Prawidłowe wypełnianie formularzy Krajowej Rady Biegłych Rewidentów.

Akty korporacyjne

Rewid.2013.1.15

Akt nieoceniany
Wersja od: 15 stycznia 2013 r.

KOMUNIKAT Nr 15/2013
KRAJOWEJ RADY BIEGŁYCH REWIDENTÓW
z dnia 15 stycznia 2013 r.
w sprawie prawidłowego wypełniania formularzy Krajowej Rady Biegłych Rewidentów

W związku z koniecznością prawidłowego ustalania cyklów kontrolnych w podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych (w podmiotach wykonujących czynności rewizji finansowej w jednostkach zainteresowania publicznego1 - nie rzadziej niż raz na 3 lata <kontrolę wykonują kontrolerzy> oraz w pozostałych podmiotach - nie rzadziej niż raz na 6 lat <kontrola wykonywana przez wizytatorów>), Krajowa Rada Biegłych Rewidentów przypomina o potrzebie terminowego przesyłania poprawnie wypełnionych dokumentów:
-
rozliczenia opłaty rocznej z tytułu nadzoru (stanowiącego załącznik do uchwały Krajowej Rady Biegłych Rewidentów),
-
sprawozdania P11 (wynikającego z art. 49 ust. 3 ustawy2) oraz
-
sprawozdania P10 (wynikającego z art. 87 ust. 1 ustawy2),

na podstawie których Krajowa Komisja Nadzoru decyduje o zakwalifikowaniu podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych do kontroli przez wizytatorów bądź kontrolerów.

Prawidłowe wypełnienie ww. dokumentów polega na:

1)
w przypadku wypełniania rozliczenia opłaty rocznej z tytułu nadzoru - jeżeli podmiot w roku, którego dotyczy rozliczenie, wykonał choćby jedną czynność rewizji finansowej na rzecz jakiejkolwiek jednostki zainteresowania publicznego, z którą zawarł bezpośrednio umowę - należy zaznaczyć odpowiedź "TAK" w części "B" formularza;
2)
w przypadku wypełniania sprawozdania z działalności (P11) - jeżeli podmiot osiągnął jakiekolwiek przychody z wykonywania czynności rewizji finansowej w jednostkach zainteresowania publicznego (nie liczą się przychody uzyskane w podwykonawstwie3), to w lewej części tabeli znajdującej się w części III sprawozdania wpisuje wysokość łącznych przychodów osiągniętych tylko z tytułu wykonywania czynności rewizji finansowej w jednostkach zainteresowania publicznego (nie mylić z sumą przychodów uzyskanych przez podmiot z tytułu wykonywania czynności rewizji finansowej we wszystkich jednostkach).

W prawej części tabeli w każdym przypadku należy wpisać kwotę analogiczną z tą, jaka powstaje po zsumowaniu wartości w polach 1a do 1d w rozliczeniu opłaty rocznej z tytułu nadzoru;

3)
w przypadku wypełniania sprawozdania P10 - jeżeli podmiot podpisał w danym roku choćby jedną umowę na wykonywanie czynności rewizji finansowej z jakąkolwiek jednostką zainteresowania publicznego - zobowiązany jest przekazać te informacje przesyłając prawidłowo wypełniony formularz (w przypadku braku podpisanych umów formularza nie przesyła się; nie ma potrzeby przesyłania pustego formularza).

Nieprzysłanie jakiegokolwiek z ww. dokumentów (nie dotyczy to sprawozdania P10 w przypadku niepodpisania żadnej umowy na wykonywanie czynności rewizji finansowej z jednostkami zainteresowania publicznego), podanie sprzecznych informacji w ww. sprawozdaniach bądź przesłanie niepoprawnie wypełnionych dokumentów może spowodować niewłaściwe zakwalifikowanie przez Krajową Komisję Nadzoru podmiotu uprawnionego w trzyletnim cyklu kontrolnym.

Jednocześnie przypominamy, iż zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy2 biegły rewident podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej za postępowanie sprzeczne z przepisami prawa, standardami rewizji finansowej, zasadami niezależności oraz zasadami etyki zawodowej, a za takie zachowanie może być uznane nieprzesyłanie, przesyłanie nieterminowe bądź przesyłanie niepoprawnie wypełnionych ww. sprawozdań.

______

1 Definicja Jednostki zainteresowania publicznego znajduje się w art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym (Dz. U. Nr 77, poz. 649, z późn. zm.).

2 Ustawa z dnia 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym (Dz. U. Nr 77, poz. 649, z późn. zm.).

3 W rozumieniu terminu "podwykonawstwo", o którym mowa w komunikacie Nr 5/2012 r. Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie wykazywania przez podmioty uprawnione do badania sprawozdań finansowych kwestii podwykonawstwa w sprawozdaniach dla Krajowej Izby Biegłych Rewidentów