Projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw.
Sędz.2012.3.9
Akt nieocenianyOPINIA
KRAJOWEJ RADY SĄDOWNICTWA
z dnia 9 marca 2012 r.
dotycząca projektu ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw.
Krajowa Rada Sądownictwa w swojej opinii zajmuje stanowisko wyłącznie w przedmiocie nowelizacji ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych (art. 8 projektu).
Krajowa Rada Sądownictwa wyraża zdecydowane stanowisko, że proponowanie zmian w ustawie Prawo u ustroju sądów powszechnych powinno pozostać w wyłącznej kompetencji Ministra Sprawiedliwości. Pełna odrębna regulacja dotycząca stanu spoczynku sędziego powinna się znaleźć w Prawie o ustroju sądów powszechnych jako ustawie ustrojowej dotyczącej statusu sędziego i nie powinny być w niej wprowadzane zmiany prz y okazji nowelizowania ustaw dotyczących powszechnego systemu ubezpieczeń społecznych. Wynika to z faktu, że stan spoczynku sędziego nie jest instytucją powszechnego ubezpieczenia społecznego, lecz instytucją szczególnego rodzaju gwarancji niezawisłości sędziego, mającą umocowanie w Konstytucji RP (art. 180). Z tej przyczyny Krajowa Rada Sądownictwa negatywnie opiniuje odwołanie się w projekcie nowelizacji art. 69 § 1 ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych do ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
Krajowa Rada Sądownictwa wyraża ponadto opinię, że powinna zostać nadal zachowana - nie tylko w okresie przejściowym do 31 grudnia 2017 r. - przewidziana w art. 69 § 2 Prawa o ustroju sądów powszechnych możliwość przechodzenia w stan spoczynku, na wniosek samego sędziego, z zachowaniem prawa do uposażenia, po ukończeniu 55 lat przez kobietę, jeżeli przepracowała na stanowisku sędziego lub prokuratora nie mniej niż 25 lat, a 60 lat przez mężczyznę, jeżeli przepracował na stanowisku sędziego lub prokuratora nie mniej niż 30 lat. Praca sędziego jest wyczerpująca psychicznie i intelektualnie. Zachowanie pełnej sprawności fizycznej, psychicznej i intelektualnej - niezbędnych w pełnieniu służby sędziowskiej - może być w niektórych indywidualnych przypadkach trudne w wieku powyżej 60 lat,
Jednocześnie Krajowa Rada Sądownictwa uważa, że wszystkie proponowane zmiany dotyczące podwyższenia wieku przechodzenia w stan spoczynku powinny dotyczyć wyłącznie osób powołanych do pełnienia urzędu sędziego po dniu wejścia w życie znowelizowanych przepisów art. 69 Prawa o ustroju sądów powszechnych.