Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo farmaceutyczne, opracowanego przez Parlamentarny Zespół ds. regulacji rynku farmaceutycznego.
Aptek.2016.11.15
Akt nieocenianyUCHWAŁA Nr VII/29/2016
NACZELNEJ RADY APTEKARSKIEJ
z dnia 15 listopada 2016 r.
w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo farmaceutyczne, opracowanego przez Parlamentarny Zespół ds. regulacji rynku farmaceutycznego
Uzasadnienie:
Uzasadnienie:
Projekt ustawy przewiduje, że prawo do uzyskania zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej przysługuje farmaceucie posiadającemu prawo wykonywania zawodu prowadzącemu jednoosobową działalność gospodarczą oraz osobowej spółce handlowej, której przedmiotem działalności jest wyłącznie prowadzenie aptek, i w której wspólnikami (partnerami) są wyłącznie farmaceuci posiadający prawo wykonywania zawodu.
Naczelna Rada Aptekarska podziela stanowisko, że przyjęta w Prawie farmaceutycznym całkowicie liberalna regulacja w zakresie określenia podmiotów uprawnionych do prowadzenia aptek ogólnodostępnych, jest niewłaściwa. Dalsze tworzenie aptek w obecnym kształcie narusza ważny interes publiczny, ponieważ powoduje, że dysfunkcjonalne apteki, które nie realizują swoich podstawowych zadań, eliminują z rynku prawidłowo funkcjonujące apteki. Jedyną efektywną gwarancję prawidłowego prowadzenia apteki stanowi zasada, że apteka może być prowadzona przez farmaceutę lub spółkę osobową prawa handlowego, w której osobami w pełni odpowiedzialnymi za sprawy spółki są wyłącznie farmaceuci posiadający prawo wykonywania zawodu farmaceuty
Obecnie obowiązujące przepisy prawa, zakładające dużą liberalizacją w zakresie zakładania i funkcjonowania aptek, stanowią warunki do powstawania i rozwoju szeregu patologii w ich działaniu, w szczególności w obszarze zaopatrywania pacjentów w leki w szczególności takich, jak:
Projekt przewiduje, że jeden farmaceuta lub spółka, w które farmaceuci decydują o sprawach spółki, może prowadzić maksymalnie 4 apteki. Przy tej liczbie aptek farmaceuta może efektywnie sprawować nadzór nad udzielaniem usług we wszystkich aptekach. Zmniejszenie tej liczby spowodowałoby trudności w zapewnieniu niezbędnej liczby farmaceutów. Projekt ustawy odwołuje się do rozwiązań przyjętych w ustawodawstwie niemieckim, jednakże przyjęta, maksymalna liczba aptek na jeden podmiot nie odbiega od analogicznych rozwiązań stosowanych w wielu państwach Unii Europejskiej.
Projekt ustawy zakłada wprowadzenie kryteriów demograficznych i geograficznych przy wydawaniu zezwoleń na prowadzenie aptek ogólnodostępnych.
W projekcie proponuje się zasadę, że zezwolenie na prowadzenie apteki ogólnodostępnej nie przechodzi z mocy prawa w przypadkach łączenia i podziału spółek. Naczelna Rada Aptekarska opowiada się za rozszerzeniem powyżej zasady nieprzechodzenia zezwolenia także na wszystkie przypadki przekształcenia spółki cywilnej w spółkę handlową oraz inne przekształcenia spółek, z wyjątkiem sytuacji, gdy przekształcenie następuje w podmiot, który ma prawo do uzyskania nowego zezwolenia.
Naczelna Rada Aptekarska opowiada się za wprowadzeniem prawa prowadzenia apteki przez spadkobiercę w przypadku śmierci zezwoleniobiorcy będącego osobą fizyczną, jeżeli spełnia on warunki uzyskania nowego zezwolenia.
Naczelna Rada Aptekarska stoi na stanowisku, że w przypadku, gdy spadkobierca nie spełnia warunków uzyskania nowego zezwolenia powinien mieć prawo zbycia całej apteki i uzyskania zezwolenia na prowadzenie apteki pod tym samym adresem, co oznacza, że w takiej sytuacji nie będą miały zastosowania kryteria demograficzne i geograficzne.