Przyjęcie informacji o działalności samorządu lekarzy i lekarzy dentystów w 2016 r.

Akty korporacyjne

Lekarz.2017.3.10

Akt nieoceniany
Wersja od: 10 marca 2017 r.

UCHWAŁA Nr 5/17/VII
NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 10 marca 2017 r.
w sprawie przyjęcia informacji o działalności samorządu lekarzy i lekarzy dentystów w 2016 r.

Na podstawie art. 39 ust. 2 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o izbach lekarskich (Dz. U. z 2016 r., poz. 522, z późn. zm.) uchwala się, co następuje:
§  1. 
Przyjmuje się informację o działalności samorządu lekarzy i lekarzy dentystów w 2016 r., stanowiącą załącznik do uchwały.
§  2. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

ZAŁĄCZNIK

Informacja o działalności samorządu lekarzy i lekarzy dentystów w 2016 r.

1. Struktura i zadania samorządu

Samorząd lekarzy i lekarzy dentystów reprezentowany jest przez Naczelną Izbę Lekarską, 23 okręgowe izby lekarskie oraz Wojskową Izbę Lekarską. Izby lekarskie realizują zadania wyznaczone wspólnie dla całego samorządu zawodowego. Ustawa o izbach lekarskich powierza Naczelnej Radzie Lekarskiej prawo do działania jako organ wyższego stopnia w stosunku do okręgowych rad lekarskich w sprawach związanych z przyznawaniem prawa wykonywania zawodu, stwierdzaniem niezdolności do wykonywania zawodu, dokonywaniem wpisu do rejestru organizatorów kształcenia podyplomowego lekarzy oraz innych sprawach, do których zastosowanie znajdują przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.

Organy samorządu lekarskiego stanowią:

- w Naczelnej Izbie Lekarskiej: Krajowy Zjazd Lekarzy, Naczelna Rada Lekarska, Naczelny Sąd Lekarski, Naczelny Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej oraz Naczelna Komisja Rewizyjna,

- w okręgowych izbach: okręgowy zjazd lekarzy, okręgowa rada lekarska, okręgowy sąd lekarski, okręgowy rzecznik odpowiedzialności zawodowej i okręgowa komisja rewizyjna.

Od 1 stycznia 2010 roku działalność samorządu lekarskiego reguluje ustawa o izbach lekarskich z dnia 2 grudnia 2009 roku.

Ustawa o izbach lekarskich z dnia 2 grudnia 2009 roku określa zadania samorządu lekarskiego, a za najistotniejsze z nich należy uznać:

* sprawowanie pieczy nad należytym i sumiennym wykonywaniem zawodów lekarza i lekarza dentysty,

* ustanawianie obowiązujących wszystkich lekarzy i lekarzy dentystów zasad etyki lekarskiej oraz dbanie o ich przestrzeganie,

* reprezentowanie i ochrona zawodów lekarza i lekarza dentysty,

* zajmowanie stanowiska w sprawach stanu zdrowotności społeczeństwa, polityki zdrowotnej państwa oraz organizacji ochrony zdrowia,

* opiniowanie projektów ustaw dotyczących ochrony zdrowia i wykonywania zawodów lekarza i lekarza dentysty,

* prowadzenie lub udział w organizowaniu doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów.

2. Liczba członków samorządu

Na koniec 2016 roku samorząd lekarski w Polsce zrzeszał 144.309 lekarzy, 40.813 lekarzy dentystów oraz 609 osób z podwójnym prawem wykonywania zawodu lekarza i lekarza dentysty, co łącznie stanowi 186.731 osób zrzeszonych w 23 izbach okręgowych i Wojskowej Izbie Lekarskiej.

Łączna liczba osób wykonujących zawód lekarza i lekarza dentysty wynosiła na dzień 31 grudnia 2015 r. 169.763 osób.

3. Organy Naczelnej Izby Lekarskiej VII kadencji

W roku 2016 r. Naczelna Izba Lekarska działała poprzez swoje organy wybrane na okres VII kadencji na XII Krajowym Zjeździe Lekarzy w dniach 20-22 marca 2014 r.

4. Nadzwyczajny XIII Krajowy Zjazd Lekarzy

W dniach 13-14 maja 2016 r. obradował Nadzwyczajny XIII Krajowy Zjazd Lekarzy. Zjazd. Najważniejsze spośród postanowień Krajowego Zjazdu Lekarzy to:

- zobowiązanie Naczelnej Rady Lekarskiej do powołania interdyscyplinarnego zespołu ekspertów, który dokona całościowej oceny przepisów Kodeksu Etyki Lekarskiej pod katem jego ewentualnej nowelizacji

- uchwalenie nowego regulaminu Krajowego Zjazdu lekarzy

- uchwalenie nowego regulaminu wewnętrznego urzędowania sądów lekarskich

- uchwalenie nowego regulaminu wewnętrznego urzędowania rzeczników odpowiedzialności zawodowej

- uchwalenie zmiany regulaminu Naczelnej Rady Lekarskiej

- uchwalenie zmiany regulaminu wyborów do organów izb lekarskich, na stanowiska w organach i trybu odwoływania członków tych organów i osób zajmujących stanowiska w tych organach oraz wyborów komisji wyborczych

- wezwanie rektorów do stosowania tekstu przyrzeczenia lekarskiego tożsamego z zawartym w preambule Kodeksu Etyki Lekarskiej

- apel o uproszczenie przepisów dotyczących wpisu na listę jednostek akredytowanych do prowadzenia szkolenia specjalizacyjnego lekarzy i lekarzy dentystów

- apel o wprowadzenie możliwości składania przez lekarzy i lekarzy dentystów Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego w trakcie trwania ostatniego roku szkolenia specjalizacyjnego

- apel o uproszczenie zasad wystawiania recept lekarskich poprzez zniesienie obowiązku dokonywania przez lekarzy ustalania poziomu odpłatności leku

- apel do Prezesa Rady Ministrów o utrzymanie prawa podmiotów prywatnych do ubiegania się, na równych prawach z podmiotami publicznymi, o środki publiczne przeznaczone na finansowanie świadczeń zdrowotnych

- apel w sprawie ograniczenia sprawozdawczości w zakresie list oczekujących świadczeniobiorców

- apel w sprawie zwiększenia nakładów finansowych na ochronę zdrowia

Uchwały, apele i stanowiska podjęte w czasie Krajowego Zjazdu Lekarzy zostały wysłane do adresatów, w tym m. in. Prezydenta RP, Prezesa Rady Ministrów, Ministra Zdrowia.

5. Realizacja zadań przejętych od administracji państwowej

Samorząd lekarski wykonuje obowiązki przejęte od administracji państwowej w sprawach:

* przyznawania prawa wykonywania zawodu lekarza i lekarza dentysty,

* przyznawania prawa wykonywania zawodu felczera i prowadzenia rejestru felczerów,

* prowadzenia postępowania w przedmiocie odpowiedzialności zawodowej lekarzy i lekarzy dentystów,

* prowadzenia postępowania w przedmiocie niezdolności do wykonywania zawodu lekarza lub w przedmiocie niedostatecznego przygotowania do wykonywania zawodu,

* prowadzenia rejestrów lekarzy, rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą w zakresie praktyk lekarskich na zasadach określonych w przepisach o działalności leczniczej, rejestrów podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe lekarzy oraz rejestrów lekarzy tymczasowo i okazjonalnie wykonujących zawód lekarza.

Wydatki ponoszone przez samorząd lekarski na realizację zadań przejętych od administracji państwowej zgodnie z art. 115 ustawy o izbach lekarskich powinny być w całości pokrywane przez budżet państwa. Przez wiele ostatnich lat środki finansowe przekazywane przez Ministra Zdrowia na wykonanie obowiązków przejętych od administracji państwowej stanowiły mniej niż 30% rzeczywiście poniesionych kosztów, co powodowało konieczność wydatkowania przez izby lekarskie na ten cel środków pochodzących ze składek lekarskich. Znaczna część izb lekarskich, w tym Naczelna Izba Lekarska, złożyła z tego tytułu pozwy o zapłatę przeciwko Skarbowi Państwa.

W roku 2016 r. samorząd lekarski i Ministerstwo Zdrowia podjęły rozmowy na temat zawarcia ugody w sprawie wyrównania kosztów, jakie samorząd lekarski ponosił w latach ubiegłych na realizację zadań przejętych od administracji państwowej, które nie zostały pokryte dotacjami z Ministerstwa Zdrowia za ten okres. W rezultacie w maju 2016 r. okręgowe izby lekarskie i Naczelna Izba Lekarska zawarły porozumienia z Ministerstwem Zdrowia, które zobowiązywały Ministerstwo Zdrowia do zapłaty części zaległych kosztów poniesionych przez samorząd lekarski na realizację zadań publicznych przejętych od administracji w zamian za co izby lekarskie zobowiązały się wycofać powództwa sądowe i zrzec się dalszych należności.

Naczelna Izba Lekarska oraz okręgowe izby lekarskie zawarły z Ministerstwem Zdrowia także umowy dotyczące przekazania dotacji na realizację zadań przejętych od administracji publicznej na rok 2016.

6. Opiniowanie projektów aktów prawnych

W roku 2016 funkcję Ministra Zdrowia pełnił nieprzerwanie Pan Konstanty Radziwiłł. Założenia Ministra Zdrowia dotyczące reformy systemu opieki zdrowotnej zaowocowały zmianą wizji funkcjonowania ochrony zdrowia w Polsce, co przełożyło się na znaczną liczbę aktów prawnych, które zostały przekazane Naczelnej Radzie Lekarskiej do zaopiniowania w ramach konsultacji społecznych.

Samorząd lekarski przykłada dużą wagę do opiniowania projektów aktów prawnych dotyczących ochrony zdrowia. W roku 2016 do Naczelnej Rady Lekarskiej trafiło do zaopiniowania aż 197 projektów aktów prawnych dotyczących ochrony zdrowia. W przeważającej większości projektodawcą był Minister Zdrowia. - wykaz stanowisk Naczelnej Rady Lekarskiej i Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej stanowią załączniki nr 1 i 2.

Samorząd lekarski jest zdania, że w dziedzinie prawa dotyczącego ochrony zdrowia uchwalana jest nadmiernie duża liczba aktów prawnych, a ściślej dochodzi do ciągłego nowelizowania uchwalonych wcześniej przepisów, co nie sprzyja stabilności prawa i sprawia dużą trudność w funkcjonowaniu wszystkim uczestnikom systemu opieki zdrowotnej, w tym podmiotom leczniczym, pracownikom ochrony zdrowia i pacjentom. Samorząd lekarski wskazuje również, że - mimo pewnej poprawy w tym zakresie - wciąż terminy wyznaczone na zgłoszenie stanowisk do projektów aktów prawnych nie są wystarczające. Szczególnie istotne jest to w przypadku opiniowania aktów prawnych, które w sposób znaczący zmieniają funkcjonowanie systemu opieki zdrowotnej.

W roku 2016 Ministerstwo Zdrowia przedstawiło szereg projektów aktów prawnych, które mają duże znaczenie dla wykonywania zawodu lekarza i lekarza dentysty i funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej.

Przez ostatnie lata duży niepokój samorządu lekarskiego budziła zbliżająca się likwidacja stażu podyplomowego jako modelu dostępu do zawodu lekarza i zastąpienie stażu podyplomowego dwusemestralnym praktycznym nauczaniem na ostatnim roku studiów medycznych. W roku 2016 Ministerstwo Zdrowia wysłuchało wielokrotnych apeli samorządu lekarskiego o przywrócenie stażu podyplomowego jako najwłaściwszej metody nabywania uprawnień do samodzielnego wykonywania zawodu i przedstawiło projekt ustawy o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz niektórych innych ustaw. Ustawa ta została uchwalona 16 października 2016 r.

Naczelna Rada lekarska opiniowała też projekt ustawy o zmianie ustawy o działalności leczniczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw dotyczący zmiany nazewnictwa, który odstępował od stosowania pojęcia "przedsiębiorstwo podmiotu leczniczego" na rzecz "zakładu leczniczego".

Samorząd lekarski zdecydowanie negatywnie zaopiniował projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania karnego oraz niektórych innych ustaw w zakresie w jakim ogranicza ochronę tajemnicy lekarskiej poprzez umożliwienie osobom bliskim zmarłego pacjenta zwalnianie lekarzy z tajemnicy lekarskiej. Mimo sprzeciwu samorządu lekarskiego, Sądu Najwyższego i Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych ustawa ta została uchwalona i weszła w życie.

Przedmiotem opiniowania Naczelnej Rady Lekarskiej w roku 2016 był także projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych przyznający lekarzom ambulatoryjnej opieki specjalistycznej prawo do kierowania pacjentów na szybką ścieżkę leczenia w sytuacji podejrzenia nowotworu złośliwego albo miejscowo złośliwego i likwidujący współczynnik rozpoznawania nowotworów przez lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej oraz konsekwencji, jakie wiązały się z nieosiągnięciem tego współczynnika w postaci czasowego zakazu wydawania kart diagnostyki i leczenia onkologicznego. Ten projekt zyskał pozytywną opinię samorządu lekarskiego jako niezbędny do poprawienia regulacji prawnej dotyczącej tzw. pakietu onkologicznego.

W 2016 r. opiniowany przez samorząd lekarski był również projekt ustawy o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta określający m.in. zasady przechowywania dokumentacji medycznej po śmierci lekarza wykonującego zawód w formie praktyki lekarskiej.

Samorząd lekarski opiniował również założenia do ustawy o podstawowej opiece zdrowotnej.

Analizie poddano projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych wraz z projektem rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie określenia profili charakteryzujących poziomy systemu zabezpieczenia oraz kryteriów kwalifikacji świadczeniodawców do tych poziomów. Samorząd lekarski w swoim stanowisku krytycznie ocenił niektóre rozwiązania przewidziane w tym projekcie tworzącym tzw. sieć szpitali. Naczelna Rada Lekarska zwróciła uwagę, że zmiany systemu finansowania świadczeń zdrowotnych wymagają zachowania prawa podmiotów prywatnych do ubiegania się, na równych prawach z podmiotami publicznymi, o środki publiczne przeznaczone na finansowanie świadczeń zdrowotnych oraz zachowania konkurencyjności polegającej na możliwości wyboru podmiotu leczniczego przez pacjentów. Podkreśliła, że zmiany systemu finansowania opieki zdrowotnej nie mogą prowadzić do zaniechania konkurencyjności podmiotów publicznych i prywatnych, która miała istotny wpływ na znaczące zwiększenie liczby udzielanych świadczeń, poprawę ich jakości oraz poprawę efektywności funkcjonowania systemu ochrony zdrowia w ostatnich kilkunastu latach.

Naczelna Rada Lekarska zgłosiła swoje stanowisko do projektu ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego pracowników wykonujących zawody medyczne zatrudnionych w podmiotach leczniczych. W ocenie Naczelnej Rady Lekarskiej ta regulacja dalece odbiega od oczekiwań środowiska lekarskiego wyartykułowanych w apelu Nr 7 z dnia 14 maja 2016 r. Nadzwyczajnego XIII Krajowego Zjazdu Lekarzy, a także nie przystaje do warunków rynku pracy.

Naczelna Rada Lekarska uczestniczyła w konsultacjach społecznych ustawy o zmianie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym oraz niektórych innych ustaw, wskazując, że proponowane rozwiązania budzą zaniepokojenie środowiska lekarskiego, w szczególności dotyczy to likwidacji specjalistycznych zespołów ratownictwa medycznego i przyznania kierownikom zespołów ratownictwa medycznego, czyli ratownikom medycznym, prawa do stwierdzenia zgonu pacjenta. Przedmiotem opiniowania był także szereg przepisów wykonawczych wydawanych przez odpowiednich ministrów oraz zarządzeń Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia.

7. Sytuacja w ochronie zdrowia

W roku 2016 r., podobnie jak w latach poprzednich, samorząd lekarski wielokrotnie zwracał uwagę na problemy systemu opieki zdrowotnej w Polsce. Wśród nich można wskazać na niedostateczne finansowanie systemu opieki zdrowotnej, niewłaściwy dostęp do niektórych świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, brak przyjaznego dla lekarzy i dla jednostek szkolących systemu kształcenia przed- i podyplomowego, nadmierne zbiurokratyzowanie pracy lekarzy i lekarzy dentystów oraz pozostałego personelu medycznego.

8. Sprawy w Trybunale Konstytucyjnym i postępowania sądowe

W roku 2016 r. Trybunał Konstytucyjny rozpoznał wniosek Naczelnej Rady Lekarskiej o zbadanie zgodności:

1) art. 16r ust. 12 zdanie 2 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty w brzmieniu nadanym przez art. 1 pkt 13 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty z art. 61 ust. 3 w związku z art. 31 ust. 3 Konstytucji RP,

2) art. 14a ust. 11 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty w brzmieniu nadanym przez art. 1 pkt 9 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty z art. 61 ust. 3 w zw. z art. 31 ust. 3 Konstytucji RP.

Wyrokiem z dnia 7 czerwca 2016 r. sygn. akt K 8/15 Trybunał Konstytucyjny uwzględnił wniosek Naczelnej Rady Lekarskiej i orzekł, że oba zaskarżone przepisy, w zakresie, w jakim dotyczą testów i pytań testowych z Lekarskiego Egzaminu Końcowego, Lekarsko-Dentystycznego Egzaminu Końcowego i Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego, które już się odbyły, są niezgodne z art. 61 ust. 3 w związku z art. 31 ust. 3 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

Oceniając wynikające z art. 14a ust. 11 i art. 16r ust. 12 zd. 2 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty ograniczenie w dostępie do pytań z egzaminów z LEK, LDEK i PES, które już się odbyły, Trybunał Konstytucyjny uznał, że ograniczenie przez ustawodawcę prawa do dostępu do tych pytań jako informacji publicznej nie znajduje usprawiedliwienia w art. 61 ust. 3 w związku z art. 31 ust. 3 Konstytucji.

W ocenie Trybunału Konstytucyjnego ograniczenie dostępu do pytań nie narusza wolności i praw innych osób i podmiotów gospodarczych, nie zagraża porządkowi publicznemu, bezpieczeństwu lub ważnemu interesowi gospodarczemu państwa. Trybunał wyjaśnił, że nie stanowią dostatecznego uzasadnienia dla ograniczenia w dostępie do pytań egzaminacyjnych twierdzenia, że w przypadku ujawnienia pytań egzaminacyjnych w niektórych dziedzinach medycyny po pewnym czasie wyczerpałyby się możliwości opracowywania całkowicie nowych pytań. Trybunał Konstytucyjny wyraźnie stwierdził, że jest to argument pozaprawny, który nie wytrzymuje konfrontacji z przesłankami ograniczenia prawa do informacji publicznej, sformułowanymi w art. 61 ust. 3 Konstytucji.

Trybunał wskazał, że nawet gdyby powiązać ustawowe ograniczenie dostępu do testów z którąkolwiek wartością wyrażoną w art. 61 ust. 3 Konstytucji (co jak wiadomo Trybunał zanegował), to wcale nie przesądzałoby o zgodności zaskarżonych przepisów z Konstytucją. Wskazano bowiem, że możliwości egzaminowania wiedzy lekarzy przestępujących do LEK, LDEK i PES nie ograniczają się wyłącznie do wykorzystywania w tym celu testów, jeśli jednak ustawodawca uznał, że ta forma sprawdzania wiedzy jest najwygodniejsza, to Centrum Egzaminów Medycznych powinno przygotować testy, które wymuszą na osobach składających egzamin opanowanie materiału niezbędnego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty lub do pełnienia obowiązków specjalisty.

Trybunał zgodził się również ze stanowiskiem Naczelnej Rady Lekarskiej, że ujawnienie pytań egzaminacyjnych pozwala uniknąć sytuacji, w której dobrze przygotowany lekarz ma problem ze zdaniem egzaminu z uwagi na nieznajomość techniki stawiania pytań.

Trybunał wyjaśnił, że znajomość pytań z egzaminów, które już się odbyły, powinna być odbierana nie jako zagrożenie dla poziomu nauczania, a wręcz przeciwnie - jako korzystny element procesu nauczania. Samo zapoznanie się z pytaniami z lat ubiegłych każe sięgnąć do źródeł wiedzy, książek, podręczników, co jest formą pogłębiania wiedzy przez osoby, które zamierzają przystąpić do egzaminu.

Na rozpatrzenie przez Trybunał Konstytucyjny czeka także skierowany przez Naczelną Radę Lekarską w 2015 r. wniosek o zbadanie zgodności z Konstytucją przepisów tzw. pakietu onkologicznego.

9. Współpraca międzynarodowa

W 2016 roku Naczelna Izba Lekarska kontynuowała aktywną działalność w zakresie współpracy międzynarodowej.

Naczelna Izba Lekarska jest członkiem następujących głównych międzynarodowych organizacji lekarskich i lekarsko-dentystycznych na świecie i w Europie:

* Światowego Stowarzyszenia Lekarskiego (WMA)

* Światowej Federacji Dentystycznej (FDI)

* Europejskiej Regionalnej Organizacji Światowej Federacji Dentystycznej (ERO/FDI)

* Stałego Komitetu Lekarzy Europejskich (CPME)

* Europejskiej Unii Lekarzy Specjalistów (UEMS)

* Rady Europejskich Lekarzy Dentystów (CED)

Naczelna Izba Lekarska współpracuje z organizacjami lekarzy i lekarzy dentystów w innych państwach, ze szczególnym uwzględnieniem samorządów lekarskich i lekarsko-dentystycznych z państw sąsiadujących z Polską.

Naczelna Izba Lekarska współpracuje z instytucjami Unii Europejskiej oraz właściwymi urzędami w innych państwach UE w zakresie spraw związanych z uznawaniem kwalifikacji zawodowych oraz wykonywaniem zawodów lekarza i lekarza dentysty.

W roku 2016 przedstawiciele samorządu lekarskiego brali udział w posiedzeniach plenarnych organizacji międzynarodowych, których Naczelna Izba Lekarska jest członkiem, jak również w spotkaniach wielu grup roboczych funkcjonujących w tych organizacjach, czynnie uczestnicząc w pracach nad stanowiskami i uchwałami dotyczącymi szeregu spraw związanych z ochroną zdrowia i wykonywaniem zawodu lekarza i lekarza dentysty oraz kształceniem przed i podyplomowym.

Utrzymywano stały kontakt z biurami organizacji, do których należy NIL, na bieżąco analizując prowadzone prace, przygotowując i przekazując stanowiska NRL w poszczególnych sprawach, opracowując różnego rodzaju materiały i ankiety. Potwierdzeniem rosnącego zaangażowania polskich lekarzy w prace światowych i europejskich organizacji lekarskich i lekarsko-dentystycznych oraz znaczenia samorządu lekarskiego na arenie międzynarodowej jest m.in. fakt, że przedstawiciele NIL pełnili w poprzednich latach i nadal pełnią najważniejsze kierownicze funkcje w europejskich organizacjach (Europejskiej Unii Lekarzy Specjalistów, Europejskiej Regionalnej Organizacji Światowej Federacji Dentystycznej), na które zostali wybrani przez delegatów z innych państw.

Ponadto przedstawiciele samorządu brali udział w zjazdach zagranicznych izb lekarskich i lekarsko-dentystycznych oraz innych konferencjach dotyczących zawodów lekarza i lekarza dentysty.

Naczelna Izba Lekarska aktywnie wspierała Doroczny Światowy Kongres Dentystyczny FDI, który po raz pierwszy w historii odbył się w Polsce - we wrześniu 2016 r. w Poznaniu, którego organizatorem było Polskie Towarzystwo Stomatologiczne we współpracy z firmą Exactus. Jednym z patronów medialnych Kongresu była Gazeta Lekarska.

Ponadto w czerwcu 2016 r. zarząd ERO-FDI odbył swoje robocze posiedzenie w Warszawie.

Naczelna Izba Lekarska we współpracy z Senatem RP zorganizowała konferencję na temat zaufania społecznego do zawodu lekarza w Polsce, która odbyła się w dniu 3 marca 2016 r. Naczelna Izba Lekarska zaprosiła do wystąpienia w charakterze prelegentów gości zagranicznych - dr Jacques de Hallera, Prezesa CPME, oraz dr Patricka Hescota, Prezesa FDI World Dental Federation.

Naczelna Izba Lekarska kontynuując kontakty z lekarzami z Ukrainy oraz deklarując pomoc polskiego samorządu lekarskiego w tworzeniu samorządu zawodowego lekarzy na Ukrainie, kontynuowała współpracę z Ukraińskim Stowarzyszeniem Lekarskim, m. in. organizując wizytę studyjną przedstawicieli tego stowarzyszenia w siedzibie Naczelnej Izby Lekarskiej w sierpniu 2016 r.

Sprawozdania przygotowywane przed osoby uczestniczące w posiedzeniach międzynarodowych organizacji lekarskich oraz lekarsko-dentystycznych są na bieżąco publikowane na stronie NIL w części poświęconej współpracy zagranicznej i z materiałów tych nierzadko korzystają w swych serwisach informacyjnych niektóre portale medyczne.

10. System Wymiany Informacji na Rynku Wewnętrznym (IMI)

Samorząd lekarski uczestniczy także w systemie Wymiany Informacji na Rynku Wewnętrznym (IMI).

Pierwszą grupą zagadnień, które były obsługiwane w ramach systemu IMI, były kwestie związane z uznawaniem kwalifikacji zawodowych. Lekarze i lekarze dentyści korzystają z ułatwień w podejmowaniu pracy w innych państwach UE wynikających z unijnego systemu (automatycznego) uznawania kwalifikacji zawodowych. Jako użytkownicy systemu IMI, izby lekarskie, mają możliwość przekazywania i uzyskiwania różnego rodzaju informacji związanych z procedurą uznawania kwalifikacji zawodowych lekarza i lekarzy dentystów:

- z jednej strony w przypadku lekarzy, którzy kształcili się za granicą i ubiegają się o przyznanie uprawnień zawodowych w Polsce albo ubiegają się o uznanie w Polsce specjalizacji uzyskanej za granicą,

- z drugiej strony w przypadku lekarzy z Polski zamierzających podjąć pracę w innym państwie w oparciu o uznanie kwalifikacji zawodowych uzyskanych w Polsce. Możliwość wymiany informacji w systemie IMI pomiędzy właściwymi urzędami nie zastępuje konieczności składania przez lekarza odpowiedniej dokumentacji potwierdzającej uzyskane kwalifikacje.

System IMI obejmuje także inne dziedziny prawodawstwa regulującego rynek wewnętrzny UE, w tym ma zastosowanie w zakresie realizacji praw pacjentów korzystających z transgranicznej opieki zdrowotnej, którzy ubiegają się w swoim państwie o zwrot kosztów takiego leczenia. System IMI pozwala sprawdzić, czy lekarz, który w innym kraju udzielał danego świadczenia, był do tego uprawniony. W przypadku świadczeń udzielanych w Polsce takie zapytania w ramach systemu IMI napływają do jednostek samorządu zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów przede wszystkim ze Szwecji.

Od stycznia 2016 r. system IMI obsługuje kolejny moduł mający związek z wykonywaniem zawodów lekarza i lekarza dentysty i mogący mieć wpływ na możliwość ich wykonywania w innym państwie. W ramach tego systemu okręgowe rady lekarskie są zobowiązane do zgłaszania właściwym organom wszystkich pozostałych państw członkowskich informacji o wskazanych w dyrektywie pracownikach ochrony zdrowia, którym organ publiczny lub sąd zakazał wykonywania zawodu lub ograniczył jego zakres (czasowo lub na stałe). Samorząd lekarski zgłasza, że obecnie funkcjonowanie tego modułu systemu IMI stwarza w praktyce pewne wątpliwości co do zakresu przypadków, które powinny być przekazywane - praktyka przyjęta w poszczególnych państwach unijnych wykazuje tu daleko idące odmienności, które prowadzą do niewystarczającej operatywności tego systemu przekazywania informacji.

11. Uroczyste obchody 1050. rocznicy Chrztu Polski

W dniach 7-8 października 2016 roku w Gnieźnie odbyło się uroczyste posiedzenie organów Naczelnej Izby Lekarskiej, upamiętniające 1050. rocznicę Chrztu Polski.

W dniu 7 października 2016 r. oficjalnym uroczystościom rocznicowym towarzyszyła konferencja naukowa pt. "Kodeks Etyki Lekarskiej wobec wyzwań współczesności". W konferencji uczestniczyło ponad 300 osób, wśród nich autorytety w dziedzinie medycyny, prawa i filozofii, a także przedstawiciele lekarskiego samorządu. Zaproszenie na Konferencje przyjęli także: m.in. Minister Zdrowia Konstanty Radziwiłł, Prymas Polski Ks. Abp Wojciech Polak, przedstawiciel Wojewody Wielkopolskiego, przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego Województwa

Wielkopolskiego, Prorektor Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu. Uczestnicy konferencji zwracali uwagę na uniwersalność oraz powszechność norm etycznych zapisanych w zbiorze lekarskich praw i obowiązków, a także zgłaszali problemy interpretacyjne niektórych artykułów Kodeksu Etyki Lekarskiej.

Dzień 8 października 2016 r. był przeznaczony na wykłady, warsztaty i szkolenia dla organów odpowiedzialności zawodowej.

12. Kształcenie lekarzy i lekarzy dentystów

W roku 2016 Naczelna Izba Lekarska poprzez działający w jej strukturach Ośrodek Doskonalenia Zawodowego Lekarzy i Lekarzy Dentystów zorganizowała 87 kursów, w których uczestniczyło łącznie 957 uczestników. Zorganizowane kursy dotyczyły kompetencji miękkich, prawa medycznego oraz zarządzania.

Ponadto Naczelna Rada Lekarska zorganizowała szkolenia z zakresu radiologii dla lekarzy dentystów:

* "Ochrona radiologiczna dla lekarzy dentystów wykonujących medyczne procedury radiologiczne" - 6 kursów

* "Kurs dla osób ubiegających się o nadanie uprawnień inspektora ochrony radiologicznej typu S" - 1 kurs.

Łącznie w kursach z zakresu radiologii wzięło udział 508 lekarzy dentystów. Wszyscy uczestnicy mieli możliwość przystąpienia do egzaminu przed Komisją Egzaminacyjną powołaną przez Główny Inspektorat Sanitarny.

Naczelna Izba Lekarska dofinansowuje także szkolenia organizowane dla lekarzy przez okręgowe izby lekarskie.

Znaczną liczbę szkoleń dla lekarzy i lekarzy dentystów organizują także okręgowe izby lekarskie ułatwiając lekarzom dopełnienie obowiązku doskonalenia zawodowego.

13. Utworzenie ośrodka ds. Wytycznych Postępowania w Praktyce Medycznej

W styczniu 2016 r. Naczelna Rada Lekarska utworzyła Ośrodek Naczelnej Izby Lekarskiej ds. Wytycznych Postępowania w Praktyce Medycznej. Zdaniem Ośrodka jest rozpowszechnianie wytycznych postępowania medycznego opierających się na aktualnej wiedzy medycznej oraz zasadach evidence based medicine, a w szczególności:

1) gromadzenie, publikowanie i rozpowszechnianie wytycznych;

2) organizowanie i promowanie współpracy interdyscyplinarnej w ich tworzeniu;

3) promowanie i wspieranie ich stosowania w praktyce medycznej;

4) opracowywanie i publikowanie zaleceń dotyczących ich struktury i sposobu opracowywania;

5) monitorowanie działań podejmowanych w Polsce i za granicą w zakresie ich opracowywania i stosowania oraz publikowanie informacji o tych działaniach;

6) prowadzenie portalu internetowego Ośrodka służącego publikacji zaakceptowanych standardów i wytycznych;

7) opracowywanie aplikacji informatycznych i innych narzędzi ułatwiających ich stosowanie w praktyce lekarzy i lekarzy dentystów;

8) pozyskiwanie z zewnętrznych źródeł środków wspierających realizację zadań.

14. Działalność wydawnicza

Izby lekarskie posiadają swoje wydawnictwa. Naczelna Izba Lekarska jest wydawcą "Gazety Lekarskiej" - miesięcznika wysyłanego bezpłatnie do każdego członka samorządu lekarskiego oraz Medycznej Wokandy - czasopisma naukowego. Okręgowe izby lekarskie wydają biuletyny, które również wysyłane są bezpłatnie do każdego członka danej izby. Czasopisma wydawane przez samorząd lekarski informują m. in. o bieżących sprawach dotyczących lekarzy i lekarzy dentystów, zawierają informacje o zmieniających się przepisach prawa i o działalności samorządu.

Do niniejszego sprawozdania dołączono także sprawozdania z pracy Naczelnego Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej i Naczelnego Sądu Lekarskiego (zał. 3 i 4), a także sprawozdania okręgowych rad lekarskich (zał. 5).

Załączniki:

1. wykaz stanowisk podjętych przez NRL

2. wykaz stanowisk podjętych przez PNRL

3. sprawozdanie roczne NROZ

4. sprawozdanie roczne NSL

5. sprawozdania okręgowych rad lekarskich