Projekt zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia zmieniającego zarządzenie w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna.

Akty korporacyjne

Lekarz.2015.6.26

Akt nieoceniany
Wersja od: 26 czerwca 2015 r.

STANOWISKO NR 33/15/P-VII
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 26 czerwca 2015 r.
w sprawie projektu zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia zmieniającego zarządzenie w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej po zapoznaniu się z projektem zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia zmieniającego zarządzenie w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna, zamieszczonego na stronie internetowej Narodowego Funduszu Zdrowia w dniu 12 czerwca 2015 r, zgłasza następujące uwagi do przedstawionego projektu zarządzenia:
1)
Prezydium NRL stwierdza, że uzależnienie wysokości należności z tytułu udzielonych świadczeń podstawowej opieki zdrowotnej od liczby wykonanych badań diagnostycznych bez powiązania ich z charakterem udzielanych świadczeń jest z punktu widzenia ekonomii nieuzasadniona. Liczba wykonanych badań w dużej mierze zależy od profilu epidemiologicznego pacjentów, w związku z czym świadczeńiodawcy z większą liczbą dzieci lub osób młodych na liście aktywnej zlecają mniej badań w stosunku do tych z dużą liczbą osób starszych; ponadto proponowane zmiany wiążą się z nałożeniem dodatkowych nieuzasadnionych obowiązków sprawozdawczych po stronie praktyk lekarskich i podmiotów leczniczych.
2)
Na krytyczną ocenę zasługuje brak wskazania metodologii pozyskiwania pacjentów dla celów wykonywania zadań z zakresu profilaktyki, oraz brak powiązania dodatkowych środków finansowanych z zadaniami z zakresu profilaktyki. W ocenie Prezydium NRL zobowiązanie świadczeń iodawcy do umieszczenia informacji w miejscu udzielania świadczeń w ramach programów profilaktycznych, o którym mowa w § 1 pkt 2 projektu zarządzenia, nie stanowi skutecznego instrumentu pozyskiwania pacjentów;.
3)
Konstrukcja wskaźnika progowego, o którym mowa w § 1 pkt 1 lit. b projektu wskazuje, iż część świadczeń iodawców nie spełni go bez względu na liczbę i profil wykonywanych badań, a ponadto niejasne są kryteria jego określania, ponieważ jego wartość będzie uzależniona od bliżej nieokreślonego korektora progowego.