Program działania Polskiej Izby Biegłych Rewidentów w latach 2019-2023.

Akty korporacyjne

Rewid.2019.6.12

Akt nieoceniany
Wersja od: 12 czerwca 2019 r.

UCHWAŁA Nr 49/2019
IX KRAJOWEGO ZJAZDU BIEGŁYCH REWIDENTÓW
z dnia 12 czerwca 2019 r.
w sprawie programu działania Polskiej Izby Biegłych Rewidentów w latach 2019-2023

Na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 3) ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (Dz.U. poz. 1089 z późn. zm.) uchwala się, co następuje:
§  1. 
Przyjmuje się Program działania Polskiej Izby Biegłych Rewidentów w latach 2019-2023 (zwany dalej "Programem działania"), który stanowi załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
§  2. 
Zobowiązuje się Krajową Radę Biegłych Rewidentów do:
1)
opracowania, skonsultowania ze środowiskiem, przyjęcia w formie uchwały i upublicznienia na stronie internetowej Polskiej Izby Biegłych Rewidentów, nie później niż do 31.12.2019 r., szczegółowego sposobu realizacji niniejszego Programu działania wraz z określeniem terminów osiągnięcia celów (harmonogram) oraz kwot środków finansowych jakie zamierza się przeznaczyć na ich realizację;
2)
zamieszczania informacji na stronie internetowej o stanie realizacji powyższego harmonogramu w terminie 3 miesięcy po zakończeniu każdego roku kalendarzowego
§  3. 
Przy opracowywaniu szczegółowego sposobu realizacji programu działania, Krajowa Rada Biegłych Rewidentów kieruje się i uwzględnia odpowiednio działania ujęte we wniosku 1/5/P skierowanym do Komisji ds. programu działania Polskiej Izby Biegłych Rewidentów IX Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów stanowiącym załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.
§  4. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

PROGRAM DZIAŁANIA POLSKIEJ IZBY BIEGŁYCH REWIDENTÓW w latach 2019-2023

IX Krajowy Zjazd Biegłych Rewidentów (dalej "IX Zjazd") zobowiązuje Krajową Radę Biegłych Rewidentów (dalej "KRBR") oraz pozostałe organy Polskiej Izby Biegłych Rewidentów (dalej "PIBR") do realizacji programu działania sprzyjającego wypełnieniu misji PIBR, określonej w Statucie PIBR.

Stosownie do przepisów prawa obowiązujących PIBR podejmowane działania uzależnione są od źródeł ich finansowania. W ramach tego podziału wyróżnia się realizację:

1. Programu działania finansowanego z opłat z tytułu nadzoru wnoszonych do PIBR przez podmioty obowiązane do jej wnoszenia, kar orzekanych przez Krajowy Sąd Dyscyplinarny, kar orzekanych przez KRBR lub środków pomocy rządowej dotyczącego następujących kierunków działania:

1.1. zapewnianie wysokiej jakości usług świadczonych przez biegłych rewidentów;

1.2. zaangażowanie w realizację zadań nadzoru publicznego;

1.3. dbanie o zapewnienie odpowiedniego stosowania i aktualizację istniejących standardów usług zawodowych i zasad etyki zawodowej oraz ustanawianie standardów w tym zakresie;

1.4. wzmacnianie zaufania do biegłych rewidentów jako aktywnych uczestników rozwoju gospodarczego Polski i świata.

2. Programu działania finansowanego ze składek członkowskich biegłych rewidentów oraz innych przychodów bądź dochodów własnych PIBR, dotyczącego następujących kierunków działania:

2.1. umacnianie wizerunku PIBR jako organizacji profesjonalnej i opiniotwórczej w kraju i za granicą, w tym kontynuowanie dotychczasowej współpracy z Międzynarodową Federacją Księgowych (International Federation of Accountants - IFAC);

2.2. ochrona interesów zawodowych oraz wzmacniania zaufania biegłych rewidentów, w tym biegłych rewidentów seniorów, do samorządu;

2.3. dla realizacji kierunku działania, o którym mowa w pkt 2, KRBR, m.in.:

2.3.1. analizuje przepisy prawne dotyczące samorządu biegłych rewidentów, w tym ich zgodność z ustawą zasadniczą;

1.3.2. aktywnie uczestniczy w procesach legislacyjnych;

2.3.3. udziela pomocy biegłym rewidentom w trakcie postępowań sądowych dotyczących wykonywania zawodu;

2.3.4. tworzy lub przystępuje do fundacji, których cele są zbieżne z misją PIBR określoną w Statucie PIBR;

2.4. zapewnianie warunków do systematycznego doskonalenia wiedzy biegłych rewidentów, a w szczególności organizowanie konferencji zawodowych;

2.5. promowanie zawodu biegłego rewidenta wśród młodzieży szkolnej i akademickiej oraz wspieranie kandydatów do zawodu;

2.6. tworzenie i doskonalenie narzędzi wspomagających pracę biegłego rewidenta;

2.7. dostosowanie funkcjonowania i struktury PIBR do zmieniających się warunków działania;

2.8. dla realizacji kierunku działania, o którym mowa w pkt 2.7., m.in.:

2.8.1. organy PIBR sporządzają roczne sprawozdania ze swojej działalności w terminie do 31 marca następnego roku i przekazują je właściwemu organowi sprawującemu nadzór publiczny w terminie do 31 marca następnego roku. Sprawozdania te KRBR publikuje niezwłocznie na stronie internetowej PIBR;

2.8.2. KRBR publikuje zatwierdzone roczne sprawozdanie finansowe PIBR na stronie internetowej PIBR po zalogowaniu), w terminie do 30 czerwca każdego roku.

Integralnym elementem Programu działania jest "Długoterminowa strategia działania Polskiej Izby Biegłych Rewidentów", przyjęta uchwałą Nr 3508/53/2019 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia 16 kwietnia 2019 r. w sprawie przyjęcia projektu długoterminowej strategii działania Polskiej Izby Biegłych Rewidentów.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Zestawienie działań niezbędnych dla realizacji przyjętego przez Zjazd Programu Działania Polskiej Izby Biegłych Rewidentów w latach 2019-2023

I)
W odniesieniu do ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz o nadzorze publicznym (dalej: UoBR):

Podejmowanie przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów (KRBR) działań na rzecz uwzględnienia przy kolejnej nowelizacji UoBR następujących zmian i uzupełnień, w stosunku do wersji UoBR obowiązującej w dniu IX KZBR:

1)
wprowadzenie szczegółowych zasad ustalania wynagrodzenia za czynności rewizji finansowej;
2)
dodanie do art. 2 UoBR poniższej definicji:

"32) badanie wspólne - należy przez to rozumieć badanie przeprowadzane przez dwie, niezależne od siebie i niepowiązane osobowo i kapitałowo firmy audytorskie wpisane na listę firm audytorskich, o której mowa w art. 57 ust. 1 UoBR, z których przynajmniej jedna z nich jest jednostką mikro lub małą w rozumieniu ustawy o rachunkowości, nienależącą do tej samej sieci, a biegli rewidenci w nich zatrudnieni nie są aktualnie lub nie byli w ostatnich 5 latach pracownikami firm należących do tej sieci lub innej jednostki z nią powiązanej osobowo lub kapitałowo.";

3)
dodanie w UoBR nowego art. 69a w brzmieniu:

"69a.1. Badaniem wspólnym objęte są sprawozdania finansowe banków krajowych, zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji, grup kapitałowych spełniających kryteria dużej jednostki, określone w art. 2 ust. 8 UoBR, grup kapitałowych, oraz podmiotów, w których jednostką dominującą jest spółka Skarbu Państwa. Wyboru firm audytorskich przeprowadzających badanie wspólne dokonuje organ zatwierdzający sprawozdania finansowe.

2. Firmy audytorskie przeprowadzające badanie wspólne zobowiązane są do złożenia wspólnego sprawozdania z badania, a także innych wspólnych sprawozdań składanych komitetowi audytu, zarządowi bądź innym organom. W przypadku różnicy zdań każda firma audytorska przedstawia swoją opinię w osobnym punkcie sprawozdania z badania wraz z uzasadnieniem różnicy zdań. Firmy audytorskie ponoszą solidarnie odpowiedzialność za wydaną opinię z badania.

3. Każda firma audytorska uczestnicząca w badaniu wspólnym powinna otrzymać od 40% do 60% całkowitego wynagrodzenia z tytułu badania.";

4)
w art. 26 UoBR - uzupełnienie wykazu organów Polskiej Izby Biegłych Rewidentów (PIBR) o Krajowego Rzecznika Praw Biegłych Rewidentów.

W konsekwencji należy zmienić art. 29 UoBR - Krajowy Rzecznik Praw Biegłych Rewidentów powinien być wybierany przez Krajowy Zjazd Biegłych Rewidentów.";

5)
podejmowanie działań na rzecz wyeliminowania z UoBR zapisów, dotyczących spraw wewnątrzorganizacyjnych (których miejsce powinno być wyłącznie w Statucie), a w szczególności:
a)
tworzenia i likwidacji Regionalnych Oddziałów PIBR (RO) (art. 23 ust. 2 i inne);
b)
zasad wyborów do organów PIBR (art. 24 i inne);
c)
kadencji organów, siedziby PIBR (art. 26 ust. 2 -5);
d)
terminów zwoływania Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów (KZBR), wyborów podczas KZBR (art. 27);
e)
liczby członków poszczególnych organów, konstytuowania się tych organów oraz trybu procedowania przez te organy (art. 31-37);
f)
zadań prezesa KRBR (art. 31 ust.4);
6)
podejmowanie działań na rzecz:
a)
zmniejszenia restrykcyjności kar dyscyplinarnych i administracyjnych, a w szczególności:
*
odstąpienie od ogłaszania na stronie internetowej orzeczeń o ukaraniu karą dyscyplinarną upomnienia bądź kary pieniężnej;
II)
w odniesieniu do ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości i innych przepisów - podejmowanie przez KRBR działań na rzecz zmian w przepisach, dotyczących:
1)
rozszerzenia kręgu podmiotów zobowiązanych ustawowo do badania lub przeglądu sprawozdań finansowych - w celu zapewnienia bezpieczeństwa obrotu gospodarczego (np. o jednostki korzystające z dotacji państwowych);
2)
wprowadzenia obowiązku formalnego, uproszczonego weryfikowania przez biegłych rewidentów sprawozdań finansowych oraz ewidencji księgowej jednostek nie podlegających obowiązkowemu badaniu, w tym zarządców wspólnot mieszkaniowych, syndyków, likwidatorów i komorników;
3)
wyłączenia usług w zakresie czynności rewizji finansowej, świadczonych przez biegłych rewidentów, z przepisów o zamówieniach publicznych;
III)
w odniesieniu do pozostałych zagadnień:

Dbałość o profesjonalizm i wysoki poziom usług biegłych rewidentów oraz dbałość o interesy zawodowe:

1)
szczegółowe zdefiniowanie (w tym opracowanie odpowiednich wskaźników) zapisów art. 66 ust. 3 i 4 UoBR w zakresie czynnego udziału biegłego rewidenta w przeprowadzaniu badania oraz przeznaczania wystarczającej ilości czasu przez niego na badanie. Wprowadzenie do stosowania opracowanych uchwałą KRBR zasad mających na celu zwiększenie wiarygodności i jakości badań sprawozdań finansowych (kompetencje - art. 30 ust. 2 pkt 3 w powiązaniu z ust. 4 UoBR);
2)
podjęcie działań zmierzających do ustalenia minimalnych wynagrodzeń za usługi realizowane przez biegłych rewidentów, w tym z wykorzystaniem doświadczeń innych państw Unii Europejskiej;
3)
ustalenie zasad monitorowania rynku usług audytorskich oraz ich realizacja, w tym wnioskowanie o podjęcie skutecznych działań przez KRBR;
4)
rozszerzenie zadań Komisji ds. etyki przy KRBR poprzez wprowadzenie działań oraz regulaminu funkcjonowania Komisji, w tym m.in.:
a)
przeprowadzenie analiz wśród firm audytorskich odnośnie m.in. pracochłonności i udziału biegłego rewidenta w badaniu i wykorzystanie wyników analiz do zaprojektowania wskaźników jakości, które będą także stanowiły podstawę do kalkulacji cen za badanie jako wyznacznik,
b)
wdrożenie instytucji "sygnalisty" oraz opracowanie procedur rozpatrywania przesyłanych informacji,
c)
przeprowadzenie badań wśród firm audytorskich mających na celu oszacowanie średniego czasu wykonywania czynności rewizji finansowej podczas badań oraz wykorzystanie wyników badań do zaprojektowania wskaźników jakości,
d)
przedstawienie KRBR propozycji uchwały dotyczącej obligatoryjnego stosowania wskaźników jakości, a w przypadku zatwierdzenia poprzez uchwałę KRBR zasad stosowania wskaźników jakości, monitorowanie jej stosowania poprzez wypracowane procedury i przyjęte w odpowiednich zapisach w regulaminie Komisji ds. etyki,
e)
promocja działań Komisji ds. etyki zarówno wśród biegłych, jak i w otoczeniu biznesowym.

Wypracowanie i zastosowanie w praktyce procedur, polegających na analizowaniu przez Komisję ds. etyki KRBR stosowania przez firmy audytorskie ww. wskaźników, a w stwierdzonych przypadkach stosowania wskaźników odbiegających od średnich (oprzeć się w tym zakresie np. na wypracowanych wskaźnikach jakości i stawkach dla biegłych) - wnioskowanie przez Komisję ds. etyki do Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego o wdrażanie w takich przypadkach postępowań dyscyplinarnych;

5)
kreowanie popytu na usługi biegłych rewidentów poprzez:
a)
stworzenie - na bazie uzgodnionych procedur - produktów, które mogłyby być oferowane przez wszystkich biegłych rewidentów, np.
*
usługa audytu procesów księgowych (skierowana do zarządów - a nie właścicieli - firm, chcących sprawdzić prace swoich księgowych),
*
usługa audytu efektywności księgowości (z głównym naciskiem na poprawienie efektywności i kosztochłonności prac księgowych, w powiązaniu z informatyką),
b)
działalność promocyjną - w różnych formach - np. w formie organizowanych w kołach biznesowych (klub dyrektorów finansowych itp.) spotkań, podczas których można by w odpowiedni sposób (case study) wskazywać na skutki błędów księgowych oraz praktyk tzw. kreatywnej księgowości, wykazując niezbędność usług biegłego rewidenta;
6)
w związku z porozumieniem podpisanym z Najwyższą Izbą Kontroli - uzgodnienie możliwości realizacji na rzecz NIK zleceń przez biegłych rewidentów; nawiązanie analogicznej współpracy z Krajową Radą Regionalnych Izb Obrachunkowych;
7)
stworzenie i rozpropagowanie na stronach RO istnienia regionalnych list biur rachunkowych, których właścicielami/współpracownikami są biegli rewidenci;
8)
niezwłoczne opracowanie przez nową KRBR nowego regulaminu organizacyjnego Biura PIBR, uwzględniającego aktualne uwarunkowania oraz wnioski z analizy, zawarte w opracowaniu "Krajowa Izba Biegłych rewidentów - analiza instytucjonalna, Maj 2016 r., sporządzonym przez Centre for Financial Reporting Reform (CFRR) Governance Global Practice, The World Bank ((HTTP://SITERESOURCES.WORLDBANK.ORG/EXTCENFINREPREF/RESOURCES/KIBR IA REPO RT PL.PDF);
9)
zmiana roli Centrum Edukacji Polskiej Izby Biegłych Rewidentów (CE PIBR), która nie powinna polegać na stwarzaniu konkurencji dla RO w odniesieniu do szkoleń z zakresu obligatoryjnego doskonalenia zawodowego, ale na prowadzeniu zajęć dla wykładowców z oddziałów, szkoleń dla kandydatów na biegłych rewidentów, kandydatów na członków Rad Nadzorczych oraz członków tych Rad, sędziów, radców prawnych i adwokatów, zarządów itp. Ponieważ CE PIBR nie jest organem statutowym (nie wspomina się o nim w Statucie) - powinno być podporządkowane Dyrektorowi Biura PIBR;
10)
przeprowadzenie przez KRBR, w porozumieniu z RO, działań zmierzających do racjonalizacji struktury regionalnej PIBR - w terminie do dnia 31 grudnia 2021 r.
11)
opublikowanie na stronach internetowych RO oraz PIBR kryteriów przyznawania medali Izby; rozważenie zasady, że biegli rewidenci uhonorowani medalami PIBR, nie wykonujący czynności rewizji finansowej, mogą zaliczać obligatoryjne doskonalenie zawodowe wyłącznie w formie samokształcenia;
12)
systematyczne monitorowanie na stronach rządowego i sejmowego centrum legislacyjnego stanu prac legislacyjnych w zakresie dotyczącym biegłych rewidentów. Przy opiniowaniu aktów prawnych i w postępowaniu legislacyjnym ich dotyczącym uwzględnianie również interesu zawodowego biegłych rewidentów;
13)
wspomaganie inicjatyw podejmowania przez podmioty audytorskie działalności lobbingowej w Sejmie;
14)
organizowanie Walnych Zgromadzeń Biegłych Rewidentów oraz Krajowych Zjazdów Biegłych Rewidentów poza ścisłym sezonem audytowym (WZBR - w sierpniu/wrześniu, KZBR - na przełomie października i listopada);
15)
publikowanie przez KRBR wstępnych materiałów na KZBR, dotyczących zwłaszcza Programu działania Izby, co najmniej na dwa tygodnie przed terminem pierwszego Walnego Zgromadzenia - tak, aby mogły być poddane dyskusji podczas tych Zgromadzeń;
16)
wspieranie warsztatu pracy biegłego rewidenta poprzez:
a)
rozszerzenie możliwości korzystania z konsultacji merytorycznych udzielanych przez zespół ekspertów PIBR również na zagadnienia dotyczące krajowych i międzynarodowych standardów rachunkowości,
b)
wydawanie przez ww. zespół ekspertów oficjalnych komunikatów dla biegłych rewidentów w sprawach problematycznych, wymagających interpretacji (np. tworzenie lub nie rezerw na urlopy); stworzenie zbioru interpretacji dotyczących rachunkowości i rewizji finansowej (na wzór interpretacji podatkowych),
c)
zapewnienie, aby w wykazie tematów corocznych obligatoryjnych szkoleń był również temat przygotowujący firmę audytorską do kontroli w trybie nadzoru publicznego,
d)
cykliczne publikowanie na stronie internetowej PIBR zanonimizowanych, najczęściej stwierdzanych nieprawidłowości podczas kontroli firm audytorskich.