Projekt rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego.

Akty korporacyjne

Lekarz.2019.5.10

Akt nieoceniany
Wersja od: 10 maja 2019 r.

STANOWISKO Nr 44/19/P-VIII
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 10 maja 2019 r.
w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej, po zapoznaniu się z projektem rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego, przekazanym przy piśmie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 19 kwietnia 2019 r., znak: DP.ZLS.0210.5.2019 negatywnie ocenia zaproponowany model regulacji standardów kształcenia, w szczególności standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza i lekarza dentysty.

Przedłożony do opinii projekt nie uwzględnia stanowiska samorządu lekarskiego wyrażonego w Apelu Nr 4/18/VIII Naczelnej Rady Lekarskiej z dnia 14 grudnia 2018 r., skierowanym do do Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego i Ministra Zdrowia w sprawie profilu kształcenia na kierunku lekarsko-dentystycznym.

W ocenie Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej zarówno profil studiów lekarskich jak i profil studiów lekarsko-dentystycznych powinien zostać określony jako ogólnoakademicki. Kształcenie studentów - przyszłych lekarzy i lekarzy dentystów powinno w szczególności prowadzić do nabycia przez nich umiejętności weryfikacji, na bazie wiedzy opartej na dowodach naukowych, napływających informacji o wprowadzanych nieustannie nowych metodach i technikach stosowanych w profilaktyce, diagnostyce i leczeniu, a do tego nie przygotuje właściwie standard kształcenia o profilu praktycznym w dużo mniejszym stopniu związanym z działalnością naukową uczelni. Ponadto kształcenie o profilu praktycznym w przeważającej części oparte może być na zajęciach kształtujących jedynie umiejętności praktyczne.

Prezydium NRL wyraża wątpliwość, czy przy wspomnianych wyżej oczekiwaniach co do kompetencji absolwentów kierunków lekarskich i lekarsko-dentystycznych standard kształcenia, który pozostawia pełną dowolność co do profilu kształcenia jest rzeczywiście

należycie dookreślony. Wpływ wymiaru działalności naukowej uczelni na poziom kształcenia, w szczególności na poziom kadry dydaktycznej zbiega się z częścią kryteriów składających się na standard kształcenia. Ustawa upoważnia ministra do wydania pozwolenia np. uczelniom niepublicznym na utworzenie kierunku studiów na określonym kierunku, poziomie i profilu. Projektowane rozporządzenie dotyczy kierunków, które ustawodawca celowo odróżnił od innych. Projekt definiując poziom kształcenia (jednolite studia magisterskie) powinien więc również określić profil kształcenia, jako element decyzji, o której mowa w art. 39 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1668 z późn. zm.).

W zakresie szczegółowego określenia liczby godzin dydaktycznych, Prezydium NRL zgłasza uwagę o niedostatecznej liczbie godzin poświęconych stomatologii dziecięcej w ramach kierunku lekarsko-dentystycznego.