Projekt Rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie specjalizacji i uzyskiwania tytułu specjalisty w dziedzinach mających zastosowanie w ochronie zdrowia.

Akty korporacyjne

KAAUM.2017.4.26

Akt nieoceniany
Wersja od: 26 kwietnia 2017 r.

UCHWAŁA Nr 24/2017
KONFERENCJI REKTORÓW AKADEMICKICH UCZELNI MEDYCZNYCH
z dnia 26 kwietnia 2017 r.
w sprawie: projektu Rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie specjalizacji i uzyskiwania tytułu specjalisty w dziedzinach mających zastosowanie w ochronie zdrowia.

Na podstawie § 6 ust. 1 Regulaminu Działania Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych
Konferencja Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych

uchwala, co następuje:

§  1. 
1. 
KRAUM negatywnie opiniuje zapisy projektu Rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie specjalizacji i uzyskiwania tytułu specjalisty w dziedzinach mających zastosowanie w ochronie zdrowia, dopuszczające odbywanie specjalizacji z obszaru diagnostyki laboratoryjnej/medycyny laboratoryjnej, w dziedzinach: mikrobiologia, toksykologia oraz embriologia kliniczna, przez osoby nie posiadające wykształcenia medycznego.
2. 
Uzasadnienie stanowiska KRAUM stanowi Załącznik Nr 1 do Uchwały.
§  2. 
Upoważnia Przewodniczącego Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni

Medycznych do przekazania Uchwały do Ministra Zdrowia.

§  3. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Stanowisko KRAUM ws. projektu Rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie specjalizacji i uzyskiwania tytułu specjalisty w dziedzinach mających zastosowanie w ochronie zdrowia.

Kierując się dbałością o standardy zdrowotne w Polsce, KRAUM negatywnie opiniuje zapisy poz. 9, 10 i 15 załącznika nr 2 procedowanego projektu Rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie specjalizacji i uzyskiwania tytułu specjalisty w dziedzinach mających zastosowanie w ochronie zdrowia, dopuszczające odbywanie specjalizacji z obszaru diagnostyki laboratoryjnej/medycyny laboratoryjnej, w dziedzinach: mikrobiologia, toksykologia oraz embriologia kliniczna, przez osoby nie posiadające wykształcenia medycznego.

Wprowadzenie powołanego zapisu w życie spowoduje, że absolwenci wskazanych w projekcie Rozporządzenia niemedycznych kierunków studiów m.in. biologii, biotechnologii, chemii, dietetyki, technologii chemicznej, inżynierii środowiska, ochrony środowiska oraz technologii żywności i żywienia człowieka, będą mogli przystąpić do szkolenia specjalizacyjnego w wymienionych dziedzinach ochrony zdrowia. Możliwość uzyskania prawa wykonywania zawodu diagnosty laboratoryjnego, przez osoby nie posiadające medycznego wykształcenia, sprawi, że kluczowe wymogi etyczne i aspekty prawne, związane z zapewnieniem bezpieczeństwa pacjenta i prawidłowej współpracy z lekarzem klinicystą, zostaną zachwiane.

W ramach kształcenia przeddyplomowego, absolwenci tych kierunków uzyskują całkowicie odmienne kwalifikacje, aniżeli absolwenci kierunku analityka medyczna (jednolite, 5-letnie studia magisterskie, oparte o standardy kształcenia, prowadzone przez uczelnie medyczne), którzy są profesjonalnie przygotowani do wykonywania czynności z zakresu diagnostyki laboratoryjnej.

Zawód diagnosta laboratoryjny, do którego przygotowują studia magisterskie na kierunku analityka medyczna/medycyna laboratoryjna, jest zawodem o kluczowym znaczeniu w systemie ochrony zdrowia. Efekt pracy diagnostów w postaci wyników badań laboratoryjnych stanowi bowiem podstawę postawienia właściwej diagnozy lekarskiej, doboru terapii i oceny efektów leczenia. Mając na uwadze powyższe, bardzo istotne jest zapewnienie odpowiedniej jakości kształcenia, przygotowującego do pracy w medycznych laboratoriach diagnostycznych. Stąd też kryteria dostępności do zawodu muszą uwzględniać interes publiczny w dbałości o zdrowie i życie obywateli, tak jak to jednoznacznie określa proces dostępności do innych zawodów medycznych, np.: lekarza, farmaceuty, pielęgniarki i położnej.

Odnosząc się do wysokiej jakości kształcenia na kierunkach medycznych, na szczególną uwagę zasługują kierunki studiów, które nie są objęte tzw. Dyrektywą o zawodach regulowanych 1 , w tym kierunek analityka medyczna, który mimo to podlega europejskim uzgodnieniom. Mianowicie od 2003 r. Zarząd Główny Polskiego Towarzystwa Diagnostyki Laboratoryjnej jest członkiem Europejskiej Konfederacji Chemii Klinicznej i Medycyny Laboratoryjnej aktualnie Europejskiej Federacji Medycyny Laboratoryjnej EFLM, przy Międzynarodowej Federacji Chemii Klinicznej i Medycyny Laboratoryjnej. Organizacja ta zajmuje się oceną równoważności standardów nauczania przed- i podyplomowego diagnosty laboratoryjnego w krajach Unii Europejskiej.

Reasumując, w opinii KRAUM możliwość specjalizacji w przedmiotowych dziedzinach, powinna być zachowana wyłącznie dla osób wykonujących zawód medyczny tj. lekarza i diagnosty laboratoryjnego.

1 Dyrektywa 2005/36/We Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 07.09.,2005 r. w sprawie Uznawania Kwalifikacji Zawodowych (Dz.U.UE.L.2005.255.22)