Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie limitu przyjęć na studia na kierunkach lekarskim i lekarsko-dentystycznym.

Akty korporacyjne

Lekarz.2023.8.11

Akt nieoceniany
Wersja od: 11 sierpnia 2023 r.

STANOWISKO Nr 49/23/P-IX
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 11 sierpnia 2023 r.
w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie limitu przyjęć na studia na kierunkach lekarskim i lekarsko-dentystycznym

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej po zapoznaniu się z projektem rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie limitu przyjęć na studia na kierunkach lekarskim i lekarsko-dentystycznym, przekazanym przy piśmie pana Piotra Brombera - Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Zdrowia z dnia 3 sierpnia 2023 r. (znak: RKLU.0210.9.2023.AC) negatywnie opiniuje projekt i zgłasza następujące uwagi.

Prezydium podtrzymuje wyrażane wcześniej stanowisko, że w trosce o wysoki standard kształcenia lekarzy i lekarzy dentystów, będący gwarantem bezpieczeństwa pacjentów, decydenci powinni wspierać przede wszystkim rozwój i zwiększanie naboru na studia w uczelniach o profilu ogólnoakademickim prowadzących kształcenie w zawodach lekarza i lekarza dentysty, w których jakość kształcenia została już pozytywnie zweryfikowana tak przez właściwe instytucje, jak i poprzez umiejętności ich absolwentów rozpoczynających staż podyplomowy, a następnie pracę zawodową.

Wykształcenie lekarza wymaga nie tylko nabycia kompetencji czysto zawodowych, ale także nabycia umiejętności pracy naukowej, przygotowania w szerokim kontekście humanistycznym, ze szczególnym zwróceniem uwagi na postawę etyczną, co jest możliwe wyłącznie w warunkach uniwersyteckich. Zapewnienie właściwej jakości kształcenia w tych zawodach wymaga przede wszystkim posiadania wykwalifikowanej i zróżnicowanej kadry dydaktycznej oraz dostępu do bazy klinicznej, której zorganizowanie i utrzymanie jest niezwykle trudne i kosztowne. Uczelnie zawodowe mają bardzo ograniczone możliwości, aby te warunki spełnić, podobnie ograniczony jest także w Polsce dostęp do doświadczonej kadry dydaktycznej.

Poziom nauczania na kierunkach medycznych w Polsce uchodził za jeden z najlepszych w Europie, a aktualnie wprowadzane rozwiązania niweczą ten wieloletni wysiłek włożony w budowanie jakości kształcenia medycznego. Samorząd lekarski sprzeciwia się obniżaniu jakości kształcenia lekarzy. Podejmowanie działań mających na celu zwiększenie dostępności świadczeń zdrowotnych udzielanych przez lekarzy jest oczywiście niezbędne, jednakże nie można dążyć do osiągnięcia tego celu poprzez obniżanie poziomu kształcenia.