonalenia zawodowego pielęgniarek lub położnych;
2)
prowadzenie prac naukowo-badawczych w zakresie pielęgniarstwa;
3)
kierowanie i zarządzanie zespołami pielęgniarek lub położnych;
4)
zatrudnienie w podmiocie leczniczym na stanowiskach administracyjnych, na których wykonuje się czynności związane z przygotowywaniem, organizowaniem lub nadzorem nad udzielaniem świadczeń opieki zdrowotnej;
5)
zatrudnienie w podmiotach zobowiązanych do finansowania świadczeń opieki zdrowotnej ze środków publicznych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2016r. poz. 1793, z późn. zm.) lub urzędach te podmioty obsługujących, w ramach którego wykonuje się czynności związane z przygotowywaniem, organizowaniem lub nadzorem nad udzielaniem świadczeń opieki zdrowotnej;
6)
zatrudnienie w organach administracji publicznej, których zakres działania obejmuje nadzór nad ochroną zdrowia;
7)
pełnienie służby na stanowiskach służbowych w Inspektoracie Wojskowej Służby Zdrowia i innych jednostkach organizacyjnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, na których wykonuje się czynności związane z ochroną zdrowia i opieką zdrowotną;
8)
pełnienie służby na stanowiskach służbowych w Centralnym Zarządzie Służby Więziennej i innych stanowiskach Służby Więziennej, na których wykonuje się czynności związane z przygotowywaniem, organizowaniem i nadzorem nad udzielaniem świadczeń opieki zdrowotnej przez podmiot leczniczy dla osób pozbawionych wolności;
9)
zatrudnienie w domach pomocy społecznej określonych w przepisach o pomocy społecznej, z uwzględnieniem uprawnień zawodowych pielęgniarki określonych w ustawie;
10)
zatrudnienie na stanowisku pielęgniarki w żłobku lub klubie dziecięcym, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (t.j. Dz. U. z 2016r. poz. 157 z późn. zm.);
11)
sprawowanie funkcji z wyboru w organach samorządu pielęgniarek i położnych lub wykonywanie pracy na rzecz samorządu;
12)
powołanie do pełnienia z wyboru funkcji związkowej poza zakładem pracy pielęgniarki, jeżeli z wyboru wynika obowiązek wykonywania tej funkcji w charakterze pracownika, albo pełnienie funkcji w zarządzie zakładowej organizacji związkowej, jeżeli z pełnieniem tej funkcji jest związane zwolnienie z obowiązku świadczenia pracy.

Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej, wykonywanie zawodu położnej polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych, w szczególności na:

1)
rozpoznawaniu ciąży, sprawowaniu opieki nad kobietą w przebiegu ciąży fizjologicznej, a także prowadzeniu w określonym zakresie badań niezbędnych w monitorowaniu ciąży fizjologicznej;
2)
kierowaniu na badania konieczne do jak najwcześniejszego rozpoznania ciąży wysokiego ryzyka;
3)
prowadzeniu porodu fizjologicznego oraz monitorowaniu płodu z wykorzystaniem aparatury medycznej;
4)
przyjmowaniu porodów naturalnych, w przypadku konieczności także z nacięciem krocza, a w przypadkach nagłych także porodu z położenia miednicowego;
5)
podejmowaniu koniecznych działań w sytuacjach nagłych, do czasu przybycia lekarza, w tym ręcznego wydobycia łożyska, a w razie potrzeby ręcznego zbadania macicy;
6)
sprawowaniu opieki nad matką i noworodkiem oraz monitorowaniu przebiegu okresu poporodowego;
7)
badaniu noworodków i opiece nad nimi oraz podejmowaniu w razie potrzeby wszelkich niezbędnych działań, w tym natychmiastowej reanimacji;
8)
realizacji zleceń lekarskich w procesie diagnostyki, leczenia i rehabilitacji;
9)
samodzielnym udzielaniu w określonym zakresie świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych;
10)
profilaktyce chorób kobiecych i patologii położniczych;
11)
rozpoznawaniu u matki lub dziecka objawów nieprawidłowości wymagających skierowania do lekarza;
12)
sprawowaniu opieki położniczo-ginekologicznej nad kobietą;
13)
prowadzeniu działalności edukacyjno-zdrowotnej w zakresie:
a)
przygotowania do życia w rodzinie, metod planowania rodziny oraz ochrony macierzyństwa i ojcostwa,
b)
przygotowywania do rodzicielstwa oraz pełnego przygotowania do urodzenia dziecka, łącznie z poradnictwem na temat higieny i żywienia.

Za wykonywanie zawodu położnej uważa się również:

1)
nauczanie zawodu położnej lub pielęgniarki oraz wykonywanie pracy na rzecz doskonalenia zawodowego położnych lub pielęgniarek;
2)
prowadzenie prac naukowo-badawczych w zakresie wykonywania zawodu położnej, w szczególności opieki nad kobietą, noworodkiem lub rodziną;
3)
kierowanie i zarządzanie zespołami pielęgniarek lub położnych;
4)
zatrudnienie w podmiocie leczniczym na stanowiskach administracyjnych, na których wykonuje się czynności związane z przygotowywaniem, organizowaniem lub nadzorem nad udzielaniem świadczeń opieki zdrowotnej;
5)
zatrudnienie w podmiotach zobowiązanych do finansowania świadczeń opieki zdrowotnej ze środków publicznych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych lub urzędach te podmioty obsługujących, w ramach którego wykonuje się czynności związane z przygotowywaniem, organizowaniem lub nadzorem nad udzielaniem świadczeń opieki zdrowotnej;
6)
zatrudnienie w organach administracji publicznej, których zakres działania obejmuje nadzór nad ochroną zdrowia;
7)
zatrudnienie w domach pomocy społecznej określonych w przepisach o pomocy społecznej, z uwzględnieniem uprawnień zawodowych położnej określonych w ustawie;
8)
zatrudnienie na stanowisku położnej w żłobku lub klubie dziecięcym, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3;
9)
sprawowanie funkcji z wyboru w organach samorządu pielęgniarek i położnych lub wykonywanie pracy na rzecz samorządu;
10)
powołanie do pełnienia z wyboru funkcji związkowej poza zakładem pracy położnej, jeżeli z wyboru wynika obowiązek wykonywania tej funkcji w charakterze pracownika, albo pełnienie funkcji w zarządzie zakładowej organizacji związkowej, jeżeli z pełnieniem tej funkcji jest związane zwolnienie z obowiązku świadczenia pracy.
2.
Dokumentowanie okresów zatrudnienia

Udokumentowanie okresów zatrudnienia w zależności od formy zatrudnienia jest możliwe wyłącznie na podstawie:

Lp.Forma wykonywania zawoduPoświadczenie wykonywania zawodu
1.1) w ramach umowy o pracę

2) w ramach stosunku służbowego

3) w ramach umowy cywilnoprawnej

świadectwo pracy, albo świadectwo służby, zaświadczenie o zatrudnieniu lub o wykonywaniu umowy na realizację świadczeń zdrowotnych
2.w ramach wolontariatuzaświadczenie z podmiotu leczniczego z zakresem wykonywanych świadczeń zdrowotnych, kopia porozumienia z placówką, w której odbywał się wolontariat
3.w ramach praktyk zawodowych wymienionych w art. 5 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczejdokumentacja potwierdzająca prowadzoną działalność, np. - umowa o realizację świadczeń zdrowotnych z: podmiotem leczniczym, Narodowym Funduszem Zdrowia, zakładem pracy chronionej,

- dokumentacja medyczna

4.wykonywanie zawodu (praca) za granicązaświadczenie o okresie zatrudnienia na stanowisku pielęgniarki, położnej wystawione przez pracodawcę lub inny dokument potwierdzający wykonywanie zawodu pielęgniarki lub położnej oraz dokument potwierdzający uznanie kwalifikacji w zawodzie pielęgniarki lub położnej w danym państwie
3.
Okres niewykonywania zawodu pielęgniarki, zawodu położnej
1)
Niewykonywaniem zawodu obligującym pielęgniarkę lub położną do odbycia przeszkolenia jest nie podejmowanie czynności zawodowych przez okres dłuższy niż 5 lat w okresie ostatnich 6 lat od: rozwiązania lub wygaśnięcia umowy lub stosunku, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1-3 ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej, albo porozumienia - w przypadku wykonywania zawodu w ramach wolontariatu, oraz z dniem zakończenia lub zawieszenia wykonywania praktyki zawodowej. Okres przeszkolenia wlicza się do okresu wykonywania zawodu pielęgniarki lub położnej.
2)
W przypadku pielęgniarki, położnej, które nie wykonywały zawodu od momentu ukończenia szkoły pielęgniarskiej lub szkoły położnych okres niewykonywania zawodu oblicza się od daty otrzymania dyplomu ukończenia tejszkoły.
4.
Koszty przeszkolenia
1)
W przypadku pielęgniarki lub położnej zarejestrowanych w urzędach pracy jako bezrobotne, istnieje możliwość ubiegania się przez nią o środki finansowe w celu pokrycia kosztów przeszkolenia.
2)
Koszty przeszkolenia pielęgniarki lub położnej ponosi okręgowa izba pielęgniarek i położnych, jeżeli właściwa okręgowa rada pielęgniarek i położnych przyjęła uchwałę w tym zakresie.
3)
W przypadku kiedy koszty przeszkolenia nie zostaną pokryte w trybie określonym w pkt 2 lub 3 koszty te ponosi pielęgniarka lub położna.
5.
Czas trwania przeszkolenia
1)
Przeszkolenie nie może trwać krócej niż trzy miesiące i dłużej niż sześć miesięcy.
2)
Czas trwania przeszkolenia ustala okręgowa rada pielęgniarek i położnych lub jej prezydium, indywidualnie dla każdego wnioskodawcy, po ocenie złożonych dokumentów pod względem formalnoprawnym, w zależności od długości okresu niewykonywania zawodu i wynosi on:
a)
3 miesiące, w przypadku gdy okres niewykonywania zawodu wynosi od 5 do 10 lat,
b)
4 miesiące, w przypadku gdy okres niewykonywania zawodu wynosi powyżej 10 do 15 lat,
c)
5 miesięcy, w przypadku gdy okres niewykonywania zawodu wynosi powyżej 15 do 20 lat,
d)
6 miesięcy, w przypadku gdy okres niewykonywania zawodu wynosi powyżej 20 lat.
3)
Godzinowy wymiar czasu trwania przeszkolenia wynosi nie mniej niż 7 godzin dziennie, tj. średnio 140 godzin miesięcznie.
4)
Czas przeszkolenia przedłuża się proporcjonalnie do długości nieobecności usprawiedliwionej.
5)
Czas trwania przeszkolenia, o których mowa w pkt 6 ustala okręgowa rada pielęgniarek i położnych lub jej prezydium, indywidualnie dla każdego wnioskodawcy, po ustaleniu okresu trwania przeszkolenia, o którym mowa w pkt. 5.2.
6.
Ramowy program przeszkolenia - wykaz podstawowych oddziałów

Program przeszkolenia powinien obejmować:

1)
w przypadku pielęgniarki - przeszkolenie praktyczne w oddziałach: chorób wewnętrznych, chirurgicznym, pediatrycznym.
2)
w przypadku położnej - przeszkolenie praktyczne w oddziałach: patologii ciąży, bloku porodowym, położniczo-noworodkowym działającym w systemie rooming in oraz ginekologicznym.
3)
w przypadku przeszkolenia trwającego dłużej niż 3 miesiące okręgowa rada pielęgniarek i położnych może skierować do odbycia przeszkolenia pielęgniarkę do innych oddziałów zgodnych z poziomem referencyjnym i będących poszerzeniem trzech podstawowych oddziałów dla pielęgniarki (interna, chirurgia, pediatria) oraz odpowiednio dla położnej (ginekologii, patologii ciąży, bloku porodowym, położniczo - noworodkowym). Okręgowa rada pielęgniarek i położnych opracowuje efekty kształcenia, które będą stanowić podstawę zaliczenia przez pielęgniarkę/położną przeszkolenia w tych oddziałach.

III. 

Sposób i tryb odbywania oraz zaliczenia przeszkolenia

1.
Pielęgniarka lub położna zamierzająca podjąć pracę w zawodzie po przerwie w wykonywaniu zawodu dłuższej niż 5 lat w okresie ostatnich 6 lat, składa do okręgowej rady pielęgniarek i położnych wniosek o skierowanie na przeszkolenie wg wzoru określonego w załączniku nr 1.
2.
Pielęgniarka lub położna na podstawie złożonego wniosku odbywa przeszkolenie po podjęciu uchwały przez okręgową radę pielęgniarek i położnych i wydaniu skierowania według wzoru określonego w załączniku nr 2. Uchwała określa czasokres, podmiot leczniczy, w którym odbywać się będzie przeszkolenie oraz tryb odbycia przeszkolenia i przeprowadzenia egzaminu.
3.
Przeszkolenie może odbyć się również na podstawie umowy o pracę u pracodawcy, który zatrudnia albo ma zamiar zatrudnić pielęgniarkę lub położną, z zachowaniem warunków określonych w art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej oraz na zasadach określonych w niniejszym programie ramowym.
4.
Pielęgniarka lub położna przed przystąpieniem do przeszkolenia powinna posiadać aktualne orzeczenie o stanie zdrowia do celów sanitarno - epidemiologicznych, aktualne orzeczenie lekarza medycyny pracy o braku przeciwwskazań do wykonywania zawodu pielęgniarki lub położnej lub jego kserokopię, ubezpieczenie OC, NNW i od zakażeń po ekspozycji; zalecane jest udokumentowane szczepienie przeciwko WZW typu B.
5.
Przeszkolenie pielęgniarki lub położnej odbywa się na podstawie skierowania wydanego przez okręgową radę pielęgniarek i położnych lub jej prezydium we wskazanym podmiocie leczniczym, pod kierunkiem opiekunów.
6.
Nadzór nad prowadzonym przeszkoleniem sprawuje Koordynator wskazany przez kierownika podmiotu leczniczego, w porozumieniu z okręgową radą pielęgniarek i położnych. W przypadku braku możliwości sprawowania nadzoru Koordynator wyznacza swojego zastępcę. Do zadań Koordynatora należy w szczególności:
a)
przedstawienie programu i harmonogramu przeszkolenia osobie odbywającej przeszkolenie,
b)
hospitowanie przebiegu przeszkolenia,
c)
pomoc w rozwiązywaniu problemów zawodowych i udzielanie indywidualnych konsultacji osobie odbywającej przeszkolenie,
d)
przekazanie informacji o możliwości dostępu do aktualnej literatury medycznej,
e)
zbieranie opinii o przebiegu przeszkolenia we wskazanych w programie oddziałach.
7.
Pielęgniarka lub położna rozpoczyna przeszkolenie zajęciami teoretycznymi z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, podstaw prawnych wykonywania zawodu, wybranych zagadnień prawa pracy oraz zakażeń szpitalnych, prowadzonymi przez: Koordynatora szkolenia, inspektora BHP, pielęgniarkę epidemiologiczną szpitala.
8.
W dniu rozpoczęcia przeszkolenia pielęgniarka lub położna otrzymuje:
a)
harmonogram zajęć, w tym praktycznych, w ramach przeszkolenia w danym oddziale,
b)
wykaz umiejętności będących przedmiotem kształcenia, które są podstawą zaliczenia przeszkolenia,
c)
kartę przeszkolenia cząstkowego, której wzór stanowią załączniki nr 3, 3a,
d)
regulamin organizacyjny podmiotu leczniczego (do zapoznania się).
9.
Podstawą dopuszczenia do egzaminu końcowego jest zaliczenie wszystkich umiejętności wskazanych w Załączniku nr 8 i 8a i 100% obecność.
10.1.
W przypadku nieobecności usprawiedliwionej konieczne jest wydłużenie okresu przeszkolenia w danej placówce adekwatnie do czasu nieobecności.
10.2.
W przypadku braku zaliczenia z przeszkoleń cząstkowych (w poszczególnych oddziałach) koordynator przeszkolenia może wystąpić do okręgowej rady z wnioskiem o wydłużenie okresu przeszkolenia praktycznego.
11.1.
Przeszkolenie w oddziałach szpitalnych odbywa się pod kierunkiem opiekuna przeszkolenia cząstkowego zatrudnionego w danej komórce organizacyjnej.
11.2.
Opiekunem przeszkolenia cząstkowego może być pielęgniarka lub położna, która posiada co najmniej 5 - letnie doświadczenie zawodowe.
11.3.
Do zadań opiekuna przeszkolenia cząstkowego należy:
a)
instruktaż wstępny (zapoznanie z celem przeszkolenia, z organizacją pracy w oddziale, wyposażeniem placówki, personelem oddziału, zakresem udzielanych świadczeń zdrowotnych, standardami i procedurami obowiązującymi w danej placówce),
b)
instruktaż bieżący (organizacja pracy, kontrola prawidłowości wykonywanych czynności zawodowych, pomoc w rozwiązywaniu problemów),
c)
instruktaż końcowy (omówienie i podsumowanie wykonywanych czynności zawodowych, ocena aktualizowanych wiadomości i umiejętności, wpis do Arkusza zaliczeniowego - przeszkolenie pielęgniarki i Arkusza zaliczeniowego - przeszkolenie położnej, którego wzór stanowią załączniki nr 4, 4a.
11.4.
Szczegółowy zakres obowiązków opiekuna przeszkolenia cząstkowego określa załącznik nr 5.
12.
Obowiązki i uprawnienia pielęgniarki lub położnej odbywającej przeszkolenie określa załącznik nr 6.
13.
Po odbyciu przeszkolenia, w każdym z wyznaczonych oddziałów, pielęgniarka lub położna podlega ocenie przez opiekuna przeszkolenia cząstkowego.
14.1.
Do oceny pielęgniarki lub położnej odbywającej przeszkolenie służy Arkusz zaliczeniowy - przeszkolenie pielęgniarki i Arkusz zaliczeniowy - przeszkolenie położnej, w którym uzyskuje się zaliczenie modułu.
14.2.
Ocenie podlegają efekty kształcenia związane z procesem pielęgnowania pacjentów hospitalizowanych w oddziałach, w których odbywa się przeszkolenie.
14.3.
Po ukończeniu przeszkolenia cząstkowego opiekunowie wystawiają zaświadczenie, którego wzór stanowią załączniki nr 7, 7a i przekazują Koordynatorowi przeszkolenia.
15.1.
Po ukończeniu przeszkolenia cząstkowego we wszystkich wskazanych oddziałach Koordynator przeszkolenia wystawia Zaświadczenie o przeszkoleniu po okresie niewykonywania zawodu dłuższym niż 5 lat w okresie ostatnich 6 lat, odbytym w podmiocie leczniczym, którego wzór stanowią załączniki nr 8, 8a.
15.2
Po odbyciu przeszkolenia Koordynator przekazuje kompletną dokumentację do okręgowej rady pielęgniarek i położnych, na którą składają się załączniki nr: 3, 3a, 4, 4a, 7, 7a 8, 8a.
16.1.
Przeszkolenie kończy się egzaminem teoretycznym przeprowadzonym w formie ustnej lub pisemnej. Zagadnienia egzaminacyjne powinny pozwalać na weryfikację efektów kształcenia.
16.2.
Okręgowa rada pielęgniarek i położnych lub jej prezydium w drodze uchwały ustala skład i powołuje komisję egzaminacyjną.
16.3.
W skład komisji egzaminacyjnej wchodzi trzech członków, w tym co najmniej jeden przedstawiciel okręgowej rady pielęgniarek i położnych.
16.4.
Komisja egzaminacyjna przeprowadza egzamin i sporządza protokół z posiedzenia wg wzoru stanowiącego załącznik nr 9.
17.1.
W przypadku niezdanego egzaminu dopuszcza się dwukrotne powtórzenie egzaminu w okresie 2 miesięcy od zakończenia przeszkolenia.
17.2.
W sytuacji trzykrotnie niezdanego egzaminu należy skierować pielęgniarkę lub położną na kolejne przeszkolenie na okres 3 miesięcy.
17.3.
Koszty ponownego przeszkolenia, egzaminu i wystawienia zaświadczenia pokrywa pielęgniarka lub położna.
18.1.
Po pozytywnym złożeniu przez pielęgniarkę lub położną egzaminu końcowego z przeszkolenia Komisja egzaminacyjna przekazuje protokół egzaminu, w oparciu o który właściwa okręgowa rada pielęgniarek i położnych wydaje zaświadczenie według wzorów określonych w załącznikach nr 10, 10a (na poddruku określonym w Uchwale Nr 82/VII/2016 NRPiP z dnia 8 marca 2016 r. w sprawie poddruków zaświadczeńo kwalifikacjach do wykonywania zawodu pielęgniarki/pielęgniarza lub położnej/położnego i zaświadczeń o odbytym przeszkoleniu z powodu niewykonywania zawodu pielęgniarki/położnej przez okres dłuższy niż 5 lat w okresie ostatnich 6 lat).
18.2.
Zaświadczenie zostaje wpisane do rejestru wydanych zaświadczeń o przeszkoleniu po okresie niewykonywania zawodu pielęgniarki lub położnej dłuższym niż 5 lat w okresie ostatnich 6 lat.
18.3.
Kopia zaświadczenia, o którym mowa w pkt 18.1 przechowywana jest w aktach osobowych pielęgniarki lub położnej właściwej okręgowej izby pielęgniarek i położnych.

IV. 

Ramowy program nauczania w ramach przeszkolenia pielęgniarki lub położnej, które nie wykonują zawodu łącznie przez okres dłuższy niż 5 lat w okresie ostatnich 6 lat

A. 

Treści programu przeszkolenia wspólne dla pielęgniarek i położnych

1)
Bezpieczeństwo i higiena pracy w placówkach ochrony zdrowia.
2)
Profilaktyka zakażeń szpitalnych.
3)
Podstawy prawne wykonywania zawodu pielęgniarki i zawodu położnej.
4)
Kodeks etyki zawodowej. Odpowiedzialność zawodowa pielęgniarki i położnej.
5)
Modele i teorie pielęgnowania. Teoretyczne podstawy procesu pielęgnowania pacjenta.

B. 

Program nauczania dla pielęgniarek

Cel ogólnozawodowy

Realizacja programu przeszkolenia po okresie niewykonywania zawodu dłuższym niż 5 lat w okresie ostatnich 6 lat ma na celu przygotowanie pielęgniarki do:

1)
samodzielnego wykonywania świadczeń niezbędnych do zapewnienia kompleksowej opieki nad określoną grupą pacjentów,
2)
realizacji procesu pielęgnowania,
3)
rozpoznawania objawów zagrożenia zdrowia i życia,
4)
postępowania w stanach zagrożenia zdrowia i życia,
5)
stosowania skutecznych metod i sposobów zapobiegania zakażeniom szpitalnym,
6)
prowadzenia edukacji zdrowotnej dzieci i dorosłych oraz podejmowania działań promujących zdrowie,
7)
organizowania stanowiska pracy zgodnie z obowiązującymi standardami jakości opieki,
8)
przestrzegania zasad etyki zawodowej i stosowania przepisów prawa dotyczących wykonywania zawodu pielęgniarki.

Moduł I. Wybrane treści nauczania realizowane w oddziale chorób wewnętrznych

Cel modułu

Przygotowanie pielęgniarki do sprawowania profesjonalnej opieki nad pacjentem z zakresu chorób wewnętrznych.

Wykaz umiejętności

Pielęgniarka po przeszkoleniu w oddziale chorób wewnętrznych powinna:

1)
rozpoznawać i rozwiązywać problemy pielęgnacyjne pacjentów z zakresu chorób wewnętrznych,
2)
realizować opiekę nad przewlekle chorym oraz w stanach terminalnych, zgodnie z ustalonym planem opieki i pielęgnacji, z zastosowaniem procesu pielęgnowania,
3)
postępować w stanach zagrożenia zdrowia i życia,
4)
przygotować chorego do samoopieki i samopielęgnacji,
5)
przygotować chorego do badań diagnostycznych i sprawować opiekę po badaniu,
6)
promować zdrowie u chorych leczonych zachowawczo,
7)
podawać leki zgodnie z zasadami farmakoterapii,
8)
prowadzić dokumentację medyczną.

Treści kształcenia

1)
Organizacja kompleksowej opieki pielęgniarskiej w oddziale.
2)
Promocja i edukacja zdrowotna w oddziale chorób wewnętrznych.
3)
Profilaktyka zakażeń szpitalnych w oddziale chorób wewnętrznych.
4)
Kliniczny zarys chorób serca i naczyń krwionośnych, układu oddechowego, układu trawiennego, układu moczowego, układu krwiotwórczego, układu ruchu.
5)
Udział pielęgniarki w badaniach i zabiegach diagnostycznych.
6)
Farmakoterapia w chorobach wewnętrznych.
7)
Żywienie chorego jako element leczenia i pielęgnowania.
8)
Proces pielęgnowania pacjenta w wybranych jednostkach chorobowych.
9)
Standardy i procedury stosowane w oddziale chorób wewnętrznych.
10)
Komunikacja interpersonalna w oddziale.
11)
Postępowanie w stanach zagrożenia zdrowia i życia.

Moduł II. Wybrane treści nauczania realizowane w oddziale pediatrycznym

Cel modułu

Przygotowanie pielęgniarki do sprawowania profesjonalnej opieki nad dzieckiem z wybranymi jednostkami chorobowymi z zakresu chorób dziecięcych.

Wykaz umiejętności

Pielęgniarka po przeszkoleniu w oddziale pediatrycznym powinna:

1)
rozpoznać i rozwiązywać problemy pielęgnacyjne u chorego dziecka,
2)
realizować opiekę w wybranych chorobach wieku niemowlęcego i dziecięcego, na podstawie ustalonego planu leczenia i pielęgnacji, z zastosowaniem procesu pielęgnowania,
3)
prowadzić dokumentację medyczną,
4)
rozpoznać stany zagrożenia zdrowia i życia,
5)
udzielić pierwszej pomocy w stanach zagrożenia zdrowia i życia,
6)
łagodzić stres u hospitalizowanego dziecka i jego rodziców lub opiekunów,
7)
przygotować dziecko oraz rodziców lub opiekunów do zabiegów lub badań diagnostycznych,
8)
przygotować dziecko i rodziców do samoopieki i samopielęgnacji,
9)
promować zdrowie u dziecka i jego rodziców lub opiekunów.

Treści kształcenia:

1)
Organizacja kompleksowej opieki pielęgniarskiej w oddziale pediatrycznym.
2)
Choroba i hospitalizacja jako stres, z uwzględnieniem okresu rozwoju psychospołecznego dziecka.
3)
Problemy pielęgnacyjne dziecka przewlekle chorego i niepełnosprawnego.
4)
Profilaktyka zakażeń w oddziale pediatrycznym.
5)
Kliniczny zarys chorób leczonych w oddziale pediatrycznym: choroby układu oddechowego, układu trawiennego, układu moczowego, zaburzenia przemiany materii, alergie, choroby zakaźne wieku dziecięcego.
6)
Przygotowanie dziecka do badań diagnostycznych, udział w badaniach i opieka pielęgniarska po badaniach.
7)
Pielęgnowanie dziecka przewlekle i terminalnie chorego.
8)
Komunikacja interpersonalna.
9)
Zasady żywienia dziecka zdrowego oraz modyfikacje zależne od stanu dziecka i jednostki chorobowej.
10)
Zasady izolacji dziecka.
11)
Ocena stanu zdrowia dziecka,
12)
Pierwsza pomoc w stanach zagrożenia zdrowia i życia.
13)
Proces pielęgnowania dziecka w oddziale pediatrycznym.
14)
Planowanie i realizacja działań edukacyjnych w odniesieniu do dziecka i jego rodziców lub opiekunów.
15)
Dokumentacja medyczna prowadzona w oddziale pediatrycznym.

Moduł III. Wybrane treści nauczania realizowane w oddziale chirurgicznym

Cel modułu

Przygotowanie pielęgniarki do sprawowania profesjonalnej opieki nad pacjentem z wybranymi jednostkami chorobowymi z zakresu chirurgii.

Wykaz umiejętności

Pielęgniarka po przeszkoleniu w oddziale chirurgicznym powinna:

1)
rozpoznać i rozwiązywać problemy pielęgnacyjne w wybranych jednostkach chorobowych w oddziale chirurgicznym,
2)
realizować opiekę w wybranych chorobach chirurgicznych, na podstawie ustalonego planu leczenia i pielęgnacji, z zastosowaniem procesu pielęgnowania,
3)
rozpoznać stany zagrożenia zdrowia i życia,
4)
udzielić pierwszej pomocy w stanach zagrożenia zdrowia i życia,
5)
przygotować pacjenta do badań diagnostycznych,
6)
przygotować pacjenta do zabiegu chirurgicznego w trybie pilnym i planowym,
7)
omówić zasady postępowania aseptycznego i antyseptycznego,
8)
zapobiegać powikłaniom pooperacyjnym,
9)
przygotować pacjenta leczonego chirurgicznie do samoopieki i samopielęgnacji,
10)
udzielić pacjentowi lub rodzinie pacjenta wskazówek dotyczących diety,
11)
prowadzić dokumentację medyczną obowiązującą w oddziale.

Treści kształcenia

1)
Kliniczny zarys chorób leczonych w oddziale chirurgicznym.
2)
Przygotowanie pacjenta do zabiegu operacyjnego w trybie pilnym i planowym.
3)
Pielęgnowanie pacjentów w okresie pooperacyjnym zgodnie z przyjętymi w oddziale standardami i procedurami.
4)
Farmakoterapia stosowana w oddziale chirurgicznym.
5)
Zasady i technika zabiegów pielęgniarskich wykonywanych w oddziale chirurgicznym.
6)
Profilaktyka zakażeń w oddziale chirurgicznym.
7)
Komunikacja interpersonalna.
8)
Powikłania pooperacyjne.
9)
Edukacja pacjenta leczonego chirurgicznie w zakresie samoopieki i samopielęgnacji.
10)
Dokumentacja medyczna w oddziale chirurgicznym.

Literatura:

1.
Wytyczne resuscytacji 2015, Europejska Rada Resuscytacji, Polska Rada Resuscytacji, Kraków 2015.
2.
Ślusarska B., Zarzycka D., Zahradniczek K. (red.): Podstawy pielęgniarstwa - tom I i II. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2015.
3.
Talarska D., Zozulińska-Ziółkiewicz D (red.): Pielęgniarstwo internistyczne. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2014.
4.
Wieczorkowska-Tobis K., Talarska D. (red.): Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2014.
5.
Walewska E. (red.): Podstawy pielęgniarstwa chirurgicznego. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2013.
6.
Pawlaczyk B. (red.): Pielęgniarstwo pediatryczne. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2014.
7.
Bulanda M., Wójkowska-Mach J. (red.): Zakażenia szpitalne w jednostkach opieki zdrowotnej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2016.
8.
Kózka M. (red.): Stany zagrożenia życia, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011
9.
Gibiński M., Ciemierz R.: Dokumentacja medyczna w praktyce pielęgniarki i położnej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2016.

C. 

Program nauczania dla położnych

Moduł I. Wybrane treści nauczania realizowane w oddziale patologii ciąży

Cel modułu

Przygotowanie położnej do sprawowania profesjonalnej opieki nad pacjentką z wybranymi jednostkami chorobowymi z zakresu patologii ciąży.

Wykaz umiejętności

Położna po przeszkoleniu w oddziale patologii ciąży powinna:

1)
przedstawić przyczyny, objawy i diagnostykę w wybranych jednostkach chorobowych współistniejących z ciążą,
2)
omówić cele i metody postępowania leczniczego i pielęgnacyjnego w wybranych stanach patologii ciąży z zastosowaniem procesu pielęgnowania,
3)
rozpoznać stany zagrożenia zdrowia i życia,
4)
udzielić pierwszej pomocy w stanach zagrożenia zdrowia i życia,
5)
ocenić stan ciężarnej,
6)
przygotować pacjentkę do badań diagnostycznych,
7)
omówić zasady leczenia farmakologicznego w wybranych jednostkach chorobowych z zakresu patologii ciąży,
8)
przygotować pacjentkę do samoopieki i samopielęgnacji,
9)
przygotować pacjentkę do porodu i macierzyństwa,
10)
prowadzić dokumentację medyczną obowiązującą w oddziale.

Treści kształcenia

1)
Metody diagnostyki i leczenia w wybranych jednostkach chorobowych z zakresu patologii ciąży.
2)
Zasady przygotowania ciężarnej do zabiegów diagnostycznych i leczniczych.
3)
Proces pielęgnowania ciężarnej w wybranych jednostkach chorobowych z zakresu patologii ciąży.
4)
Pierwsza pomoc w stanach zagrożenia zdrowia i życia.
5)
Farmakoterapia w wybranych jednostkach chorobowych z zakresu patologii ciąży.
6)
Edukacja ciężarnej - przygotowanie do samoopieki i samopielęgnacji.

Moduł II. Wybrane treści nauczania realizowane w bloku porodowym

Cel modułu

Przygotowanie położnej do sprawowania profesjonalnej opieki nad rodzącą.

Wykaz umiejętności

Położna po przeszkoleniu w bloku porodowym powinna:

1)
ocenić stan ogólny i sytuację położniczą rodzącej,
2)
prowadzić proces pielęgnowania kobiety rodzącej w przypadku porodu fizjologicznego i patologicznego,
3)
prowadzić poród fizjologiczny,
4)
ocenić stan noworodka według skali Apgar,
5)
rozpoznać stany zagrożenia zdrowia i życia,
6)
udzielić pierwszej pomocy w stanach zagrożenia zdrowia i życia,
7)
asystować przy porodach zabiegowych i w innych zabiegach położniczych,
8)
ocenić zaburzenia w postępie porodu,
9)
omówić zasady postępowania w patologii III okresu porodu - ręczne wydobycie łożyska,
10)
omówić zasady postępowania w patologii IV okresu porodu - hypotonia i atonia macicy,
11)
przygotować rodzącą do cięcia cesarskiego,
12)
stosować w praktycznym działaniu zasady profilaktyki zakażeń szpitalnych,
13)
prowadzić dokumentację medyczną obowiązującą w bloku porodowym.

Treści kształcenia

1)
Ocena sytuacji położniczej rodzącej oraz rokowanie przebiegu porodu.
2)
Proces pielęgnowania kobiety rodzącej w przypadku porodu fizjologicznego i patologicznego - psychoprofilaktyka porodu.
3)
Zasady prowadzenia I, II i III okresu porodu.
4)
Ocena noworodka z zastosowaniem skali Apgar.
5)
Zasady postępowania z noworodkiem po urodzeniu:
-
kontakt skóra - skóra,
-
karmienie piersią,
-
zapewnienie ciepła.
6)
Zasady asystowania przy porodach zabiegowych i innych zabiegach położniczych.
7)
Zasady postępowania w patologii III okresu porodu (ręczne wydobycie łożyska).
8)
Zasady postępowania w patologii IV okresu porodu (hypotonia i atonia macicy).
9)
Indukcja porodu - przyczyny, rozpoznanie i postępowanie.
10)
Zaburzenia w postępie porodu - sposób postępowania.
11)
Zasady postępowania z rodzącą w przypadku konfliktu serologicznego.
12)
Przygotowanie rodzącej do cięcia cesarskiego.
13)
Zasady aseptyki i antyseptyki.

Moduł III. Wybrane treści nauczania z pielęgniarstwa położniczego i noworodkowego realizowane w oddziale położniczo - noworodkowym, działającym w systemie rooming in

Cel modułu

Przygotowanie położnej do sprawowania profesjonalnej opieki nad matką i noworodkiem przebywającymi w oddziale położniczo - noworodkowym.

Wykaz umiejętności

Położna po przeszkoleniu w oddziale położniczo - noworodkowym powinna:

1)
rozpoznać i rozwiązywać problemy pielęgnacyjne u położnic i noworodków,
2)
ocenić stan noworodka,
3)
wykonać testy przesiewowe w kierunku fenyloketonurii, hypotyreozy, mukowiscydozy, wad słuchu,
4)
prowadzić proces pielęgnowania położnicy i noworodka,
5)
modyfikować proces pielęgnowania położnicy z chorobami współistniejącymi,
6)
rozpoznawać stany zagrożenia zdrowia i życia,
7)
udzielić pierwszej pomocy w stanach zagrożenia zdrowia i życia,
8)
prowadzić czynne poradnictwo z zakresu karmienia naturalnego,
9)
prowadzić edukację matki w zakresie opieki nad noworodkiem i samopielęgnacji w połogu,
10)
prowadzić dokumentację medyczną obowiązującą w oddziale.

Treści kształcenia

1)
Zasady organizacji oddziału położniczo - noworodkowego w systemie rooming in.
2)
Zasady pielęgnowania położnicy i noworodka.
3)
Profilaktyka zakażeń w oddziale położniczo - noworodkowym.
4)
Edukacja w zakresie karmienia piersią i postępowanie w zaburzeniach laktacji. Dziesięć kroków do udanego karmienia piersią.
5)
Rola i zadania edukacyjne położnej w przygotowaniu położnicy do samoopieki w okresie połogu i opieki nad noworodkiem.
6)
Zasady prawidłowego żywienia położnicy.
7)
Fizjologia okresu noworodkowego:
a)
stany przejściowe,
b)
testy przesiewowe w kierunku fenyloketonurii, hypotyreozy, mukowiscydozy, wad słuchu.
8)
Szczepienia ochronne noworodka.
9)
Stany zagrożenia zdrowia i życia - postępowanie.
10)
Hiperbilirubinemia noworodków: przyczyny, postępowanie i leczenie, zasady i rodzaje stosowania fototerapii.
11)
Cele i zasady podawania tlenu.

Moduł IV. Wybrane treści nauczania z pielęgniarstwa ginekologicznego realizowane w oddziale ginekologicznym

Cel modułu

Przygotowanie położnej do sprawowania profesjonalnej opieki nad pacjentkami przebywającymi w oddziale ginekologicznym.

Wykaz umiejętności

Położna po przeszkoleniu w oddziale ginekologicznym powinna:

1)
rozpoznać problemy pielęgnacyjne u pacjentek z chorobami ginekologicznymi,
2)
prowadzić proces pielęgnowania u pacjentek z chorobami ginekologicznymi,
3)
omówić przyczyny, objawy i diagnostykę w wybranych jednostkach chorobowych z zakresu ginekologii,
4)
rozpoznać stany zagrożenia zdrowia i życia oraz udzielić pierwszej pomocy,
5)
przygotować pacjentki do zabiegów operacyjnych planowych i nagłych,
6)
omówić zasady postępowania aseptycznego i antyseptycznego,
7)
zapobiegać powikłaniom pooperacyjnym,
8)
podawać leki zgodnie z zasadami farmakoterapii,
9)
przygotować pacjentkę do samoopieki i samopielęgnacji,
10)
prowadzić dokumentację medyczną obowiązującą w oddziale ginekologicznym.

Treści kształcenia

1)
Zasady i techniki zabiegów profilaktycznych, diagnostycznych, terapeutycznych i rehabilitacyjnych stosowanych w ginekologii.
2)
Proces pielęgnowania pacjentki z chorobami ginekologicznymi.
3)
Zasady przygotowania pacjentki do operacji w trybie planowym i nagłym.
4)
Zasady pielęgnowania pacjentki po zabiegu operacyjnym.
5)
Badania diagnostyczne i lecznicze stosowane w oddziale ginekologicznym.
6)
Pierwsza pomoc w stanie zagrożenia zdrowia i życia.
7)
Profilaktyka zakażeń w oddziale ginekologicznym.
8)
Farmakoterapia w chorobach ginekologicznych.
9)
Edukacja pacjentek - przygotowanie do samoopieki i samopielęgnacji.
10)
Psychoterapeutyczna rola położnej.
11)
Profilaktyka chorób ginekologicznych.

Literatura:

1.
Wytyczne resuscytacji 2015, Europejska Rada Resuscytacji, Polska Rada Resuscytacji, Kraków 2015.
2.
Świetliński J.: Neonatologia i opieka nad noworodkiem. T. I i II. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2016.
3.
Breń A.M.: Opieka nad kobietą ciężarną. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009.
4.
Bręborowicz G.H. (red.): Położnictwo i ginekologia. Podręcznik dla studentów medycyny. T. I i II. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2016.
5.
Sipiński A.: Opieka w ginekologii. Wydawnictwo Naukowe Śląsk, 2016.
6.
Dmoch-Gajzlerska E., Rabiej M.: Opieka położnej w ginekologii i onkologii ginekologicznej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2016.
7.
Cekański A., Łosik M.: Wykłady z położnictwa. Podręcznik dla studentów położnictwa, Alfa-Medical Press, 2016.
8.
Iwanowicz-Palus G. (red.): Prowadzenie porodu. Praktyczny przewodnik. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2010.
9.
Makara-Studzińska M., Iwanowicz-Palus G.: Psychologia w położnictwie i ginekologii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009.
10.
Gibiński M., Ciemierz R.: Dokumentacja medyczna w praktyce pielęgniarki i położnej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2016.

Załącznik Nr  1

WNIOSEK

Załącznik Nr  2

SKIEROWANIE

Załącznik Nr  3

KARTA PRZESZKOLENIA CZĄSTKOWEGO dla pielęgniarki, która nie wykonywała zawodu przez okres dłuższy niż 5 lat w okresie ostatnich 6 lat

Załącznik Nr  3a

KARTA PRZESZKOLENIA CZĄSTKOWEGO dla położnej, która nie wykonywała zawodu przez okres dłuższy niż 5 lat w okresie ostatnich 6 lat

Załącznik Nr  4

ARKUSZ ZALICZENIOWY

Załącznik Nr  4a

ARKUSZ ZALICZENIOWY

Załącznik Nr  5

ZAKRES OBOWIĄZKÓW OPIEKUNA PRZESZKOLENIA CZĄSTKOWEGO

Załącznik Nr  6

OBOWIĄZKI I UPRAWNIENIA PIELĘGNIARKI/POŁOŻNEJ,* KTÓRE ODBYWAJĄ PRZESZKOLENIE Z POWODU NIEWYKONYWANIA ZAWODU ŁĄCZNIE PRZEZ OKRES DŁUŻSZY NIŻ 5 LAT W OKRESIE OSTATNICH 6 LAT

Załącznik Nr  7

ZAŚWIADCZENIE o ukończonym przeszkoleniu cząstkowym, odbytym w podmiocie leczniczym, przez pielęgniarkę, która nie wykonywała zawodu przez okres dłuższy niż 5 lat w okresie ostatnich 6 lat

Załącznik Nr  7a

ZAŚWIADCZENIE o ukończonym przeszkoleniu cząstkowym położnej, która nie wykonywała zawodu przez okres dłuższy niż 5 lat w okresie ostatnich 6 lat

Załącznik Nr  8

ZAŚWIADCZENIE o przeszkoleniu pielęgniarki, która nie wykonywała zawodu łącznie przez okres dłuższy niż 5 lat w okresie ostatnich 6 lat, odbytym w podmiocie leczniczym

Załącznik Nr  8a

ZAŚWIADCZENIE o przeszkoleniu położnej, która nie wykonywała zawodu łącznie przez okres dłuższy niż 5 lat w okresie ostatnich 6 lat, odbytym w podmiocie leczniczym

Załącznik Nr  9

PROTOKÓŁ NR ..............

Załącznik Nr  10

ZAŚWIADCZENIE o odbytym przeszkoleniu z powodu niewykonywania zawodu pielęgniarki łącznie przez okres dłuższy niż 5 lat w okresie ostatnich 6 lat

Załącznik Nr  10a

ZAŚWIADCZENIE o odbytym przeszkoleniu z powodu niewykonywania zawodu położnej łącznie przez okres dłuższy niż 5 lat w okresie ostatnich 6 lat

1 Ilekroć w ramowym programie jest mowa o pielęgniarce, należy przez to rozumieć również pielęgniarza
2 Ilekroć w ramowym programie jest mowa o położnej, należy przez to rozumieć również położnego