Nowość Przedstawienie wniosku o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego sądu okręgowego w Sądzie Okręgowym w Rybniku, ogłoszonym w Monitorze Polskim z 2023 r., poz. 507.

Akty korporacyjne

Sędz.2024.4.25

Akt nieoceniany
Wersja od: 25 kwietnia 2024 r.

UCHWAŁA NR 269/2024
KRAJOWEJ RADY SĄDOWNICTWA
z dnia 25 kwietnia 2024 r.
w przedmiocie przedstawienia wniosku o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego sądu okręgowego w Sądzie Okręgowym w Rybniku, ogłoszonym w Monitorze Polskim z 2023 r., poz. 507

Na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa (Dz.U. z 2021 r. poz. 269 ze zm.), Krajowa Rada Sądownictwa:
przedstawia Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej wniosek o powołanie Pana Tomasza Michała Łatanika do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego sądu okręgowego w Sądzie Okręgowym w Rybniku.

UZASADNIENIE

I

Postępowanie przed Krajową Radą Sądownictwa

Na jedno wolne stanowisko sędziego sądu okręgowego w Sądzie Okręgowym w Rybniku, ogłoszone w Monitorze Polskim z 2023 r. pod poz. 507, zgłosił się Pan Tomasz Michał Łatanik - sędzia Sądu Rejonowego w Jastrzębiu-Zdroju.

W celu przygotowania sprawy do rozpatrzenia na posiedzeniu Rady, Przewodniczący Rady wyznaczył zespół, zawiadomił Ministra Sprawiedliwości o jego powołaniu oraz o sprawach indywidualnych przekazanych zespołowi w celu przygotowania ich do rozpatrzenia na posiedzeniu Rady. Minister Sprawiedliwości nie przedstawił opinii w trybie art. 31 ust. 2b ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa (Dz.U. z 2021 r. poz. 269 ze zm. - dalej: ustawa o KRS).

Na posiedzeniu w dniu 22 kwietnia 2024 r. zespół członków Krajowej Rady Sądownictwa, po wnikliwym zapoznaniu się ze zgromadzonymi w sprawie materiałami i ich przeanalizowaniu, omówił szczegółowo zgłoszoną kandydaturę, odbył naradę i uznał, że materiały są wystarczające do zajęcia stanowiska w sprawie. Podczas głosowania członkowie zespołu na Pana Tomasza Michała Łatanika nie oddali głosów "za", oddali 1 głos "przeciw" i 2 głosy "wstrzymujące się".

W wyniku powyższego głosowania, zespół przyjął stanowisko o nierekomendowaniu Krajowej Radzie Sądownictwa Pana Tomasza Michała Łatanika na jedno wolne stanowisko sędziego sądu okręgowego w Sądzie Okręgowym w Rybniku. W ocenie zespołu kandydat nie spełnia kryteriów wyboru w stopniu uzasadniającym rekomendowanie go Radzie, w szczególności posiada małe doświadczenie orzecznicze w Wydziale Odwoławczym. Zespół wziął pod uwagę - dokonując oceny łącznej - m.in. ocenę kwalifikacji kandydata, informacje dokumentujące jego doświadczenie zawodowe, w tym staż orzeczniczy, opinię Kolegium Sądu Okręgowego w Rybniku oraz inne dokumenty dołączone do karty zgłoszenia kandydata.

Ustaliwszy, że kandydat spełnia wymagania ustawowe, określone w art. 63 § 1 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. z 2024 r. poz. 334 ze zm. - dalej: p.u.s.p.), Krajowa Rada Sądownictwa dokonała jego oceny, kierując się kryteriami, wymienionymi w art. 35 ust. 2 ustawy o KRS, w tym: oceną kwalifikacyjną, doświadczeniem zawodowym kandydata, opiniami przełożonych, a także uzyskanym poparciem środowiska sędziowskiego.

Po wszechstronnym rozważeniu całokształtu okoliczności sprawy Krajowa Rada Sądownictwa - nie podzielając stanowiska zespołu - uznała, że Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej zostanie przedstawiony wniosek o powołanie Pana Tomasza Michała Łatanika do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego sądu okręgowego w Sądzie Okręgowym w Rybniku.

II

Charakterystyka kandydata

Pan Tomasz Michał Łatanik urodził się w 1979 r. w Bielsku-Białej. W 2005 r. ukończył wyższe studia prawnicze na Uniwersytecie Rzeszowskim z oceną dostateczną, uzyskując tytuł magistra. Po odbyciu aplikacji sądowej, we wrześniu 2008 r. złożył egzamin sędziowski z wynikiem ogólnym dostatecznym. Od 11 lipca 2005 r. do 21 marca 2006 r. pracował w Urzędzie Gminy Buczkowice jako stażysta. Od 4 maja 2006 r. do 18 lipca 2018 r. był zatrudniony na stanowisku asystenta sędziego, a następnie starszego asystenta sędziego w Sądzie Okręgowym w Katowicach. Z dniem 19 lipca 2018 r. został mianowany asesorem Prokuratury Rejonowej w Pszczynie, z powierzeniem wykonywania czynności prokuratorskich na okres jednego roku. Z dniem 13 lutego 2019 r. zrzekł się stanowiska asesora prokuratury w związku z planowanym powołaniem do pełnienia urzędu sędziego. Stosunek służbowy wygasł z dniem 19 lutego 2019 r. Postanowieniem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 12 grudnia 2018 r. został powołany do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego Sądu Rejonowego w Jastrzębiu-Zdroju. Od dnia 20 lutego 2019 r. do chwili obecnej orzeka w I Wydziale Cywilnym. Od 1 października 2020 r. do chwili obecnej pełni funkcję Przewodniczącego tego Wydziału. Z dniem 1 czerwca 2021 r. został powołany do pełnienia funkcji Prezesa Sądu Rejonowego w Jastrzębiu-Zdroju. Od 1 sierpnia 2022 r. wykonuje obowiązki sędziego w ramach delegacji do Sądu Okręgowego w Rybniku. Orzeka w II Wydziale Cywilnym Odwoławczym. Podnosi kwalifikacje zawodowe przez udział w licznych szkoleniach.

Ocenę pracy i kwalifikacji Pana Tomasza Michała Łatanika sporządziła Pani sędzia Anna Żmijewska - wizytator ds. cywilnych Sądu Okręgowego w Rybniku, która stwierdziła, że krótki staż orzeczniczy, brak jakiegokolwiek doświadczenia w orzekaniu w wielu rodzajach spraw, a w pozostałych - niewielkie doświadczenie, rodzaj i ilość dostrzeżonych podczas kontroli uchybień na różnych etapach postępowania sądowego i w bardzo różnych kwestiach, nie pozwalają na chwilę obecną ocenić kandydatury Pana sędziego Tomasza Michała Łatanika pozytywnie.

Kandydat wniósł uwagi do powyższej oceny kwalifikacji, z którymi Krajowa Rada Sądownictwa zapoznała się.

III

Ocena kandydata

W każdym postępowaniu nominacyjnym Krajowa Rada Sądownictwa dokonuje oceny kandydatów na podstawie załączonych materiałów, ocenianych indywidualnie. Rada jest wyposażona w prawo swobodnej oceny zgromadzonego materiału i możliwość nadania decydującego znaczenia określonym, wybranym kryteriom ustawowym, na podstawie których podejmuje uchwałę. Od stanu faktycznego konkretnej sprawy zależy, jakie kryteria są stosowane przez Radę w danym postępowaniu, w szczególności co do rozpatrywanych łącznie kryteriów, na które składają się: kwalifikacje, doświadczenie zawodowe kandydatów, poparcie środowiska sędziowskiego oraz dane, potwierdzające zdobycie dodatkowych kwalifikacji.

Uczestnik postępowania, pretendujący do objęcia stanowiska sędziego sądu okręgowego w Sądzie Okręgowym w Rybniku, spełnia formalnie wszystkie kryteria wyboru, a zatem zadaniem Rady było przeprowadzenie weryfikacji i dokonanie oceny tej osoby.

Kryteria oceny kandydata przyjęte przez Krajową Radę Sądownictwa

1. Przy podejmowaniu decyzji Krajowa Rada Sądownictwa kierowała się oceną kwalifikacji oraz doświadczeniem zawodowym kandydata.

Pan Tomasz Michał Łatanik posiada wieloletnie i bogate doświadczenie zawodowe, zdobyte podczas pracy na stanowisku asystenta sędziego, starszego asystenta sędziego w Sądzie Okręgowym w Katowicach, asesora Prokuratury Rejonowej a następnie orzekania w wydziałach cywilnych jako sędzia sądu rejonowego oraz na delegacji do sądu okręgowego, jak również pełnienia funkcji kierowniczych w wymiarze sprawiedliwości.

Zdaniem Krajowej Rady Sądownictwa wiedza teoretyczna, jaką posiada Pan Tomasz Michał Łatanik, w połączeniu z doświadczeniem praktycznym w stosowaniu prawa, zdobytym w pracy orzeczniczej w wydziałach cywilnych na szczeblu sądu rejonowego oraz sądu okręgowego a wcześniej pracy asystenta sędziego, starszego asystenta sędziego i asesora prokuratorskiego, dają gwarancję należytego pełnienia przez niego obowiązków sędziego sądu okręgowego.

W ocenie Rady, powyższe okoliczności zadecydowały o uznaniu Pana Tomasz Michała Łatanika za kandydata spełniającego w niniejszej procedurze konkursowej kryteria wyboru w stopniu uzasadniającym przedstawienie Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej do powołania.

2. Krajowa Rada Sądownictwa uwzględniła także opinię Kolegium Sądu Okręgowego w Rybniku, które na posiedzeniu 9 października 2023 r. pozytywnie - 4 głosami "za" przy braku głosów "przeciw" i 3 głosach "wstrzymujących się" zaopiniowało kandydaturę Pana Tomasza Michała Łatanika na wolne stanowisko sędziego Sądu Okręgowego w Rybniku. Kandydat wybrany przez Radę uzyskał poparcie tego gremium.

3. W ocenie Krajowej Rady Sądownictwa Pan Tomasz Michał Łatanik posiada kwalifikacje merytoryczne oraz doświadczenie zawodowe, a także wszechstronną, stale pogłębianą wiedzę prawniczą, którą umiejętnie wykorzystuje w praktyce zawodowej, dające rękojmię należytego wykonywania obowiązków orzeczniczych na stanowisku sędziego sądu okręgowego w Sądzie Okręgowym w Rybniku.

O przedstawieniu Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej Pana Tomasza Michała Łatanika zadecydował całokształt okoliczności sprawy, a w szczególności wieloletnie i różnorodne doświadczenie zawodowe, zdobyte podczas pracy asystenta i starszego asystenta sędziego, asesora Prokuratury Rejonowej, a następnie pracy orzeczniczej na szczeblu sądu rejonowego oraz na delegacji do sądu okręgowego, pełnienie funkcji kierowniczych w wymiarze sprawiedliwości, stałe podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez udział w licznych szkoleniach, jak również umiejętności predestynujące do pełnienia urzędu sędziego sądu okręgowego, a także poparcie Kolegium Sądu Okręgowego w Rybniku.

IV

Wynik głosowania Rady

W głosowaniu na posiedzeniu Krajowej Rady Sądownictwa dnia 25 kwietnia 2024 r. oddano na Pana Tomasza Michała Łatanika 12 głosów "za", przy braku głosów "przeciw" oraz 1 głosie "wstrzymującym się" (oddano ogółem 13 głosów), zatem jego kandydatura uzyskała wymaganą bezwzględną większość głosów.

Tym samym Krajowa Rada Sądownictwa podjęła uchwałę, jak na wstępie.

POUCZENIE

Od uchwały Krajowej Rady Sądownictwa uczestnik postępowania może odwołać się do Sądu Najwyższego z powodu sprzeczności uchwały Rady z prawem. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Przewodniczącego Rady w terminie dwutygodniowym od doręczenia uchwały z uzasadnieniem. Do postępowania przed Sądem Najwyższym stosuje się przepisy Kodeksu postępowania cywilnego o skardze kasacyjnej, przy czym nie stosuje się art. 871 k.p.c. (art. 44 ust. 1-3 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa; Dz.U. z 2021 r. poz. 269 ze zm.).