Projekt rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości zmieniającego rozporządzenie w sprawie odbywania aplikacji ogólnej, sędziowskiej i prokuratorskiej.

Akty korporacyjne

Sędz.2013.12.6

Akt nieoceniany
Wersja od: 6 grudnia 2013 r.

OPINIA
KRAJOWEJ RADY SĄDOWNICTWA
z dnia 6 grudnia 2013 r.
w przedmiocie projektu rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości zmieniającego rozporządzenie w sprawie odbywania aplikacji ogólnej, sędziowskiej i prokuratorskiej

Krajowa Rada Sądownictwa - po zapoznaniu się z projektem rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości zmieniającego rozporządzenie w sprawie odbywania aplikacji ogólnej, sędziowskiej i prokuratorskiej - podtrzymuje opinię z 13 września 2013 r., projekt opiniuje pozytywnie, mając na uwadze interpretację art. 26 ustawy o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury wynikającą z orzecznictwa sądów administracyjnych.

Krajowa Rada Sądownictwa ponownie zwraca uwagę, że obecny stan prawny w zakresie oceny aplikantów Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury odbiega od zasad przyjętych dla wyliczenia średniej ze studiów; nie jest to ponadto rozwiązanie sprawiedliwe. Eliminacja ze średniej sumy punktów oceny negatywnej sprawia, że aplikant, który poprawiał sprawdzian, ponieważ otrzymał pierwszą ocenę negatywną może się znaleźć ostatecznie w lepszej sytuacji niż aplikant, który zaliczył pierwszy sprawdzian i nie mógł poprawiać uzyskanej z niego oceny.

Ze względu na konieczność zapewnienia reprezentatywności sumy punktów dla określenia miejsca na liście rankingowej celowa wydaje się dalej idąca zmiana rozporządzenia. Dla zniwelowania negatywnych skutków ubocznych proponowanej zmiany należałoby umożliwić ponowne przystąpienie do sprawdzianu także tym aplikantom, którzy zaliczyli sprawdzian, jednak nie uzyskali najwyższej liczby punktów. Innym rozwiązaniem mogłoby być wykluczenie możliwości uzyskania najwyższych not przez aplikanta przystępującego do sprawdzianu ponownie (sprawdzianu poprawkowego). Uzasadnienie projektu nie zawiera analizy takich możliwości i pomija kwestię wpływu sposobu przeprowadzania sprawdzianów na ostateczne uszeregowanie aplikantów na liście rankingowej.

Nadal aktualna pozostaje sugestia Krajowej Rady Sądownictwa dotycząca likwidacji aplikacji ogólnej, która nie realizuje celów zakładanych przez projektodawców ustawy o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury, a jej prowadzenie generuje znaczne koszty ponoszone z budżetu państwa, które mogłyby być przeznaczone na szkolenia ustawiczne sędziów, referendarzy sądowych, prokuratorów, asesorów prokuratury, asystentów sędziów i prokuratorów oraz urzędników.