Przedstawienie wniosku o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego - w Izbie Finansowej ogłoszonym w Monitorze Polskim z 2014 r., poz. 1013.

Akty korporacyjne

Sędz.2015.3.9

Akt nieoceniany
Wersja od: 9 marca 2015 r.

UCHWAŁA Nr 389/2015
KRAJOWEJ RADY SĄDOWNICTWA
z dnia 9 marca 2015 r.
w przedmiocie przedstawienia wniosku o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego - w Izbie Finansowej ogłoszonym w Monitorze Polskim z 2014 r., poz. 1013.

Na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 2 i art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa (Dz. U. Nr 126, poz. 714 ze zm.) Krajowa Rada Sądownictwa postanowiła:
I. przedstawić Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej z wnioskiem o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego - w Izbie Finansowej kandydaturę Pana Andrzeja Jagiełły - sędziego wojewódzkiego sądu administracyjnego,

II. nie przedstawiać Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej z wnioskiem o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego - w Izbie Finansowej kandydatury Pana Piotra Sokala - radcy prawnego.

UZASADNIENIE

I

Na jedno wolne stanowisko sędziowskie w Naczelnym Sądzie Administracyjnym - w Izbie Finansowej ogłoszone w Monitorze Polskim z 2014 r., poz. 1013 zgłosiły się dwie osoby.

Zespół członków Krajowej Rady Sądownictwa w dniu 5 marca 2015 r. odbył posiedzenie w przedmiocie przygotowania stanowiska dotyczącego rozpatrzenia i oceny na posiedzeniu Krajowej Rady Sądownictwa zgłoszonych kandydatów na wolne stanowisko sędziowskie w Naczelnym Sądzie Administracyjnym - w Izbie Finansowej i w jawnym głosowaniu bezwzględną większością głosów przyjął stanowisko w przedmiocie rekomendacji Radzie kandydatury Pana Andrzeja Jagiełły. W posiedzeniu Zespołu nie uczestniczył, prawidłowo zawiadomiony, przedstawiciel Krajowej Rady Radców Prawnych.

Zespół, rekomendując kandydaturę Pana Andrzeja Jagiełły wziął pod uwagę, że uzyskał on bardzo dobrą ocenę sędziego referenta oraz posiada wieloletnie i zróżnicowane doświadczenie zawodowe w pracy zarówno w sądownictwie powszechnym (Sąd Rejonowy w Pińczowie, Sąd Wojewódzki w Kielcach), jak i administracyjnym (Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach, delegacje do orzekania w Izbie Finansowej Naczelnego Sądu Administracyjnego). Ponadto uzyskał jednogłośnie pozytywną opinię Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego (12 głosów "za", 0 głosów "przeciw") i poparcie Zgromadzenia Ogólnego Sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego (78 głosów "za", 5 głosów "przeciw" i 4 głosy "wstrzymujące się").

II

Krajowa Rada Sądownictwa, podzielając przedstawioną przez Zespół argumentację, podjęła uchwałę o przedstawieniu Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej z wnioskiem o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego - w Izbie Finansowej kandydatury Pana Andrzeja Jagiełły. Rada uwzględniła ocenę kwalifikacji kandydatów i kryteria wyrażone w art. 35 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa oraz warunki z art. 7 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. - Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1269 ze zm.). Procedura wyboru kandydata na urząd sędziego ma charakter konkursowy. Rada ma za zadanie wybrać najlepszego spośród kandydatów. Po wszechstronnym rozważeniu całokształtu okoliczności Krajowa Rada Sądownictwa uznała, że w niniejszej procedurze nominacyjnej najlepszym kandydatem jest Pan Andrzej Jagiełło.

Pan Andrzej Jagiełło urodził się 28 września 1954 r. w Starym Korczynie. W 1979 r. ukończył wyższe studia prawnicze na Uniwersytecie Jagiellońskim z ogólną oceną dostateczną. Po odbyciu aplikacji sądowej, w październiku 1981 r., złożył egzamin sędziowski, uzyskując ocenę bardzo dobrą. Decyzją Ministra Sprawiedliwości z 21 października 1981 r. został mianowany asesorem sądowym w okręgu Sądu Wojewódzkiego w Kielcach. Przydzielony został do pełnienia czynności sędziowskich w Sądzie Rejonowym w Pińczowie. Od 1 października 1983 r. pełnił obowiązki Przewodniczącego I Wydziału Cywilnego Sądu Rejonowego w Pińczowie. Uchwałą Rady Państwa z 19 grudnia 1983 r. powołany został na stanowisko sędziego Sądu Rejonowego w Pińczowie. Od 1 lipca 1984 r. pełnił obowiązki Prezesa Sądu Rejonowego w Pińczowie, a nominację na to stanowisko uzyskał 23 kwietnia 1985 r. Uchwałą Rady Państwa z 16 października 1987 r. został powołany na stanowisko sędziego Sądu Wojewódzkiego w Kielcach. Pełnił funkcję wizytatora ds. rodzinnych i nieletnich, a następnie wizytatora ds. pracy oraz ds. egzekucyjnych i komorników sądowych. Decyzją Ministra Sprawiedliwości z dniem 1 kwietnia 1990 r. został powołany na stanowisko wiceprezesa, a w dniu 10 marca 1994 r. na prezesa Sądu Wojewódzkiego w Kielcach. Funkcję tę pełnił przez dwie 4-letnie kadencje do 10 marca 2002 r. Pełnił funkcję wizytatora ds. penitencjarnych Sądu Okręgowego w Kielcach. W okresie od 1 stycznia do 30 czerwca 2003 r. i od 7 lipca do 31 grudnia 2003 r. był delegowany do pełnienia obowiązków sędziego w Naczelnym Sądzie Administracyjnym w wymiarze jednej sesji w miesiącu. Postanowieniem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 31 lipca 2004 r. został powołany na stanowisko sędziego Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, gdzie orzekał w Wydziale III. Z dniem 1 kwietnia 2005 r. został przeniesiony, na własny wniosek, na stanowisko sędziego Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach. Z dniem 28 czerwca 2005 r. został powołany na stanowisko Prezesa Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach. Pełni funkcję Przewodniczącego Wydziału I tego Sądu. Decyzjami Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, od 1 listopada 2010 r., jest delegowany do orzekania w Izbie Finansowej Naczelnego Sądu Administracyjnego (termin aktualnej delegacji upływa 30 kwietnia 2015 r.) W dniu 14 lutego 2000 r. został wybrany na członka Krajowej Rady Sądownictwa. Od 4 kwietnia 2002 r. do 14 lutego 2004 r. pełnił funkcję Przewodniczącego Krajowej Rady Sądownictwa. Od 10 lutego 2012 r. ponownie jest członkiem Krajowej Rady Sądownictwa. W 1985 r. ukończył Podyplomowe Studium Wymiaru Sprawiedliwości organizowane przez Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego. W 2007 r. ukończył Podyplomowe Studium Prawa Europejskiego dla sędziów sądów administracyjnych organizowane przez Instytut Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk.

Ocenę kwalifikacji Pana Andrzeja Jagiełły sporządziła sędzia Naczelnego Sądu Administracyjnego Aleksandra Wrzesińska-Nowacka. Opiniująca stwierdziła, że z licznych opinii o kandydacie, znajdujących się w jego aktach osobowych i sporządzanych w różnych okresach jego kariery zawodowej wynika, że przez cały okres służby sędziowskiej wzorowo wywiązywał się ze swoich obowiązków, nieustająco pogłębiając swoją wiedzę, nie tylko na studiach podyplomowych, ale także na bieżąco, orzekając w różnych rodzajach spraw (orzekał zarówno w sprawach karnych, cywilnych, a obecnie podatkowych, był wizytatorem w sprawach rodzinnych i dla nieletnich). Opiniująca dodała, że orzekając z opiniowanym w składach w Naczelnym Sądzie Administracyjnym, może stwierdzić, że do każdej sprawy był świetnie przygotowany. Jest osoba potrafiącą działać w zespole, stanowczą i posiadająca własne zdanie, ale tez otwartą na inną niż prezentowana przez niego argumentację. Ma ogromne doświadczenie życiowe, które wykorzystuje w pracy zawodowej Ponadto, co wydaje być rzeczą bardzo istotną rozstrzygając sprawy nie ogranicza się do bardzo formalistycznego podejścia do każdej z nich, ale - działając zawsze w granicach obowiązującego prawa - stara się wydać orzeczenie odpowiadające standardom nie tylko zgodności z prawem, ale także sprawiedliwe. W swoich uzasadnieniach, zarówno ustnych, jak i pisemnych, zawsze dąży do przekonania stron postępowania, że Sąd rozpoznał sprawę wszechstronnie (w sprawach rozpoznawanych w NSA - w granicach, w jakich pozwalały na to podstawy kasacyjne i sposób ich sformułowania), a rozstrzygnięcie nie mogło być - w danym stanie faktycznym i prawnym - inne. Świadczy to, zdaniem opiniującej o jego wyjątkowej dojrzałości i właściwym rozumieniu istoty zawodu sędziego. Kandydat dał się ponadto podczas delegacji poznać nie tylko jako świetnie przygotowany do zawodu prawnik, ale także jako człowiek o wielkiej kulturze osobistej, szerokich zainteresowaniach i pasjach, potrafiący współdziałać w zespole, odnoszący się do innych z życzliwością. Opiniująca zauważyła, ze jedynym uchybieniem jakie stwierdziła w pracy kandydata, są opóźnienia w sporządzeniu uzasadnień. Dodała jednak, że - jak wyjaśniono w opinii - opóźnienia te w znacznej części mogą być usprawiedliwione działalnością opiniowanego w Krajowej Radzie Sądownictwa. Jednakże fakt opóźnień w sporządzaniu uzasadnień musiał wpłynąć na ocenę kandydatury Pana Andrzeja Jagiełły. Konkludując opiniująca wyraziła pogląd, że podkreślając wyróżniające przygotowanie zawodowe kandydata, jego ogromne doświadczenie i dojrzałość, jakie powinny cechować sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego, kandydaturę Pana sędziego Andrzeja Jagiełły ocenia jako bardzo dobrą.

Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego, na posiedzeniu w dniu 2 lutego 2015 r., jednogłośnie pozytywnie zaopiniowało kandydaturę Pana Andrzeja Jagiełły (12 głosów "za", 0 głosów "przeciw") i oceniło jego kwalifikacje jako wyróżniające. Zgromadzenie Ogólne Sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego, na posiedzeniu w dniu 16 lutego 2015 r., wyraziło ocenę kandydatury Pana Andrzeja Jagiełły przy wyniku głosowania: 78 głosów "za", 5 głosów "przeciw" i 4 głosy "wstrzymujące się".

Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego, mając na uwadze opinię Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego, ocenę Zgromadzenia Ogólnego Sędziów Naczelnego

Sądu Administracyjnego oraz ocenę sędziego referenta przyznał kandydaturze Pana Andrzeja Jagiełły ocenę wyróżniającą.

Krajowa Rada Sądownictwa, uwzględniając kwalifikacje oraz wieloletnie i wszechstronne doświadczenie zawodowe Pana Andrzeja Jagiełły tak w pracy w sądownictwie powszechnym (Sąd Rejonowy w Pińczowie, Sąd Wojewódzki w Kielcach), jak i administracyjnym (Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach, delegacje do orzekania w Izbie Finansowej Naczelnego Sądu Administracyjnego) podzieliła stanowisko Zespołu jej członków i uznała, że kandydatura ta jest najlepszą spośród zgłoszonych. Rada wzięła pod uwagę, że kandydat ten uzyskał bardzo dobrą ocenę kwalifikacji, w której opiniująca podkreśliła jego wyróżniające przygotowanie zawodowe, a także ogromne doświadczenie i dojrzałość, jakie powinny cechować sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego. Krajowa Rada Sądownictwa odnotowała ponadto wyróżniającą ocenę przyznaną Panu Andrzejowi Jagielle przez Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, a także jednogłośne poparcie udzielone przez Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego i bardzo wysoki wynik osiągnięty podczas głosowania na posiedzeniu Zgromadzenia Ogólnego Sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Mając powyższe na uwadze Krajowa Rada Sądownictwa stwierdziła, że osoba, która nie została przedstawiona przez Radę Prezydentowi Rzeczypospolitej z wnioskiem o powołanie na stanowisko sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego - w Izbie Finansowej nie była, w ramach tego postępowania kwalifikacyjnego, lepszym kandydatem niż Pan Andrzej Jagiełło.

Te okoliczności spowodowały, że w trakcie posiedzenia Krajowej Rady Sądownictwa w dniu 9 marca 2015 r. na kandydaturę:

o Pana Andrzeja Jagiełły oddano 16 głosów "za", 0 głosów "przeciw" i 0 głosów "wstrzymujących się",

o Pana Piotra Sokala oddano 0 głosów "za", 13 głosów "przeciw" i 3 głosy "wstrzymujące się".

Mając powyższe na uwadze, Krajowa Rada Sądownictwa postanowiła jak na wstępie.

Pouczenie

Od uchwały Krajowej Rady Sądownictwa przysługuje odwołanie do Sądu Najwyższego, z powodu sprzeczności zaskarżonej uchwały z prawem. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Przewodniczącego Rady w terminie 2 tygodni od jej doręczenia.

Do postępowania przed Sądem Najwyższym stosuje się przepisy o skardze kasacyjnej (art. 44 ust. 3 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa, Dz. U. 2011 r. Nr 126, poz. 714).