Projekt rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rtęci oraz uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1102/2008.
Lekarz.2016.2.23
Akt nieocenianySTANOWISKO Nr 6/16/P-VII
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 23 lutego 2016 r.
w sprawie projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rtęci oraz uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1102/2008
Uwaga wstępna
Projektowane rozporządzenie w zakresie proponowanych regulacji dotyczących stosowania amalgamatu stomatologicznego (art. 10 projektu) ma istotne znaczenie odnośnie warunków udzielania świadczeń stomatologicznych i wykonywania zawodu lekarza dentysty.
Kwestie te są od długiego czasu przedmiotem uwagi środowiska stomatologicznego oraz samorządu lekarskiego, które są świadome istnienia potrzeby podjęcia działań zmierzających do osiągnięcia długoterminowego celu, jakim jest zapewnienie nietoksycznego środowiska naturalnego oraz wprowadzenie rozwiązań prawnych mających na celu minimalizację negatywnych skutków stosowania rtęci dla zdrowia ludzkiego i dla środowiska.
Chociaż wiadomym jest, że stosowanie amalgamatu stomatologicznego jest przyczyną emisji rtęci do powietrza oraz że amalgamat stomatologiczny jest jednym z głównych zastosowań rtęci w Unii Europejskiej, należy jednak zaznaczyć, że przedstawiane w różnych publikacjach, także tych, na których opiera się Komisja Europejska, dane dotyczące rocznego zużycia rtęci do wypełnień amalgamatowych oraz wynikających ze stosowania amalgamatu emisji rtęci do powietrza są szacunkowe i mogą być zawyżone. W Polsce, na przykład, obowiązujący sposób ewidencjonowania wytwarzanych przez gabinety stomatologiczne odpadów amalgamatu, polegający na podawaniu w karcie przekazania odpadu masy odpadów w megagramach z zaokrągleniem do trzech miejsc po przecinku, może prowadzić do zawyżania danych w tym zakresie.
Uwagi szczegółowe
i) ustanowienie krajowych celów dotyczących zapobiegania próchnicy i promocji zdrowia, a przez to minimalizacja konieczności wypełniania ubytków;
ii) ustanowienie krajowych celów dotyczących minimalizacji wykorzystania amalgamatu;
iii) wsparcie wykorzystania opłacalnych i skutecznych klinicznie alternatywnych wypełnień stomatologicznych niezawierających rtęci;
iv) wsparcie badań i rozwoju w zakresie wysokiej jakości materiałów do wypełnień stomatologicznych niezawierających rtęci;
v) zachęcanie reprezentatywnych organizacji zawodowych i szkół dentystycznych do edukowania i szkolenia stomatologów i studentów stomatologii w zakresie wykorzystywania alternatywnych, niezawierających rtęci materiałów do wypełnień i promowania najlepszych praktyk w zakresie zarządzania;
vi) zniechęcanie do tworzenia takich polityk i programów ubezpieczeniowych, w których wykorzystanie amalgamatu stomatologicznego jest preferowane względem stosowania wypełnień stomatologicznych niezawierających rtęci;
vii) zachęcanie do tworzenia takich polityk i programów ubezpieczeniowych, w których preferowane jest wykorzystanie wysokiej jakości alternatyw dla amalgamatu stomatologicznego przy wypełnianiu ubytków;
viii) ograniczenie stosowania amalgamatu stomatologicznego do jego formy kapsułkowanej;
ix) promowanie stosowania najlepszych praktyk w zakresie ochrony środowiska w ośrodkach stomatologicznych w celu zmniejszenia uwolnień rtęci i związków rtęci do wody i gruntu.