Przedstawienie wniosku o powołanie do pełnienia urzędu na trzy stanowiska sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego - w Izbie Gospodarczej, ogłoszone w Monitorze Polskim z 2020 r., poz. 831.

Akty korporacyjne

Sędz.2021.5.26

Akt nieoceniany
Wersja od: 26 maja 2021 r.

UCHWAŁA Nr 591/2021
KRAJOWEJ RADY SĄDOWNICTWA
z dnia 26 maja 2021 r.
w przedmiocie przedstawienia wniosku o powołanie do pełnienia urzędu na trzy stanowiska sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego - w Izbie Gospodarczej, ogłoszone w Monitorze Polskim z 2020 r., poz. 831

Na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa (Dz. U. z 2021 r. poz. 269), Krajowa Rada Sądownictwa:
1. przedstawia Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej wniosek o powołanie Pana Marcina Stanisława Kamińskiego, Pana Jacka Tomasza Milczarka oraz Pani Joanny Katarzyny Wegner do pełnienia urzędu na trzy stanowiska sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego - w Izbie Gospodarczej;

2. nie przedstawia Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej wniosku o powołanie Pana Waldemara Józefa Gontarskiego, Pana Karola Franciszka Kiczki, Pana Piotra Pawła Korzeniowskiego, Pana Jarosława Kostrubca, Pana Pawła Mroczkowskiego, Pani Beaty Edyty Sobochy, Pana Witolda Srokosza, Pana Rafała Bogumiła Sury oraz Pani Urszuli Ewy Wilk do pełnienia urzędu na trzy stanowiska sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego - w Izbie Gospodarczej.

UZASADNIENIE

I

Postępowanie przed Krajową Radą Sądownictwa

Na trzy wolne stanowiska sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego - w Izbie Gospodarczej, ogłoszone w Monitorze Polskim z 2020 r. poz. 831, zgłosili się:

- Pan Waldemar Józef Gontarski - adwokat, profesor Europejskiej Wyższej Szkoły Prawa i Administracji,

- Pan Marcin Stanisław Kamiński - sędzia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, profesor nauk prawnych - Uniwersytet Jagielloński w Krakowie,

- Pan Karol Franciszek Kiczka - radca prawny, profesor nauk prawnych - Uniwersytet Wrocławski,

- Pan Piotr Paweł Korzeniowski - sędzia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, profesor nauk społecznych - Uniwersytet Łódzki,

- Pan Jarosław Kostrubiec - radca prawny, profesor Wyższej Szkoły Menedżerskiej w Warszawie oraz Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie,

- Pan Jacek Tomasz Milczarek - adwokat,

- Pan Paweł Mroczkowski - sędzia Sądu Rejonowego w Janowie Lubelskim,

- Pani Beata Edyta Sobocha - sędzia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie,

- Pan Witold Srokosz - radca prawny, profesor Uniwersytetu Wrocławskiego,

- Pan Rafał Bogumił Sura - profesor Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, - Pani Joanna Katarzyna Wegner - sędzia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, profesor Uniwersytetu Łódzkiego oraz

- Pani Urszula Ewa Wilk - sędzia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.

W celu przygotowania sprawy do rozpatrzenia na posiedzeniu Rady, Przewodniczący Rady wyznaczył zespół, zawiadomił Ministra Sprawiedliwości o jego powołaniu oraz o sprawach indywidualnych przekazanych zespołowi w celu przygotowania ich do rozpatrzenia na posiedzeniu Rady. Minister Sprawiedliwości nie przedstawił opinii w trybie art. 31 ust. 2b ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa (Dz. U. z 2021 r. poz. 269; dalej: ustawa o KRS).

Na posiedzeniach w dniach 17,19,20i24maja2021 r. zespół członków Krajowej Rady Sądownictwa wysłuchał (w trybie zdalnym) uczestników postępowania oraz, po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w sprawie materiałami i ich przeanalizowaniu, omówił szczegółowo kandydatów, odbył naradę i uznał, że materiały są wystarczające do zajęcia stanowiska w sprawie. W posiedzeniach zespołu nie uczestniczyli przedstawiciele Krajowej Rady Radców Prawnych oraz Naczelnej Rady Adwokackiej, zawiadomieni o terminach. Podczas głosowania na:

1) Pana Waldemara Józefa Gontarskiego oddano: 4 głosy "za", 1 głos "przeciw", 0 głosów "wstrzymujących się",

2) Pana Marcina Stanisława Kamińskiego oddano: 4 głosy "za", 0 głosów "przeciw", 1 głos "wstrzymujący się",

3) Pana Karola Franciszka Kiczkę oddano: 1 głos "za", 0 głosów "przeciw",

4 głosy "wstrzymujące się",

4) Piotra Pawła Korzeniowskiego oddano: 1 głos "za", 0 głosów "przeciw",

4 głosy "wstrzymujące się",

5) Pana Jarosława Kostrubca oddano: 1 głos "za", 0 głosów "przeciw",

4 głosy "wstrzymujące się",

6) Pana Jacka Tomasza Milczarka oddano: 2 głosy "za", 0 głosów "przeciw", 3 głosy "wstrzymujące się",

7) Pana Pawła Mroczkowskiego oddano: 2 głosy "za", 0 głosów "przeciw",

3 głosy "wstrzymujące się",

8) Panią Beatę Edytę Sobochę oddano: 2 głosy "za", 0 głosów "przeciw",

3 głosy "wstrzymujące się",

9) Pana Witolda Srokosza oddano: 2 głosy "za", 0 głosów "przeciw",

3 głosy "wstrzymujące się",

10) Pana Rafała Bogumiła Surę oddano: 1 głos "za", 0 głosów "przeciw",

4 głosy "wstrzymujące się",

11) Panią Joannę Katarzynę Wegner oddano: 4 głosy "za", 0 głosów "przeciw", 1 głos "wstrzymujący się",

12) Panią Urszulę Ewę Wilk oddano: 2 głosy "za", 0 głosów "przeciw", 3 głosy "wstrzymujące się".

W wyniku powyższego głosowania, zespół przyjął stanowisko o rekomendowaniu Krajowej Radzie Sądownictwa na trzy wolne stanowiska sędziego w Naczelnym Sądzie Administracyjnym - w Izbie Gospodarczej Pana Waldemara Józefa Gontarskiego, Pana Marcina Stanisława Kamińskiego i Pani Joanny Katarzyny Wegner. Wniosek taki, w ocenie zespołu, jest w pełni uzasadniony poziomem posiadanej przez kandydatów wiedzy w dziedzinie administracji publicznej oraz prawa administracyjnego i innych dziedzin prawa związanych z działaniem organów administracji publicznej, a także informacjami dotyczącymi posiadanego przez kandydatów doświadczenia zawodowego, w tym doświadczenia w stosowaniu przepisów prawa, ich dorobku naukowego, opiniami przełożonych, rekomendacjami, publikacjami.

Przedstawiając powyższe, zespół kierował się dyspozycją art. 35 ustawy o KRS, zgodnie z którym, jeżeli na stanowisko sędziowskie zgłosił się więcej niż jeden kandydat, zespół opracowuje listę rekomendowanych kandydatów, przy ustalaniu kolejności na liście kierując się przede wszystkim oceną ich kwalifikacji, a ponadto uwzględniając doświadczenie zawodowe, w tym doświadczenie w stosowaniu przepisów prawa, dorobek naukowy, opinie przełożonych, rekomendacje, publikacje i inne dokumenty dołączone do karty zgłoszenia, a także opinię kolegium właściwego sądu.

Wszyscy rekomendowani przez zespół kandydaci bardzo korzystnie, dojrzale zaprezentowali swoje kandydatury podczas wysłuchania przed zespołem członków Krajowej Rady Sądownictwa.

Zgodnie z art. 49 ust. 2 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. - Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 137; dalej: p.u.s.a.) do zgłoszenia kandydatur na wolne stanowisko sędziego przewidziane do objęcia w Naczelnym Sądzie Administracyjnym stosuje się odpowiednio art. 31 ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o Sądzie Najwyższym. Oznacza to, że zgodnie ze stosowanym odpowiednio art. 31 § 3 i 3a ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o Sądzie Najwyższym (Dz. U. z 2021 r. poz. 154, ze zm.) Krajowa Rada Sądownictwa przeprowadza ocenę kandydatów na stanowisko sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego w oparciu o złożone przez uczestników postępowania karty zgłoszenia i inne dołączone do nich dokumenty potwierdzające kwalifikacje.

Podejmując niniejszą uchwałę, Krajowa Rada Sądownictwa wzięła pod uwagę, że uczestnicy postępowania spełniają warunki do objęcia stanowiska sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego, określone w art. 7 § 1 i 2 w zw. z art. 6 § 1 pkt 1-4 i § 2 p.u.s.a.

Przy ocenie przydatności poszczególnych kandydatów na trzy wolne stanowiska sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego w Izbie Gospodarczej, Rada kierowała się kryteriami wymienionymi w art. 35 ust. 2 ustawy o KRS, w tym przede wszystkim doświadczeniem zawodowym kandydatów i doświadczeniem w stosowaniu przepisów prawa oraz ich dorobkiem naukowym, a także uwzględniła wytyczną z art. 6 § 1 pkt 6 p.u.s.a. - wymóg wyróżniania się przez kandydatów na stanowisko sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego wysokim poziomem wiedzy w dziedzinie administracji publicznej oraz prawa administracyjnego i innych dziedzin prawa związanych z działaniem organów administracji publicznej.

Po wszechstronnym rozważeniu całokształtu okoliczności sprawy Krajowa Rada Sądownictwa - podzielając częściowo stanowisko zespołu jej członków z dnia 24 maja 2021 r. - uznała, że Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej zostanie przedstawiony wniosek o powołanie Pana Marcina Stanisława Kamińskiego, Pana Jacka Tomasza Milczarka i Pani Joanny Katarzyny Wegner do pełnienia urzędu na trzy stanowiska sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego w Izbie Gospodarczej.

II

Charakterystyka kandydatów

Pan Waldemar Józef Gontarski urodził się w 1959 r. w Bogatyni. We wczesnym okresie pracy zawodowej wykonywał zawód lekarza weterynarii i dziennikarza. W latach 1990-1997 był stałym korespondentem w Moskwie. W latach 1998-2005 był doktorantem i wykładowcą na Uniwersytecie Warszawskim (prawo prasowe i prawo autorskie). W 1999 r. złożył egzamin doktorski z zakresu prawa prasowego i praw człowieka, a w 2005 r. obronił rozprawę doktorską "Dziennikarz jako pracownik. Analiza systemowa sporów sądowych", uzyskując stopień naukowy doktora nauk humanistycznych - specjalność - prawo prasowe i prawa człowieka. W 2007 r. ukończył wyższe studia prawnicze w Wyższej Szkole Zarządzania i Prawa im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie z oceną bardzo dobrą i uzyskał tytuł magistra. W latach 2002-2003 zajmował stanowisko eksperta w negocjacjach członkostwa Polski w Unii Europejskiej. W latach 2002-2004 był zatrudniony na stanowisku głównego specjalisty w Biurze Prawnym TVP S.A. Od 2003 r. jest ekspertem sejmowym. W latach 2003-2004 był dyrektorem Centrum Ekspertyz Prawnych przy Europejskiej Wyższej Szkole Prawa i Administracji w Warszawie, przekształconego w 2005 r. w Centrum Ekspertyz Prawnych przy Zrzeszeniu Prawników Polskich w Warszawie. W latach 2005-2008 był zatrudniony na stanowisku adiunkta w Wyższej Szkole Zrządzania i Prawa w Warszawie, w której pełnił również funkcję Prodziekana Wydziału Prawa. W latach 2005-2011 był zatrudniony na stanowisku adiunkta w Wyższej Szkole Finansów i Zarządzania. Od 2011 r. pełni funkcję Dziekana Zamiejscowego Wydziału Prawa w Londynie a od 2016 r. w Brukseli w Europejskiej Wyższej Szkole Prawa i Administracji w Warszawie (profesor od marca 2018 r.). Uchwałą Okręgowej Rady Adwokackiej w Warszawie z dnia 14 maja 2018 r. został wpisany na listę adwokatów Izby Adwokackiej w Warszawie. Od czerwca 2018 r. wykonuje zawód adwokata w formie indywidualnej kancelarii z siedzibą w Warszawie. Kandydat posiada stopień naukowy doktora habilitowanego. Na przestrzeni lat pełnił szereg funkcji eksperckich, jest autorem wielu publikacji prawniczych, w tym współautorem ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego.

Pan Marcin Stanisław Kamiński urodził się w 1979 r. w Rzeszowie. W 2003 r. ukończył wyższe studia prawnicze na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie z oceną bardzo dobrą (dyplom z wyróżnieniem), uzyskując tytuł magistra. Na podstawie rozprawy doktorskiej "Nieważność decyzji administracyjnej. Studium teoretyczne" w kwietniu 2005 r. uzyskał stopień naukowy doktora nauk prawnych. Po odbyciu pozaetatowej aplikacji sądowej w okręgu Sądu Okręgowego w Rzeszowie, w 2006 r. złożył egzamin sędziowski z łączną oceną dobrą plus. Na podstawie uchwały Okręgowej Izby Radców Prawnych w Rzeszowie z dnia 20 października 2006 r. został wpisany na listę radców prawnych tej Izby. Z dniem 10 maja 2007 r. został mianowany referendarzem sądowym w Sądzie Rejonowym w Rzeszowie i przydzielony do orzekania w XII Wydziale Gospodarczym Krajowego Rejestru Sądowego. W okresach: od 21 września do 31 grudnia 2009 r. był przydzielony do pracy w I Wydziale Cywilnym w Sekcji do spraw egzekucyjnych a od 1 maja do 31 lipca 2010 r. pracował w V Wydziale Gospodarczym. Od 1 listopada do 31 grudnia 2012 r. orzekał w ramach delegacji w Sądzie Rejonowym w Leżajsku. Postanowieniem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 stycznia 2016 r. został powołany do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie. Orzeka w Wydziale II. Od 1 grudnia 2017 r. do 31 grudnia 2018 r. oraz od 1 lutego 2019 r. do 30 czerwca 2020 r. był delegowany do orzekania w Naczelnym Sądzie Administracyjnym. Orzekał w Izbie Ogólnoadministracyjnej. Równolegle z wykonywaniem funkcji orzeczniczych Pan Marcin Stanisław Kamiński prowadził działalność naukową. Od 1 października 2005 r. do 28 lutego 2010 r. pracował jako asystent w Katedrze Prawa i Administracji Wydziału Zarządzania Politechniki Rzeszowskiej. Od 1 października 2006 r. do 30 września 2009 r. był wykładowcą na Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, a od 1 marca 2007 r. do 28 lutego 2010 r. na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Od 1 października 2008 r. do 30 września 2009 r. wykładał w Wyższej Szkole Inżynieryjno -Ekonomicznej w Ropczycach. Od 1 października 2009 r. do 30 września 2011 r. pracował jako adiunkt na Wydziale Administracji i Nauk o Polityce Gdańskiej Wyższej Szkoły Humanistycznej w Gdańsku. Prowadzone przez niego zajęcia obejmowały zagadnienia z zakresu prawa administracyjnego, postępowania administracyjnego, postępowania sądowoadministracyjnego, administracyjnego postępowania egzekucyjnego, prywatyzacji zadań publicznych i prawa Unii Europejskiej. Od 1 marca 2010 r. jest adiunktem w Katedrze Postępowania Administracyjnego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Na podstawie rozprawy habilitacyjnej "Prawo administracyjne intertemporalne" w listopadzie 2012 r. został mu nadany stopień naukowy doktora habilitowanego nauk prawnych, ze specjalnością postępowanie administracyjne. Pan Marcin Stanisław Kamiński kierował projektem badawczym "Mechanizm i granice sądowoadministracyjnej weryfikacji legalności a modele konkretyzacji norm prawa administracyjnego. Analiza teoretyczna w perspektywie relacji między polskim a unijnym porządkiem prawnym". Posiada dyplom Szkoły Prawa Niemieckiego, wydany przez Uniwersytet Ruprechta Karola w Heidelbergu, Uniwersytet Jana Gutenberga w Moguncji i Uniwersytet Jagielloński w Krakowie. W 2014 r. odbył staż naukowy na Uniwersytecie Ruprechta Karola w Heidelbergu. Jest laureatem nagrody im. Stefana Rittermana za najlepszą pracę magisterską na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie (temat pracy "Nieważność decyzji administracyjnej"). Otrzymał także nagrodę indywidualną II stopnia Rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie za działalność naukową w 2012 r. oraz nagrodę zespołową II stopnia Rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie za osiągnięcia naukowe w 2014 r. Z dniem 1 lipca 2016 r. objął stanowisko profesora nadzwyczajnego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Postanowieniem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 6 lutego 2020 r. uzyskał tytuł naukowy profesora w dyscyplinie nauk prawnych. Od 1 marca 2020 r. zajmuje stanowisko profesora na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Jest autorem wielu publikacji z dziedziny prawa administracyjnego. Uczestniczył w krajowych i międzynarodowych konferencjach naukowych.

Pan Karol Franciszek Kiczka urodził się w 1967 r. w Wieluniu. W 1992 r. ukończył wyższe studia na kierunku administracja na Uniwersytecie Wrocławskim z oceną bardzo dobrą, uzyskując tytuł magistra, a w 2000 r. ukończył wyższe studia prawnicze na tym Uniwersytecie, również z oceną bardzo dobrą, uzyskując tytuł magistra. Od września 1992 r. do grudnia 2003 r. pracował na stanowiskach od inspektora do starszego komisarza skarbowego w Drugim Urzędzie Skarbowym Wrocław-Śródmieście we Wrocławiu, kolejno w: Dziale Podatku Dochodowego i Opłat od Ludności, Dziale Podatków Pośrednich, Referacie Osób Prawnych, Dziale Kontroli Podatkowej i Referacie Podatku Dochodowego od Osób Prawnych. W latach 1992-1993 odbył aplikację administracyjną, którą ukończył z wynikiem bardzo dobrym. Od października 1994 r. był zatrudniony na stanowisku asystenta, a od października 1998 r. na stanowisku adiunkta w Instytucie Nauk Administracyjnych na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Wrocławskiego. W latach 1996-1999 pracował jako pełnomocnik dyrektora ds. finansowo-prawnych w Zakładach Mięsnych Marko-Walichnowy z/s w Walichnowach; w Przedsiębiorstwie Wielobranżowym "Chrześniok" z/s w Walichnowach. Uchwałą Rady Wydziału Prawa i Administracji z dnia 5 stycznia 1998 r., na podstawie rozprawy doktorskiej pt. "Struktura prawna zezwolenia na utworzenie spółki z udziałem zagranicznym w prawie polskim" oraz po złożeniu przepisanych egzaminów, uzyskał stopień naukowy doktora nauk prawnych. Od lipca 1999 r. do marca 2001 r. był Głównym Księgowym w Zakładach Mięsnych w Kępnie S.A. a od stycznia do marca 2001 r. Prezesem Zarządu w Zakładach Mięsnych w Kępnie S.A. W latach 2002-2006 pełnił funkcję Radnego Gminnego dwóch kadencji w Gminie Sokolniki, w tym funkcję przewodniczącego gminnej komisji rewizyjnej. W 2002 r. brał udział w wykładach dla niemieckich i polskich urzędników administracji publicznej nt. Struktury administracji publicznej; Hochschule Zittau/Gorlitz. Uchwałą Rady Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego z dnia 5 listopada 2007 r., na podstawie oceny dorobku oraz rozprawy habilitacyjnej pt. "Administracyjne akty kwalifikujące w działalności gospodarczej", został mu nadany stopień naukowy doktora habilitowanego nauk prawnych w zakresie prawa - prawa administracyjnego. W dniu 26 maja 2008 r. został wybrany na Prodziekana ds. studiów niestacjonarnych prawa Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego (kadencja do 31 sierpnia 2012 r.). Z dniem 1 lutego 2009 r. został mianowany na stanowisko profesora nadzwyczajnego. Uchwałą Rady Okręgowej Izby Radców Prawnych we Wrocławiu z dnia 22 listopada 2011 r. został wpisany na listę radców prawnych tej Izby. W latach 2012-2016 pełnił funkcję Prorektora Uniwersytetu Wrocławskiego. Postanowieniem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 17 lipca 2015 r. nadano mu tytuł naukowy profesora nauk prawnych. Od 2016 r. pełni funkcję Dziekana Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Jest radcą prawnym w Agencji Mienia Wojskowego z siedzibą w Warszawie, Przedsiębiorstwie Wielobranżowym "Nico" z siedzibą w Bagatelka 1 w Sokolnikach, jak również w Gminie Kondratowice z siedzibą w Kondratowicach. Pracował również jako profesor w Dolnośląskiej Wyższej Szkole Służb Publicznych "Asesor" we Wrocławiu oraz w Wyższej Szkole Pedagogiki i Administracji im. Mieszka I z siedzibą w Poznaniu. Jest członkiem Komisji Egzaminacyjnej ds. aplikacji radcowskiej przy Ministrze Sprawiedliwości na obszarze Okręgowej Izby Radców Prawnych w Wałbrzychu. Legitymuje się członkostwem w Polskiej Fundacji Prawa Konkurencji i Regulacji Sektorowej "lus Publicum" z siedzibą w Warszawie, w której jest członkiem Rady Fundacji oraz jest Recenzentem stałym Studiów Prawa Publicznego Wydawnictwa Naukowego Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jest autorem licznych publikacji naukowych.

Pan Piotr Paweł Korzeniowski urodził się w 1967 r. w Łodzi. Od 1 lipca 1991 r. do 31 stycznia 1993 r. pracował w Zakładzie Ubezpieczeń Westa S.A. na stanowisku specjalisty. W 1991 r. ukończył wyższe studia prawnicze na Uniwersytecie Łódzkim z oceną dobrą, uzyskując tytuł magistra. Po odbyciu aplikacji prokuratorskiej, złożył we wrześniu 1994 r. egzamin prokuratorski z wynikiem ogólnym dostatecznym. Od 1 maja 1997 r. do 30 listopada 1998 r. pracował w Unikat sp. cywilna na stanowisku kierownika oddziału. Na podstawie przedstawionej rozprawy doktorskiej pt. "Polityka ochrony środowiska w normach polskiego prawa administracyjnego na tle założeń polityki środowiskowej Unii Europejskiej" oraz po złożeniu przepisanych egzaminów uzyskał stopień naukowy doktora nauk prawnych w zakresie prawa, nadany uchwałą Rady Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego z dnia 26 czerwca 1998 r. Z dniem 1 października 1998 r. został zatrudniony w Katedrze Prawa Administracyjnego i Nauki Administracji na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, obecnie jest kierownikiem Zakładu Prawa Ochrony Środowiska. Od 1 czerwca do 31 grudnia 2000 r. pracował w Radzie Ministrów na stanowisku Radcy Szefa Kancelarii Prezesa. Od 1 kwietnia do 31 grudnia 2001 r. był zatrudniony w Rządowym Centrum Legislacji na stanowisku eksperta. Na podstawie oceny ogólnego dorobku naukowego i przedstawionej rozprawy habilitacyjnej "Zasady prawne ochrony środowiska" uzyskał stopień naukowy doktora habilitowanego nauk prawnych w zakresie prawa - prawa administracyjnego, nadany uchwałą Rady Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego z dnia 29 czerwca 2012 r. Postanowieniem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 3 marca 2014 r. został powołany do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Orzekał w Wydziale IV. Jest wpisany na listę radców prawnych Izby Radców Prawnych w Łodzi na podstawie uchwały Rady Okręgowej Izby Radców Prawnych w Łodzi z dnia 9 czerwca 2006 r. Prawo do wykonywania zawodu radcy prawnego zostało zawieszone na jego wniosek uchwałą Rady Okręgowej Izby Radców Prawnych w Łodzi z dnia 24 marca 2014 r. z uwagi na objęcie przez niego w dniu 19 marca 2014 r. obowiązków sędziego w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Warszawie. Orzekał także w ramach delegacji w Naczelnym Sądzie Administracyjnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej postanowieniem z dnia 11 lutego 2021 r. nadał mu tytuł profesora nauk społecznych w dyscyplinie nauki prawne. Jest autorem wielu publikacji z dziedziny prawa administracyjnego i międzynarodowego, przede wszystkim z dziedziny ochrony środowiska.

Pan Jarosław Kostrubiec urodził się 17 w 1976 r. w Lublinie. W 2000 r. ukończył wyższe studia prawnicze na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie z oceną bardzo dobrą, uzyskując tytuł magistra. Od 2001 r. pracuje na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, kolejno na stanowiskach asystenta (w latach 2001-2006), adiunkta (w latach 2006-2020) oraz profesora uczelni (od 2021 r.). W 2002 r. odbył staż naukowy na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W latach 2005-2006 prowadził prace badawcze w ramach stypendium naukowego Deutscher Akademischer Austausch Dienst (DAAD) w Katedrze Prawa Publicznego, Filozofii Prawa i Ogólnej Nauki o Państwie na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Heidelbergu. W latach 2005-2006 prowadził prace badawcze w Instytucie Maxa Plancka we Frankfurcie nad Menem. Uchwałą Rady Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie z dnia 12 października 2005 r., na podstawie przedstawionej rozprawy doktorskiej pt. "Georga Jeliinka ogólna nauka o państwie", uzyskał stopień naukowy doktora nauk prawnych. Był wykładowcą w: Wyższej Szkole Zarządzania Personelem w Warszawie (w latach 2006-2013), Katedrze Administracji i Prawa Administracyjnego Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie (w latach 2007-2009), Wyższej Szkole Humanistyczno-Ekonomicznej im. Jana Zamoyskiego z siedzibą w Zamościu (w latach 2006-2013), Akademii Obrony Narodowej (Akademii Sztuki Wojennej, w latach 2015-2019). W latach 2012-2019 był adiunktem w Wyższej Szkole Menedżerskiej w Warszawie a w latach 2014-2015 - Kierownikiem Katedry Administracji w tej Szkole. Od 2016 r. - Of Consuel w Kancelarii Prawnej Świeca i Wspólnicy. Od 2017 r. pełni funkcję Of Consuel jako zewnętrzny specjalista w zakresie prawa administracyjnego w Kancelarii Adwokackiej adw. dr. Radosława Kostrubca z siedzibą w Zamościu. Od 2019 r. jest: Zastępcą Kierownika Katedry Prawa, Administracji i Bezpieczeństwa w Wyższej Szkole Menedżerskiej w Warszawie; członkiem rady fundacji Deutsches Institut fur Wirtschaftsrecht und Wirtschaftsstrafrecht (Frankfurt am Main); Przewodniczącym Komisji Wyborczej na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie; Ekspertem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Diamentowy Grant); Prodziekanem Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. W 2019 r. na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, na podstawie przedstawionego osiągnięcia naukowego: "Administracja ogólna w myśli prawniczej Drugiej Rzeczypospolitej", uzyskał stopień naukowy doktora habilitowanego nauk społecznych w dyscyplinie nauki prawne. Od 2020 r. jest profesorem uczelni w Wyższej Szkole Menedżerskiej w Warszawie. Również od 2020 r. jest Ekspertem Polskiej Komisji Akredytacyjnej w dyscyplinie nauki prawne. Uchwałą Rady Okręgowej Izby Radców Prawnych w Lublinie z dnia 24 lutego 2020 r. został wpisany na listę radców prawnych tej Izby i wykonuje zawód radcy prawnego. Jest profesorem wizytującym w Katedrze Prawa Administracyjnego, Wydziału Prawa, Uniwersytetu Loránda Eötvösa (Budapeszt, Węgry - Erasmus Plus 2021). Ponadto między innymi był bądź jest: recenzentem czasopism naukowych: "Zeszyty Naukowe Akademii Obrony Narodowej", "Polish-Georgian Law Review", "Studia nad Autorytaryzmem i Totalitaryzmem", "Przegląd Prawa Administracyjnego", "Warsaw University Law Review", "Cybersecurity and Law", "Lex Localis - Journal of Local Self-Government"; członkiem rady naukowej czasopisma naukowego "lus et Administratio"; redaktorem naczelnym oraz sekretarzem czasopisma naukowego "Studia Prawnicze i Administracyjne"; sekretarzem redakcji czasopisma naukowego "Studia luridica Lublinensia"; redaktorem naczelnym czasopisma naukowego "Studenckie Zeszyty Naukowe"; członkiem rady naukowej czasopisma naukowego "Cybersecurity and Law"; członkiem komitetu redakcyjnego czasopisma naukowego "Juridical Tribune - Tibuna Juridica"; redaktorem zarządzającym czasopisma naukowego "Lex Localis - Journal of Local Self-Government". Jest także sekretarzem zarządu Stowarzyszenia Stypendystów Deutscher Akademischer Austausch Dienst w Polsce (od 2006 r.), członkiem zarządu Polskiego Towarzystwa Myśli Politycznej (od 2011 r.), członkiem-założycielem Stowarzyszenia naukowego Pro Scientia luridica (od 2013 r.), członkiem stowarzyszenia Lubelskie Towarzystwo Naukowe (od 2016 r.). Jest autorem bądź współautorem licznych publikacji. Uczestniczył w krajowych, ogólnopolskich i międzynarodowych konferencjach naukowych, w tym między innymi jako wygłaszający referat, członek komitetu naukowego, członek lub przewodniczący komitetu organizacyjnego.

Pan Jacek Tomasz Milczarek urodził się w 1968 r. w Gorzowie Wielkopolskim. W 1990 r. ukończył Policealne Studium Zawodowe w Gorzowie Wielkopolskim z wynikiem dobrym i uzyskał tytuł technika geodety o specjalności geodezja. W 1995 r. ukończył wyższe studia prawnicze na Uniwersytecie Szczecińskim z oceną dobrą, uzyskując tytuł magistra. Od 1 listopada do 7 grudnia 1995 r. był zatrudniony w Urzędzie Kontroli Skarbowej w Gorzowie Wielkopolskim na stanowisku referenta, a następnie został zatrudniony w Izbie Skarbowej w Gorzowie Wielkopolskim, w której pracował kolejno na stanowiskach: starszego referenta, inspektora, starszego inspektora do 30 grudnia 1998 r. W 1996 r. ukończył, jako zatrudniony w Izbie Skarbowej w Gorzowie Wielkopolskim, aplikację administracyjną uzyskując ocenę bardzo dobrą. W 1998 r. ukończył studia podyplomowe z zakresu skarbowości dla kadry kierowniczej organów skarbowych. Od 31 grudnia 1998 r. do 14 października 2003 r. był zatrudniony w Ośrodku Zamiejscowym w Gorzowie Wielkopolskim Izby Skarbowej w Zielonej Górze, początkowo na stanowisku starszego inspektora, a następnie komisarza skarbowego. Po odbyciu aplikacji sądowej w okręgu Sądu Okręgowego w Gorzowie Wielkopolskim, złożył w kwietniu 2003 r. egzamin sędziowski z wynikiem ogólnym dobrym. W latach 2003-2007 zajmował stanowisko asesora sądowego w Sądzie Rejonowym w Gorzowie Wielkopolskim. Powierzone obowiązki orzecznicze wykonywał w V Wydziale

Gospodarczym, przy czym od 1 lipca 2005 r. do 31 lipca 2007 r. pełnił funkcję kierownika Sekcji Rejestrowej i Upadłościowo-Układowej tego Sądu. Postanowieniem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 12 września 2007 r. został powołany do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego Sądu Rejonowego w Gorzowie Wielkopolski. Orzekał w I Wydziale Cywilnym oraz IX Wydziale Wykonania Orzeczeń i Należności Sądowych. Od 9 czerwca 2011 r. wykonuje zawód adwokata. W 2015 r. ukończył studia podyplomowe z zakresu prawa upadłościowego. W 2015 r. Minister Sprawiedliwości przyznał kandydatowi licencję syndyka.

Pan Paweł Mroczkowski urodził się w 1973 r. w Biłgoraju. W 1998 r. ukończył wyższe studia prawnicze na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie z oceną dobrą, uzyskując tytuł magistra. Od 1 września 1998 r. do 31 sierpnia 1999 r. pracował w Zespole Szkół Budowlanych w Biłgoraju na stanowisku nauczyciela. Prowadził zajęcia z zakresu podstawy wiedzy o prawie. Po odbyciu aplikacji sądowej, złożył w kwietniu 2001 r. egzamin sędziowski z wynikiem ogólnym dobrym. Z dniem 1 lipca 2001 r. został mianowany asesorem sądowym w Sądzie Rejonowym w Biłgoraju. Orzekał w wydziałach cywilnym i grodzkim. Postanowieniem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 16 grudnia 2003 r. został powołany do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego Sądu Rejonowego w Biłgoraju. Kontynuował orzekanie w wydziale cywilnym i grodzkim. Z dniem 1 lipca 2004 r. został przeniesiony, na własny wniosek, na stanowisko sędziego Sądu Rejonowego w Janowie Lubelskim. Z tym dniem objął funkcję Przewodniczącego Wydziału Pracy tego Sądu. Orzekał również w sprawach cywilnych wpływających do wydziału cywilnego i grodzkiego. Z dniem 30 września 2007 r. został zwolniony z funkcji Przewodniczącego Wydziału Pracy. Kontynuował orzekanie w wydziałach: pracy, cywilnym i grodzkim. Z dniem 1 kwietnia 2011 r. rozpoczął orzekanie w wydziałach karnym i ksiąg wieczystych. Od 1 grudnia 2015 r. do 17 stycznia 2016 r. oraz od 1 lutego 2016 r. do 31 maja 2017 r. był delegowany do pełnienia czynności administracyjnych w Ministerstwie Sprawiedliwości. Powierzono mu obowiązki głównego specjalisty w Departamencie Legislacyjnym, a następnie głównego specjalisty w Departamencie Strategii i Funduszy Europejskich. Z dniem 27 czerwca 2016 r. powierzono mu obowiązki głównego specjalisty w Departamencie Sądów, Organizacji i Analiz Wymiaru Sprawiedliwości. Z dniem 29 marca 2017 r. powierzono mu obowiązki Naczelnika Wydziału do spraw Usprawnienia Sądów Powszechnych w Departamencie Nadzoru Administracyjnego. Z dniem 1 czerwca 2017 r. został delegowany do pełnienia czynności administracyjnych w Ministerstwie Sprawiedliwości na czas nieokreślony. Kontynuował pełnienie obowiązków Naczelnika Wydziału do spraw Usprawnienia Sądów Powszechnych w Departamencie Nadzoru Administracyjnego. Z dniem 16 lipca 2018 r. powierzono mu obowiązki Dyrektora Departamentu Legislacyjnego Prawa Cywilnego. Z dniem 8 kwietnia 2020 r. został odwołany z delegowania do pełnienia czynności administracyjnych w Ministerstwie Sprawiedliwości z zachowaniem trzymiesięcznego okresu uprzedzenia. Od 20 lipca 2020 r. orzeka w I Wydziale Cywilnym i IV Wydziale Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego w Janowie Lubelskim. Prowadzi szkolenia zawodowe dla sądów, samorządu adwokackiego i radcowskiego oraz podmiotów prywatnych.

Pani Beata Edyta Sobocha urodziła się w 1967 r. w Skarżysku-Kamiennej. W 1994 r. ukończyła wyższe studia prawnicze na Uniwersytecie Łódzkim z oceną dobrą, uzyskując tytuł magistra. Od 1 września do 31 grudnia 1994 r. była zatrudniona w Ministerstwie Finansów na stanowisku radcy. Od 15 lutego 1995 r. do 31 sierpnia 1996 r. pracowała w Urzędzie Wojewódzkim w Łodzi na stanowisku starszego inspektora. Od 1 października 1996 r. do 31 maja 1999 r. była zatrudniona w Ministerstwie Finansów, kolejno na stanowisku radcy oraz na stanowisku referendarza. Po odbyciu aplikacji sądowej w okręgu Sądu Wojewódzkiego w Częstochowie, we wrześniu 1998 r. złożyła egzamin sędziowski z łącznym wynikiem dostatecznym. Od 1 czerwca 1999 r. do 31 stycznia 2011 r. była zatrudniona w Najwyższej Izbie Kontroli, kolejno na stanowiskach: starszego inspektora kontroli państwowej, głównego specjalisty kontroli państwowej oraz doradcy prawnego, przy czym obowiązki wykonywała kolejno w Departamencie Budżetu i Finansów oraz w Departamencie Prawnym i Orzecznictwa Kontrolnego. W 2000 r. odbyła w Najwyższej Izbie Kontroli aplikację kontrolerską, którą ukończyła z wynikiem bardzo dobrym. W 2002 r. uzyskała wpis na listę radców prawnych Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie. Postanowieniem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 12 stycznia 2011 r. została powołana do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Z dniem 1 lutego 2011 r. została przydzielona do orzekania w Wydziale III tego Sądu. Uchwałą Rady Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie z dnia 12 października 2011 r. została skreślona z listy radców prawnych tej Izby. Zarządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie powołania Komisji Egzaminacyjnej nr 14 do przeprowadzenia egzaminu radcowskiego w 2014 r. z siedzibą w Warszawie została powołana do składu tej Komisji jako egzaminator z zakresu prawa administracyjnego. Z dniem 1 czerwca 2014 r. została przeniesiona do wykonywania obowiązków służbowych w Wydziale IV Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Na okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2015 r. została delegowana do orzekania w Wydziale III tego Sądu, w pełnym wymiarze czasu pracy, a z dniem 10 lutego 2015 r. została przeniesiona do wykonywania obowiązków służbowych w tym Wydziale. Była delegowana do orzekania w Izbie Finansowej Naczelnego Sądu Administracyjnego: w okresie lipiec-grudzień 2016 r. w wymiarze jednej sesji w miesiącu; od 1 stycznia 2014 r.; od 1 kwietnia do 30 czerwca 2018 r. w wymiarze jednej sesji w miesiącu; od 1 października do 31 grudnia 2019 r. w wymiarze jednej sesji w miesiącu. Jest autorką kilku publikacji. Podnosi kwalifikacje zawodowe przez uczestnictwo w szkoleniach.

Pan Witold Srokosz urodził się w 1974 r. w Opolu. W 1998 r. ukończył wyższe studia prawnicze na Uniwersytecie Wrocławskim, uzyskując tytuł magistra. Od lipca do grudnia 1998 r. był zatrudniony na stanowisku referenta prawnego w Kancelarii Prawniczej "Meissner & Meissner" s.c. z siedzibą w Opolu. Od 15 marca 1999 r. do 31 lipca 2000 r. pracował na stanowisku starszego inspektora w Wydziale Restrukturyzacji Należności i Windykacji I Oddziału PKO B.P. S.A. w Opolu. W 2000 r. ukończył Podyplomowe Studium Prawa Bankowego, zorganizowane przez Uniwersytet Wrocławski. Od 1 października 2001 r. do 11 lutego 2002 r. odbywał studia doktoranckie w zakresie nauk prawnych na tym Uniwersytecie. W 2002 r. uzyskał, na podstawie rozprawy doktorskiej "Czynności bankowe zastrzeżone dla banków", stopień naukowy doktora nauk prawnych - specjalność prawo finansowe, nadany uchwałą Rady Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. W latach 2002-2003 był zatrudniony na stanowisku adiunkta w Międzywydziałowym Instytucie Prawa i Administracji Uniwersytetu Opolskiego. W latach 2002-2003 prowadził także zajęcia dydaktyczne (wykłady i ćwiczenia) w Dolnośląskiej Wyższej Szkole Służb Publicznych "Asesor" we Wrocławiu. Od 1 października 2002 r. do 30 września 2015 r. był zatrudniony na stanowisku adiunkta w Katedrze Prawa Finansowego na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego a od 1 października 2015 r. jest profesorem w tej Katedrze. W latach 2003-2005 prowadził w ramach Studium Prawa Europejskiego wykłady dla radców prawnych. W latach 2004-2010 prowadził zajęcia dydaktyczne (wykłady i ćwiczenia) na Uczelni Zawodowej Zagłębia Miedziowego w Lubinie. W latach 2004-2005 i w 2012 r. współpracował z Biurem Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu. W latach 2009-2012 był kierownikiem Studiów Podyplomowych na kierunku "Finanse publiczne, rachunkowość i audyt w jednostkach sektora finansów publicznych", prowadzonych przez Dolnośląską Wyższą Szkołę Przedsiębiorczości i Techniki z siedzibą w Polkowicach. Od 2010 r. jest członkiem Rady Programowej "Monitora Prawa Bankowego". W 2012 r. uzyskał - na podstawie rozprawy habilitacyjnej "Instytucje parabankowe w Polsce" - stopień naukowy doktora habilitowanego nauk prawnych w zakresie prawa, specjalność prawo finansowe. Od 2013 r. wykonuje zawód radcy prawnego w ramach indywidualnej kancelarii radcowskiej we Wrocławiu. W latach 2013-2017 był członkiem Rady Nadzorczej Zakładu Gospodarki Komunalnej sp. z o.o. w Siechnicach. W latach 2014-2017 był kierownikiem projektu badawczego pt. "Elektroniczne środki płatnicze bez emitenta", finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki. W latach 2016-2017 był członkiem Rady Nadzorczej KGHM Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A. W latach 2017-2020 był kierownikiem projektu badawczego pt. "Samorządowe instytucje finansowe jako innowacyjna forma prowadzenia działalności na rynku finansowym", finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki. Od 1 października 2020 r. jest zatrudniony (do 31 sierpnia 2022 r. - wymiar etatu: 0,26) na stanowisku specjalisty ds. przeciwdziałania praniu pieniędzy w Zespole Private Market na Giełdzie Papierów Wartościowych S.A. w ramach projektu NCBiR "Opracowanie innowacyjnej Platformy opartej o technologię blockchain". Jest autorem dużej liczby publikacji: monografii, artykułów, rozdziałów w monografiach, glos i komentarzy problemowych z zakresu szeroko rozumianego prawa finansowego.

Pan Rafał Bogumił Sura urodził się w 1979 r. w Przemyślu. W 2003 r. ukończył wyższe studia prawnicze na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II z oceną bardzo dobrą, uzyskując tytuł magistra. W 2003 r. był zatrudniony w Katedrze Bankowości i Finansów Publicznych w ramach Instytutu Administracji na Wydziale Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, na podstawie umowy o dzieło jako doktorant. Od 2007 r. był zatrudniony na podstawie umowy o pracę na stanowisku asystenta. Od 1 października 2008 r. do 30 września 2015 r. był zatrudniony na stanowisku adiunkta w Katedrze Nauki Administracji, zaś od 1 października 2016 r. - jako profesor nadzwyczajny. Obecnie pracuje w Instytucie Nauk Prawnych w Katedrze Publicznego Prawa Gospodarczego. W 2009 r. uzyskał stypendium Towarzystwa Przyjaciół KUL w Londynie. W trakcie pobytu naukowobadawczego nawiązał współpracę z The London School Of Economics And Political Science, która umożliwiła mu dokonanie w tym ośrodku kwerendy bibliotecznej oraz przeprowadzenie konsultacji na temat obserwowanego kryzysu na rynku finansowym Unii Europejskiej i jego wpływu na bezpieczeństwo finansowe państw. Od 1 października 2015 r. jest zatrudniony na stanowisku profesora uczelnianego Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej w Jarosławiu w Zakładzie Zarządzania Bezpieczeństwem Wewnętrznym Instytutu Ekonomii i Zarządzania, w której pełni funkcję rzecznika dyscyplinarnego dla pracowników naukowych. W trakcie swojego zatrudnienia prowadził zajęcia dydaktyczne m.in. z materialnego prawa administracyjnego, prawa bankowego, instytucji rynku finansowego w Polsce, organizacji i funkcjonowania zakładów publicznych, a także seminarium z prawa administracyjnego, czy bankowego. Równolegle z pracą naukowo-dydaktyczną przez 13 lat pracował w administracji publicznej. Był sędzią Trybunału Stanu, a obecnie jest członkiem Rady Polityki Pieniężnej NBP. Jest członkiem Towarzystwa Naukowego KUL, Towarzystwa Przyjaciół Nauk w Przemyślu oraz Rady Naukowej następujących czasopism: Przegląd Sejmowy; Bezpieczny Bank; Probacja. Od 2013 r. do listopada 2016 r. wykonywał zawód radcy prawnego. Na własny wniosek został skreślony z listy radców prawnych, prowadzonej przez Okręgową Izbę Radców Prawnych w Rzeszowie, w związku z wyborem przez Senat RP na członka Rady Polityki Pieniężnej Narodowego Banku Polskiego. W 2014 r., na podstawie dorobku i monografii pt. "Bankowy Fundusz Gwarancyjny jako podmiot administrujący", uzyskał stopień doktora habilitowanego.

Pani Joanna Katarzyna Wegner urodziła się w 1978 r. w Łodzi. W 2002 r. ukończyła wyższe studia prawnicze na Uniwersytecie Łódzkim z oceną bardzo dobrą, uzyskując tytuł magistra. W latach 2003-2004 pracowała na stanowisku inspektora w Zakładzie Wodociągów i Kanalizacji sp. z o.o. w Łodzi. W latach 2004-2009 była zatrudniona na stanowisku asystenta sędziego w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Łodzi. Po odbyciu aplikacji sądowej w okręgu Sądu Okręgowego w Łodzi, we wrześniu 2006 r. złożyła egzamin sędziowski z wynikiem dobrym. W 2008 r. ukończyła studia podyplomowe w zakresie zagadnień legislacyjnych na Uniwersytecie Warszawskim, z wynikiem bardzo dobrym. W 2009 r. uzyskała wpis na listę adwokatów (uchwała Okręgowej Rady Adwokackiej we Wrocławiu z dnia 26 lutego 2009 r.) i do 2019 r. (uchwała Okręgowej Rady Adwokackiej w Łodzi z dnia 23 kwietnia 2019 r.) wykonywała ten zawód w ramach indywidualnej kancelarii. W latach 2009-2010 i 2013-2014 pracowała jako asystent i adiunkt w Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Prowadziła na tej Uczelni zajęcia dotyczące postępowania administracyjnego i sądowoadministracyjnego, prawa konstytucyjnego, prawa podatkowego i prawa gospodarczego. Uchwałą Rady Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 21 maja 2012 r" na podstawie rozprawy doktorskiej "Stosowanie Konstytucji w orzecznictwie sądów administracyjnych" oraz po złożeniu wymaganych egzaminów, nadano jej stopień naukowy doktora nauk prawnych. Od 2014 r. jest adiunktem w Katedrze Postępowania Administracyjnego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. Prowadzi zajęcia z przedmiotów postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne. W 2017 r. została wpisana na listę radców prawnych (zawodu radcy prawnego nie wykonuje). Uchwałą Rady Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego z dnia 15 grudnia 2017 r., na podstawie rozprawy habilitacyjnej "Skuteczność unijnego prawa administracyjnego na przykładzie ochrony weterynaryjnej", nadano jej stopień naukowy doktora habilitowanego nauk prawnych. Postanowieniem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 11 marca 2019 r. została powołana do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie - powierzone jej obowiązki wykonuje w Wydziale VI tego Sądu. Jest autorką licznych publikacji naukowych z zakresu prawa i postępowania administracyjnego. Brała udział w szeregu konferencji naukowych. Prowadziła szkolenia z zakresu postępowania administracyjnego i sądowoadministracyjnego dla pracowników służby cywilnej, inspekcji weterynaryjnej, aplikantów prokuratorskich, urzędników organów administracji publicznej.

Pani Urszula Ewa Wilk urodziła się w 1970 r. w Radomiu. W 1994 r. ukończyła wyższe studia prawnicze na Uniwersytecie Warszawskim z oceną dobrą, uzyskując tytuł magistra. Od 3 października 1994 r. do 16 stycznia 1995 r. była zatrudniona w Kancelarii Sejmu na stanowiskach stażysty i starszego referenta. We wrześniu 1996 r., po odbyciu etatowej aplikacji sądowejw okręgu Sądu Wojewódzkiego w Warszawie, złożyła egzamin sędziowski z wynikiem ogólnym dobrym. W okresie od 3 lutego do 30 listopada 1997 r. orzekała jako asesor sądowy w Sądzie Rejonowym w Pruszkowie, a od 1 grudnia 1997 r. do 29 października 1998 r. - w Sądzie Rejonowym dla m.st. Warszawy w Warszawie. W latach 1998-2005 orzekała jako sędzia tego Sądu. W 2004 r. ukończyła studia podyplomowe w zakresie prawa europejskiego dla sędziów na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, z wynikiem bardzo dobrym. Postanowieniem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 6 stycznia 2005 r. została powołana do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego Sądu Okręgowego w Warszawie. Postanowieniem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 18 sierpnia 2009 r. została powołana do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, które objęła z dniem 28 sierpnia 2009 r. Od 1 lipca 2016 r. jest delegowana do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Orzeka w Izbie Gospodarczej.

III

Porównanie kandydatów

W każdym postępowaniu nominacyjnym Krajowa Rada Sądownictwa dokonuje oceny kandydatów na podstawie załączonych materiałów, ocenianych indywidualnie. Rada jest wyposażona w prawo swobodnej oceny zgromadzonego materiału i możliwość nadania decydującego znaczenia określonym, wybranym kryteriom ustawowym, na podstawie których podejmuje uchwałę.

Uczestnicy postępowania, pretendujący do objęcia stanowiska sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego w Izbie Gospodarczej, spełniają formalnie wszystkie kryteria wyboru, a zatem zadaniem Rady było przeprowadzenie weryfikacji i dokonanie wyboru tych osób, które spełniają wszystkie kryteria - oceniane łącznie - najpełniej i w najwyższym stopniu.

Kryteria, przyjęte przez Krajową Rade Sadownictwa, przy ocenie kandydatów;

1. Przy podejmowaniu decyzji Krajowa Rada Sądownictwa kierowała się doświadczeniem zawodowym kandydatów i doświadczeniem w stosowaniu przepisów prawa oraz ich dorobkiem naukowym, a także uwzględniła wytyczną z art. 7 § 1 w zw. z art. 6 § 1 pkt 6 p.u.s.a. - wymóg wyróżniania się przez kandydatów na stanowisko sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego wysokim poziomem wiedzy w dziedzinie administracji publicznej oraz prawa administracyjnego i innych dziedzin prawa związanych z działaniem organów administracji publicznej. Na ocenę wypełniania powyższych kryteriów przez poszczególnych uczestników postępowania wpływ miała również autoprezentacja ich kandydatur przed zespołem członków Krajowej Rady Sądownictwa oraz ich wypowiedzi zawarte w protokołach z posiedzeń zespołu w dniachl7, 19 i 20 maja 2021 r.

Jak wskazano wyżej, po wszechstronnym rozważeniu całokształtu okoliczności sprawy Krajowa Rada Sądownictwa - podzielając częściowo stanowisko zespołu jej członków z dnia 24 maja 2021 r. - uznała, że Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej zostanie przedstawiony wniosek o powołanie Pana Marcina Stanisława Kamińskiego, Pana Jacka Tomasza Milczarka i Pani Joanny Katarzyny Wegner do pełnienia urzędu na trzy stanowiska sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego w Izbie Gospodarczej.

Wybrani przez Radę i przedstawieni Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej z wnioskiem o powołanie na trzy stanowiska sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego w Izbie Gospodarczej kandydaci wypełnili - w najwyższym stopniu - spośród wszystkich uczestników postępowania, przyjęte przez Krajową Radę Sądownictwa i oceniane łącznie, kryteria. Posiadają wyróżniające doświadczenie zawodowe, dorobek naukowy bądź doświadczenie orzecznicze oraz legitymują się wysokim poziomem wiedzy w dziedzinie administracji publicznej oraz prawa administracyjnego i innych dziedzin prawa związanych z działaniem organów administracji publicznej. Ich kandydatury zostały dodatkowo wzmocnione na skutek autoprezentacji przed członkami zespołu Krajowej Rady Sądownictwa, podczas której umotywowali swoje predyspozycje do pełnienia najwyższego urzędu w ramach sądownictwa administracyjnego.

Pan Marcin Stanisław Kamiński posiada doświadczenie orzecznicze, zdobyte zarówno w sądownictwie powszechnym, jak i administracyjnym, w tym na delegacji w Naczelnym Sądzie Administracyjnym. Równolegle z pracą orzeczniczą prowadził działalność naukową i dydaktyczną. Na wszystkich tych płaszczyznach zajmował się szeroko rozumianym prawem administracyjnym. Atutem kandydata jest posiadanie stopnia naukowego doktora habilitowanego oraz tytułu naukowego profesora w dyscyplinie nauk prawnych, nadanego mu postanowieniem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Ponadto, kandydat bardzo korzystnie i dojrzale zaprezentował swoją kandydaturę podczas rozmowy z zespołem członków Krajowej Rady Sądownictwa.

Pan Jacek Tomasz Milczarek posiada dziesięcioletnie doświadczenie w pracy adwokata oraz ponadsiedmioletnie doświadczenie orzecznicze, które zdobył na stanowisku asesora, a następnie sędziego Sądu Rejonowego w Gorzowie Wielkopolskim. Takie połączenie pozwoliło uzyskać mu wszechstronną wiedzę, którą z powodzeniem wykorzysta w pracy na stanowisku sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego w Izbie Gospodarczej. Spectrum spraw oraz złożoność procedur, z którymi miał do czynienia, czynią go jednym z kandydatów wyróżniających się w niniejszym postępowaniu nominacyjnym.

Pani Joanna Katarzyna Wegner posiada doświadczenie w pracy adwokata oraz orzecznicze na stanowisku sędziego Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Legitymuje się stopniem naukowym doktora oraz doktora habilitowanego nauk prawnych. Jej praca zarówno zawodowa, jak i naukowa oraz dydaktyczna od samego początku ukierunkowane są na szeroko rozumiane prawo administracyjne i sądowoadministracyjne.

Krajowa Rada Sądownictwa uznała, że Pan Waldemar Józef Gontarski - rekomendowanyprzez zespół - wypełnił w niższym stopniu przyjęte przez Radę kryteria niż osoby wybrane przez Radę.

Pan Waldemar Józef Gontarski jest bardzo dobrym kandydatem o dużym dorobku zawodowym i naukowym. Jednakże jego działalność nie jest stricte ukierunkowana - tak, jak w przypadku wybranych osób - na prawo administracyjne i dziedziny pokrewne. Ponadto, dopiero od 2018 r. wykonuje zawód adwokata, a zatem nie uzyskał jeszcze takiego doświadczenia związanego z postępowaniem m.in. sądowoadministracyjnym, jak osoby przedstawione z wnioskiem o powołanie. Argumentacja ta jednak nie przekreśla w żaden sposób możliwości ubiegania się przez Pana Waldemara Józefa Gontarskiego o stanowisko sędziego w innym konkursie toczącym się przed Radą.

Pozostali uczestnicy postępowania również posiadają rozległą wiedzę z dziedziny prawa administracyjnego, zarówno w zakresie teoretycznym, jak i praktycznym. Wyboru dokonano zatem spośród dobrych i bardzo dobrych kandydatów do pełnienia urzędu sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego. Ponadto należy mieć na uwadze, że sam fakt, że dany kandydat sprawuje urząd sędziego wojewódzkiego sądu administracyjnego albo przebywa na delegacji do orzekania w Naczelnym Sądzie Administracyjnym nie może narzucać automatyzmu w wyborze danej kandydatury, gdyż miałoby to charakter dyskryminujący w stosunku do innych kandydatów wywodzących się spoza sądownictwa administracyjnego.

Osoby nieprzedstawione z wnioskiem o powołanie na trzy wolne stanowiska sędziowskie w Naczelnym Sądzie Administracyjnym nie spełniają w ocenie Rady - w świetle zgromadzonych w sprawie materiałów - w wyższym stopniu ocenianych łącznie kryteriów wyboru, wymienionych w art. 35 ust. 2 pkt 1 ustawy o KRS oraz nie legitymują się wyższym poziomem wiedzy w dziedzinie administracji publicznej oraz prawa administracyjnego i innych dziedzin prawa związanych z działaniem organów administracji publicznej niż Pan Marcin Stanisław Kamiński, Pan Jacek Tomasz Milczarek i Pani Joanna Katarzyna Wegner. Powyższe nie przekreśla jednak ich szans w następnych procedurach konkursowych toczących się przed Krajową Radą Sądownictwa.

Pan Paweł Mroczkowski oraz Pani Beata Edyta Sobocha zostali przedstawieni z wnioskiem o powołanie do pełnienia urzędu na trzy stanowiska sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego - w Izbie Gospodarczej, uchwałą nr 592/2021 Krajowej Rady Sądownictwa z dnia 26 maja 2021 r.

W ocenie Rady, te wszystkie okoliczności zadecydowały o uznaniu Pana Marcina Stanisława Kamińskiego, Pana Jacka Tomasza Milczarka oraz Pani Joanny Katarzyny Wegner za kandydatów spełniających w niniejszej procedurze konkursowej kryteria wyboru w stopniu uzasadniającym przedstawienie Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej do powołania.

Zdaniem Krajowej Rady Sądownictwa, wszyscy kandydaci przedstawieni z wnioskiem o powołanie na stanowisko, o które się ubiegają, dowiedli swoim wykształceniem, przebiegiem ścieżki zawodowej, dotychczasową pracą oraz innymi aktywnościami zawodowymi, że spełniają wszystkie kryteria wyboru najpełniej oraz że wyróżniają się wysokim poziomem wiedzy w dziedzinie administracji publicznej oraz prawa administracyjnego i innych dziedzin prawa związanych z działaniem organów administracji publicznej.

Mając na względzie powyższe podnieść należy, że w uzasadnieniu wyroku z 25 czerwca 2019 r. w sprawie o sygnaturze akt I NO 30/19 Sąd Najwyższy wskazał, że " (...) uchwała jest aktem podejmowanym przez organ kolegialny. Wyniki głosowania trudno więc przedstawić w formie uzasadnienia, choćby z tej przyczyny, że nie jest możłiwe jednoznaczne ustałenie rzeczywistych intencji głosujących. W takim przypadku kontroła sądowa musi więc ograniczyć się do oceny, czy zachowane były podstawowe reguły procedurałne (por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 21 sierpnia 2012 r., III KRS 21/12), co w okolicznościach niniejszej sprawy miało miejsce (...) ",

Ponadto w uzasadnieniu wyroku z 9 czerwca 2020 r. w sprawie o sygnaturze akt I NO 175/19 Sąd Najwyższy wskazał, że "(...) Uzasadnienie uchwały KRS nie stanowi zatem odzwierciedlenia przebiegu narady sędziowskiej i przedstawionych przez poszczególnych członków składu argumentów i motywów przyjętego rozstrzygnięcia, co w opinii Sądu Najwyższego, ma znaczenie z punktu widzenia procesowej dopuszczalności kwestionowania treści uzasadnienia zaskarżonej uchwały KRS. (....) W świetle wskazanej powyżej różnicy spełnianej funkcji KRS od sądu, jej uzasadnienie uchwały nie stanowi opisu i oceny argumentacji, którą kierowali się poszczególni członkowie Rady, lecz stanowi przede wszystkim sprawozdanie z czynności przeprowadzonych przed Radą w postępowaniu konkursowym oraz opis dokumentacji uwzględnionej przez Radę przy podejmowaniu decyzji. Fragmenty dotyczące merytorycznej oceny kandydatów, występujące w uzasadnieniach uchwał konkursowych KRS, mają zatem następczy charakter i mogą być potraktowane wyłącznie jako próba rekonstrukcji argumentacji, którą mogli kierować się głosujący w postępowaniu konkursowym członkowie Rady. Podejmowanie prób przedstawienia pełnej merytorycznej argumentacji w uzasadnieniu uchwały KRS jest nieracjonalne i bezprzedmiotowe. Nieracjonalne, gdyż uzasadnienie nie stanowi wiernego odwzorowania przebiegu "kolegialnego " rozumowania KRS, a bezprzedmiotowe, gdyż i tak Sąd Najwyższy nie byłby uprawniony do dokonywania sprzecznej z Konstytucją RP ingerencji merytorycznej w jego treść. (...)

W ocenie Krajowej Rady Sądownictwa Pan Marcin Stanisław Kamiński, Pan Jacek Tomasz Milczarek i Pani Joanna Katarzyna Wegner posiadają wysokie kwalifikacje merytoryczne oraz doświadczenie zawodowe, a także wszechstronną, stale pogłębianą wiedzę prawniczą, którą umiejętnie wykorzystują w praktyce zawodowej, dające rękojmię należytego wykonywania obowiązków orzeczniczych na stanowisku sędziego w Naczelnym Sądzie Administracyjnym - w Izbie Gospodarczej.

O przedstawieniu Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej Pana Marcina Stanisława Kamińskiego, Pana Jacka Tomasza Milczarka i Pani Joanny Katarzyny Wegner zadecydował całokształt okoliczności sprawy, a w szczególności wysokie kwalifikacje i zdobyte bogate, wieloletnie i różnorodne doświadczenie zawodowe (w tym orzecznicze), wyróżnianie się wysokim poziomem wiedzy w dziedzinie administracji publicznej oraz prawa administracyjnego i innych dziedzin prawa związanych z działaniem organów administracji publicznej, opinie przełożonych, rekomendacje oraz inne dołączone dokumenty.

IV

Wyniki głosowania Rady

Powyższe okoliczności spowodowały, że w trakcie posiedzenia Krajowej Rady Sądownictwa w dniu 26 maja 2021 r. na:

- Pana Waldemara Józefa Gontarskiego oddano 9 głosów "za", 3 głosy "przeciw", przy 9 głosach "wstrzymujących się" (przy udziale 21 osób), w rezultacie czego nie uzyskał wymaganej bezwzględnej większości głosów,

- Pana Marcina Stanisława Kamińskiego oddano 11 głosów "za", nie oddając głosów "przeciw", przy 10 głosach "wstrzymujących się" (przy udziale 21 osób), w rezultacie czego uzyskał wymaganą bezwzględną większość głosów,

- Pana Karola Franciszka Kiczkę oddano 2 głosy "za", nie oddając głosów "przeciw", przy 19 głosach "wstrzymujących się" (przy udziale 21 osób), w rezultacie czego nie uzyskał wymaganej bezwzględnej większości głosów,

- Pana Piotra Pawła Korzeniowskiego oddano 1 głos "za", nie oddając głosów "przeciw", przy 21 głosach "wstrzymujących się" (przy udziale 22 osób), w rezultacie czego nie uzyskał wymaganej bezwzględnej większości głosów,

- Pana Jarosława Kostrubca nie oddano głosów "za" ani "przeciw", przy 22 głosach "wstrzymujących się" (przy udziale 22 osób), w rezultacie czego nie uzyskał wymaganej bezwzględnej większości głosów,

POUCZENIE

Od uchwały Krajowej Rady Sądownictwa uczestnik postępowania może odwołać się do Sądu Najwyższego z powodu sprzeczności uchwały Rady z prawem. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Przewodniczącego Rady w terminie dwutygodniowym od doręczenia uchwały z uzasadnieniem. Do postępowania przed Sądem Najwyższym stosuje się przepisy Kodeksu postępowania cywilnego o skardze kasacyjnej, przy czym nie stosuje się art. 87' k.p.c. (art. 44 ust. 1-3 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa; Dz. U. z 2021 r. poz. 269). - Pana Jacka Tomasza Milczarka oddano 12 głosów "za", nie oddając głosów "przeciw", przy 9 głosach "wstrzymujących się" (przy udziale 21 osób), w rezultacie czego uzyskał wymaganą bezwzględną większość głosów,

- Pana Pawła Mroczkowskiego oddano 9 głosów "za", 2 głosy "przeciw", przy 10 głosach "wstrzymujących się" (przy udziale 21 osób), w rezultacie czego nie uzyskał wymaganej bezwzględnej większości głosów,

- Panią Beatę Edytę Sobochę oddano 5 głosów "za", nie oddając głosów "przeciw", przy 17 głosach "wstrzymujących się" (przy udziale 22 osób), w rezultacie czego nie uzyskała wymaganej bezwzględnej większości głosów,

- Pana Witolda Srokosza oddano 5 głosów "za", 1 głos "przeciw", przy 16 głosach "wstrzymujących się" (przy udziale 22 osób), w rezultacie czego nie uzyskał wymaganej bezwzględnej większości głosów,

- Pana Rafała Bogumiła Surę oddano 5 głosów "za", nie oddając głosów "przeciw", przy 16 głosach "wstrzymujących się" (przy udziale 21 osób), w rezultacie czego nie uzyskał wymaganej bezwzględnej większości głosów,

- Panią Joannę Katarzynę Wegner oddano 12 głosów "za", 1 głos "przeciw", przy 9 głosach "wstrzymujących się" (przy udziale 22 osób), w rezultacie czego uzyskała wymaganą bezwzględną większość głosów,

- Panią Urszulę Ewę Wilk oddano 4 głosy "za", 3 głosy "przeciw", przy 15 głosach "wstrzymujących się" (przy udziale 22 osób), w rezultacie czego nie uzyskała wymaganej bezwzględnej większości głosów.

Mając na uwadze wyniki głosowania, Krajowa Rada Sądownictwa podjęła uchwałę, jak na wstępie.