Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie specjalizacji lekarzy i lekarzy dentystów.

Akty korporacyjne

Lekarz.2019.1.24

Akt nieoceniany
Wersja od: 24 stycznia 2019 r.

STANOWISKO Nr 11/19/P-VIII
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 24 stycznia 2019 r.
w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie specjalizacji lekarzy i lekarzy dentystów

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej po zapoznaniu się z projektem rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie specjalizacji lekarzy i lekarzy dentystów, przekazanym przy piśmie Pani Józefy Szczurek-Żelazko - Sekretarza Stanu w Ministerstwie Zdrowia z dnia 10 stycznia 2019 r., znak: NSK.842.238.2018.CG, negatywnie ocenia przyjęte w nim rozwiązania.

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej zwraca uwagę, iż samorząd lekarski wielokrotnie postulował zmniejszenie liczby specjalizacji, gdyż wprowadzanie nowych dziedzin specjalizacji skutkuje utrudnieniem dostępu do specjalistów, a w efekcie wydłuża kolejki oczekujących na świadczenia opieki zdrowotnej. Tymczasem przedmiotowa regulacja bezrefleksyjnie zakłada utrzymanie liczby 77 specjalizacji lekarskich, z których zaledwie rozpoczęcie 8 warunkowane jest uzyskaniem uprzednio specjalizacji II stopnia lub tytułu specjalisty z innej dyscypliny podstawowej. Pozostałe 69 specjalizacji - mimo tego, że w wielu przypadkach moduł specjalistyczny trwa zaledwie 2 lata - ma status samodzielnych specjalizacji, które lekarz ma możliwość rozpocząć bezpośrednio po uzyskaniu prawa wykonywania zawodu. W ocenie Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej wykaz specjalizacji lekarskich, stanowiących załącznik nr 1 do projektu rozporządzenia wymaga przemodelowania i ujednolicenia w taki sposób, aby skoncentrować szkolenie w dyscyplinach najbardziej podstawowych i pożądanych w ochronie zdrowia. Wiele z obecnie obowiązujących specjalizacji winno otrzymać status specjalizacji szczegółowej, której rozpoczęcie warunkowałoby uzyskanie tytułu specjalisty w dyscyplinie podstawowej.

Projekt rozporządzenia nie zawiera żadnych rozwiązań w przedmiocie potwierdzenia (certyfikowania) dodatkowych umiejętności nabywanych podczas szkolenia specjalizacyjnego, których status mogłyby otrzymać niektóre z proponowanych specjalizacji. Zdaniem Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej wskazane jest wprowadzenie modelu potwierdzania umiejętności diagnostyczno-leczniczych lekarza, które mogłyby być realizowane przed uzyskaniem tytułu specjalisty (np. badania endoskopowe).

W ocenie Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej dla wielu z wymienionych specjalizacji jednomodułowych przewiduje się zbyt długi okres odbywania szkolenia specjalizacyjnego (okulistyka, laryngologia). Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej zwraca uwagę na fakt, iż najdłuższy okres trwania stażu specjalizacyjnego w większości krajów Unii Europejskiej nie przekracza 5 lat, natomiast według projektu rozporządzenia niemal wszystkie specjalizacje kliniczne trwają 6 lat. Z kolei przyjęty 4-letni okres szkolenia specjalizacyjnego z medycyny rodzinnej jest zdaniem Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej zbyt krótki w kontekście stawianych wymogów i oczekiwań względem lekarzy tej specjalności.

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej zgłasza ponadto następujące uwagi szczegółowe do projektu rozporządzenia:

1)
Wątpliwości budzą zapisy § 5 ust. 2 pkt 3 projektowanego rozporządzenia, przewidujące dodatkowe punkty dla lekarza, który występuje o rozpoczęcie specjalizacji w trybie pozarezydenckim. Przyznawane prawa do dodatkowych punktów jedynie osobom występującym o rozpoczęcie specjalizacji w trybie pozarezydenckim jest zdaniem Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej nieuzasadnione.
2)
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej postuluje wydłużenie do 12 miesięcy terminu na skierowanie lekarza cudzoziemca, wobec którego toczy się postępowanie o wydanie zezwolenia na pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do odbywania szkolenia specjalizacyjnego, ewentualnie proponuje wprowadzenie możliwości skierowania do odbycia specjalizacji osoby legitymującej się potwierdzeniem złożenia wniosku o zezwolenie na pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (§ 7 ust. 13 projektu rozporządzenia). Powyższe jest uzasadnione długim okresem oczekiwania na zakończenie postępowań o wydanie zezwolenia na pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
3)
W ocenie Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej § 12 ust. 3 projektu rozporządzenia zawiera błąd logiczny, przewidujący czynność odmowy potwierdzenia odbycia szkolenia przez kierownika specjalizacji w przypadku zrealizowania przez lekarza wszystkich elementów szkolenia specjalizacyjnego. W okolicznościach, w których dochodzi do zrealizowania wszystkich elementów szkolenia, możliwe jest jedynie potwierdzenie przez kierownika specjalizacji jego odbycia w EKS.
4)
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej zwraca uwagę na konieczność doprecyzowania § 12 ust. 6 projektu rozporządzenia w zakresie wniosku o wyrażenie zgody na dodatkowe przedłużenie okresu trwania szkolenia specjalizacyjnego lekarzy rezydentów. Treść § 12 ust. 6 projektu rozporządzenia przewiduje wystąpienie jedynie do wojewody o wyrażenie zgody na dodatkowe przedłużenie okresu trwania szkolenia specjalizacyjnego. Zgodnie zaś z art. 16l ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty, zgodę na dodatkowe przedłużenie okresu trwania szkolenia specjalizacyjnego może wyrazić wojewoda, a w odniesieniu do lekarzy odbywających specjalizację w ramach rezydentury - minister właściwy do spraw zdrowia.
5)
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej postuluje ponadto umożliwienie ubiegania się o uzyskanie tytułu specjalisty intensywnej terapii lekarzom medycyny ratunkowej, którzy pracując w szpitalnych oddziałach ratunkowych w Obszarze Wstępnej Intensywnej Terapii odpowiadają za bezpieczeństwo, zdrowie i życie przebywających tam pacjentów. Lekarze medycyny ratunkowej nie otrzymali możliwości specjalizowania się w intensywnej terapii, pomimo iż od początku powstania szpitalnych oddziałów ratunkowych opiekują się pacjentami kwalifikującymi się do intensywnej terapii. Umożliwienie kontynuacji szkolenia specjalistom medycyny ratunkowej pozytywnie wpłynie na jakość świadczonych przez nich usług, a tym samym na zwiększenie bezpieczeństwa pacjentów znajdujących się w ciężkim stanie. W związku z powyższym Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej proponuje uwzględnienie specjalizacji "Medycyna ratunkowa" w Załączniku nr 5 - Wykaz specjalizacji z uwzględnieniem modułów lub specjalizacji wymaganych do ich zrealizowania oraz minimalny czas ich trwania (pozycja 33, kolumna 4) oraz w Załączniku nr 6 - Wykaz specjalizacji, w których można uzyskać tytuł specjalisty w danej dziedzinie medycyny po zrealizowaniu programu specjalizacji właściwego dla lekarza posiadającego odpowiednią specjalizację I lub II stopnia lub tytuł specjalisty w odpowiedniej dziedzinie medycyny albo zrealizowany i zaliczony odpowiedni moduł podstawowy (pozycja 33, kolumna 4).