Procedury windykacyjne KIDP w zakresie składek członkowskich.

Akty korporacyjne

Podat.2011.12.6

Akt nieoceniany
Wersja od: 6 grudnia 2011 r.

STANOWISKO
KRAJOWEJ RADY DORADCÓW PODATKOWYCH
z dnia 6 grudnia 2011 r.
w sprawie procedur windykacyjnych KIDP w zakresie składek członkowskich

Krajowa Rada Doradców Podatkowych, działając na wniosek Komisji Finansowej KRDP, przyjmuje procedury w zakresie kontroli należności z tytułu zaległych składek członkowskich oraz ich windykacji, wynikające z uchwały Komisji Finansowej KRDP z dnia 23 listopada 2011 r. dotyczącej przyjęcia procedur w zakresie kontroli należności z tytułu zaległych składek członkowskich oraz ich windykacji, stanowiącej załącznik do niniejszego stanowiska. Procedury te zastępują z dniem 6 grudnia 2011 r. procedury windykacyjne w zakresie składek członkowskich wprowadzone stanowiskiem Krajowej Rady Doradców Podatkowych z dnia 7 września 2010 r. w tej sprawie.

ZAŁĄCZNIK 

Procedury w zakresie kontroli należności z tytułu zaległych składek członkowskich oraz ich windykacji

I. W celu zagwarantowania bieżącej płynności finansowej Krajowej Izby Doradców Podatkowych, Komisja Finansowa wprowadza zasady monitorowania zaległości w opłacaniu składek członkowskich oraz procedury egzekwowania zaległych składek.

II. Dla zapewnienia realizacji zadań określonych w pkt I ustala się co następuje:

1. Comiesięcznie Dyrektor Biura przesyła mailowe informacje do doradców podatkowych o występujących zaległościach w opłacie składek członkowskich na koniec poprzedniego miesiąca w kwocie przekraczającej równowartość 3 składek.

2. W przypadku gdy zaległość w opłacie składek przekroczy kwotę 500 zł Biuro KIDP sporządzi i wyśle niezwłocznie zalegającemu doradcy podatkowemu przedsądowe wezwanie do zapłaty. Do wezwania załączone zostaną:

- potwierdzenie salda należności,

- informacja o możliwości wystąpienia z wnioskiem o rozłożenie zaległości na raty lub o wszczęcie postępowania rozjemczego wraz z wzorami wniosków.

3. Brak zapłaty w terminie 30 dni od daty doręczenia wezwania oraz niezłożenie w tym terminie przez zalegającego doradcę podatkowego wniosku o rozłożenie na raty albo o wszczęcie postępowania rozjemczego, skutkuje skierowaniem sprawy na drogę postępowania sądowego. W takim przypadku Kierownik Działu Prawnego Biura Przygotowuje pozew i odpowiada za złożenie go w sądzie nie później niż w ciągu 60 dni od daty doręczenia wezwania do zapłaty.

4. Główny Księgowy Biura KIDP w terminie 30 dni od końca miesiąca kalendarzowego sporządza imienne wykazy rozrachunków z tytułu składek członkowskich na koniec tego miesiąca w rozbiciu na Oddziały Regionalne. Wykazy przekazywane są niezwłocznie Zarządom Oddziałów Regionalnych, w celu weryfikacji oraz podejmowania działań windykacyjnych przez Oddziały Regionalne.

5. W przypadku doradców podatkowych wobec których zastosowana została jedna z procedur wymienionych w niniejszej uchwale, a u których za następne okresy rozliczeniowe powstały kolejne zaległości w zapłacie składek, co 6 miesięcy ponawiana będzie procedura określona w punktach 2 i 3 uchwały.

6. Komisja Finansowa zobowiązuje Dyrektora Biura KIDP do ścisłej współpracy z Oddziałami Regionalnymi, Komisją d/s Etyki i Spraw Wewnątrzkoroporacyjnych oraz Rzecznikiem Dyscyplinarnym w zakresie rozliczania i dochodzenia należności, w szczególności do:

a) aktualizacji listy doradców podatkowych, z uwzględnieniem wpisów, skreśleń i zawieszeń,

b) wymiany informacji z Zarządami Oddziałów Regionalnych w zakresie rozbieżności w wysokości sald oraz uzgadniania prawidłowych kwot należności, a także prawidłowości danych zamieszczonych na liście doradców podatkowych,

c) wymiany informacji z Zarządami Oddziałów Regionalnych o wszczętych postępowaniach rozjemczych,

d) kierowania informacji do Zarządów Regionalnych o konieczności wszczęcia postępowań dyscyplinarnych w związku z nieuregulowaniem płatności po przedsądowym wezwaniu do zapłaty.

7. Prawidłowość realizacji powyższej procedury nadzoruje Skarbnik KIDP we współpracy z Przewodniczącym Komisji Finansowej lub wskazanym przez niego członkiem Komisji.

III. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

IV. Traci ważność uchwała Komisji Finansowej z dnia 6 września 2010 dotycząca przyjęcia procedur w zakresie należności z z tytułu zaległych składek członkowskich oraz ich windykacji