Przyjęcie opinii do rządowego projektu nowelizacji ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym.

Akty korporacyjne

Podat.2009.4.7

Akt nieoceniany
Wersja od: 7 kwietnia 2009 r.

STANOWISKO
KRAJOWEJ RADY DORADCÓW PODATKOWYCH
z dnia 7 kwietnia 2009 r.
w sprawie przyjęcia opinii do rządowego projektu nowelizacji ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym

Krajowa Rada Doradców Podatkowych przyjmuje opinię do rządowego projektu nowelizacji ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym, stanowiącą załącznik do stanowiska.

ZAŁĄCZNIK

Opinia Krajowej Rady Doradców Podatkowych do rządowego projektu nowelizacji ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym

Na wstępie należy podkreślić, że Krajowa Rada Doradców Podatkowych wysoko ocenia zarówno treść proponowanych zmian, jak i ich kształt legislacyjny. Tym niemniej zwracamy się z prośbą o uwzględnienie w projekcie następujących uwag i sugestii:

Uwagi do Art. 1 pkt 12 projektu:

1.
Projekt zakłada dość szeroką zmianę w zasadach wyłaniania i funkcjonowania Państwowej Komisji Egzaminacyjnej do Spraw Doradztwa Podatkowego. Ogólnie należy uznać projektowane zmiany za zasadne. Komisja zyskuje istotne wsparcie merytoryczne w postaci dodatkowych 5 członków - sędziów sądów administracyjnych oraz wsparcie logistyczne w postaci planowanej funkcji Sekretarza Komisji. Jednak wątpliwości budzi projektowany art. 22 ust. 5 w zestawieniu z unormowaniami art. 22 ust. 2 i 3. Wydaje się, że wprowadzenie planowanego ust. 5 w obecnym kształcie spowoduje trudne do przewidzenia komplikacje natury prawnej. Norma zawarta w planowanym ust. 5 umożliwia Ministrowi Finansów powoływanie Komisji Egzaminacyjnej pomimo nieoddelegowania sędziów i członków Krajowej Izby Doradców Podatkowych do pracy w Komisji oraz pomimo niezgłoszenia kandydatów przez placówki naukowe. Zasada ta stoi jednak w sprzeczności zart. 22 ust. 2 i 3, których postanowienia nie doznają żadnych ograniczeń. Aby uniknąć problemów zwykładnią omawianej regulacji proponujemy wykreślić z projektu art. 22 ust. 5.
2.
Postulujemy wykreślenie z art. 22 ust. 11 pkt 1) słów "lub egzaminie". Skoro Komisja Egzaminacyjna, zgodnie z art. 22 ust. 13, przeprowadza egzaminy w składach sześcioosobowych, powoływanych przez Przewodniczącego Komisji Egzaminacyjnej (art. 23 ust. 1), to niestawiennictwo członka Komisji na egzaminie uniemożliwia przeprowadzenie egzaminu. Dotychczas w takich przypadkach praktyką było kooptowanie brakującego członka składu egzaminacyjnego w trybie nadzwyczajnym, z reguły spośród pracowników Ministerstwa Finansów, co było sposobem sprawdzonym w praktyce. Pozostawienie art. 22 ust. 11 pkt 1) w proponowanym brzmieniu tworzy ryzyko podważania wyników egzaminu na podstawie art. 22 ust. 13 ustawy.

Uwagi do Art.1 pkt 14 projektu:

3.
Proponujemy nadanie pkt 2 art. 26b brzmienia:

"2) szczegółowy tryb i sposób przeprowadzenia egzaminu, w tym wyznaczania składów egzaminacyjnych, oceny egzaminów i ustalania terminów egzaminów oraz zestawów pytań i zadań egzaminacyjnych,"

Uwagi do Art.1 pkt 16 projektu:

4.
Proponując nowe brzmienie art. 31 projektodawca wprowadził możliwość prowadzenia przez doradcę podatkowego praktycznie każdego rodzaju działalności gospodarczej, o ile jej wykonywanie nie stoi w sprzeczności z nakazami etyki zawodowej. Jest to rozwiązanie wychodzące naprzeciw postanowieniom Dyrektywy 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006r. dotyczącej usług na rynku wewnętrznym (tzw. dyrektywy usługowej), jednak organy samorządu doradców podatkowych powinny być informowane o rodzajach działalności prowadzonej przez doradców podatkowych w celu umożliwienia sprawowania należytej pieczy nad wykonywaniem zawodu, w tym kontroli przestrzegania zasad etyki. Dlatego proponujemy do art. 7 ust. 3 dodać pkt 3a) w brzmieniu:

"Art. 7. ust. 3

3a) rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej"

Jednocześnie, mając na względzie rozwiązania szczególne, zawarte w art. 25 ust. 2 pkt b) dyrektywy usługowej, Krajowa Rada Doradców Podatkowych proponuje nadać art. 31 brzmienie:

"Art. 31.

1. Doradca podatkowy wykonujący ten zawód może prowadzić działalność gospodarczą, jeżeli jej wykonywanie nie stoi w sprzeczności z zasadami etyki zawodowej doradcy podatkowego.

2. Doradca podatkowy może pozostawać w stosunku pracy z podmiotami innymi, niż wymienione w art. 27 ust. 1 pkt 2, jeżeli umowa o pracę gwarantuje doradcy podatkowemu pełną niezależność w wykonywaniu czynności doradztwa podatkowego, o których mowa w art. 2 ustawy."

Uwagi do Art.1 pkt 18 projektu:

5.
Wydaje się celowym, aby zmianom w zasadach wykonywania zawodu doradcy podatkowego nadać kształt rozwiązania kompleksowego. Dlatego proponujemy wpisać do ustawy zasadę ochrony wykonywania zawodu przez doradcę podatkowego w postaci immunitetu materialnego, na wzór innych zawodów zaufania publicznego, uprawnionych do wykonywania czynności doradztwa podatkowego. Proponujemy po art. 37 dodać art. 37a w brzmieniu:

"Art. 37a.

1. Doradca podatkowy przy wykonywaniu czynności zawodowych korzysta z wolności słowa i pisma w granicach określonych przepisami prawa i rzeczową potrzebą.

2. Nadużycie wolności, o której mowa w ust. 1, stanowiące ściganą z oskarżenia prywatnego zniewagęlub zniesławienie strony lub jej pełnomocnika, świadka, biegłego albo tłumacza podlega wyłącznie odpowiedzialności dyscyplinarnej."

Uwagi do Art. 7 projektu:

6.
W projektowanym art. 7 ust. 1 wyznaczono niezwykle precyzyjny, jednodniowytermin przekazania przez Ministra Finansów Krajowej Radzie Doradców Podatkowych odpisu rejestru osób prawnych uprawnionych do wykonywania doradztwa podatkowego wraz z dokumentacją dotyczącą podmiotów wpisanych do rejestru. Trudno jest przewidzieć, kiedy planowana nowelizacja ustawy wejdzie w życie, co może spowodować, że planowany 30-ty dzień wypadnie w dzień wolny od pracy, co skomplikuje wypełnienie nakazu ustawowego.