Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo farmaceutyczne, opracowanego przez Parlamentarny Zespół ds. regulacji rynku farmaceutycznego.

Akty korporacyjne

Aptek.2016.11.15

Akt nieoceniany
Wersja od: 15 listopada 2016 r.

UCHWAŁA Nr VII/29/2016
NACZELNEJ RADY APTEKARSKIEJ
z dnia 15 listopada 2016 r.
w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo farmaceutyczne, opracowanego przez Parlamentarny Zespół ds. regulacji rynku farmaceutycznego

Na podstawie art. 39 ust. 1 pkt 2, 4 i 12 oraz art. 38 ust. 3 ustawy z dnia 19 kwietnia 1991 r. o izbach aptekarskich (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 1429, z późn. zm.), Naczelna Rada Aptekarska uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Naczelna Rada Aptekarska w pełni popiera inicjatywę Parlamentarnego Zespołu ds. regulacji rynku farmaceutycznego, polegającą na podjęciu prac legislacyjnych dotyczących ustawy - Prawo farmaceutyczne, oraz kierunek zmian, wyznaczony w projekcie ustawy o zmianie ustawy - Prawo farmaceutyczne, opracowanym przez ww. Zespół.
2.
Naczelna Rada Aptekarska za konieczne uważa wprowadzenie m. in. następujących zmian:
1)
ustalenie zasady, że prawo do uzyskania zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej przysługuje wyłącznie farmaceucie posiadającemu prawo wykonywania zawodu prowadzącemu jednoosobową działalność gospodarczą lub osobowej spółce prawa handlowego. której przedmiotem działalności jest wyłącznie prowadzenie aptek, i w której wspólnikami (partnerami) są wyłącznie farmaceuci posiadający prawo wykonywania zawodu;
2)
wprowadzenie kryteriów demograficznych i geograficznych przy wydawaniu zezwoleń na prowadzenie aptek ogólnodostępnych;
3)
ustalenie zasady, że jeden podmiot, podmioty przez niego kontrolowane lub członkowie tej samej grupy kapitałowej nie mogą prowadzić więcej niż 4 apteki ogólnodostępne;
4)
ustalenie zasady, że zezwolenie na prowadzenie apteki ogólnodostępnej nie przechodzi z mocy prawa w przypadkach łączenia i podziału spółek, a także przy przekształceniu spółki cywilnej w spółkę handlową oraz innych przekształceniach spółek, chyba, że przekształcenie następuje w podmiot, który ma prawo do uzyskania nowego zezwolenia;
5)
wprowadzenie prawa prowadzenia apteki przez spadkobiercę w przypadku śmierci zezwoleniobiorcy będącego osobą fizyczną, jeżeli spełnia on warunki uzyskania nowego zezwolenia, a także prawa zbycia całej apteki i uzyskania zezwolenia na prowadzenie apteki pod tym samym adresem, jeżeli spadkobierca nie spełnia warunków uzyskania nowego zezwolenia.
§  2.
Naczelna Rada Aptekarska upoważnia Prezydium Naczelnej Rady Aptekarskiej do dalszych prac nad projektem ustawy o zmianie ustawy - Prawo farmaceutyczne, opracowanym przez Parlamentarny Zespół ds. regulacji rynku farmaceutycznego oraz zgłaszania propozycji niezbędnych poprawek.
§  3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Uzasadnienie:

Celem projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo farmaceutyczne, opracowanym przez Parlamentarny Zespół ds. regulacji rynku farmaceutycznego, jest dokonanie zmian w ustawie z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271, z późn. zm.), polegających na ustanowieniu zasad zapewniających równomierne rozmieszczenie aptek ogólnodostępnych i równy dostęp do usług farmaceutycznych.

Projekt ustawy przewiduje, że prawo do uzyskania zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej przysługuje farmaceucie posiadającemu prawo wykonywania zawodu prowadzącemu jednoosobową działalność gospodarczą oraz osobowej spółce handlowej, której przedmiotem działalności jest wyłącznie prowadzenie aptek, i w której wspólnikami (partnerami) są wyłącznie farmaceuci posiadający prawo wykonywania zawodu.

Naczelna Rada Aptekarska podziela stanowisko, że przyjęta w Prawie farmaceutycznym całkowicie liberalna regulacja w zakresie określenia podmiotów uprawnionych do prowadzenia aptek ogólnodostępnych, jest niewłaściwa. Dalsze tworzenie aptek w obecnym kształcie narusza ważny interes publiczny, ponieważ powoduje, że dysfunkcjonalne apteki, które nie realizują swoich podstawowych zadań, eliminują z rynku prawidłowo funkcjonujące apteki. Jedyną efektywną gwarancję prawidłowego prowadzenia apteki stanowi zasada, że apteka może być prowadzona przez farmaceutę lub spółkę osobową prawa handlowego, w której osobami w pełni odpowiedzialnymi za sprawy spółki są wyłącznie farmaceuci posiadający prawo wykonywania zawodu farmaceuty

Obecnie obowiązujące przepisy prawa, zakładające dużą liberalizacją w zakresie zakładania i funkcjonowania aptek, stanowią warunki do powstawania i rozwoju szeregu patologii w ich działaniu, w szczególności w obszarze zaopatrywania pacjentów w leki w szczególności takich, jak:

1)
odwrócony łańcuch dystrybucji;
2)
monopolizacja rynku detalicznego i hurtowego leków poprzez nieprzestrzeganie ustawowych zakazów koncentracji, takich jak np. 1 % aptek w województwie:
3)
programy lojalnościowe, których istota polega na oferowaniu pacjentom możliwości dokonywania zakupu produktów w określonych aptekach po obniżonej cenie, a celem jest zachęcenie pacjentów do korzystania z usług konkretnych aptek; patologia polega na tym, że programy te zachęcają do zakupu leków w przypadkach, kiedy nie są one rzeczywiście niezbędne i powodują nieuzasadnioną względami medycznymi, zwiększoną konsumpcję leków, prowadząc równocześnie do wyłudzania znacznych kwot z budżetu NFZ;
4)
łamanie zakazu reklamy aptek i punktów aptecznych;
5)
sprzedaż bezpośrednia, polegająca na dostarczaniu produktów leczniczych bezpośrednio do aptek za pośrednictwem wybranych hurtowni z pominięciem pozostałych hurtowni, co w konsekwencji prowadzi do nierównego traktowania dystrybutorów, zarówno na poziomie obrotu hurtowego, jaki i na poziomie obrotu detalicznego, a także - co najważniejsze - do nierównego dostępu do leków dla pacjentów.

Projekt przewiduje, że jeden farmaceuta lub spółka, w które farmaceuci decydują o sprawach spółki, może prowadzić maksymalnie 4 apteki. Przy tej liczbie aptek farmaceuta może efektywnie sprawować nadzór nad udzielaniem usług we wszystkich aptekach. Zmniejszenie tej liczby spowodowałoby trudności w zapewnieniu niezbędnej liczby farmaceutów. Projekt ustawy odwołuje się do rozwiązań przyjętych w ustawodawstwie niemieckim, jednakże przyjęta, maksymalna liczba aptek na jeden podmiot nie odbiega od analogicznych rozwiązań stosowanych w wielu państwach Unii Europejskiej.

Projekt ustawy zakłada wprowadzenie kryteriów demograficznych i geograficznych przy wydawaniu zezwoleń na prowadzenie aptek ogólnodostępnych.

W projekcie proponuje się zasadę, że zezwolenie na prowadzenie apteki ogólnodostępnej nie przechodzi z mocy prawa w przypadkach łączenia i podziału spółek. Naczelna Rada Aptekarska opowiada się za rozszerzeniem powyżej zasady nieprzechodzenia zezwolenia także na wszystkie przypadki przekształcenia spółki cywilnej w spółkę handlową oraz inne przekształcenia spółek, z wyjątkiem sytuacji, gdy przekształcenie następuje w podmiot, który ma prawo do uzyskania nowego zezwolenia.

Naczelna Rada Aptekarska opowiada się za wprowadzeniem prawa prowadzenia apteki przez spadkobiercę w przypadku śmierci zezwoleniobiorcy będącego osobą fizyczną, jeżeli spełnia on warunki uzyskania nowego zezwolenia.

Naczelna Rada Aptekarska stoi na stanowisku, że w przypadku, gdy spadkobierca nie spełnia warunków uzyskania nowego zezwolenia powinien mieć prawo zbycia całej apteki i uzyskania zezwolenia na prowadzenie apteki pod tym samym adresem, co oznacza, że w takiej sytuacji nie będą miały zastosowania kryteria demograficzne i geograficzne.