Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych kryteriów wyboru ofert w postępowaniu w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.

Akty korporacyjne

Lekarz.2017.1.13

Akt nieoceniany
Wersja od: 13 stycznia 2017 r.

STANOWISKO Nr 1/17/P-VII
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 13 stycznia 2017 r.
w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych kryteriów wyboru ofert w postępowaniu w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej, po zapoznaniu się z projektem rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych kryteriów wyboru ofert w postępowaniu w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, przesłanym przy piśmie Pana Piotra Gryzy Podsekretarza Stanu Ministerstwa Zdrowia z dnia 28 grudnia 2016 r., znak: UZ-ZR.0212.3.2016.WS, zgłasza następujące uwagi do projektu.

W pierwszej kolejności Prezydium pragnie zaznaczyć, że podtrzymuje wszystkie uwagi zgłoszone do rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie szczegółowych kryteriów wyboru ofert w postępowaniu w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej przekazane Ministrowi Zdrowia przez Prezesa NRL Macieja Hamankiewicza pismem z dnia 9 września 2016 r., znak: NRL/ZRP/MBK/718/1535/2016 (pismo w załączeniu).

Prezydium zgłasza zastrzeżenia do § 1 pkt 5 lit. a projektu rozporządzenia, który dotyczy tabeli nr 1 "LECZENIE STOMATOLOGICZNE" cz. 1 "Przedmiot postępowania: Świadczenia ogólnostomatologiczne" lp. III kolumna 4 ust. 1.1. Projekt rozporządzenia nadaje nowe brzmienie ust. 1.1, w myśl którego "realizacja świadczeń w poradni: 6 godzin 5 dni w tygodniu, w tym 2 dni do godziny 18, a w sobotę 5 godzin". Tak określona dostępność do świadczenia jest wyceniana na 7 punktów. Kryterium to, w ocenie Prezydium, budzi wątpliwości interpretacyjne, zmiana w projekcie może sugerować, że do kontraktu stomatologicznego dodano dodatkowy dzień, co oznaczałoby wzrost kontraktu stomatologicznego z 30 do 35 godzin. Ponadto praca lekarza dentysty w soboty powinna odbywać się na zasadzie dobrowolności i jako taka nie powinna być dodatkowo punktowana, ani być czynnikiem warunkującym otrzymanie kontraktu. Należy zatem wnioskować o wykreślenie soboty z tego punktu oraz precyzyjne określenie, że etat przeliczeniowy lekarza dentysty wynosi 30 godzin.

Ponadto Prezydium zgłasza uwagi do obecnie obowiązującego rozporządzenia w sprawie szczegółowych kryteriów wyboru ofert w postępowaniu w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.

Prezydium zgłasza następujące uwagi o charakterze ogólnym:

1)
zastrzeżenia budzi brak określania wysokości etatu przeliczeniowego tj. liczby punktów rozliczeniowych na miesiąc przeznaczonych na wykonanie świadczeń stomatologicznych przez jednego lekarza udzielającego świadczeń w wymiarze czasu pracy 30 godzin. Skutkuje to m.in. brakiem możliwości kontraktowania w % etatu;
2)
postulujemy aby w każdym zakresie świadczeń wymienionych w załączniku nr 7 do ww. rozporządzenia umożliwić realizację kontraktu ogólnostomatologicznego (np. jako 1/8 kontraktu zasadniczego specjalistycznego) - ma to zapobiec tworzeniu sztucznych barier w dostępie do świadczenia specjalistycznego;
3)
w każdym przedmiocie postępowania w zakresie danego świadczenia stomatologicznego praca lekarza dentysty powinna być wyżej punktowana niż praca asystentki czy higienistki stomatologicznej;
4)
należy ujednolicić niezasadne zróżnicowanie punktów za pracę specjalistów w różnych przedmiotach postępowania, podobne nieuzasadnione zróżnicowanie występuje w kryterium dostępności w odniesieniu do pracy w sobotę - praca specjalistów oraz praca w sobotę we wszystkich zakresach powinna być jednakowo punktowana.

Prezydium zgłasza następujące uwagi o charakterze szczegółowym:

a)
tabela nr 1 "LECZENIE STOMATOLOGICZNE", cz. 1 "Przedmiot postępowania: Świadczenia ogólnostomatologiczne" lp. I kolumna 4 ust. 1.4-1.7 - posługiwanie się pojęciem lekarz dentysta specjalista w dziedzinie stomatologii ogólnej jest niezasadne, nie ma już bowiem specjalizacji z zakresu stomatologii ogólnej, należy zatem szczegółowo określić o jaką specjalizację w tych przypadkach chodzi i jaki dokument powinien przedstawić lekarza dentysta w ww. punktach, celem potwierdzenia swoich kwalifikacji zawodowych;
b)
tabela nr 1 "LECZENIE STOMATOLOGICZNE" cz. 4 "Przedmiot postępowania: Świadczenia chirurgii stomatologicznej" lp. I kolumna 4 ust. 1.6 należy usunąć ten punkt oraz nadać następujące brzmienie ust. 1.8: pielęgniarka oraz postały personel, 0 który mowa w § 2 pkt 4 lit. b - 100% czasu pracy;
c)
tabela nr 1 "LECZENIE STOMATOLOGICZNE" cz. 6 "Przedmiot postępowania: Świadczenia protetyki stomatologicznej" lp. II kolumna 4 ust. 1.1. uwzględnienie w tym punkcie również świadczeń ogólnostomatologicznych;
d)
tabela nr 1 "LECZENIE STOMATOLOGICZNE" cz. 9 "Przedmiot postępowania: Świadczenia stomatologicznej pomocy doraźnej" lp. I kolumna 4 ust. 1.1-1.3 oraz cz. 10 "Przedmiot postępowania: Świadczenia stomatologiczne dla świadczeniobiorców z grupy wysokiego ryzyka chorób zakaźnych, w tym chorych na AIDS lp. I kolumna 4 ust. 1.1-1.3 - tak samo powinny być punktowane wszystkie specjalności, lekarze dentyści o wszystkich specjalnościach mogą realizować kontrakt w wskazanych zakresach;
e)
tabela nr 1 "LECZENIE STOMATOLOGICZNE" cz. 2 "Przedmiot postępowania: Świadczenia ogólnostomatologiczne dla dzieci i młodzieży" lp. I kolumna 4 ust. 1.61.7. - należy dookreślić, w jaki sposób powinien być udokumentowany staż pracy lekarza z dziećmi.
f)
tabela nr 2 "LECZENIE STOMATOLOGICZNE - CZĘŚĆ WSPÓLNA" cz. V "Inne" lp. 1 kolumna 2 - wątpliwości budzi kryterium promujące współpracę z Agencją Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji polegającą na zawarciu umowy z Agencją na przekazywanie danych koniecznych do określenia taryfy świadczeń. Zgodnie z przepisem stanowiącym podstawę zawarcia takiej umowy, Agencja nie jest zobowiązana do jej zawarcia z wszystkimi podmiotami wyrażającymi taką wolę. Podmioty te są wyłaniane w postępowaniu ogłoszonym przez AOTMiT, co w praktyce oznacza, że część oferentów z góry nie będzie mogła uzyskać przypisanych do tego kryterium punktów. Należy wnosić o usunięcie tego kryterium z przepisów rozporządzenia.