Przedstawienie wniosku o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ogłoszonym w Monitorze Polskim z 2015 r., poz. 706.

Akty korporacyjne

Sędz.2015.12.8

Akt nieoceniany
Wersja od: 8 grudnia 2015 r.

UCHWAŁA Nr 1294/2015
KRAJOWEJ RADY SĄDOWNICTWA
z dnia 8 grudnia 2015 r.
w przedmiocie przedstawienia wniosku o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ogłoszonym w Monitorze Polskim z 2015 r., poz. 706

Na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy z 12 maja 2011 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa (Dz. U. Nr 126, poz. 714 ze zm.), Krajowa Rada Sądownictwa postanowiła:
1. przedstawić Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej z wnioskiem o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach kandydaturę Pani Magdaleny Anny Chraniuk-Stępniak - radcy prawnego,

2. nie przedstawiać Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej z wnioskiem o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach kandydatur:

- Pani Katarzyny Joanny Marasek-Zybury - adwokata,

- Pana Andrzeja Włodzimierza Mącznika - radcy prawnego,

- Pani Małgorzaty Joanny Szymczyk - radcy prawnego.

UZASADNIENIE

I

Na jedno wolne stanowisko sędziowskie w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Kielcach, ogłoszone w Monitorze Polskim z 2015 r. pod poz. 706 zgłosiło się czworo powyżej wymienionych kandydatów oraz Pani Monika Maria Wrona-Zawada.

Uchwałą nr 1284/2015 z dnia 8 grudnia 2015 r. Krajowa Rada Sądownictwa umorzyła jednogłośnie postępowanie w sprawie powołania Pani Moniki Marii Wrony-Zawady, z uwagi na cofnięcie zgłoszenia.

II

Na posiedzeniu w dniu 7 grudnia 2015 r. Zespół członków Krajowej Rady Sądownictwa zapoznał się ze zgromadzonymi w sprawie materiałami, które przeanalizował, przeprowadził naradę i postanowił jednogłośnie rekomendować Krajowej Radzie Sądownictwa na wolne stanowisko sędziowskie w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Kielcach kandydaturę Pani Magdaleny Anny Chraniuk-Stępniak. Wniosek taki, w ocenie Zespołu, jest w pełni uzasadniony treścią załączonych ocen kwalifikacyjnych, informacjami dotyczącymi posiadanego przez kandydatów doświadczenia zawodowego, opiniami służbowymi oraz poparciem Kolegium Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach i Zgromadzenia Ogólnego Sędziów Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach.

Przedstawiając powyższe stanowisko Zespół kierował się dyspozycją art. 35 ust. 1 i 2 pkt 1 i 2 ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa, zgodnie z którym, jeżeli na stanowisko sędziowskie zgłosił się więcej niż jeden kandydat, Zespół opracowuje listę rekomendowanych kandydatów, przy ustalaniu kolejności na liście kierując się przede wszystkim oceną ich kwalifikacji, a ponadto uwzględniając doświadczenie zawodowe, opinie przełożonych, rekomendacje, publikacje i inne dokumenty dołączone do karty zgłoszenia, a także opinię kolegium właściwego sądu oraz ocenę właściwego zgromadzenia ogólnego sędziów.

III

1. Krajowa Rada Sądownictwa stwierdziła, że kandydaci biorący udział w konkursie spełniają wymagania ustawowe określone w art. 6 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. - Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 1647).

Rada podejmując niniejszą uchwałę kierowała się kryteriami wymienionymi w art. 35 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa i uwzględniła uzyskane przez kandydatów oceny kwalifikacyjne, ich doświadczenie zawodowe, opinie służbowe, oceny ze studiów i egzaminu sędziowskiego oraz uzyskane poparcie Kolegium Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach i Zgromadzenia Ogólnego Sędziów Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach.

Po wszechstronnym rozważeniu całokształtu okoliczności sprawy Krajowa Rada Sądownictwa, podzielając stanowisko Zespołu, uznała, że z wnioskiem o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach zostanie przedstawiona kandydatura Pani Magdaleny Anny Chraniuk-Stępniak.

2. Pani Magdalena Anna Chraniuk-Stępniak urodziła się 6 stycznia 1979 r. w Busku Zdroju. W czerwcu 2002 r. ukończyła studia prawnicze na Uniwersytecie Marii Curie- Skłodowskiej w Lublinie z ogólną oceną bardzo dobrą. Od kwietnia 2004 r. do października 2006 r. była zatrudniona w pełnym wymiarze czasu pracy - na podstawie umowy o pracę na czas określony w Kancelarii Radcy Prawnego Reginy Staniak na stanowisku pracownika kancelarii. Po ukończeniu aplikacji radcowskiej, złożyła egzamin radcowski w dniach 29 - 30 marca i 11 kwietnia 2007 r., z wynikiem ogólnym bardzo dobrym minus. Od lutego 2007 r. do marca 2007 r. udzielała porad prawnych pracownikom Izby Skarbowej w Kielcach, na podstawie umowy zlecenia. Od marca 2007 r. do chwili obecnej jest zatrudniona na podstawie umowy o pracę w Izbie Skarbowej w Kielcach, początkowo na stanowisku specjalisty w pełnym wymiarze czasu pracy, a od 1 lipca 2007 r. na stanowisku radcy prawnego. W dniu 27 kwietnia 2007 r. została wpisana na listę radców prawnych prowadzoną przez Radę Okręgowej Izby Radców Prawnych w Kielcach. W okresie od czerwca 2009 r. do grudnia 2009 r. kandydatka była także zatrudniona w połowie pełnego wymiaru czasu pracy na stanowisku radcy prawnego w Wojewódzkim Inspektoracie Weterynarii w Kielcach. Jest również uczestniczką niestacjonarnych studiów doktoranckich na Wydziale Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Uczestniczy w seminarium doktoranckim - prawo finansowe, prowadzonym przez dr. hab. Pawła Smolenia. Była uczestnikiem dwóch konferencji naukowych oraz warsztatów doktoranckich. Na konferencji wygłosiła referat nt. "Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów w świetle uchwał NSA", a w trakcie warsztatów nt. "Bezpośrednia i pośrednia realizacja zasady szybkości postępowania przez wojewódzkie sądy administracyjne". Jest autorką dwóch publikacji z zakresu prawa podatkowego "Oszacowanie podstawy opodatkowania w ordynacji podatkowej" oraz "Podstawy skargi kasacyjnej w świetle orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego". Kandydatka prowadzi również zajęcia dla aplikantów III roku aplikacji radcowskiej z zakresu ordynacji podatkowej oraz sądownictwa administracyjnego.

Kandydatka uzyskała bardzo dobrą ocenę kwalifikacyjną sporządzoną przez Mirosława Surmę - sędziego Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach. Opiniujący stwierdził, że przedstawione przez kandydatkę dokumenty w postaci opinii prawnych, decyzji administracyjnych, pism procesowych oraz wskazane w dołączonym do zgłoszenia wykazie i poddane analizie akta sądowe - w kontekście liczby objętych nimi zagadnień prawnych - pozwalają na sformułowanie jednoznacznie pozytywnej opinii o kandydatce. Należy stwierdzić, że wyniki pracy cechuje wysoka jakość, która oznacza terminowe, rzetelne, kompleksowe i fachowe rozwiązywanie problemów prawnych. Analiza przedstawionych przez kandydatkę wyników jej pracy utwierdza w przekonaniu o wysokim poziomie wiedzy prawniczej, znajomości przepisów prawnych oraz orzecznictwa sądowego. Swoją wiedzę i wysokie umiejętności analityczne kandydatka wykorzystuje bardzo sprawnie i skutecznie w praktyce zawodowej. Analiza wyników pracy kandydatki w ujęciu chronologicznym stanowi w ocenie opiniującego o wyraźnej progresji poziomu merytorycznego prezentowanych przez nią działań zawodowych, co prowadzi do wniosku, że kandydatka dysponuje dużym potencjałem intelektualnym. Analiza dokumentów dołączonych przez kandydatkę do zgłoszenia pozwala stwierdzić, że opiniowana w swych działaniach zawodowych z powodzeniem łączy praktykę i działalność naukową. Studia doktoranckie, aktywny udział w konferencjach naukowych i publikowanie artykułów naukowych wpływają na prawidłowy rozwój jej kwalifikacji zawodowych. Prowadzenie zajęć z aplikantami radcowskimi stanowi doskonały sprawdzian umiejętności dydaktycznych i potwierdza posiadanie zdolności interpersonalne. Opiniujący dodał również, że wykonując obowiązki orzecznicze w Wydziale I Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach miał możliwość wielokrotnego obserwowania opiniowanej podczas rozpraw, na których rozpoznawano skargi wniesione na rozstrzygnięcia Dyrektora Izby Skarbowej w Kielcach. Podkreślił, że kandydatka zawsze była starannie przygotowana do realizacji swej roli procesowej, wyrażała swoje stanowisko w sposób spokojny i jednoznaczny. Jej zachowanie potwierdzało wysoką kulturę osobistą i ponadprzeciętne zaangażowanie w realizację obowiązków procesowych. Oceniając kandydaturę Pani Magdaleny Anny Chraniuk-Stępniak oraz jej merytoryczne przygotowanie w zakresie stosowania przepisów prawa administracyjnego opiniujący stwierdził, że posiada ona predyspozycje do objęcia stanowiska sędziego wojewódzkiego sądu administracyjnego, wystawiając jej ocenę bardzo dobrą.

Kolegium Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach na posiedzeniu w dniu 30 listopada 2015 r. jednogłośnie pozytywnie zaopiniowało omawianą kandydaturę (4 głosy "za"). Na posiedzeniu Zgromadzenia Ogólnego Sędziów Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach w dniu 30 listopada 2015 r. w odniesieniu do wymienionej kandydatury oddano 12 głosów "za", przy braku głosów "przeciw" i głosów "wstrzymujących się".

3. Przy podejmowaniu decyzji Krajowa Rada Sądownictwa kierowała się ocenami kwalifikacyjnymi oraz doświadczeniem zawodowym kandydatów.

Kandydatka przedstawiana z wnioskiem o powołanie posiada doświadczenie zawodowe, które zdobyła pracując w kancelarii radcy prawnego, w Izbie Skarbowej w Kielcach oraz w Wojewódzkim Inspektoracie Weterynarii w Kielcach. Jest również uczestniczką niestacjonarnych studiów doktoranckich na Wydziale Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Uczestniczy w seminarium doktoranckim - prawo finansowe, prowadzonym przez dr. hab. Pawła Smolenia. Prowadzi zajęcia dla aplikantów III roku aplikacji radcowskiej z zakresu ordynacji podatkowej oraz sądownictwa administracyjnego.

Pani Magdalena Anna Chraniuk-Stępniak posiada bardzo dobrą znajomość przepisów prawa administracyjnego, czynności w zakresie zastępstwa procesowego realizuje prawidłowo, na wysokim poziomie merytorycznym. Ponadto cechuje ją wysoka kultura osobista oraz właściwy stosunek do sądu, stron postępowania oraz przełożonych.

4. Krajowa Rada Sądownictwa brała pod uwagę oceny uzyskane przez kandydatów na dyplomie ukończenia wyższych studiów prawniczych oraz z egzaminu zawodowego.

Kandydatka przedstawiana z wnioskiem o powołanie uzyskała ocenę bardzo dobrą na dyplomie ukończenia wyższych studiów prawniczych oraz ocenę bardzo dobrą minus z egzaminu radcowskiego.

Pozostali kandydaci biorący udział w konkursie uzyskali niższe oceny zarówno na dyplomie z ukończenia wyższych studiów prawniczych jak i z egzaminu zawodowego.

5. Krajowa Rada Sądownictwa uwzględniła także poparcie Kolegium Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach i Zgromadzenia Ogólnego Sędziów Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach.

Kandydatka przedstawiana z wnioskiem o powołanie uzyskała jednogłośnie pozytywną opinię Kolegium Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, oraz najwyższe poparcie Zgromadzenia Ogólnego Sędziów Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach. Wyniki głosowania dotyczące tej kandydatury zostały przedstawione powyżej.

Pozostali kandydaci biorący udział w konkursie nie uzyskali pozytywnej opinii Kolegium Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach (wszyscy zaopiniowani negatywnie stosunkiem: 0 głosów "za", przy 4 głosach "przeciw"). Żaden z pozostałych kandydatów nie uzyskał również poparcia Zgromadzenia Ogólnego Sędziów Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach. Drugi najwyższy wynik w kolejności uzyskała kandydatura Pana Andrzeja Włodzimierza Mącznika (2 głosy "za", przy 6 głosach "przeciw" i 4 głosach "wstrzymujących się").

W związku z powyższym kryterium to przemawiało za kandydaturą Pani Magdaleny Anny Chraniuk-Stępniak.

6. O przedstawieniu Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej kandydatury Pani Magdaleny Anny Chraniuk-Stępniak zadecydował całokształt okoliczności sprawy, w szczególności posiadane przez nią doświadczenie zawodowe, bardzo dobra ocena kwalifikacyjna, najwyższa opinia Kolegium Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach oraz największa liczba głosów poparcia Zgromadzenia Ogólnego Sędziów Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach i oceny uzyskane na dyplomie ukończenia wyższych studiów prawniczych oraz z egzaminu zawodowego.

7. Powyższe okoliczności spowodowały, że w trakcie posiedzenia Krajowej Rady Sądownictwa w dniu 8 grudnia 2015 r. na kandydaturę:

- Pani Magdaleny Anny Chraniuk-Stępniak oddano 17 głosów "za", przy braku głosów "przeciw" i głosów "wstrzymujących się", udzielając tej kandydaturze poparcia bezwzględną większością głosów,

- Pani Katarzyny Joanny Marasek-Zybury nie oddano głosów "za", natomiast oddano 4 głosy "przeciw" oraz 13 głosów "wstrzymujących się", w rezultacie czego kandydatura ta nie uzyskała wymaganej bezwzględnej większości głosów,

- Pana Andrzeja Włodzimierza Mącznika nie oddano głosów "za", natomiast oddano 6 głosów "przeciw" oraz 11 głosów "wstrzymujących się", w rezultacie czego kandydatura ta nie uzyskała wymaganej bezwzględnej większości głosów,

- Pani Małgorzaty Joanny Szymczyk nie oddano głosów "za", natomiast oddano 5 głosów "przeciw" oraz 12 głosów "wstrzymujących się", w rezultacie czego kandydatura ta nie uzyskała wymaganej bezwzględnej większości głosów.

Mając powyższe na uwadze, Krajowa Rada Sądownictwa postanowiła jak na wstępie. POUCZENIE

Od uchwały Krajowej Rady Sądownictwa uczestnik postępowania może odwołać się do Sądu Najwyższego z powodu sprzeczności uchwały Rady z prawem. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Przewodniczącego Rady w terminie dwutygodniowym od doręczenia uchwały z uzasadnieniem. Do postępowania przed Sądem Najwyższym stosuje się przepisy Kodeksu postępowania cywilnego o skardze kasacyjnej, przy czym nie stosuje się art. 871 k.p.c. (art.44 ust.1 - 3 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa; Dz.U. Nr 126, poz. 714, ze zm.).