Projekt zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju leczenie szpitalne w zakresie programy lekowe.

Akty korporacyjne

Lekarz.2022.1.14

Akt nieoceniany
Wersja od: 14 stycznia 2022 r.

STANOWISKO Nr 6/22/P-VIII
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 14 stycznia 2022 r.
w sprawie projektu zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju leczenie szpitalne w zakresie programy lekowe

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej po zapoznaniu się z projektem zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju leczenie szpitalne w zakresie programy lekowe, o którym powiadomił Zastępca Prezesa NFZ, Pan Bernard Waśko, pismem znak: DGL.0210.27.2021 2022.1003.BEW,

z dnia 3 stycznia 2022 r., zgłasza następujące uwagi do projektu zarządzenia.

Wskazane w załączniku nr 3 do projektu wymagania wobec świadczeniodawców realizujących programy lekowe mogą doprowadzić do wyeliminowania mniejszych ośrodków co, szczególnie w czasie pandemii COVID-19 i przekształcania dużych szpitali w placówki tymczasowe, będzie skutkowało zaburzeniem dostępności leczenia w ramach programów lekowych. Dotychczasowe doświadczenia pokazują, że przekształcanie dużych jednostek w szpitale tymczasowe w praktyce minimalizuje dostępność świadczeń standardowych. W związku z tym w ocenie Prezydium NRL wprowadzanie zmian legislacyjnych prowadzących do skoncentrowania programów lekowych tylko wokół ośrodków - które w praktyce charakteryzują się obecnie bardzo ograniczoną dostępnością dla pacjentów - istotnie zagraża funkcjonowaniu systemu opieki zdrowotnej.

Rozwiązaniem, które po części mogłoby realizować założenia Projektodawcy, przy jednoczesnym zabezpieczeniu dostępu do świadczeń dla pacjentów, jest podzielenie katalogu programów na 2 części - programy, które faktycznie zawierają rzadkie choroby lub wymagające trudno dostępnej diagnostyki (np. choroby rzadkie, genetyczne, porfirie, zaawansowane postacie nowotworów) i inne, które takowych nie wymagają np. choroba Leśniowskiego-Crohna, WZJG czy łuszczyca, nowotwory skóry, ZZSK, SM czy mukowiscydoza. W sytuacji zastosowania takiego rozwiązania diagnostyka i leczenie bardziej powszechnych schorzeń mogłyby być realizowane przez mniejsze ośrodki ale za to bardziej dostępne dla pacjentów, natomiast choroby rzadkie byłyby przypisane dużym ośrodkom.

Jednocześnie zdaniem Prezydium NRL zaproponowane przez Projektodawcę ryczałty za diagnostykę w programach lekowych zaniżają wycenę wielu procedur, kwoty ryczałtów w niektórych pozycjach nie pokrywają nawet częściowych kosztów niezbędnych do wykonania pełnej diagnostyki w poszczególnych schorzeniach. Takie postępowanie, w połączeniu z ograniczeniem dostępności świadczeń, może uniemożliwić pacjentom podjęcie leczenia.