Przesunięcie dyskusji i głosowania w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego KIDP za rok 2014.

Akty korporacyjne

Podat.2016.1.26

Akt nieoceniany
Wersja od: 26 stycznia 2016 r.

UCHWAŁA Nr 2/2016
KRAJOWEJ KOMISJI REWIZYJNEJ KRAJOWEJ IZBY DORADCÓW PODATKOWYCH
z dnia 26 stycznia 2016 r.
w sprawie przesunięcia dyskusji i głosowania w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego KIDP za rok 2014

Na podstawie § 34 Statutu Krajowej Izby Doradców Podatkowych w zw. z § 13 ust. 1 Regulaminu Krajowej Komisji Rewizyjnej Krajowej Izby Doradców Podatkowych uchwala się, co następuje:
§  1.
Z uwagi na oczekiwanie na wyjaśnienia od kierownika jednostki w związku ze zgłoszonymi przez Krajową Komisję Rewizyjną KIDP wątpliwościami do wskazanych pozycji sprawozdania finansowego KIDP za rok 2014, Krajowa Komisja Rewizyjna KIDP postanawia o przesunięciu głosowania i dyskusji w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego KIDP za rok 2014 do XVI posiedzenia Krajowej Komisji Rewizyjnej KIDP.
§  2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

UZASADNIENIE DO UCHWAŁY NR 2/2016

KRAJOWEJ KOMISJI REWIZYJNEJ

KRAJOWEJ IZBY DORADCÓW PODATKOWYCH

Z DNIA 26 STYCZNIA 2016

W związku z podjęciem powyżej wskazanej Uchwały Krajowa Komisja Rewizyjna przedstawia poniżej uzasadnienie przyczyn jej podjęcia i wskazuje na istotne zagadnienia dotyczące sprawozdania finansowego za rok 2014.

I.
WYJAŚNIENIA DOTYCZĄCE SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO ZA ROK 2013

Badanie sprawozdania finansowego roku 2013 zostało powierzone firmie Wessly i przeprowadzone przez biegłą rewident Romualdę Seroczyńską. W wyniku przeprowadzonego badania i przedstawionych do badania dokumentów oraz rezultatów kontroli roku 2013 przeprowadzonej przez KKR stwierdzono, iż wynik finansowy za rok 2013 prezentowany w sprawozdaniu finansowym przez osobę sporządzającą to sprawozdanie - główną księgową, został zniekształcony o co najmniej 10%. W związku z tym biegła rewident dostrzegła potrzebę przygotowania drugiej wersji sprawozdania finansowego, co jednak nigdy nie zostało dokonane. W tym zakresie członkowie KKR KIDP byli informowani, że przedstawiane przez KKR uchybienia są nieistotne i nie zasługują na uwzględnianie ich, poprzez przygotowanie drugiej wersji sprawozdania finansowego.

Fakt zniekształcenia wyniku finansowego o co najmniej 10%, wynikający między innymi z:

(i) nieprawidłowo rozwiązanych rezerw

(ii) obciążenia kosztów roku 2013 wydatkami dotyczącymi roku 2012,

(iii) a także nie ujęcie w roku 2013 wydatków dotyczących tego okresu lecz sfinansowanych przykładowo w styczniu 2014,

doprowadził zdaniem członków KKR do nieprawidłowej prezentacji wyniku finansowego za 2013 rok. Sprawozdanie za 2013 rok nie zostało do tej pory przez KKR zatwierdzone, a wskazane nieprawidłowości nie zostały rozliczone. Uważamy, że stosunkowo niewielkim nakładem pracy możliwe jest przygotowanie przez główną księgową sugerowanej we wcześniejszej korespondencji drugiej wersji sprawozdania finansowego, co w efekcie doprowadzi do rzetelnego odzwierciedlenia sytuacji finansowej i majątkowej Izby w sprawozdaniu finansowym za 2013 r. Przygotowanie drugiej lub kolejnej wersji sprawozdania finansowego jest normalną praktyką podmiotów gospodarczych i innych jednostek zobowiązanych do prowadzenia ksiąg rachunkowych. W szczególności taka właśnie praktyka wynika z art. 54 ust. 1 ustawy o rachunkowości, która przewiduje, że w przypadku gdy jednostka po sporządzeniu sprawozdania finansowego, a przed jego zatwierdzeniem otrzymała informacje o zdarzeniach, które mają istotny wpływ na jej działalność, powinna ona odpowiednio zmienić to sprawozdanie.

WYJAŚNIENIA DOTYCZĄCE SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO ZA ROK 2014

Po pierwsze, wyjaśnienia dotyczące zatwierdzenia sprawozdania finansowego za rok 2014 należy zacząć od stwierdzenia, iż zdaniem KKR organ zatwierdzający nie może zatwierdzić sprawozdania finansowego za bieżący rok, jeżeli nie zostało zatwierdzone sprawozdanie za rok poprzedni. Takie podejście doktryny i praktyki wynika przede wszystkim z art.53 w związku z art. 5 ust. 1 Ustawy o rachunkowości, z których wynika, że dane zawarte w sprawozdaniu finansowym poprzedniego roku obrotowego warunkują rzetelność sprawozdania finansowego roku następnego. W kontekście powyższego sprawą jeszcze bardziej istotną staje się więc zatwierdzenie sprawozdania finansowego roku 2013 i 2014, szczególnie w kontekście zbliżającego się zatwierdzania roku 2015.

Po drugie, wskazane przez KKR zdarzenia, które miały być podstawą sporządzenia drugiej wersji sprawozdania finansowego za 2013 rok, a uznane wtedy za nieistotne, w sprawozdaniu za rok 2014 stały się zdarzeniami na tyle istotnymi, że ich wynik został odniesiony na kapitały poprzez rozliczenie wyniku finansowego z lat poprzednich. Taki sposób ujmowania zdarzeń gospodarczych przewidziany jest dla tzw. błędu podstawowego, a więc takiego, który z uwagi na swoją istotność nie może zostać zaliczony w ciężar kosztów roku bieżącego (2014) lecz musi zostać odniesiony do wyniku lat poprzednich poprzez korektę na kapitałach, i dotyczy tylko błędów stwierdzonych w zatwierdzonych sprawozdaniach finansowych za lata poprzednie. Taka procedura (przewidziana w art. 54 ust 3 Ustawy o rachunkowości) dotyczy sytuacji, gdzie w następstwie popełnionych w poprzednich latach błędów nie można uznać sprawozdania finansowego za rok lub lata poprzednie za spełniające wymagania Ustawy o rachunkowości.

Zwracamy więc uwagę na brak konsekwencji w postępowaniu osoby sporządzającej sprawozdanie finansowe, która w 2013 roku uznaje wskazane uchybienia za nieistotne, a w roku 2014 uznaje je za tak podstawowe i istotne, że zniekształcające wynik finansowy roku 2013, co skutkuje zastosowaniem korekty w trybie tzw. "błędu podstawowego".

Po trzecie, pozwalamy sobie zwrócić uwagę, że kluczowy biegły rewident z firmy PERFECTUM - AUDIT, której Krajowa Rada Doradców Podatkowych powierzyła badanie sprawozdania finansowego za rok 2014, zauważyła w Raporcie z badania sprawozdania finansowego, iż "Bilans Izby został sporządzony w wersji uproszczonej i prezentuje informacje mniej szczegółowe niż określone w załączniku nr 1 do ustawy o rachunkowości, ograniczając się do ujawnienia pozycji oznaczonych literami i cyframi rzymskimi. Zwracamy uwagę, że Izba powinna sporządzić sprawozdanie w pełnej wersji zgodnie z art. 46 ust 5 pkt. 1 ustawy o rachunkowości".

Ponadto, Krajowa Komisja Rewizyjna zwraca uwagę na następujące istotne kwestie, które pojawiły się w sprawozdaniu finansowym roku 2014, o wyjaśnienie których dwukrotnie poproszono osobę sporządzającą sprawozdanie finansowe - główną księgową Panią Lidię Latocha, a zadane pytania nadal oczekują na odpowiedź. Poniżej przedstawiamy listę tych zagadnień, które mają istotny wpływ na sytuację majątkową naszej Izby i z pewnością mogą budzić wątpliwości jej członków, a w związku z tym wymagają wyjaśnienia.

1)
W sprawozdaniu za roku 2014 zaprezentowano nierozliczony wynik finansowy z lat ubiegłych w kwocie 235.693,82 zł powołując się na niezatwierdzony wynik roku 2010, gdy tymczasem sprawozdanie finansowe za ten rok zostało zatwierdzone uchwałą nr 23 z 29 grudnia 2011 roku.
2)
W roku 2014 pojawiła się zaskakująco wysoka wartość odpisu aktualizującego z tytułu nieuiszczonych przez doradców podatkowych opłat za szkolenia -wyjaśnień głównego księgowego wymaga podstawa do dokonania takich odpisów aktualizujących jak również wyjaśnienie w zakresie tego czy i jakie podjęto działania w celu ściągnięcia tych należności,
3)
Sprawozdanie finansowe prezentuje nieuzgodnioną pozycję wpłat do komornika - kwestią istotną jest więc ujęcie w sprawozdaniu finansowym wyjaśnienia co do zaległości (zobowiązań) Izby w tych wpłatach na kwotę ponad 23 tyś zł, z czego one wynikają, dlaczego powstały zaległości komornicze, za jaki okres, etc, czy są to faktycznie zobowiązania KIDP względem komorników, czy są to wpłaty dokonane do komorników z tytułu egzekucji należności Izby - do chwili obecnej nie przedstawiono żadnych wyjaśnień w tym zakresie;
4)
W 2014 roku o ponad 510 000 zł wzrosła kwota należności z tytułu składek od osób skreślonych z listy doradców podatkowych - wyjaśnienia wymagają więc powody takiego istotnego wzrostu nieściągniętych składek;
5)
Wyjaśnienia wymaga ujmowanie otrzymanych przez Izbę składek OC na kwotę ponad 537 000 zł. w zobowiązaniach krótkoterminowych, a więc w pozycji sugerującej konieczność zwrotu dokonanych przez doradców podatkowych wpłat;
6)
Korekty wymaga dokonany sposób rozwiązania rezerwy na pokrycie kosztów IV Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych w konsekwencji prowadzący do zniekształcenia wyniku finansowego Izby za 2014 r. o kwotę 77.041,63 zł., co przy wyniku finansowym za 2014 r. zaprezentowanym w sprawozdaniu finansowym w kwocie 435.876,39 zł. stanowi zniekształcenie tego wyniku na poziomie 17,68%,
7)
Istotne wątpliwości pojawiają się również w kwestii prawidłowości wyliczenia podatku dochodowego za 2014 rok, bowiem podatek wyliczony i opłacany został od kosztów, które jedynie w sposób przejściowy, a nie trwały, nie stanowiły kosztu uzyskania przychodów.
II.
PODSUMOWANE

Podsumowując przedstawione powyżej wątpliwości członkowie Krajowej Komisji Rewizyjnej KIDP postanowili przesunąć termin rozpatrzenia zatwierdzenia sprawozdania finansowego Izby za 2014 r., dając kierownikowi jednostki - Krajowej Radzie Doradców Podatkowych możliwość zweryfikowania prawidłowości danych zaprezentowanych w sprawozdaniu finansowym i zadania głównej księgowej pytań w tym zakresie.