Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie sposobu ogłaszania o postępowaniu w sprawie zawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, składania ofert, powoływania i odwoływania komisji konkursowej, jej zadań oraz trybu pracy.

Akty korporacyjne

Lekarz.2020.8.21

Akt nieoceniany
Wersja od: 21 sierpnia 2020 r.

STANOWISKO Nr 90/20/P-VIII
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 21 sierpnia 2020 r.
w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie sposobu ogłaszania o postępowaniu w sprawie zawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, składania ofert, powoływania i odwoływania komisji konkursowej, jej zadań oraz trybu pracy

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej po zapoznaniu się z projektem rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie sposobu ogłaszania o postępowaniu w sprawie zawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, składania ofert, powoływania i odwoływania komisji konkursowej, jej zadań oraz trybu pracy, przekazanym przy piśmie Pana Janusza Cieszyńskiego - Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Zdrowia z dnia 17 sierpnia 2020 r. znak: SZUZ.0210.11.2020.KB przedstawia następujące uwagi do przedłożonego projektu:
1)
przewidziana w treści projektu dychotomia kompetencji Prezesa Funduszu i dyrektora oddziału budzi obawy o to, czy obydwa uprawnione podmioty nie będą korzystać krzyżowo z przysługujących im kompetencji w konkretnym postępowaniu. Zasadnym byłoby jednoznaczne wskazanie, że czynności w toku postępowania wykonuje podmiot prowadzący postępowanie tj. w zależności do tego czy postępowanie zostało ogłoszone przez Prezesa czy dyrektora oddziału - Prezes Funduszu albo dyrektor oddziału;
2)
przepis § 3 ust. 2 pkt 5 nie powinien określać maksymalnej liczby zawieranych umów, co może sprzyjać podejmowaniu decyzji w przedmiocie rezerwowania przedmiotu postępowania dużym podmiotom i wykluczając z postępowania podmioty mniejsze; takie narzędzie limitowania możliwości dostępu do realizacji świadczeń w ramach systemu publicznej opieki zdrowia nie sprzyja transparentności systemu kontaktowania świadczeń;
3)
w § 3 ust. 2 proponuje się dodać pkt 13 w brzmieniu:

"13) nazwę operatora wyznaczonego, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 1";

W ocenie Prezydium treść ogłoszenia powinna być możliwe jasna i zrozumiała dla wszystkich potencjalnych oferentów bez konieczności odwoływania się do przepisów z obszaru prawa pocztowego czy telekomunikacyjnego.

4)
w § 15 ust. 4 proponuje się ograniczenie możliwości rozszerzenia listy zaproszonych do negocjacji oferentów tylko do przypadków wycofania oferty przez jednego lub więcej oferentów zaproszonych do negocjacji lub do sytuacji, w której wobec zawartych w toku negocjacji porozumień nie udaje się wypełnić wartości zamówienia. Proponowane w projekcie rozporządzenia brzmienie przepisu może stwarzać w połączeniu z przepisem ust. 7 nietransparentność praktyk w tym zakresie;
5)
przepis § 15 ust. 7 przeczy idei negocjacji, dopuszczając możliwość swobodnego wyboru przez komisję oferentów oraz zmianę oferty, co pozwala dość swobodnie wpływać na ostateczny wynik postępowania konkursowego. Jest to również sprzeczne z przepisem art. 71 § 2 kodeksu cywilnego, który stanowi, że jeżeli strony prowadzą negocjacje w celu zawarcia oznaczonej umowy, umowa zostaje zawarta, gdy strony dojdą do porozumienia co do wszystkich jej postanowień, które były przedmiotem negocjacji.