Projekt ustawy z dnia 6 maja 2021 o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
KRASP.2021.5.20
Akt nieocenianySTANOWISKO
PREZYDIUM KRASP
z dnia 20 maja 2021 r.
w sprawie projektu ustawy z dnia 6 maja 2021 o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce
W celu zapewnienia najwyższej jakości kształcenia obecnie obowiązujące przepisy wiążą uprawnienia uczelni przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela z wymogiem prowadzenia badań naukowych i kategorią naukową co najmniej B+. Można przypuszczać, że w niedługim czasie wymagania te spowodują wygaszenie wielu kierunków studiów w uczelniach zawodowych, zarówno publicznych jak i niepublicznych.
Aby temu zapobiec KRASP zaproponowała, aby kierunki te tworzyć na zasadach ogólnych i dokonywać szczegółowej oceny ich jakości przez Polską Komisję Akredytacyjną, tak jak to ma miejsce w odniesieniu do pozostałych kierunków studiów.
W szczególności, nie do przyjęcia jest zróżnicowanie warunków nakładanych na uczelnie kształcące nauczycieli, do jakiego doprowadziłaby projektowana nowelizacja. Trudniejsze do spełnienia wymogi nakładane byłyby na uniwersytety i uczelnie akademickie, łatwiejsze zaś na "akademie praktyczne".
Wyodrębnienie nowej grupy uczelni funkcjonujących jako "akademie praktyczne" nie jest w sposób wystarczający uzasadnione merytorycznie. To nie zmiana nazwy wpływa na zwiększenie prestiżu szkoły wyższej, ale szereg innych czynników, które w swej ocenie bierze pod uwagę Polska Komisja Akredytacyjna. Dodatkowo proponowana nazwa wprowadzałaby w błąd sugerując, iż istotną misją tego typu uczelni jest aktywność naukowa prowadząca do kształcenia na poziomie doktorskim.
KRASP popiera uchwały w sprawie przedmiotowego projektu ustawy podjęte przez Radę Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Konferencję Rektorów Uczelni Pedagogicznych oraz Konferencję Rektorów Uniwersytetów Polskich.