Program działania Polskiej Izby Biegłych Rewidentów w latach 2019-2023.
Rewid.2019.6.12
Akt nieocenianyUCHWAŁA Nr 49/2019
IX KRAJOWEGO ZJAZDU BIEGŁYCH REWIDENTÓW
z dnia 12 czerwca 2019 r.
w sprawie programu działania Polskiej Izby Biegłych Rewidentów w latach 2019-2023
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
PROGRAM DZIAŁANIA POLSKIEJ IZBY BIEGŁYCH REWIDENTÓW w latach 2019-2023
PROGRAM DZIAŁANIA POLSKIEJ IZBY BIEGŁYCH REWIDENTÓW w latach 2019-2023
Stosownie do przepisów prawa obowiązujących PIBR podejmowane działania uzależnione są od źródeł ich finansowania. W ramach tego podziału wyróżnia się realizację:
1. Programu działania finansowanego z opłat z tytułu nadzoru wnoszonych do PIBR przez podmioty obowiązane do jej wnoszenia, kar orzekanych przez Krajowy Sąd Dyscyplinarny, kar orzekanych przez KRBR lub środków pomocy rządowej dotyczącego następujących kierunków działania:
1.1. zapewnianie wysokiej jakości usług świadczonych przez biegłych rewidentów;
1.2. zaangażowanie w realizację zadań nadzoru publicznego;
1.3. dbanie o zapewnienie odpowiedniego stosowania i aktualizację istniejących standardów usług zawodowych i zasad etyki zawodowej oraz ustanawianie standardów w tym zakresie;
1.4. wzmacnianie zaufania do biegłych rewidentów jako aktywnych uczestników rozwoju gospodarczego Polski i świata.
2. Programu działania finansowanego ze składek członkowskich biegłych rewidentów oraz innych przychodów bądź dochodów własnych PIBR, dotyczącego następujących kierunków działania:
2.1. umacnianie wizerunku PIBR jako organizacji profesjonalnej i opiniotwórczej w kraju i za granicą, w tym kontynuowanie dotychczasowej współpracy z Międzynarodową Federacją Księgowych (International Federation of Accountants - IFAC);
2.2. ochrona interesów zawodowych oraz wzmacniania zaufania biegłych rewidentów, w tym biegłych rewidentów seniorów, do samorządu;
2.3. dla realizacji kierunku działania, o którym mowa w pkt 2, KRBR, m.in.:
2.3.1. analizuje przepisy prawne dotyczące samorządu biegłych rewidentów, w tym ich zgodność z ustawą zasadniczą;
1.3.2. aktywnie uczestniczy w procesach legislacyjnych;
2.3.3. udziela pomocy biegłym rewidentom w trakcie postępowań sądowych dotyczących wykonywania zawodu;
2.3.4. tworzy lub przystępuje do fundacji, których cele są zbieżne z misją PIBR określoną w Statucie PIBR;
2.4. zapewnianie warunków do systematycznego doskonalenia wiedzy biegłych rewidentów, a w szczególności organizowanie konferencji zawodowych;
2.5. promowanie zawodu biegłego rewidenta wśród młodzieży szkolnej i akademickiej oraz wspieranie kandydatów do zawodu;
2.6. tworzenie i doskonalenie narzędzi wspomagających pracę biegłego rewidenta;
2.7. dostosowanie funkcjonowania i struktury PIBR do zmieniających się warunków działania;
2.8. dla realizacji kierunku działania, o którym mowa w pkt 2.7., m.in.:
2.8.1. organy PIBR sporządzają roczne sprawozdania ze swojej działalności w terminie do 31 marca następnego roku i przekazują je właściwemu organowi sprawującemu nadzór publiczny w terminie do 31 marca następnego roku. Sprawozdania te KRBR publikuje niezwłocznie na stronie internetowej PIBR;
2.8.2. KRBR publikuje zatwierdzone roczne sprawozdanie finansowe PIBR na stronie internetowej PIBR po zalogowaniu), w terminie do 30 czerwca każdego roku.
Integralnym elementem Programu działania jest "Długoterminowa strategia działania Polskiej Izby Biegłych Rewidentów", przyjęta uchwałą Nr 3508/53/2019 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia 16 kwietnia 2019 r. w sprawie przyjęcia projektu długoterminowej strategii działania Polskiej Izby Biegłych Rewidentów.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
Zestawienie działań niezbędnych dla realizacji przyjętego przez Zjazd Programu Działania Polskiej Izby Biegłych Rewidentów w latach 2019-2023
Zestawienie działań niezbędnych dla realizacji przyjętego przez Zjazd Programu Działania Polskiej Izby Biegłych Rewidentów w latach 2019-2023
Podejmowanie przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów (KRBR) działań na rzecz uwzględnienia przy kolejnej nowelizacji UoBR następujących zmian i uzupełnień, w stosunku do wersji UoBR obowiązującej w dniu IX KZBR:
"32) badanie wspólne - należy przez to rozumieć badanie przeprowadzane przez dwie, niezależne od siebie i niepowiązane osobowo i kapitałowo firmy audytorskie wpisane na listę firm audytorskich, o której mowa w art. 57 ust. 1 UoBR, z których przynajmniej jedna z nich jest jednostką mikro lub małą w rozumieniu ustawy o rachunkowości, nienależącą do tej samej sieci, a biegli rewidenci w nich zatrudnieni nie są aktualnie lub nie byli w ostatnich 5 latach pracownikami firm należących do tej sieci lub innej jednostki z nią powiązanej osobowo lub kapitałowo.";
"69a.1. Badaniem wspólnym objęte są sprawozdania finansowe banków krajowych, zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji, grup kapitałowych spełniających kryteria dużej jednostki, określone w art. 2 ust. 8 UoBR, grup kapitałowych, oraz podmiotów, w których jednostką dominującą jest spółka Skarbu Państwa. Wyboru firm audytorskich przeprowadzających badanie wspólne dokonuje organ zatwierdzający sprawozdania finansowe.
2. Firmy audytorskie przeprowadzające badanie wspólne zobowiązane są do złożenia wspólnego sprawozdania z badania, a także innych wspólnych sprawozdań składanych komitetowi audytu, zarządowi bądź innym organom. W przypadku różnicy zdań każda firma audytorska przedstawia swoją opinię w osobnym punkcie sprawozdania z badania wraz z uzasadnieniem różnicy zdań. Firmy audytorskie ponoszą solidarnie odpowiedzialność za wydaną opinię z badania.
3. Każda firma audytorska uczestnicząca w badaniu wspólnym powinna otrzymać od 40% do 60% całkowitego wynagrodzenia z tytułu badania.";
W konsekwencji należy zmienić art. 29 UoBR - Krajowy Rzecznik Praw Biegłych Rewidentów powinien być wybierany przez Krajowy Zjazd Biegłych Rewidentów.";
Dbałość o profesjonalizm i wysoki poziom usług biegłych rewidentów oraz dbałość o interesy zawodowe:
Wypracowanie i zastosowanie w praktyce procedur, polegających na analizowaniu przez Komisję ds. etyki KRBR stosowania przez firmy audytorskie ww. wskaźników, a w stwierdzonych przypadkach stosowania wskaźników odbiegających od średnich (oprzeć się w tym zakresie np. na wypracowanych wskaźnikach jakości i stawkach dla biegłych) - wnioskowanie przez Komisję ds. etyki do Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego o wdrażanie w takich przypadkach postępowań dyscyplinarnych;