Przedstawienie wniosku o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego - w Izbie Gospodarczej ogłoszonym w Monitorze Polskim z 2014 r., poz. 1075.

Akty korporacyjne

Sędz.2015.3.9

Akt nieoceniany
Wersja od: 9 marca 2015 r.

UCHWAŁA Nr 390/2015
KRAJOWEJ RADY SĄDOWNICTWA
z dnia 9 marca 2015 r.
w przedmiocie przedstawienia wniosku o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego - w Izbie Gospodarczej ogłoszonym w Monitorze Polskim z 2014 r., poz. 1075.

Na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa (Dz. U. Nr 126, poz. 714 ze zm.) Krajowa Rada Sądownictwa postanowiła:
I. przedstawić Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej z wnioskiem o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego - w Izbie Gospodarczej kandydaturę Pana Zbigniewa Czarnika - sędziego wojewódzkiego sądu administracyjnego.

UZASADNIENIE

I

Na jedno wolne stanowisko sędziowskie w Naczelnym Sądzie Administracyjnym - w Izbie Gospodarczej ogłoszone w Monitorze Polskim z 2014 r., poz. 1075 zgłosiła się jedna osoba.

Zespół członków Krajowej Rady Sądownictwa w dniu 5 marca 2015 r. odbył posiedzenie w przedmiocie przygotowania stanowiska dotyczącego rozpatrzenia i oceny na posiedzeniu Krajowej Rady Sądownictwa kandydatury Pana Zbigniewa Czarnika zgłoszonej na wolne stanowisko sędziowskie w Naczelnym Sądzie Administracyjnym - w Izbie Gospodarczej i w jawnym głosowaniu bezwzględną większością głosów przyjął stanowisko w przedmiocie rekomendacji Radzie kandydatury Pana Zbigniewa Czarnika.

Zespół, rekomendując kandydaturę Pana Zbigniewa Czarnika wziął pod uwagę, że uzyskał on wyróżniającą ocenę sędziego referenta oraz posiada wieloletnie i wszechstronne doświadczenie zawodowe, w szczególności ponad dziesięcioletnie w pracy na stanowisku sędziego Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie (kilkukrotne delegacje do orzekania w Izbie Gospodarczej Naczelnego Sądu Administracyjnego). Członkowie Zespołu wzięli również pod uwagę jego dorobek naukowy, w tym uzyskanie stopnia naukowego doktora habilitowanego nauk prawnych. Ponadto uwzględnili pozytywną opinię Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego (11 głosów "za", 0 głosów "przeciw" i 1 głos "wstrzymujący się") i poparcie Zgromadzenia Ogólnego Sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego (71 głosów "za", 15 głosów "przeciw" i 1 głos "wstrzymujący się").

II

Krajowa Rada Sądownictwa, podzielając przedstawioną przez Zespół argumentację, podjęła uchwałę o przedstawieniu Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej z wnioskiem o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego - w Izbie Gospodarczej kandydatury Pana Zbigniewa Czarnika. Rada uwzględniła ocenę kwalifikacji kandydata i kryteria wyrażone w art. 35 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa oraz warunki z art. 7 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. - Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1269 ze zm.). Procedura wyboru kandydata na urząd sędziego ma charakter konkursowy. Rada ma za zadanie wybrać najlepszego spośród kandydatów. Po wszechstronnym rozważeniu całokształtu okoliczności Krajowa Rada Sądownictwa uznała, że rozpatrywana w obecnej procedurze nominacyjnej kandydatura Pana Zbigniewa Czarnika spełnia wymagania niezbędne dla odpowiedniego wykonywania obowiązków sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Pan Zbigniew Czarnik urodził się 11 listopada 1963 r. w Strzyżowie. W 1989 r. ukończył wyższe studia prawnicze na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie (Filia w Rzeszowie) z ogólną oceną bardzo dobrą. Po odbyciu aplikacji prokuratorskiej, w lutym 1992 r., złożył egzamin prokuratorski, uzyskując ocenę dostateczną. W tym samym roku zdał uzupełniający egzamin radcowski i uzyskał wpis na listę radców prawnych Okręgowej Izby Radców Prawnych w Rzeszowie. Uchwałą Rady Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie z 24 czerwca 1997 r., na podstawie rozprawy pt. "Przesłanki nabycia mienia komunalnego z mocy prawa", uzyskał stopień naukowy doktora nauk prawnych w zakresie prawa administracyjnego. Uchwałą Rady Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie z 11 czerwca 2008 r. po przedstawieniu rozprawy habilitacyjnej pt. "Podstawy zawieszenia postępowania sądowo administracyjnego" uzyskał stopień naukowy doktora habilitowanego nauk prawnych. Od 27 grudnia 1989 r. do 31 sierpnia 2001 r. pracował na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie (Filia w Rzeszowie) na stanowiskach nauczyciela akademickiego-asystenta stażysty oraz asystenta. Od 15 maja 1992 r. do 5 grudnia 1994 r. był zatrudniony w Sejmiku Samorządowym Województwa Rzeszowskiego w Rzeszowie, na stanowiskach inspektora, radcy prawnego (od 1 listopada 1992 r.) oraz członka Kolegium Odwoławczego. Od 6 grudnia 1994 r. do 4 stycznia 2004 r. pełnił funkcję etatowego członka Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Rzeszowie, był także jego wiceprezesem. Od 1 sierpnia 1995 r. do 29 lutego 2000 r. wykonywał obowiązki radcy prawnego w Państwowej Agencji Radiokomunikacyjnej, Zarząd Okręgowy w Rzeszowie. Od 1 października 1997 r. do chwili obecnej jest zatrudniony w Wyższej Szkole Prawa i Administracji Rzeszów-Przemyśl (wcześniej Wyższa Szkoła Administracji i Zarządzania w Przemyślu, Wyższa Szkoła Prawa i Administracji w Przemyślu) aktualnie na stanowisku profesora nadzwyczajnego. Od 1 września 2001 r. do 30 września 2003 r. pracował na Uniwersytecie Rzeszowskim jako adiunkt. Od 10 kwietnia do 31 sierpnia 2002 r. na stanowisku głównego specjalisty (radcy prawnego) w Instytucie Pamięci Narodowej, Oddział w Rzeszowie. Postanowieniem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 grudnia 2003 r. został powołany na stanowisko sędziego Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie. Orzekał w II Wydziale Ogólnoadministracyjnym tego Sądu, z przerwą (od 14 kwietnia do 31 lipca 2008 r.) na orzekanie w I Wydziale. Ponadto w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Rzeszowie pełnił, czasowo, funkcje Przewodniczącego Wydziału Informacji Sądowej oraz Przewodniczącego II Wydziału. W okresie od 1 sierpnia do 1 września 2012 r. oraz od 1 kwietnia do 31 maja 2013 r. - a następnie od 1 listopada 2103 r. do chwili obecnej na zasadzie delegacji orzeka w pełnym wymiarze czasu pracy w obu wydziałach Izby Gospodarczej Naczelnego Sądu Administracyjnego. Jest autorem licznych publikacji.

Ocenę kwalifikacji Pana Zbigniewa Czarnika sporządził sędzia Naczelnego Sądu Administracyjnego Andrzej Kuba. Opiniujący stwierdził, że oceniając orzecznictwo kandydata stwierdzić należy, że stoi ono na bardzo wysokim poziomie. Biegła znajomość prawa, zarówno materialnego jak i procesowego oraz umiejętność precyzyjnego formułowania myśli na piśmie stwarza pozytywny obraz jego predyspozycji zawodowych. Dodał, że kandydat jest osoba o wysokiej kulturze osobistej, posiada umiejętność pracy w zespole i przejawia przyjazny stosunek do innych osób - sędziów i pracowników sądu. W trakcie wykonywania obowiązków zawodowych, cechuje go wysoka kultura zawodowa i osobista oraz kontaktowość i profesjonalizm. Posiada on wszystkie niezbędne kwalifikacje do zajmowania stanowiska sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego. Dotychczasowa wzorowa praca opiniowanego przyczyniła się niewątpliwie do wzrostu autorytetu urzędu sędziego i sądu, w którym orzekał, działając na rzecz dobra wymiaru sprawiedliwości i ustrojowej władzy sądowniczej. Reasumując opiniujący stwierdził, że uważa kandydaturę Pana Zbigniewa Czarnika na stanowisko sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego za wyróżniającą, niezwykle obiecującą i godną polecenia, co niewątpliwie dodatkowo potwierdza kilkuletni okres delegacji do orzekania w Naczelnym Sądzie Administracyjnym.

Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego, na posiedzeniu w dniu 2 lutego 2015 r., pozytywnie zaopiniowało kandydaturę Pana Zbigniewa Czarnika (11 głosów "za", 0 głosów "przeciw" i 1 głos "wstrzymujący się") i oceniło jego kwalifikacje jako wyróżniające. Zgromadzenie Ogólne Sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego, na posiedzeniu w dniu 16 lutego 2015 r., wyraziło ocenę kandydatury Pana Zbigniewa Czarnika przy wyniku głosowania: 71 głosów "za", 15 głosów "przeciw" i 1 głos "wstrzymujący się".

Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego, mając na uwadze opinię Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego, ocenę Zgromadzenia Ogólnego Sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz ocenę sędziego referenta przyznał kandydaturze Pana Zbigniewa Czarnika ocenę wyróżniającą.

Krajowa Rada Sądownictwa, uwzględniając kwalifikacje i doświadczenie zawodowe Pana Zbigniewa Czarnika podzieliła stanowisko Zespołu jej członków i uznała, że kandydatura ta spełnia wymagania niezbędne dla odpowiedniego wykonywania obowiązków sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego. Ponadto Rada wzięła pod uwagę, że kandydat ten uzyskał wyróżniającą ocenę kwalifikacji oraz, także wyróżniającą, ocenę Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, poparcie Kolegium tego Sądu i Zgromadzenia Ogólnego Sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Te okoliczności spowodowały, że w trakcie posiedzenia Krajowej Rady Sądownictwa w dniu 9 marca 2015 r. na kandydaturę Pana Zbigniewa Czarnika oddano 16 głosów "za", 0 głosów "przeciw" i 0 głosów "wstrzymujących się".

Mając powyższe na uwadze, Krajowa Rada Sądownictwa postanowiła jak na wstępie.

Pouczenie

Od uchwały Krajowej Rady Sądownictwa przysługuje odwołanie do Sądu Najwyższego, z powodu sprzeczności zaskarżonej uchwały z prawem. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Przewodniczącego Rady w terminie 2 tygodni od jej doręczenia.

Do postępowania przed Sądem Najwyższym stosuje się przepisy o skardze kasacyjnej (art. 44 ust. 3 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa, Dz. U. 2011 r. Nr 126, poz. 714).