Protokół V Zwyczajnego Posiedzenia Zarządu Krajowej Reprezentacji Doktorantów.
KRD.2010.5.1
Akt nieocenianyUCHWAŁA
ZARZĄDU KRD KRAJOWEJ REPREZENTACJI DOKTORANTÓW
z dnia 1 maja 2010 r.
nr 6/2009/2010
Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym
Art. 6 ust. 1 pkt. 3 proponowane brzmienie:
wspierania badań naukowych prowadzonych przez młodych naukowców oraz uczestników stacjonarnych studiów doktoranckich, w szczególności poprzez przeprowadzanie konkursów finansowanych ze środków na badania własne uczelni;
Uzasadnienie
Powyższa propozycja nawiązuje bezpośrednio do art. 5 ust 4a projektu ustawy o zasadach finansowania nauki.
Art. 6 ust. 1 pkt. 6:
Wydawania dyplomów ukończenia studiów potwierdzających uzyskanie tytułu zawodowego, świadectw potwierdzających przebieg studiów doktoranckich oraz świadectw ukończenia studiów podyplomowych i kursów dokształcających.
Uwagi
Podstawowym celem studiów doktoranckich winno być uzyskanie stopnia doktora. Dlatego wprowadzenie świadectw przebiegu studiów doktoranckich w miejsce świadectwa ich ukończenia jest słusznym rozwiązaniem.
Art 13a ust. 2 proponowane brzmienie:
Minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego określi w drodze rozporządzenia narzędzia, którymi posługuje się uczelnia w prowadzeniu monitoringu.
Uzasadnienie
Należy uniknąć sytuacji, w której uczelnie będą traktować w sposób swobodny zaproponowany w nowelizacji przepis i spowodują, że monitoring będzie jedynie fasadowy.
Art. 44 ust. 1 pkt. 3 proponowane brzmienie:
Sposób ustalania wysokości stypendiów przyznawanych w ramach limitu, o którym mowa w art. 43 ust 9, przyjmując za podstawę 60 % minimalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego asystenta zatrudnionego w uczelni oraz tryb ich przyznawania, wypłacania, zawieszania i cofania.
Uzasadnienie
Przyjmując realizację umów bilateralnych oraz wielostronnych należy zauważyć wewnętrzne regulacje prawne dotyczące w/w kwestii. Zrównanie statusu jest niezbędne do obiektywnego traktowania doktorantów na terenie Rzeczpospolitej Polskiej.
Art. 46 ust. 1 pkt. 5 proponowane brzmienie:
doktorantów, wskazanych przez Krajową Reprezentację Doktorantów -w liczbie 2;
Uzasadnienie
Wyraz "Rada" winien zostać zastąpiony wyrazem "Reprezentacja", gdyż taka jest właściwa nazwa tej instytucji.
Art. 46 ust. 2 proponuje się skreślenie przepisu:
Kobiety stanowią co najmniej 30% składu Rady Jednostki, o których mowa w ust. 1, zgłaszają kandydatury w sposób umożliwiający spełnienie tego wymogu.
Uzasadnienie
Postanowienie gwarantujące uczestnictwo kobiet w składzie organu w ilości nie mniejszej niż 30% z jednoczesnym nieograniczaniem maksymalnego udziału kobiet stanowi zagrożenie dyskryminacji ze względu na płeć dla mężczyzn, gdyż może dojść do sytuacji, w której kobiety będą stanowiły 100% składu organu. Nadto zdaniem Krajowej Reprezentacji Doktorantów o uczestnictwie w składzie organu winny decydować jedynie aspekty merytoryczne jakie reprezentuje dana osoba, a nie jej płeć.
Art. 48 ust. 4 proponuje się skreślenie przepisu:
Kobiety stanowią co najmniej 30 % składu Rady. Podmioty, o których mowa w ust. 2, zgłaszają kandydatury w sposób umożliwiający spełnienie tego wymogu.
Uzasadnienie
Por. uzasadnienie do Art. 46 ust. 2
W art. 75 ust. 3 proponowane brzmienie:
Prorektor właściwy do spraw studenckich wyłaniany jest w drodze wyborów. Osoba kandydująca musi uzyskać zgodę większości przedstawicieli studentów i doktorantów w organie dokonującym wyboru. Niezajęcie stanowiska w terminie wskazanym w statucie uważa się za wyrażenie zgody.
Uzasadnienie
Z uwagi na zaproponowana formułę art. 75 ust. 3a (por. poniżej) zmiana dotyczy wyłączenia kompetencji przedstawicieli doktorantów wydaje się być słusznym rozwiązaniem.
W art. 75 proponuje się dodanie ust. 3a w brzmieniu:
Prorektor właściwy do spraw doktorantów wyłaniany jest w drodze wyborów. Osoba kandydująca musi uzyskać zgodę większości przedstawicieli doktorantów w organie dokonującym wyboru. Niezajęcie stanowiska w terminie wskazanym w statucie uważa się za wyrażenie zgody.
Uzasadnienie
W wielu uczelniach odpowiedzialność za sprawy studentów i doktorantów przypisana jest różnym prorektorom zajmującym odpowiednie działy administracyjne, co może pozbawiać przedstawicieli doktorantów w tychże uczelniach wpływu na wybór właściwego prorektora.
Art. 77 ust. 2a proponuje się skreślenie przepisu:
W uczelni publicznej ta sama osoba nie może być członkiem senatu lub członkiem konwentu dłużej niż dwie następujące po sobie kadencje.
Uzasadnienie
Przepis ten może doprowadzić do sytuacji, w której np. dana osoba będąca przez dwie kadencje członkiem senatu jako dziekan, a następnie ta sama osoba wybrana Rektorem nie może być członkiem senatu.
Art. 94 ust. 1 pkt. 11 proponowane brzmienie:
Zadania związane z kształceniem i rehabilitacją studentów i doktorantów będących osobami niepełnosprawnymi.
Uzasadnienie
Właściwym rozwiązaniem byłoby pozostawienie zwrotu "rehabilitacją", który umożliwi prowadzenie rehabilitacji ściśle dopasowanej do potrzeb studentów i doktorantów, zwłaszcza w nawiązaniu do ich potrzeb edukacyjnych.
Art. 99 ust. 1 pkt. 2 proponowane brzmienie:
powtarzaniem określonych zajęć na studiach stacjonarnych oraz stacjonarnych studiach doktoranckich z powodu niezadowalających wyników w nauce;
Uzasadnienie
Istotą studiów doktoranckich, winno być przygotowanie ich uczestnika do pracy naukowej oraz pomoc w przygotowaniu dysertacji. Utrzymanie brzmienia art. 99 ust. 1 pkt. 2, niesie ze sobą niebezpieczeństwo tworzenia programów studiów doktoranckich nastawionych na zaliczanie ściśle określonych zajęć, często doktorantowi zbędnych, a nie na pracę badawczą.
Art. 103 proponowane brzmienie: