Projekt Zarządzenia Prezesa NFZ w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w ramach programu rządowego "Świadczenia medyczne Narodowego Funduszu Zdrowia dla osób niepełnosprawnych na rok 2020".

Akty korporacyjne

Lekarz.2020.8.7

Akt nieoceniany
Wersja od: 7 sierpnia 2020 r.

STANOWISKO Nr 83/20/P-VIII
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 7 sierpnia 2020 r.
w sprawie projektu Zarządzenia Prezesa NFZ w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w ramach programu rządowego "Świadczenia medyczne Narodowego Funduszu Zdrowia dla osób niepełnosprawnych na rok 2020"

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej po zapoznaniu się z projektem zarządzenia Prezesa NFZ w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w ramach programu rządowego "Świadczenia medyczne Narodowego Funduszu Zdrowia dla osób niepełnosprawnych na rok 2020", o którym powiadomił Zastępca Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia ds. Medycznych Bernard Waśko pismem z dnia 23 lipca 2020 r., znak: DSOZ-SRL.400.3.2020 2020.82557.BOST, zgłasza następujące uwagi.

Wątpliwości budzi przedmiot umowy o realizację programu "Świadczenia medyczne Narodowego Funduszu Zdrowia dla osób niepełnosprawnych na rok 2020" (dalej program), którym zgodnie z § 4. 1 jest udzielanie przez świadczeniodawców świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju rehabilitacja lecznicza w warunkach ambulatoryjnych, o których mowa w programie, podczas gdy z załącznika nr 1 wynika, że świadczeniami objętymi programem jest wizyta fizjoterapeutyczna oraz świadczenie fizjoterapeutyczne. Wskazać należy, że rehabilitacja jest pojęciem szerszym niż fizjoterapia. Fizjoterapia ad hoc, w oderwaniu od procesu leczniczego nie stanowi interwencji rehabilitacyjnej.

Niepokój Prezydium NRL budzi brzmienie § 6, w którym przewidziano dla świadczeniodawców możliwość korzystania z usług podwykonawców. Zdaniem Prezydium NRL przedmiotowa regulacja jest w całości stworzona w oparciu o założenie, że świadczeniodawcy będą zatrudniać podwykonawców i zmieniać ich w trakcie trwania programu. Powyższe może mieć wpływ na jakość wykonywanych usług.

Jednym z kryteriów włączenia świadczeniobiorcy do programu jest stan funkcjonalny świadczeniobiorcy (ICF) rokujący do poprawy samodzielności funkcjonowania w środowisku oraz aktywizacji społecznej (§ 9. ust. 1 pkt 3). Wskazać należy, że w celu uzyskania pozytywnej opinii w powyższym zakresie świadczeniodawca powinien udowodnić, że stosuje narzędzia oparte na ICF, oceniające zdolność poprawy w zakresie funkcjonowania w środowisku oraz aktywizacji społecznej uzyskanych przy pomocy proponowanych interwencji.

Uzupełnienia wymaga § 9 ust. 2, w którym określono katalog wyłączeń świadczeniobiorcy z programu, poprzez dodanie do niego świadczeniobiorców korzystających jednocześnie z rehabilitacji w obrębie oddziału dziennego i rehabilitacji domowej.

Ponadto wątpliwości Prezydium NRL budzi kryterium wyłączenia z programu w postaci pozostawania świadczeniobiorcy w ostrej fazie choroby psychicznej lub uzależnienia. Ograniczenie przeciwwskazań do fazy ostrej choroby psychicznej lub uzależnienia jest zbyt wąskie, praktycznie wszystkie stany chorobowe w fazie ostrej są przeciwwskazaniem do fizjoterapii ambulatoryjnej. Ponadto nie jest jasne, kto ma określać brak tego przeciwwskazania, fizjoterapeuta nie posiada uprawnień do takiego działania.

Prezydium wskazuje również, że fizjoterapia wiąże się z możliwością wystąpienia negatywnych działań ubocznych, dlatego świadczenia z jej zakresu - w celu ich finansowania ze środków publicznych - powinny być objęte kontrolą lekarską