Propozycja Ministra Sprawiedliwości dotycząca likwidacji Krajowej Rady Prokuratury.

Akty korporacyjne

Prok.2012.9.20

Akt nieoceniany
Wersja od: 20 września 2012 r.

UCHWAŁA Nr 469/2012
KRAJOWEJ RADY PROKURATURY
z dnia 20 września 2012 r.
w sprawie propozycji Ministra Sprawiedliwości dotyczącej likwidacji Krajowej Rady Prokuratury

W związku z rozpowszechnionymi za pośrednictwem środków masowego przekazu wypowiedziami Ministra Sprawiedliwości i jego przedstawicieli, iż Minister Sprawiedliwości zamierza podjąć działania legislacyjne zmierzające do likwidacji Krajowej Rady Prokuratury - Krajowa Rada Prokuratury, po przeprowadzeniu debaty w tej kwestii
-
na podstawie art. 24 pkt 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. o prokuraturze (Dz. U. z 2011 r. Nr 270, poz. 1599 z późn. zm.)

stwierdza, co następuje:

Krajowa Rada Prokuratury przypomina, że jej obecny kształt i kompetencje określone zostały w ustawie z dnia 9 października 2009 r. o zmianie ustawy o prokuraturze oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 178, poz. 1375 ze zm.), którą między innymi rozdzielono stanowiska Ministra Sprawiedliwości i Prokuratora Generalnego. W uzasadnieniu rządowego projektu tej ustawy, opracowanego w Ministerstwie Sprawiedliwości, stwierdzono, że "Utworzenie, zadania i kompetencje Krajowej Rady Prokuratury [początkowo nazywanej w tym projekcie "Krajową Radą Prokuratorów"] będą istotnymi gwarancjami niezależności prokuratury od wpływów politycznych oraz wzmocnią rolę samorządu prokuratorskiego w najistotniejszych dla prokuratury sprawach. Działalność Krajowej Rady Prokuratury będzie pozytywnie oddziaływać na przestrzeganie w prokuraturze przepisów prawa i standardów etycznych, a jej podstawowym zadaniem będzie strzeżenie niezależności prokuratorów. Realizację tego celu zapewnia zarówno określony zmienionymi przepisami skład Krajowej Rady Prokuratury, jak i rozszerzony zakres jej kompetencji."

Likwidacja Krajowej Rady Prokuratury oznaczać będzie zaprzeczenie wartości wyrażonych w uzasadnieniu jej powołania, a zwłaszcza faktyczną likwidację niezależności prokuratorów i prokuratury. Zarazem wiązać się będzie z likwidacją obecnej postaci konkursów na stanowiska prokuratorskie oraz osłabieniem gwarancji kadencyjności stanowisk funkcyjnych w prokuraturze - instytucji, które także należą do zasadniczych elementów niezależności prokuratorskiej. Rada podkreśla również z całym naciskiem, że zarówno w jej wypowiedziach, jak i w podejmowanych działaniach dawała wielokrotnie wyraz, iż niezależność ta musi wiązać się z zachowaniem profesjonalizmu i odpowiedzialności każdego prokuratora i prokuratury jako całości.

Krajowa Rada Prokuratury wyraża przekonanie, że brak jest racjonalnych powodów dla zamiaru jej likwidacji. W szczególności Rada wyraża ocenę, że jej dotychczasowa dwuletnia działalność nie uzasadnia wyrażanych niekiedy poglądów, jakoby miała ona być ośrodkiem rzekomej "dwuwładzy w prokuraturze" czy stanowić przeszkodę w wykonywaniu przez Prokuratora Generalnego jego ustawowych kompetencji. Rada zwraca uwagę, że jej kompetencje - ściśle określone przepisami - w żadnym stopniu nie dotyczą nadzorowania i prowadzenia postępowań ani też obsady stanowisk funkcyjnych w prokuraturze.

Krajowa Rada Prokuratury wyraża równocześnie głęboką dezaprobatę wobec faktu, że o dotyczących jej zamierzeniach Ministra Sprawiedliwości - będącego z mocy ustawy członkiem Rady - dowiaduje się jedynie za pośrednictwem wypowiedzi medialnych.

Podtrzymując w całej rozciągłości stanowisko, wyrażone w uchwale z dnia 25 lipca 2012 r. nr 452/2012, Krajowa Rada Prokuratury wzywa do zaniechania prac legislacyjnych zmierzających w konsekwencji do ograniczenia niezależności prokuratorów i przywrócenia kontroli politycznej nad prokuraturą.

Krajowa Rada Prokuratury zobowiązuje Przewodniczącego Rady do przedstawienia niniejszej uchwały:

1.
Prezydentowi RP,
2.
Marszałkowi Sejmu RP,
3.
Marszałkowi Senatu RP,
4.
Prezesowi Rady Ministrów,
5.
Ministrowi Sprawiedliwości,