Przedłożenie XI Krajowemu Zjazdowi Radców Prawnych projektu uchwały w sprawie wytycznych działania samorządu i jego organów na lata 2016-2020.
Radc.2016.10.7
Akt nieocenianyUCHWAŁA Nr 135/IX/2016
KRAJOWEJ RADY RADCÓW PRAWNYCH
z dnia 7 października 2016 r.
w sprawie przedłożenia XI Krajowemu Zjazdowi Radców Prawnych projektu uchwały w sprawie wytycznych działania samorządu i jego organów na lata 2016-2020
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
UCHWAŁA Nr .../2016 XI
UCHWAŁA Nr .../2016 XI
z dnia ... listopada 2016 r.
w sprawie wytycznych działania samorządu radców prawnych na lata 2016 - 2020
Na podstawie art. 57 pkt 3 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz.U. z 2016 r. poz. 233 oraz z 2015 poz. 1311) uchwala się, co następuje:
Samorząd zawodowy radców prawnych, jako umocowany konstytucyjnie, ważny element szeroko pojętego systemu wymiaru sprawiedliwości w Rzeczypospolitej Polskiej, od blisko trzydziestu pięciu lat z powodzeniem aktywnie uczestniczy w budowie i umacnianiu fundamentów demokratycznego państwa prawa. Celem działań samorządu jest w pierwszej kolejności tworzenie warunków nieskrępowanej realizacji misji zawodu radcy prawnego jako zawodu zaufania publicznego - rzetelnego, profesjonalnego, wolnego od uprzedzeń i zgodnego z zasadami praworządności i sprawiedliwości świadczenia pomocy prawnej. Poprzez stanowienie wysokich standardów etycznych i konsekwentne egzekwowanie ich przestrzegania, działania samorządu zmierzają do kształtowania niezależności radców prawnych oraz ich wierności złożonemu ślubowaniu. Niezależność radcy prawnego przyczynia się bowiem do budowy autorytetu organów państwowych i samorządowych.
Działania samorządu wymagają stałego dostosowywania do wyzwań, które niesie współczesność. Zjazd dostrzega konieczność skupienia aktywności samorządowej w kadencji 2016 - 2020 r. wokół niżej określonych priorytetów:
I.
w zakresie statusu zawodowego radców prawnych
w zakresie statusu zawodowego radców prawnych
Zważywszy na niedawne uchwalenie przez Nadzwyczajny Zjazd Krajowy nowego Kodeksu Etyki Radcy Prawnego, Zjazd uznaje potrzebę prowadzenia przez organy samorządu akcji informującej społeczeństwo o tym, jakimi zasadami w wykonywaniu swojego zawodu kierują się radcowie prawni, oraz że hołdowanie takim zasadom odróżnia nas od prawników niezrzeszonych w samorządach prawniczych, który to czynnik wpływa korzystnie na świadczenie usług prawniczych w sposób należyty, na wysokim poziomie.
Zjazd uznaje konieczność szerokiej dyskusji środowiskowej nad ewentualnymi zmianami ustawodawstwa kształtującego status zawodowy radcy prawnego, skupionej w szczególności na dalszym poszerzaniu uprawnień zawodowych radców i na możliwości wykonywania zawodu w spółkach kapitałowych. Za pożądane dla stabilizacji zawodowej uznać należy starania samorządu o wprowadzenie ustawowej waloryzacji stawek opłat za czynności radców prawnych. Szczególnej aktywności samorządu wymaga wypracowanie kompleksowego modelu wynagradzania radców prawnych za pomoc prawną świadczoną z urzędu.
Samorząd aktywnie wspiera wszelkie działania służące gwarancjom bezwzględnego poszanowania tajemnicy zawodowej radców prawnych. Ochrona tajemnicy zawodowej radcy prawnego jest bowiem równoznaczna z ochroną praw podstawowych jego klienta, a zatem służy umacnianiu praworządności. Zaleca się organom samorządu stworzenie na szczeblu centralnym systemu monitorowania przejawów działań zmierzających do ograniczania bezwzględnego poszanowania tajemnicy zawodowej.
Jednocześnie Zjazd zwraca uwagę, iż ciągła uwaga organów samorządu, zwłaszcza szczebla krajowego, winna być skierowana na ochronę interesów zawodowych radców prawnych zatrudnianych w organach administracji publicznej.
(wniosek mniejszości, nierekomendowany przez zespół do przygotowania projektu uchwały:
»Samorząd winien podjąć zabiegi zmierzające do prawnego zastrzeżenia nazwy "kancelaria prawna" dla kancelarii prowadzonych przez radców prawnych. ".)
II.
w zakresie udziału samorządu w stanowieniu i kształtowaniu prawa
w zakresie udziału samorządu w stanowieniu i kształtowaniu prawa
III.
w zakresie nadzoru nad wykonywaniem zawodu
w zakresie nadzoru nad wykonywaniem zawodu
Zjazd zaleca dalszy rozwój systemu dostępu do zbiorów orzeczeń dyscyplinarnych w postaci elektronicznej. Zjazd zaleca także podjęcie analiz obecnego systemu wizytacji w celu wypracowania spójnego modelu działania samorządu w tym zakresie, obejmującego obowiązek poddania się radców prawnych, wizytacjom okresowym, z uwzględnieniem ewentualnej konieczności zmian ustawowych.
IV.
w zakresie aplikacji
w zakresie aplikacji
1) poszerzenia praktyk aplikantów o praktyki odbywane w organach prokuratury i sądach administracyjnych;
2) rozszerzenia programu aplikacji o szkolenia z zakresu sprzedaży usług prawniczych, kreowania marki danego radcy prawnego w Internecie oraz sposobu wykorzystywania tzw. umiejętności miękkich w praktyce zawodowej;
3) szerszego stosowania nowoczesnych metod szkolenia, np. w formie e- leamingu;
4) doskonalenia metod pracy i wykonywania funkcji patrona.
V.
w zakresie doskonalenia zawodowego
w zakresie doskonalenia zawodowego
Zjazd pozytywie ocenia dotychczasowy system szkolenia zawodowego radców prawnych i zaleca jego kontynuowanie. Zjazd zaleca położenie nacisku na szkolenie w zakresie korzystania z instrumentów elektronicznych przy wykonywaniu zawodu oraz na szkolenie z zasad wykonywania zawodu i etyki radcy prawnego na tle doświadczeń sądownictwa dyscyplinarnego. W razie poszerzenia zakresu przedmiotowego wykonywania zawodu radcy prawnego, należy szkolenia z tego zakresu objąć szczególną pieczą Krajowej Rady Radców Prawnych.
VI.
w zakresie specjalizacji zawodowej
w zakresie specjalizacji zawodowej
1) tryb, wymogi oraz podmiot uprawniony do nadawania tytułu specjalisty w danej dziedzinie;
2) wpływ wprowadzonego systemu certyfikacji na sytuację zawodową radców prawnych, w tym ze względu m.in. na miejsce prowadzenia działalności, wiek i wielkość kancelarii;
3) wpływ wprowadzonego systemu certyfikacji na zdarzające się przypadki naruszenia zasad uczciwej konkurencji oraz etyki zawodowej przez radców prawnych, którzy samodzielnie tytułują się specjalistami w danych dziedzinach;
4) kwestie możliwości uczestnictwa w stworzonym systemie przez prawników innych zawodów;
5) odniesienie się do ewentualnych korzyści klientów, wynikłych ze zwiększenia transparentności usług świadczonych przez radców prawnych w rezultacie wprowadzenia systemu certyfikacji;
6) kwestie zbieżności zaproponowanego modelu certyfikacji z systemami certyfikacji istniejącymi już w innych krajach europejskich;
7) koszt wdrożenia oraz utrzymania systemu.
Zjazd zaleca, aby podsumowanie działań w tym zakresie Krajowa Rada Radców Prawnych przeprowadziła nie później niż do końca 2018 roku.
VII.
w zakresie organizacji samorządu
w zakresie organizacji samorządu
uwzględnieniem praktyk poszczególnych izb, celem przygotowania ewentualnych rozwiązań zmierzających do ujednolicenia tych praktyk oraz zwiększenia funkcjonalności dotychczasowych przepisów. Jednocześnie Zjazd wskazuje na potrzebę zainicjowania debaty wewnątrzsamorządowej nad potrzebą dalszej demokratyzacji struktur i procesów decyzyjnych w samorządzie. W tym zakresie należy podjąć dyskusję o sposobie wyboru członków Krajowej Rady Radców Prawnych. Obecny sposób wyboru członków Krajowej Rady Radców Prawnych oparty jest na zasadach demokracji pośredniej - wyboru poprzez delegatów. Należy rozważać wprowadzenie zasady bezpośredniego wyboru wszystkich członków Krajowej Rady Radców Prawnych w izbach, które stanowiłyby okręgi wyborcze, z uwzględnieniem niezbędnych zmian ustawowych.
VIII.
w zakresie integracji środowiska
w zakresie integracji środowiska
1) poszczególnymi okręgowymi izbami radców prawnych;
2) Krajową Radą Radców Prawnych a wszystkimi radcami prawnymi.
Nie należy zapominać o integracji międzypokoleniowej, w szczególności w płaszczyźnie wymiany doświadczeń przede wszystkim pomiędzy radcami prawnymi o wieloletnim stażu zawodowym i radcami prawnymi - seniorami a młodymi członkami samorządu, wkraczającymi na rynek świadczenia usług prawniczych.
Istnieje pilna potrzeba wprowadzenia między izbowego, dostępnego ogółowi radców prawnych i aplikantów systemu wymiany informacji o organizowanych szkoleniach, publikacjach, planowanych zdarzeniach kulturalnych, sportowych i turystycznych, sprzyjającego integracji i wymiany doświadczeń całego środowiska radcowskiego. Zadaniem okręgowych izb radców prawnych winno być przygotowanie łatwo dostępnych platform wymiany doświadczeń między radcami prawnymi, opartych na zasadach solidarności środowiskowej, wolontariatu i koleżeństwa.
IX.
w zakresie promocji zawodu i jego obecności na forum społecznym
w zakresie promocji zawodu i jego obecności na forum społecznym
W kontekście tego zadania Zjazd dostrzega potrzebę rozwoju działań na rzecz zwiększenia umiejętności radców prawnych w obszarze marketingu usług prawniczych, zarządzania kancelarią, zarządzania wiedzą czasem i finansami kancelarii, zarządzania relacjami z klientami, postrzegania i rozpoznawalności kancelarii na rynku, form i sposobów sprzedaży usług.
Zjazd stwierdza konieczność podejmowania działań w zakresie:
1) budowania aplikacji mobilnych i platform interaktywnej komunikacji w celu zwiększenia możliwości docierania do klienta i kreowania wizerunku nowoczesnego i profesjonalnego radcy prawnego i jego kancelarii;
2) dalszego kształtowania świadomości społecznej o jakości usług świadczonych przez radców prawnych w drodze podejmowania ogólnokrajowych stałych akcji marketingowych we wszystkich mediach o zasięgu krajowym i regionalnym, a także stałej obecności w mediach społeczności owych;
3) budowania wizerunku samorządu i zawodu poprzez czynny udział w akcjach społecznych i charytatywnych oraz prowadzenia przez radców prawnych własnej działalności w tym zakresie skierowanej do szerokiego grona odbiorców.
X.
w zakresie polityki socjalnej
w zakresie polityki socjalnej
XI.
w zakresie współpracy zagranicznej
w zakresie współpracy zagranicznej
1) uczestnictwo w przedsięwzięciach zapewniających wpływ radców prawnych na wypracowywanie przez międzynarodowe i europejskie organizacje zawodowe stanowisk ważnych dla prawidłowego funkcjonowania systemów sprawiedliwości z poszanowaniem niezależności i innych fundamentalnych wartości wszystkich uczestników tego systemu, gwarantujących rzeczywisty dostęp obywateli do wymiaru sprawiedliwości, a także dla należytego ukształtowania przyszłości wymiaru sprawiedliwości i wykonywania zawodów prawniczych w dobie powszechnej cyfryzacji;
2) zapewnienie silnej pozycji polskiej delegacji w CCBE poprzez merytoryczne uczestnictwo jej członków w pracach tej organizacji, z założeniem regularnego udziału reprezentantów samorządu w pracach sesji plenarnych, komitetu stałego, komisji i grup roboczych, a także w konferencjach, seminariach i warsztatach organizowanych pod auspicjami CCBE;
3) utrzymywanie co najmniej dotychczasowej aktywności na forum takich organizacji międzynarodowych jak: Międzynarodowe Stowarzyszenie Prawników (IBA), Europejskie Stowarzyszenie Prawników (AEA-EAL), Federacja Adwokatur Europejskich (FBE), Stowarzyszenie Prawników Przedsiębiorstw (ECLA).
Krajowa Rada Radców Prawnych winna wspierać działania okręgowych izb radców prawnych zarówno w ramach międzynarodowych organizacji prawniczych (FBE, AEA- EAL), jak i w kontaktach dwu- i wielostronnych z samorządami prawników w innych krajach. W tym celu należy kontynuować organizowanie konkursów na najlepsze projekty zagraniczne.
Za ważny element aktywności zagranicznej samorządu Zjazd uznaje rozwijanie kontaktów z organizacjami prawników z krajów Partnerstwa Wschodniego w celu szerzenia wiedzy o fundamentalnych wartościach naszego zawodu i udzielania pomocy w rozwijaniu niezależnych samorządów zawodowych.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
Zestawienie indywidualnych wniosków w przedmiocie zmian projektu zgłoszonych przez członków Krajowej Rady Radców Prawnych na posiedzeniu w dniu 7 października 2016 r.
Zestawienie indywidualnych wniosków w przedmiocie zmian projektu zgłoszonych przez członków Krajowej Rady Radców Prawnych na posiedzeniu w dniu 7 października 2016 r.
"Prace w tym zakresie powinny uwzględniać między innymi:
1) tryb, wymogi oraz podmiot uprawniony do nadawania tytułu specjalisty w danej dziedzinie;
2) wpływ wprowadzonego systemu certyfikacji na sytuację zawodową radców prawnych, w tym ze względu m.in. na miejsce prowadzenia działalności, wiek i wielkość kancelarii;
3) wpływ wprowadzonego systemu certyfikacji na zdarzające się przypadki naruszenia zasad uczciwej konkurencji oraz etyki zawodowej przez radców prawnych, którzy samodzielnie tytułują się specjalistami w danych dziedzinach;
4) kwestie możliwości uczestnictwa w stworzonym systemie przez prawników innych zawodów;
5) odniesienie się do ewentualnych korzyści klientów, wynikłych ze zwiększenia transparentności usług świadczonych przez radców prawnych w rezultacie wprowadzenia systemu certyfikacji;
6) kwestie zbieżności zaproponowanego modelu certyfikacji z systemami certyfikacji istniejącymi już w innych krajach europejskich;
7) koszt wdrożenia oraz utrzymania systemu".