Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie określenia szczegółowych kryteriów wyboru ofert w postępowaniu w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.

Akty korporacyjne

Lekarz.2019.3.4

Akt nieoceniany
Wersja od: 4 marca 2019 r.

STANOWISKO Nr 25/19/P-VIII
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 4 marca 2019 r.
w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie określenia szczegółowych kryteriów wyboru ofert w postępowaniu w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej, po zapoznaniu się z projektem rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie określenia szczegółowych kryteriów wyboru ofert w postępowaniu w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, o którym Minister Zdrowia poinformował w piśmie z dnia 25 lutego 2019 r., znak: UZ- PR.0212.1.2019.KR, zgłasza następujące uwagi do przedmiotowego projektu:

w załącznikach do zmienianego rozporządzenia wprowadza się - jako kryterium oceny ofert - warunek w zakresie "braku ważnej pozytywnej opinii o celowości inwestycji albo brak ważnej pozytywnej opinii w sprawie protestu - dotyczy podmiotu leczniczego, jednostek lub komórek organizacyjnych zakładu leczniczego podmiotu leczniczego utworzonych po dniu 29 czerwca 2016 r. lub innej inwestycji wszczętej po tym dniu, przy pomocy których mają być udzielane świadczenia opieki zdrowotnej objęte przedmiotem postępowania". Liczba punktów ujemnych, która ma być przyznawana w tym zakresie, wynosi -8. W ocenie Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej taka liczba punktów jest zbyt wysoka. Jest to widoczne zwłaszcza w porównaniu z liczbą punktów ujemnych przyznawanych w zakresie innych ocenianych warunków (zasadniczo 0,5 - 2 pkt ujemne).

Ponadto Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej ponownie zgłasza uwagi do załącznika nr 7 do rozporządzenia - "Wykaz szczegółowych kryteriów wyboru ofert wraz z wyznaczającymi je warunkami oraz przypisaną im wartością w rodzaju leczenie stomatologiczne":

1)
poważne zastrzeżenia budzi występowanie w tabeli nr 1 dwóch odrębnych przedmiotów postępowania: część 4 - dla zakresu świadczeń z chirurgii stomatologicznej i periodontologii i części 5 - dla zakresu samej periodontologii, w sytuacji, gdy rozporządzenie Ministra Zdrowia z 6 listopada 2013 r. w sprawie wykazu świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia stomatologicznego (Dz. U. z 2017 r. poz. 193, z późn. zm.) nie zawiera odrębnego załącznika określającego wykaz świadczeń gwarantowanych z zakresu periodontologii oraz warunki ich realizacji. Powoduje to, że dla świadczeń z zakresu periodontologii nie da się przeprowadzić postępowania, gdyż wobec braku odrębnego załącznika w ww. rozporządzeniu nie można ustalić warunków wymaganych dla realizacji tych świadczeń (zmieniane rozporządzenie określa tylko warunki dodatkowe);
2)
w tabeli nr 1 w części I w kryterium "Jakość" w kategorii "Realizacja wybranych świadczeń" należy skreślić warunki odnoszące się do przyznawania punktacji za wykonanie określonych świadczeń w okresie poprzedzającym złożenie oferty. Wykonywanie zdefiniowanego katalogu świadczeń nie przesądza nawet pośrednio o jakości udzielanych świadczeń, premiuje w pewnych okolicznościach duże jednostki, w innych przypadkach skłania do "nadrabiania" wykonań w obliczu zbliżającego się konkursu;
3)
w tabeli 2 - Leczenie stomatologiczne - Część wspólna w część III "Dostępność" należy skreślić lp. 3-6. "Brak realizacji świadczeń przez osoby wykazane w harmonogramie umowy, od 1 do 2 przypadków i powyżej 2 przypadków" jest niejednoznacznym i niezrozumiałym kryterium, co było już wielokrotnie przedmiotem wystąpień samorządu lekarskiego. Nie wiadomo do czego odnosi się pojęcie "przypadku", czy do dnia nieudzielenia świadczenia, czy do "przypadku osoby, która pomimo wykazania w harmonogramie, nie udzielała świadczeń".