Projekt założeń ustawy o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw.

Akty korporacyjne

Sędz.2012.4.20

Akt nieoceniany
Wersja od: 20 kwietnia 2012 r.

OPINIA
KRAJOWEJ RADY SĄDOWNICTWA
z dnia 20 kwietnia 2012 r.
w przedmiocie projektu założeń ustawy o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw.

Krajowa Rada Sądownictwa, po zapoznaniu się z treścią projektu założeń ustawy o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw, opiniuje go co do zasady pozytywnie, ale z zastrzeżeniami.

Zdaniem Rady założenie projektu (pkt. 31), wprowadzenie prawa wyboru do jednego świadczenia w zakresie zbiegu uprawnień żołnierzy sędziów przeniesionych w stan spoczynku z uprawnieniem do świadczenia pieniężnego, o którym mowa w art. 95 pkt 1 ustawy "służba wojskowa żołnierzy zawodowych", należy ocenić pozytywnie. Pozostaje ono w zgodzie z prawem wyboru jednego, korzystniejszego z przysługujących w zbiegu świadczeń. Nie mniej jednak należy zauważyć, że regulacja ta powinna dotyczyć również żołnierza prokuratora, który zostanie przeniesiony w stan spoczynku oraz żołnierza radcy prawnego chyba, że nie będzie wykonywał zawodu radcy prawnego przez okres 12 miesięcy po zwolnieniu z zawodowej służby wojskowej.

Należy jednak wskazać, że poważne wątpliwości Rady budzą projektowane rozwiązania zmian w przepisach wojskowej ustawy pragmatycznej, w zakresie określonym w punktach:

pkt. 15) możliwość wyznaczania żołnierzy służby kontraktowej na inne niż określone w kontrakcie stanowisko bez konieczności uzyskiwania zgody żołnierza na zmianę stanowiska (art. 14 ust. 3a) - w ocenie Rady wprowadzenie proponowanej zasady narusza uprawnienia pracownicze, dotyczące wszystkich obywateli, a zatem również żołnierza zawodowego, które wymagają uzyskania zgody pracownika na zmianę jego stanowiska służbowego. Ponadto twierdzenie, że proponowana zmiana nie narusza praw żołnierza zawodowego do dobrowolności pełnienia służby wojskowej, bowiem żołnierz zawodowy w każdym czasie może wypowiedzieć stosunek służbowy zawodowej służby wojskowej, nie może zostać zaakceptowana. Zmiana ta nie mieści się w granicach porządku prawnego i nie pozostawia wyboru żołnierzowi kontraktowemu. Zatem Rada proponuje pozostawienie

zasady uzyskiwania przez organ wojskowy zgody żołnierza kontraktowego na zmianę stanowiska, innego niż określone w kontrakcie;

pkt. 16) wprowadzenie zasad umożliwiających żołnierzom zawodowym wchodzenie w skład organów spółek kapitałowych wykonujących działalność leczniczą utworzonych przez Ministra Obrony Narodowej (art. 57 ust. 1 i 1a) - w ocenie Rady proponowane rozwiązanie jest zbyt daleko idące, gdyż stwarza pole do niekontrolowanego działania żołnierzy zawodowych. Dotychczasowa, przewidziana w art. 57 ust. 1 i 2 regulacja, że żołnierz zawodowy nie może wchodzić w skład organów spółek, innych przedsiębiorców oraz fundacji, ale może uczestniczyć w zgromadzeniach akcjonariuszy lub zgromadzeniach wspólników, jest słuszna i właściwa;

pkt. 22) w zakresie wprowadzenia zasad ograniczających uprawnienia żołnierzy odchodzących ze służby bezpośrednio po objęciu wyższego stanowiska służbowego (art. 97a) - Rada ma wątpliwości, co do zasadności ustalania podstawy świadczenia w sposób określony w proponowanym przepisie, zgodnie z którym, w przypadku wypowiedzenia stosunku służbowego do 12-miesięcy od dnia objęcia przez tego żołnierza zawodowego wyższego stanowiska służbowego albo stanowiska służbowego o tym samym stopniu etatowym lecz wyższą grupą uposażenia, podstawę ustalania wysokości świadczeń przysługujących z tytułu zwolnienia ze służby stanowiłoby uposażenie należne żołnierzowi na poprzednio zajmowanym stanowisku służbowym. Niezrozumiałym jest, dlaczego do podstawy wskazanego świadczenia, liczy się tylko okres na poprzednio zajmowanym przez żołnierza stanowisku służbowym, a nie np. okres ostatnich 12-miesięcy. Proponowane rozwiązanie wydaje się naruszać zasadę równego traktowania.