Projekt ustawy o zmianie ustawy o konsultantach w ochronie zdrowia.

Akty korporacyjne

Lekarz.2014.5.9

Akt nieoceniany
Wersja od: 9 maja 2014 r.

STANOWISKO Nr 3/14/VII
NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 9 maja 2014 r.
w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o konsultantach w ochronie zdrowia

Naczelna Rada Lekarska po rozpatrzeniu projektu ustawy o zmianie ustawy o konsultantach w ochronie zdrowia, przekazanego przy piśmie pana Piotra Warczyńskiego, Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Zdrowia z dnia 7 kwietnia 2014 r., zgłasza następujące uwagi do przedstawionego projektu ustawy:
1)
do pkt 1 zmieniającego art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o konsultantach w ochronie zdrowia (dalej "ustawa") - wyrazy "daje rękojmię należytego i bezstronnego wykonywania zadań konsultanta" należy zastąpić wyrazami: "wykazuje się osiągnięciami organizacyjnymi, dydaktycznymi i naukowymi w danej dziedzinie medycyny oraz właściwą postawą etyczną dającymi rękojmię należytego i bezstronnego wykonywania zadań konsultanta."; proponowane brzmienie jest bardziej precyzyjne;
2)
do pkt 2 zmieniającego art. 4 ustawy - lit. b powinna otrzymać następujące brzmienie: "b) uchyla się ust. 3";

Samorząd lekarski sprzeciwia się skreśleniu ust. 5 i 6 w art. 4 ustawy, gdyż pozbawiłoby to samorządy zawodowe możliwości opiniowania kandydatur na konsultantów krajowych. Sprowadzenie roli samorządu wyłącznie do przedstawienia kandydata na konsultanta, w sytuacji, gdy kandydatów takich mogą przedstawiać również inne podmioty, nie jest wystarczające. Treść art. 4 ust. 5 i 6 ustawy powinna zostać utrzymana, przy czym z uwagi na proponowaną nową treść ust. 2 możliwe jest ograniczenie obowiązku zasięgania przez Ministra Zdrowia opinii samorządu zawodowego, o której mowa w ust. 5, do kandydatów zgłoszonych przez inne podmioty;

3)
do pkt. 4 lit. a zmieniającego art. 7 ust. 2 pkt 3 ustawy - wniosek Ministra Zdrowia o odwołanie konsultanta powinien być uzasadniony;
4)
do pkt 5 zmieniającego art. 8 ust. 1 ustawy - brak jest uzasadnienia dla pomijania procedur powoływania konsultanta w miejsce osoby odwołanej z przyczyn określonych w art. 7 ust. 2 pkt 2 albo jej śmierci. Procedury powołania konsultanta powinny być w tych sytuacjach zachowane;
5)
do pkt 6, do dodawanego art. 8 b:
a)
zakres informacji wymaganych w oświadczeniu jest zbyt obszerny, a obowiązek ich przekazywania stanowi dla konsultantów dodatkowe obciążenie administracyjne,
b)
w ust. 1:
-
pkt 1 lit. b wyrazy: "substancji czynnych wykorzystywanych" należy zastąpić wyrazami "substancjami czynnymi wykorzystywanymi",
-
pkt 9 w przypadku obowiązku składania oświadczenia o "wykonywaniu zadań opiniodawczych i doradczych" należy doprecyzować, że dotyczy to zadań niezwiązanych z pełnieniem funkcji konsultanta w ochronie zdrowia;
c)
do ust. 5 pkt 2 - udział lekarza specjalisty (a takie jest kryterium bycia konsultantem) w zjeździe naukowym w danej dziedzinie medycyny zawsze jest związany z pełnieniem funkcji konsultanta, bowiem dotyczy zdobywania wiedzy w tej dziedzinie medycyny, którą to wiedzę wykorzystuje on jako konsultant. Natomiast żądanie od konsultanta składania oświadczenia np. o wyjeździe zagranicznym niezwiązanym z pełnioną funkcją publiczną sfinansowanym przez inne osoby a nie przez niego, jego małżonka lub instytucję go zatrudniającą, jest nieuzasadnioną ingerencją w jego życie prywatne;
6)
projekt całkowicie pomija istotną sprawę zapewnienia konsultantom właściwego zaplecza do wykonywania coraz liczniejszych zadań, w tym zmianę finansowania działalności konsultanta. Obecny poziom finansowania działalności konsultantów krajowych i wojewódzkich jest bardzo niski i nie pokrywa kosztów związanych w wykonywaniem zadań konsultanta;
7)
do uzasadnienia projektu ustawy - w ocenie Naczelnej Rady Lekarskiej zawarte w uzasadnieniu do projektu ustawy stwierdzenie, że projekt ten ma na celu wzmocnienie roli konsultantów jako podmiotów doradczych w ochronie zdrowia stoi w sprzeczności z proponowanymi przepisami. Rolę podmiotu doradczego wzmacnia się poprzez zwiększenie jego niezależności od podmiotu, któremu doradza i poprzez nadanie większej wagi jego opiniom. Proponowane zmiany zmierzają w przeciwnym kierunku i mają na celu zwiększenie uzależnienia konsultantów od Ministra Zdrowia.