Prace nad nowymi rozwiązaniami systemowymi w ochronie zdrowia w Polsce.

Akty korporacyjne

Lekarz.2013.12.20

Akt nieoceniany
Wersja od: 20 grudnia 2013 r.

APEL Nr 3/13/VI
NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 20 grudnia 2013 r.
w sprawie prac nad nowymi rozwiązaniami systemowymi w ochronie zdrowia w Polsce

Naczelna Rada Lekarska:
-
z niepokojem obserwując narastającą dezorganizację polskiego systemu ochrony zdrowia, zagrażającą bezpieczeństwu pacjentów oraz stabilności placówek opieki zdrowotnej, a w konsekwencji także licznej rzeszy pracowników medycznych,
-
dostrzegając pogłębiające się niedofinansowanie, brak równowagi między publicznymi wydatkami na zdrowie a zadaniami nałożonymi na system, nadmierną centralizację, monopolistyczną pozycję oraz arogancję Narodowego Funduszu Zdrowia wobec ubezpieczonych i świadczeniodawców,
-
widząc bierność Ministra Zdrowia wobec głównych problemów systemu ochrony zdrowia,
-
zauważając, że polski pacjent jest leczony w warunkach dalekich od dostępnych w krajach Europy zachodniej, a polscy lekarze, lekarze dentyści i inni pracownicy ochrony zdrowia funkcjonują w zdecydowanie gorszych warunkach pracy,
-
protestując przeciwko przerzucaniu winy za wadliwie działający system opieki zdrowotnej na lekarzy
-
przypominając o konstytucyjnym uprawnieniu samorządu lekarskiego do udziału w procesie legislacyjnym i potwierdzając wolę włączenia się w opracowanie lepszych zasad opieki zdrowotnej,

wzywa Rząd Rzeczypospolitej Polskiej do jak najszybszego rozpoczęcia debaty publicznej nad docelowym kształtem systemu opieki zdrowotnej.

Naczelna Rada Lekarska stwierdza, że dla zbudowania sprawnie działającego, przyjaznego dla pacjentów i pracowników systemu ochrony zdrowia niezbędne jest przede wszystkim:

a)
wzmocnienie, zgodnie z Konstytucją, odpowiedzialności państwa za funkcjonowanie systemu;
b)
zapewnienie opieki zdrowotnej wszystkim, którzy jej potrzebują bez względu na ich status;
c)
zbudowanie sieci placówek opieki zdrowotnej odpowiedniej do potrzeb zdrowotnych obywateli;
d)
zapewnienie obywatelom realnych możliwości korzystania z transgranicznej opieki zdrowotnej na terenie całej Unii Europejskiej;
e)
stałe wspieranie zdrowia publicznego poprzez odpowiednie działania wszystkich resortów;
f)
zwiększenie nakładów na ochronę zdrowia ze środków publicznych do poziomu co najmniej 6% produktu krajowego brutto;
g)
oparcie finansowania opieki zdrowotnej na:
-
środkach z powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego na poziomie odpowiednim do oczekiwań społecznych w stosunku do ochrony zdrowia,
-
środkach pochodzących z budżetów państwa i samorządów,
-
częściowej odpłatności pacjentów za udzielane im świadczenia z jednoczesnym zbudowaniem systemu dobrowolnych ubezpieczeń uzupełniających i dodatkowych oraz osłon dla najuboższych;
h)
ustalenie precyzyjnego zakresu i warunków gwarantowanych świadczeń zdrowotnych, które da się sfinansować z wyżej wymienionych środków;
i)
wprowadzenie jednolitych zasad ustalania cen świadczeń zdrowotnych na poziomie gwarantującym rentowność placówek opieki zdrowotnej;
j)
odejście od konkursu ofert i zawieranie umów na świadczenia zdrowotne z wszystkimi uprawnionymi podmiotami na podstawie jednakowych dla wszystkich zasad;
k)
zapewnienie niezbędnej liczby miejsc i wysokiego poziomu kształcenia kadr medycznych oraz atrakcyjnych warunków pracy, płac oraz rozwoju zawodowego fachowym pracownikom medycznym.

Naczelna Rada Lekarska uważa, że decyzje w tych sprawach nie mogą zapadać jedynie na drodze politycznej; wymagają one debaty eksperckiej i publicznej; jednocześnie także wyraża gotowość samorządu lekarskiego do wzięcia udziału w takiej debacie.