Projektowane odebranie samorządowi zawodowemu postępowania dyscyplinarnego.
Radc.2006.3.31
Akt nieocenianyUCHWAŁA Nr 498/VI/2006
KRAJOWEJ RADY RADCÓW PRAWNYCH
z dnia 31 marca 2006 r.
w sprawie: projektowanego odebrania samorządowi zawodowemu postępowania dyscyplinarnego
wyraża stanowczy sprzeciw
wobec zawartych w projekcie rozwiązań legislacyjnych odnoszących się do zawodu radcy prawnego i samorządu zawodowego radców prawnych.
Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 marca 2006 r. w sprawie zawodów prawniczych i interesu ogólnego w funkcjonowaniu systemów prawnych - podkreśla, iż samorządy zawodowe prawników odgrywają zasadniczą rolę w utrzymaniu wysokich standardów zawodowych i etyki zawodowej, chroniąc swych członków przed niesłusznymi restrykcjami oraz naruszeniem prawa, a postępowanie dyscyplinarne przeciwko prawnikom powinna przede wszystkim rozstrzygać bezstronna komisja dyscyplinarna ustanowiona przez prawników, pod niezależną kontrolą sądową.
Obecnie zamierza się odbierać samorządowi prowadzenie postępowania dyscyplinarnego, a więc nie tylko orzekanie, ale i ocenę, czy zachowanie radcy prawnego lub aplikanta radcowskiego stanowi naruszenie reguł wykonywania zawodu i zasad etyki zawodowej. Przedstawiciele organów samorządu nie będą mogli nawet uczestniczyć w postępowaniu dyscyplinarnym (poza wnoszeniem odwołań).
Podstawową przesłanką odpowiedzialności dyscyplinarnej jest naruszenie zasad etyki zawodowej. Owe zasady etyczne są istotnie różne dla zawodów prawniczych objętych projektem ustawy, ale w większości zawierają normy etyczne o dużym stopniu ogólności, których właściwe zastosowanie wymaga znajomości specyficznych reguł wykonywania zawodu i relacji z klientem bądź pracodawcą. Samorząd zawodowy ustalając zasady etyki i je zmieniając pod wpływem doświadczeń wynikających z wykonywania zawodu mógł ocenić właściwie ich przestrzeganie. Nie powinna tego zastępować ocena dokonywana z zewnątrz samorządu i to już na etapie czynności sprawdzających, postępowania wyjaśniającego i orzekania w pierwszej instancji.
Ocena istnienia tzw. przesłanki rękojmiowej (nieskazitelny charakter i dotychczasowe zachowanie dające rękojmię prawidłowego wykonywania zawodu) zostaje więc przesunięta od organów samorządu i niezawisłych sądów do Ministra i będzie to ocena praktycznie ostateczna (organ samorządu nie może wnieść skargi do sądu od decyzji Ministra o wpisaniu na listę radców prawnych wbrew odmownym uchwałom organów samorządu).
Samorząd zawodowy zostanie więc pozbawiony jakichkolwiek instrumentów prawnych sprawowania pieczy nad wykonywaniem zawodu. Oznacza to praktyczną likwidację samorządu zawodowego, a utrzymywanie w ustawie o radcach prawnych przepisów o samorządzie zawodowym, stworzy fikcję prawną. Znamienne jest też, że likwidację samorządności zawodowej rozpoczyna się od zawodów prawniczych. Oczywistym jest więc, że w krótkim czasie wszystkie skargi dotyczące radców prawnych kierowane będą przez skarżących do Prokuratora, a nie do samorządu zawodowego.